
�����������
���������	
���	������
���
�����
�������	�����
�����
�	������������������� �

 
 

�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�
�

�
���������������������	� ��������	��!��

������������������	�
�"��
���
����	����	���������"� #���$������	���
�����
�$����
��"��
����$������"��������	$������	��� #��
���"�����$����

����	�
�"��
������������
������
����
�������������! �

På flukt fra sannheten: Toppdiplomat Peter Galbraith og hund i fullt firsprang etter å ha blitt 
konfrontert med hemmelige eierinteresser i et kurdisk oljefelt.                       Foto: Eivind Senneset 



 2 

 
 
Navn på journalistene: 
Kristin Gyldenskog, Harald Vanvik og Trond Sundnes 

 
Tittel på arbeidet, prosjektet:  
DNO-saken 
 
Fullstendig liste over samlet publisering med tittel, dato og medium.  
Se Vedlegg 1 
 
Redaksjon og redaksjonsadresse, samt tlf.nr. 
Dagens Næringsliv 
Christian Kroghs gate 16 
Finansredaksjonen/Featureredaksjonen 
Telefon: 22 00 10 00 

 
Journalistens (eller kontaktpersons) adresse og telefonnummer. 
Kristin Gyldenskog 93 25 63 66 
Harald Vanvik  93 43 59 28 
Trond Sundnes  91 60 02 14 

 
 
 
 

Innledning 
I flere fattige land gir oljefunn muligheter for at makthavere og andre kan berike seg på 
bekostning av fellesskapet. Korrupsjon blir ofte et problem og dette gjelder også i Kurdistan. 
Norge har i flere år gjennom programmet ”Olje for utvikling” arbeidet for å fremme 
oppbyggingen av en korrupsjonsfri oljevirksomhet. I møtet med virkeligheten i blant annet 
Midt-Østen har flere norske selskaper slitt. Statoils inntreden i Iran endte med at selskapet ble 
tatt av både norske og amerikanske myndigheter for bestikkelser.  
 
Gjennom vårt arbeid avdekket vi hvordan DNO solgte aksjer til den kurdiske oljeministeren. 
De kurdiske selvstyremyndighetene (KRG) solgte senere aksjene med 100 millioner kroner i 
gevinst. En gevinst som ingen fortsatt vet hvor er blitt av. Transaksjonen var høyst 
besynderlig og har likhetstrekk med hvordan utenlandske selskaper bygger allianser og 
skaffer seg adgang til oljeressurser i fattige land på uhederlig vis. Gjennom vårt arbeid viste vi 
også at den amerikanske toppdiplomaten Peter Galbraiths dobbeltroller i Kurdistan. Galbraith 
var en aktet og innflytelsesrik person i den amerikanske offentligheten og en viktig 
premissleverandør i forhold til amerikansk politikk i Irak.  
 
Vi avdekket at Galbraith hadde i eierinteresser i oljefeltet Tawke i Kurdistan, der det norske 
oljeselskapet DNO er største eier. Galbraith hadde samtidig en viktig rolle som forkjemper for 
kurdernes rettigheter og fungerte som en premissleverandør ved utformingen av den irakske 
grunnloven av 2005. Grunnloven sikret kurderne utstrakt selvråderett over de enorme 
oljeressursene i området. Dette dro Galbraith personlig økonomisk fordel av gjennom sine 
personlige oljeinteresser i området. 
 

 
 



 3 

 

1. Når og hvordan arbeidet kom i gang  
 
Et norsk selskap i Kurdistan 
DNO International var det første vestlige oljeselskapet som fikk en oljeavtale 
(produksjonsdelingsavtale) med de kurdiske selvstyremyndighetene i Irak i 2004. I dag er 
selskapets virksomhet i Kurdistan den klart viktigste. Bare oljefeltet Tawke inneholder olje 
for rundt 200 milliarder kroner. DNOs avtale med de kurdiske selvstyremyndighetene ble 
inngått, mens Irak var under amerikansk okkupasjon og landet var administrert av USA.  
Innholdet i oljeavtalen var hemmelig. Flere vestlige oljeselskaper avslo å inngå lignende 
avtaler med de kurdiske selvstyremyndighetene, blant andre Norsk Hydro. Flere utenlandske 
og norske journalister har forsøkt å grave i forholdene rundt DNOs operasjoner – og ikke 
minst betingelser - i Nord-Irak. I Dagens Næringsliv alene har fire team journalister de siste 
fem årene begynt – og avsluttet – arbeidet uten å komme i mål.  
 
