~ investerer

Nar
mediefolk

pa bgrsen

Oliver Orskaug




Journalist
Oliver Orskaug

Prosjekttittel

Nar mediefolk investerer pa bersen

Hvor og nar publisert
Publisert pa Dagbladet.no

Tre saker publisert 23. januar 2007
En sak publisert 30. mars 2007

Redaksjonsadresse
Dagbladet.no

Postboks 1184, Sentrum
0107 Oslo

Telefon

Sentralbord: 2400 0000
Direkte: 2400 0040
Mobil: 9160 0493

Innholdsliste

Slik kom jeg over saken - side 2
Den opprinnelige problemstillingen - side 2
En ny problemstilling s& dagens lys - side 3
Arbeidsmetodene, verktoyene og rekkefelgen - side 4
Vurderinger gjort underveis - side 8
Dette skjedde i kjolvannet av sakene - side 8
Kildeliste - side 9
Vedlegg

Sjefredakter satser bade pa bers og katedral (2 sider)
Avisredakter skrev om selskaper han eide (2 sider)

Skal vurdere aksjeforbud (2 sider)

Solgte aksjer med tap (2 sider)

Oversikt over Helge Simonnes sine aksjer pa barsen (1 side)
Note fra regnskapet til Kamato AS for 2005 (1 side)



SLIK KOM JEG OVER SAKEN

Det er de merkeligste mater man kan komme over en sak pa. Tips tilflyter redaksjoner
og journalister fra mennesker og selskaper som har en agenda. Andre ganger finner
man en god sak i offentlige dokumenter og journaler. Noen ganger dumper man
ganske enkelt over en opplysning, nar man egentlig jakter pa andre opplysninger.
Dermed vekkes en interesse for & undersgke mer.

Slik ble aksjeinvesteringene til sjefredaktor Helge Simonnes i Vart Land kjent.

Til daglig arbeider jeg som reiselivsjournalist i Dagbladet.no, og veien fra greske
gyer, storbyferie i London og Ryanairs evige diskusjoner med Forbrukerombudet om
hva som er god eller darlig kundebehandling, er lang til en sjefredakters private
investeringsstrategi i barsnoterte selskaper.

I forbindelse med at et forbud mot bonuspoeng pa innenriksflygninger skulle
reguleres i forskrifts form i fjor, og ikke bare eksistere som et vedtak fra
Konkurransetilsynet, rettet mot SAS Gruppens selskaper, stusset jeg over en
stortingsrepresentants omtale av flyselskapet Norwegian. Det er en kjent sak at Bjern
Kjos misliker bonuspoeng (selv om han nylig innferte dem selv), og hans selskap
lobbet veldig for et permanent forbud.

Jeg hadde et mote med en stortingsrepresentant som satt tett p& saksbehandlingen av
bonusforbudet, og undret meg over at denne folkevalgte konsekvent omtalte
Norwegian som NAS. Bokstavene NAS er en forkortelse for Norwegian Air Shuttle,
~som er selskapets egentlige navn. Poenget er at ingen sier NAS, med mindre man er
aksjemegler. NAS er ogsa tickerkoden for Norwegian pa Oslo Bers.

DEN OPPRINNELIGE PROBLEMSTILLINGEN

Etter metet lurte jeg veldig om denne stortingsrepresentanten, eller noen av hans
naerstdende eller kolleger av ham pa Stortinget kunne veere aksjonzerer i Norwegian,
siden han konsekvent sa NAS. Det ville nemlig vare positivt for berskursen til
Norwegian om SAS kunne holdes pa en armlengdes avstand med et
bonuspoengforbud.

For 4 finne ut hvem som eier aksjer i Norwegian henvendte jeg meg til selskapet og
viste til aksjelovens paragraf 4-6. Denne paragrafen gir enhver rett til innsyns i et
aksjeselskaps eieroversikt. Selskapet oversendte et Excel-dokument med navn pé
samtlige eiere. Det var en rekke privatpersoner og selskaper som sto oppfert som
eiere. Faktisk flere enn i SAS, som jeg ogsé bestilte aksjeboken til.

Jeg fant fort ut at min arbeidsteori var dedfedt. Det var ingen aktuelle
stortingsrepresentanter som satt med aksjeposter i de to flyselskapene. Men det var

verdt et forsek & sjekke saken, og tok meg bare noen timer & g gjennom listene.

Her kunne saken blitt avsluttet og du hadde ikke lest denne Skup-rapporten.




EN NY PROBLEMSTILLING SA DAGENS LYS

Selv om ingen politikere var oppfort pa listene, sa jeg fort at det var en rekke andre

kjente navn som sto oppfert som aksjonerer. Arve Tellefsen, den kjente fiolinisten

var en av dem. Jeg tenkte kanskje det kunne vare en sak for vér seksjon Kjendis.no.
«Tellefsen flyr hayt pa barsen» var et tittelforslag som sveipet innom tankene, men

jeg slo saken fra meg.