En børsbot 
18. juni i fjor offentliggjorde Oslo Børs at DNO hadde fått en bot. Børsstyret mente 
oljeselskapet ikke hadde informert om innsideinformasjon. Overtredelsen kostet DNO 
1.177.785 kroner. Av den korte meldingen som lå på Børsens hjemmeside kunne vi se at 
Børsstyret ila boten etter at DNO i oktober 2008 solgte over 43,9 millioner aksjer fra 
selskapets egen beholdning, uten å fortelle hvem selskapet solgte til. Ved første øyekast var 
ikke boten verdt mer enn en notis. Det som fikk oss til å lese videre var at boten til DNO ble 
satt til et nivå som er høyere enn vanlige overtredelsesgebyrer ved Børsen.  
Da vi så nærmere på styrevedtaket som lå til grunn for boten, fikk vi nok en grunn til å lese 
videre. Vedtaket var kraftig sladdet. Det var åpenbart at dokumentet inneholdt informasjon 
som Oslo Børs og DNO ikke ville at offentligheten skulle få kjennskap til.  

 
En minister 
All vesentlig informasjon så ut til å være sladdet i det 13 sider lange børsstyrevedtaket. Men 
på side åtte hadde noen åpenbart glemt å sladde ett ord: 
 
 
 
 
 
 
 
Det var vanskelig å tolke dette på annen måte enn at en minister hadde vært delaktig i DNO-
transaksjonen som styret ved Oslo Børs slo ned på. Hvilken minister? Og hvor i verden?  
Verken Oslo Børs eller DNO ville gi ytterligere kommentarer om saken. Oslo Børs henviste 
til sin taushetsplikt. Vi kontaktet kildenettverket vårt for å prøve å finne ut mer. Vi fikk 
innspill på at dette var en sak vi burde bruke tid og ressurser på å grave i. 
 
 
 
 
 
 



 4 

2. Hva var den sentrale problemstillingen  
ved starten av prosjektet?  
 
Vi måtte gå ut ifra at en minister hadde kjøpt aksjer eller hatt en sentral rolle i kjøp av aksjer i 
DNO. Denne ministeren hadde åpenbart hatt en rolle som gjorde aksjekjøpet i DNO 
problematisk. Men hvem var ministeren? Og hvorfor mente Oslo Børs at det var påkrevet at 
identiteten til vedkommende skulle bli kjent? I det sladdede dokumentet var det indikasjoner 
på at ministeren var kurdisk. 
 
 

3. Hva er genuint nytt i saken? 
 
Kurdiske selvstyremyndigheters kjøp av aksjer 

�  DNO solgte aksjer for 175 millioner kroner til en konto kontrollert av den kurdiske 
oljeministeren Ashti Hawrami. Handelen ble gjort med den kurdiske regjeringens 
penger. 

�  Den kurdiske oljeministeren Ashti Hawrami og den kurdiske selvstyreregjeringen 
sørget selv aktivt for å sende prisen på DNO-aksjene kraftig opp gjennom en rekke 
pressemeldinger og uttalelser. Etter at DNO-aksjen hadde steget kraftig, solgte den 
kurdiske oljeministeren aksjene.  

�  Den kurdiske selvstyreregjeringen tjente 100 millioner kroner på kjøpet og salgene av 
DNO-aksjene. Ingen vet med sikkerhet hvor pengene er blitt av. 

�  Utfall: Kredittilsynet åpnet sak, Økokrim startet etterforskning. Etterforskningen 
pågår fortsatt. Det kurdiske og irakiske parlamentet startet egne undersøkelser. 
Utfallene er ukjent.  

 
DNOs salg av aksjer 

�  DNO hadde overfor Børsen gjennom et helt år hevdet å ikke vite hvem som hadde 
kjøpt DNO-aksjene. Dokumentasjonen vi kunne presentere viste at DNO-sjef Helge 
Eide hadde forhandlet om prisen på aksjene direkte med den kurdiske oljeministeren, 
Ashti Hawrami. 

�  Utfall:  De kurdiske selvstyremyndighetene ga DNO seks uker på å gjenopprette 
KRGs gode navn og rykte. Hvis selskapet feilet, truet KRG med å kaste DNO ut av 
Kurdistan permanent, uten noen kompensasjon for milliardinvesteringene DNO hadde 
gjort i området. Etter forhandlinger mellom KRG og DNO ble selskapet utestengt fra 
Kurdistan i to uker. Verdien på DNO ble redusert med over fire milliarder kroner på 
Oslo Børs. Økokrim innledet etterforskning av DNOs rolle i transaksjonen. 
Etterforskningen er ikke avsluttet. 
 