En rekke selskaper var ogsa aksjonarer. Ved & bruke sokeverktoyet Proff, kan man
enkelt soke pa selskapers regnskaper, eierinteresser, styresammensetninger osv. Man
kan ogsa sgke pa privatpersoners roller og man kan se om de har eierandeler i
selskaper eller hva ledere tjener i de selskapene de arbeider i. I motsetning til lignende
tjenester, som Bizweb, er tjenestene til Proff gratis. Man finner dem pa www.proff.no.

Jeg maétte sjekke alle selskaper i aksjelisten i jakten pé politikere, og da jeg kom til
bokstaven K dukket det opp et selskap som het Kamato AS. Daglig leder var Helge
Atle Simonnes og selskapet var eid av ham og hans kone Nina Snerthe Simonnes.
Kamilla Simonnes, som senere viste seg & veere hans datter, satt som varamedlem i
styret.

Simonnes er ganske kjent for oss i pressekretser. Ved & se pé nekkeltallene til
selskapet, forsto jeg raskt at inntektene stammet fra investeringer og ikke fakturerte
oppdrag. Dette var med andre ord et privat investeringsselskap. I pressekretser er det
kjent at journalister ikke ber vere aktive pa bersen, og det er en rekke medieselskaper
som har egne interne regelverk som regulerer slike journalisters
investeringsmuligheter.

Her hadde vi ikke bare en journalist, men en svert frittalende sjefredakter, som ogsa
ledet et mellomstort nasjonalt mediehus, som var aktiv pa bersen. Hvor aktiv kommer
jeg tilbake til.

Helge Simonnes var tidligere styreleder i Norsk Presseforbund. Han vet dermed
utmerket godt hva som er god kutyme nér det gjelder journalistisk integritet og
rolleblandinger. Hans fagkollega gjennom mange &r, Per Edgar Kokkvold, er
generalsekreteer i Norsk Presseforbund. Jeg slo pa traden til ham og spurte hva han
syntes om Vart Land-sjefens investeringer. Han sa umiddelbart at det ikke var en god
kombinasjon & investere pa bersen samtidig som man var gverste redigerer for en
dagsavis. N4 er Helge Simonnes sjefredakter i Vart Land, en avis som ikke er kjent
for 4 takle finanssektoren like hardt som Dagens Neeringsliv og Finansavisen. Dette
skulle ogsa vise seg 4 bli Simonnes sitt forsvar rundt problemstillingen vi reiste 1
spaltene.

ARBEIDSMETODENE, VERKTOYENE OG REKKEFGLGEN

Etter & ha snakket med Kokkvold bestilte jeg 2006-regnskapet til Kamato AS fra
Brenngysund. I dokumentene fremkom det at Kamato hadde investeringer i en rekke
selskaper p4 barsen. Et problem var at listen var gammel og helt sikkert ikke
oppdatert. Det var ogsa registrert investeringer i ikke-bersnoterte selskaper.

P4 dette tidspunktet, nesten tre uker for publisering, valgte jeg 4 ringe direkte til
sjefredakter Simonnes og snakke med ham om investeringen i Norwegian. Jeg satt
tross alt pa en fersk aksjonarutskrift og vi ville vite hans synspunkt om dette.




Jeg nevnte bevisst ikke noe om de gvrige selskapene vi mente han kunne ha aksjer 1.
Jeg onsket & hore hans synspunkter om det & eie aksjer. Han la ikke skjul pa at han
hadde investert i Norwegian, men mente det var en privatsak og at det ikke var noe
problem for ham & investere i flyselskapet. Vi spurte om han hadde aksjer i andre
selskaper, noe han bekreftet, men han ville ikke si s& mye om hvilke selskaper det var
snakk om, eller hvor mye han hadde investert. Vi ble enige om at han skulle fi en
sitatsjekk om vi skrev en sak.

Vi visste na hans holdning til det 4 eie aksjer, samtidig som han var redakter. Dermed
gikk vi videre med spersmal til leder i redaksjonsklubben i Vért Land og de ansattes
representant i styret. De ble mildt sagt forbauset over & hore at sjefredakteren var
aktiv pa bersen. Styremedlemmet var kjent med Simonnes sitt selskap, men hadde
forstaelsen av at han hadde opprettet selskapet for & forvalte sine aksjer i Mediehuset
Vart Land. Her har Simonnes en betydelig post verdt flere millioner kroner. Dette
kom nemlig frem i en note i medieselskapets arsberetning. Det viste seg ogsé at
styrelederen i Mediehuset Vart Land ikke visste noe om sjefredakterens investeringer.