Dokumentbløffen 
�  Etter omfattende omtale i Dagens Næringsliv la kurdiske selvstyremyndigheter frem 

dokumenter for å overbevise aksjemarkedet, pressen og norske myndigheter om at de 
hadde kjøpt DNO-aksjene på vegne av et tyrkisk selskap – og derfor ikke hadde gjort 
noe galt. DN kunne dokumentere at dokumentene som skulle overbevise myndigheter, 
journalister og aksjemarkedet om at aksjehandelen hadde gått riktig for seg, var 
tilbakedaterte. 
 
 



 5 

Peter Galbraiths og hemmelige eierinteresser  
�  Den amerikanske toppdiplomaten Peter Galbraith har i skjul hatt eierandeler i Tawke-

feltet, DNOs største oljefelt i den kurdiske regionen i Irak. Galbraith var i samme 
periode konsulent for de kurdiske selvstyremyndighetene og sentral i utformingen av 
Iraks oljelov som sikret kurderne stor grad av selvråderett over oljeressursene. 
Galbraith har rettet et milliardkrav mot DNO ved en voldgiftssak i London. 

�  Eierandelen ble til i samme periode som Galbraith både ga råd til DNO og de kurdiske 
selvstyremyndighetene.  

�  Konsulenthonorarene ble skjult gjennom utbetalinger via et selskap tilhørende den 
norske finansmannen Endre Røsjø. 

�  Utfall:  Massiv internasjonal omtale av Galbraiths mange roller. Debattprogram om 
DNO-saken på den arabiske tv-kanalen Al Jazeera.  

�  Galbraith ble sparket som kronikør i The New York Times etter at avisen omtalte 
saken på førstesiden. Måtte forklare seg overfor det anerkjente tidsskriftet New York 
Book Review. Krav fra menneskerettighetsorganisasjon i USA om etterforskning av 
Galbraith. Status ukjent. 
 

Endre Røsjøs mange roller 
�  Den norske finansmannen Endre Røsjø fikk eierandeler i DNOs oljefelt i den kurdiske 

regionen i Irak 
�  Endre Røsjøs eierandel ble senere overtatt av den jemenittiske forretningsmannen 

Shaher Abdulhak. Røsjø skal ha krevd 20 millioner kroner for eierandelen. 
�  Røsjø var både konsulent for DNO og mellommann for konsulentutbetalingene fra 

DNO til Peter Galbraith. 
Utfall:  Trusler mot DNs journalister. DN politianmeldt for innbrudd og tyveri. 
 

Oljeavtalen 
�  DNO inngikk oljeavtalen mens amerikanske Paul Bremer administrerte Irak. Paul 

Bremer åpner for at DNOs oljeavtale i Irak er ugyldig. Videre mener Bremer at den 
amerikanske diplomaten Peter Galbraith gjorde en etiske feilvurdering ved å eie fem 
prosent i DNOs oljefelt i Irak. 

 
 

4. Kort beskrivelse av organiseringen av arbeidet 
Kristin og Harald jobber i finansavdelingen, mens Trond har vært knyttet til featureavdelingen 
i perioden artiklene har vært publisert. Vi har jobbet som et team fra september til november 
med denne saken, koordinert av leder for finansavdelingen, Terje Erikstad. Hans kompetanse 
innen finans var viktig i arbeidet med saken.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 6 

5. Beskrivelse av metodebruk 
Vi trykket 40 artikler mellom 19. september og 21. november 2009. I det videre redegjør vi 
temavis for hvordan vi jobbet med de ulike sakene.  
 