Béde Simonnes og de ansatte bekreftet at det ikke var noe regelverk i Vart Land som
regulerte de ansatte muligheter til 4 investere pa bersen. De eneste begrensninger og
opplysningsplikt som var palagt & rapportere om, var verv innenfor kirken og i kristne
organisasjoner.

Siden ikke Simonnes ville si s& mye om sine ndveerende investeringer, og det var
minst sju maneder til han var palagt & levere regnskap til Brennegysund igjen, var det
bare en mate & finne ut hvor sjefredakteren hadde sparepengene sine. Jeg matte gé
systematisk gjennom aksjebekene til selskaper pa bersen. Det er en formidabel
oppgave, spesielt nar man egentlig er satt til & skrive reiselivssaker.

Jeg skrev et standardbrev som jeg sendte til en rekke selskaper pa bersen og ba om &
fa oversendt s& oppdaterte aksjonarlister som mulig. Jeg fulgte opp brevene ved &
ringe investorkontaktene i selskapene pa telefon. Noen var heldigvis profte og ga meg
aksjebgkene umiddelbart, mens andre gjerne ville vite hva jeg skulle med dem. Noen
selskaper nektet meg faktisk listene i forste omgang, men kom pa bedre tanker da de
leste aksjelovens bestemmelser om innsynsrett og konfererte med advokat. Jeg undrer
meg fortsatt over hvordan et selskap kan bli notert pa bersen, men samtidig ikke
kjenne til regelen om innsynsrett - men det er en annen sak.

Under arbeidet med saken oppdaget jeg at flere av mine kolleger heller ikke kjente til
innsynsretten i aksjeloven, og da jeg gikk pa Journalisthegskolen i Volda larte vi
heller aldri noe om denne muligheten.

Forst gikk jeg bevisst etter de selskapene som sto 1 arsrapporten til Kamato AS. Sa
plukket jeg ut selskaper innenfor sektorene fisk, offshore, shipping og verftsindustri. I
tillegg gjorde jeg noen sgk i de selskapene som blir betegnet som spekulantaksjer, der
kursene svinger veldig opp og ned. Noen ganger lgnner det seg pé folge magefalelsen.
Ettersom Simonnes er sunnmering, var det nerliggende & tro at han kanskje investerte
penger i selskaper han hadde en del kunnskaper om. Spekulantaksjene ble valgt fordi
sunnmgringer ogsa er kjent som kremmere. Teorien viste seg & stemme. Kamato AS
hadde aksjer i en rekke selskaper innenfor disse omradene.




Jeg fant ikke alle aksjeselskapene til Simonnes pa denne maten, men né kunne jeg
konfrontere ham med flere selskaper enn Norwegian. Fer jeg ringte ham tilbake,
gjorde jeg sok i Vért Land sitt tekstarkiv pa nettet, samt Atekst. Ved 4 kombinere
sekeord som selskapsnavn og Simonnes, oppdaget jeg at han ogs& hadde skrevet
kommentarartikler om noen av selskapene han hadde aksjer i.

Da jeg ringte Simonnes for andre gang trodde han at jeg skulle gé gjennom sitatene
hans. I stedet la jeg frem flere navn pa selskaper han eide aksjer i. Dette var selskaper
han ikke ville opplyse om i den forste samtalen. Han forsvarte seg godt og mente det
fortsatt ikke var et problem & eie aksjer, fordi Vart Land ikke skrev om
selskapsgkonomi, men om samfunnsgkonomi.

Jeg skal gi Helge Simonnes rett i at Vart Land ikke er en publikasjon som féar
barskurser til & flytte seg, slik finansavisene gjor med sine artikler. Samtidig matte
redakteren innremme at Vart Land var en nyhetsavis, og han ville trykke artikler om
de var samfunnsmessige interessante. Med andre ord: Fikk noen i Vart Land eller
Helge Simonnes nyss i en nyhetsverdig sak om Statoil, Norske Skog, Pan Fish
Norwegian eller andre selskaper, s ville han trykke den. Selv om kanskje ikke
aksjekursen ville bevege seg pa bakgrunn av en artikkel, s& ville omdemmet til
selskapene kunne bli pavirket, noe som kan gjore utslag pé sikt.

P4 dette tidspunktet i samtalen spurte vi ham hvordan han forholdt seg til en slik
problemstilling, om han var aksjonzr i noen av selskapene han investerte i.

Han svarte at han hadde en bevisst holdning til akkurat dette, og at han skrev sa lite
som mulig om stoffomradet. Hvis han veret en interessekonflikt, ville han overlate til
noen andre & skrive saken.

Problemet var jo at verken leserne eller hans egne ansatte visste at han var aksjonr i
selskaper pa barsen. Han erkjente at apenhet om dette var viktig. Vi inviterte ham
derfor til 4 fortelle oss om alle hans investeringer som han holdt munn om, bare noen
uker for.

Jeg har ikke noe a skjule nar det gjelder mine aksjeinvesteringer, og er dpen om det
hvis dere onsker det, sa Simonnes na.

Sa ramset han opp navnet pa 22 barsnoterte selskaper han hadde aksjer i. Han fortalte
ogsa hvor mange aksjer han i de forskjellige selskapene. I tillegg til de 22 selskapene,
kunne vi spore atte andre barsnoterte selskaper i notene til Kamatos regnskaper. Han
hadde ogsé aksjer i to unoterte selskaper.

Fra & forst nekte oss opplysningene, innsa Simonnes at det var best & spille med dpne
kort. Han sa at siden saken ble problematisert, sa kunne han fortelle dette. Vi gjorde
det ogsa klart overfor ham at vi allerede hadde funnet flere av selskapene ved & ga
gjennom aksjebaker, og at vi kunne ha gatt gjennom flere selskaper om han ikke
hadde fortalt oss hvor han investerte.

Vi spurte ham sa om han hadde skrevet om noen av selskapene han var aksjoner i.
Han svarte at han hadde et svert bevisst forhold til akkurat det, men kunne ikke huske
om han hadde nevnt et og annet selskapsnavn i en av hans mange kommentarer.




Vi fortalte ham da at han hadde skrevet en kommentar om Norske Skog sin
nedleggelse av Union, og en annen kommentar som handlet om fusjonen mellom
Statoil og Hydro. Helge Simonnes var aksjonzr i begge selskapene pé tidspunktet
kommentarene ble publisert. Vi fant ogsa andre artikler som handlet om selskaper
sjefredaktaren var aksjoner i, men disse artiklene var skrevet av andre ansatte.
Problemstillingen vi reiste var likevel at Simonnes satt med det gverste redaksjonelle
ansvaret for disse artiklene, i egenskap av & vaere sjefredakter.

Under intervjuet med oss, mente han at han kunne delegere redakteransvaret for
eventuelle artikler som kunne skape et integritetsproblem. Problemet var bare det at
ingen andre ansatte visste at han var aksjoner i barsnoterte selskaper for Dagbladet.no
skrev om det. Kokkvold mener uansett at en sjefredakter ikke kan melde seg ut av
deler av virksomheten, om det skulle dukke opp en sak som kan vere problematisk i
forhold til egne investeringer. '

Etter at vi kunne dokumentere at Simonnes faktisk skrev om selskaper han var
aksjoner i, innsa han at han burde handlet annerledes. Han erkjente s& at han burde ha
redegjort for leserne sine at han hadde bindinger til sakene.

Jeg burde nok ha opplyst og tydeliggjort det bedre, og ser nd i ettertid at dette er
kritikkverdig, sa Simonnes.

Etter intervjuet gikk det fortsatt to dager for saken ble publisert. Vi hentet inn
kommentarer fra Kokkvold og leder av redaksjonsklubben. Vi sjekket ogsa i
mellomtiden noen oppdaterte aksjelister og fant ut at Simonnes solgte seg ut og ned 1
noen av selskapene for vi publiserte historiene. I tillegg sendte han dagen for
publisering en redegjorelse til sine ansatte og styret i Mediehuset Véart Land om at
Dagbladet.no ville skrive om hans investeringer pa barsen. I redegjorelsen uttrykte
han sine meninger om det & investere i aksjer og han opplyse om selskapene han var
aksjoner i. Han tok likevel til ordet for at det ble nedsatt et etikkutvalg som skulle
gjiennomgé de interne reglene i Vért Land, og han inviterte til debatt om det 4 eie
aksjer mens man er journalist.

Den 30. mars publiserte vi en sak som fortalte at Véart Land innforte et strengere
internt regelverk ved fond- og aksjekjop, og det ble innfert en varslingsplikt til
nermeste overordnet. Det betyr at Simonnes heretter ma orientere styreformannen i
selskapet hver gang han handler pa bersen. De nye reglene satte klare begrensninger 1
a foreta kortsiktige investeringer i aksjemarkedet, bade i enkeltaksjer og fond. Ingen
kan investere med en kortere tidshorisont enn seks maneder. I tillegg ble det opprettet
et internt register hvor ansatte ma fore opp sine gkonomiske bindinger i aksjeselskap
og fond.

For Simonnes sin del endte det med at han solgte seg ut av en rekke selskaper. Da vi
skrev om saken var hans aksjer pa bersen verdsatt til ca 1,7 millioner kroner. Han
reduserte sin eksponering pa bersen med ca én million kroner og innremmet at en del
aksjer ble solgt med tap etter Dagbladet.nos artikler.