5.1 Innledende research 
Etter sommerferien ble saken diskutert med reaksjonsledelsen. Vi besluttet å gå to ulike veier: 
 
Generell informasjonsjakt 
Å forsøke å samle nok informasjon til å kunne skrive en større sak om DNO sitt engasjement i 
Kurdistan. Gjennom dette arbeidet håpet vi å kunne finne kilder som kunne hjelpe oss med å 
identifisere ministeren. Vi gikk bredt ut og forsøkte å skaffe oss innsikt i makt- og politiske 
forhold i regionen. Vi tok kontakt med en rekke norske og internasjonale forskerne som hadde 
kunnskap om Kurdistan og Irak. Vi kontaktet også internasjonale oljejournalister og andre 
med spesiell kunnskap om oljesektoren i Irak og den kurdiske regionen. Informasjonen vi fikk 
brukte vi til å søke videre etter mer informasjon på internett. Gjennom dette arbeidet satte vi 
opp et maktpolitisk kart over oljesektoren i det kurdiske området. Det var i denne fasen vi fra 
flere kilder ble gjort oppmerksomme på rykter om at den amerikanske toppdiplomaten Peter 
Galbraith, daværende FN-utsending til Afghanistan, og forkjemper for kurdernes rettigheter, 
hadde en hemmelig eierandel i DNOs oljeavtale i Kurdistan. Ingen hadde imidlertid tilgang til 
dokumentasjon som kunne bevise at dette stemte.  
På BI snakket vi med Øystein Noreng, professor i petroleumsøkonomi ved Handelshøyskolen 
BI. I tillegg var vi i kontakt med NUPI-forskerne Reidar Visser og Henrik Thune, som begge 
har jobbet mye med Midt-Østen og Irak. Dette skulle vise seg å bli nyttig for å kunne innhente 
kommentarer kjapt ved fremtidig publisering.  
 
Offentlighetsarbeid 
Samtidig begynte vi arbeidet med å prøve å få fjernet den omfattende sladdingen fra 
børsstyrevedtaket, ved å begjære innsyn hos Oslo Børs. 
 
 
 
5.2 Innsynsbegjæringen 

 
Oslo Børs er i utgangspunktet et 
privat aksjeselskap. I enkelte 
saker er Børsen tildelt 
forvaltningsmyndighet fra 
Finansdepartementet. Det fatter 
derfor enkeltvedtak etter 
forvaltningsloven. 

 
Sladdet 
Da Oslo Børs 18. juni i 2009 
offentliggjorde at oljeselskapet 
DNO hadde fått bot av børsstyret 
var dette også et enkeltvedtak i 
følge Forvaltningsloven. Børsen 
hadde etter en vurdering valgt å 
presentere en svært kraftig sladdet 

Offentlig? Oslo Børs kalte styredokumentet sitt for offentlig – 
men mesteparten av informasjonen var sladdet. 



 7 

versjon av sitt eget vedtak. Det skulle senere vise seg at DNO hadde lagt premissene for 
denne sladdingen – og for glippen – at ordet minister forble usladdet (Se spesielle erfaringer) 
 
Fra Fast til DNO 
I 2008 var Dagens Næringsliv første medium som brukte Offentlighetsloven for å få innsyn i 
vedtak fattet av Oslo Børs. Det skjedde i den såkalte Fast-saken sommeren 2008. Oslo Børs 
ga den gang innsyn i dokumenter, men etter en omfattende sladding. Etter at Fast-saken var 
trykket og avsluttet, klaget avisen den omfattende sladdingen inn for Sivilombudsmannen. 
Målet var å få flyttet grensene – og Oslo Børs sin forståelse av taushetsbelagt informasjon. 
Sivilombudsmannen gav DN medhold 11. februar 2009. Ifølge Sivilombudsmannen var det 
begrunnet tvil ved Oslo Børs` praktisering av Offentlighetsloven. (Vedlegg 2) Dette arbeidet – 
som aldri førte til noen ny artikkel i Fast-saken – skulle vise seg å bli avgjørende for DNO-
saken.  
 
Klagerunden 
28. august sendte vi den første klagen på sladdingen (vedlegg 3). Oslo Børs valgte den 
påfølgende uken å opprettholde beslutningen om å sladde dokumentet ”da utlevering av 
opplysningene må antas å skade børsens rolle som kontrollorgan”. (Vedlegg 4) 
Oslo Børs hadde bare ett argument: At utlevering kunne skade Børsens rolle.  I lys av 
ombudsmannens uttalelse fremsto dette argumentet som alt for vagt. Det virket ikke som om 
Børsen hadde gjort en konkret vurdering av de enkelte sladdingene, og at sladding var gjort på 
oljeselskapet DNOs premisser. Det virket i det store og hele som om Oslo Børs hadde glemt 
Sivilombudsmannens klare refs noen måneder tidligere. 

  
Gjennombruddet 
Vi antok at vi måtte innom Sivilombudsmannen igjen. På veien dit måtte vi klage saken inn 
for Børsklagenemnda. (Vedlegg 5). Samme dag som nemnda skulle behandle saken valgte 
Oslo Børs å omgjøre sitt eget vedtak. Sentralt i argumentasjonen til Børsen var 
Sivilombudsmannens uttalelse i Fast-saken (Vedlegg 6).  
Samme dag fikk vi oversendt en helt usladdet versjon av børsstyrevedtaket.  Av vedtaket 
fremgikk det nå at DNO hadde solgt over 43 millioner aksjer til en konto i London, disponert 
av den kurdiske ministeren for naturressurser, Ashti Hawrami.  
 
Nye dimensjoner 
Vi forsto umiddelbart at vi satt på sensasjonelle opplysninger. En ting var at DNO hadde solgt 
en så stor mengde aksjer til den kurdiske regjeringen uten at det var varslet markedet. Brevet 
viste videre at både selvstyremyndighetene og DNO hadde gjort sitt aller ytterste for å holde 
det hele skjult. Den manglende åpenheten som har vært rundt oljelisensene i Kurdistan og de 
ustabile politiske forholdene i Irak var potensielt en eksplosiv miks i kombinasjon sammen 
med den dokumentasjonen vi hadde. 
 
Mer dokumentasjon 
Vi hadde bevisst valgt og ikke be om innsyn i mer enn selve vedtaket. Vi fryktet at det ville 
gjøre arbeidet med å få ut styrevedtaket fra Oslo Børs betydelig vanskeligere. Samme dag 
som vi fikk innsyn, begjærte vi imidlertid innsyn i alle underlagsdokumenter – totalt over 150 
sider. Det var strengt tatt mer dokumentasjon enn vi kunne drømme om. Vi fikk også her 
innsyn i absolutt alt usladdet de påfølgende dagene. Vi satt på utskrifter av aksjetransaksjoner, 
e-postkorrespondanse og børsens interne vurderinger av aksjekjøpet . 
 
 



 8 

Dårlig tid? 
Telefonen fra Oslo Børs om helomvendingen i innsynspørsmålet kom en 
om formiddagen torsdag 17. september. Vi fryktet denne dagen at DNO 
ville vurdere å forsøke å stanse utleveringen. Dette, kombinert med frykt 
for at andre medier kunne snappe saken fra oss, gjorde at vi trykket første 
sak allerede neste dag. (Se spesielle erfaringer) 
 

 
5.3 Kurspåvirkning 
Den første saken var blant annet basert på informasjonen fra børsstyrevedtaket – med 
hovedvinkling på at DNO hadde solgt 
aksjer til den kurdiske oljeministeren og 
holdt ministerens rolle hemmelig. Vi 
begynte samtidig arbeidet med å 
systematisere informasjonen om 
hendelsesforløpet basert på dokumentene 
vi hadde fått fra Oslo Børs. Gjennom 
systematiseringen av informasjonen så vi 
raskt at det var forhold som Oslo Børs selv 
ikke hadde belyst i dokumentet som 
fremsto som oppsiktsvekkende.  
 
Innsidere 
Det er strenge lovbestemmelser om 
håndtering av såkalt innsideinformasjon – 
informasjon om et selskap og dets 
virksomhet som kan påvirke aksjekursen. 
Dette for å hindre enkeltpersoner og 
selskaper å tjene penger på kjøp eller salg 
av aksjer basert på informasjon som ikke 
alle har tilgang til – informasjon man har 
fått som såkalt innsider. Oslo Børs hadde 
hovedsakelig vært opptatt av om den 
kurdiske oljeministeren Ashti Hawrami prinsipielt 
kunne ha en slik innsiderolle, fordi han la sentrale 
premisser for markedets vurdering av DNOs verdier i 
Kurdistan.  
Vi så raskt at det var gode muligheter for at Hawrami og 
kurdiske myndigheter hadde gjort en kule på sine 
handler i DNO-aksjen. 
 
Systematisering av transaksjonene 
Ifølge dokumentasjonen fra Oslo Børs ble aksjene kjøpt 
i oktober 2008 og solgt mellom april og mai 2009. Vi 
gjennomgikk utskrifter fra den internasjonale banken 
HSBC som vi hadde fått tilgang til gjennom 
innsynsbegjæringen, 
og satte disse inn i 
Excel i kronologisk 
rekkefølge. 

Kronologi:  Vi brukte excel som verktøy til å systematiser 
informasjonen som var i alle dokumentene vi hadde fått 
tilgang til fra Oslo Børs. 

Krysskobling: Vi sammenstilte 
aksjekurser, aksje transaksjoner og 
meldinger som hadde fått DNO-kursen 
 til å bevege seg. 



 9 

Innhenting av offentlig informasjon 
Internettsøk viste at Hawrami hadde gitt flere uttalelser om både oljeproduksjon og de 
fremtidige lisensene i Kurdistan, i samme periode som han og regjeringen eide og solgte 
DNO-aksjer. Vi gjorde generelle Google-søk og søk både i Oslo Børs sitt 
informasjonssystem, DNO sine hjemmesider og de kurdiske selvstyremyndighetenes 
hjemmesider. Her brukte vi også Way Back Archive for å sjekke gamle meldinger på 
hjemmesidene til de kurdiske selvstyremyndighetene. Slik skaffet vi oss oversikt over alle 
meldinger som hadde blitt sluppet av kurdiske selvstyremyndigheter. 
 
Sammenstilling av informasjon 
All denne informasjonen sammenholdt vi med DNOs aksjekurs dag for dag fra Hawrami 
kjøpte til han solgte.  Dette viste at Hawrami hadde solgt aksjer i samme periode som han 
hadde bidratt til å sende aksjekursen opp. Halvparten av alle aksjene ble solgt 8. mai 2009. 
Denne dagen steg DNO-kursen med 18 prosent etter en melding fra den kurdiske 
oljeministeren Ashti Hawrami.  

 
100 mill i gevinst 
Deretter la vi inn kursen aksjene var kjøpt for i oktober 2008 – og regnet 
ut Hawramis  gevinst for hver enkelt salgsdag. Våre beregninger viste at 
Hawrami og de kurdiske selvstyremyndighetene satt igjen med en 
gevinst på over 100 millioner kroner. Dette var penger de med all 
sannsynlighet ikke hadde hatt, dersom ikke de selv hadde sendt ut 
positive meldinger om DNO.  
Og penger som noen andre aksjonærer hadde tapt. Det fremsto som 
opplagt at aksjekjøpet til Hawrami burde vært opplyst om til 
aksjemarkedet og at Oslo Børs burde vært varslet.  

 
5.4 Dokumentbløffen 
 
Pressemelding med en tvilsom forklaring 
Det var stille fra Kurdistan de første to dagene etter at første sak ble kjørt. Kurdiske 
selvstyremyndigheter nektet å snakke med oss. Men søndag 20. september lå det en 
pressemelding på hjemmesidene til de kurdiske selvstyremyndighetene (KRG). Her ble store 
deler av våre avsløringer bekreftet. Samtidig fikk vi vite noe nytt. Handelen i DNO-aksjene 
ble ifølge pressemeldingen gjort av den kurdiske regjeringen på vegne av et tyrkisk 
oljeselskap – Genel Enerji. Pengene hadde Genel fått låne av KRG. Det ble forklart at de 
kurdiske myndighetene aldri hadde eid aksjene og at handelen var gjort med en KRG-konto 
av bekvemlighetshensyn, på vegne av det tyrkiske oljeselskapet.  
 
Det var mye ved forklaringen som skurret i våre ører. Vi hadde gjennom innsynsbegjæringen 
dokumentasjon som viste at det var oljeminister Hawrami personlig som hadde beordret 
kjøpet av DNO-aksjene, og ikke minst at han personlig hadde avtalt prisen på aksjene med 
DNOs toppsjef Helge Eide. Selvsagt kunne Hawrami også gjort dette på vegne av Genel. Men 
da dukket et nytt spørsmål opp: Hvorfor skulle den kurdiske regjeringen låne ut penger og 
kjøpe DNO-aksjer for et tyrkisk selskap?  Det hele fremsto som en eneste stor dekkoperasjon. 
 
Pressekonferansen 
I dagene som fulgte prøvde vi å få intervjuavtaler med representanter for de kurdiske 
selvstyremyndighetene i Kurdistan. Vi sjekket muligheten for å reise til Kurdistan for å møte 



 10 

Hawrami. Vi kjente saken bedre enn de fleste – og håpet gjennom intervju å kunne finne ut av 
om dette faktisk var en dekkoperasjon.  
Vi fikk ikke en eneste avtale og det ble ingen reise denne helgen. I stedet kom KRG til Oslo.   

 
Dokumentene 
Både norsk og internasjonal presse møtte frem på 
Hotell Continental. Under pressekonferansen tok 
representanten fra KRG,  rådgiver Khaled Salih, et 
kraftig oppgjør med Dagens Næringslivs omtale av 
saken. Salih innledet pressekonferansen med å 
forklare at han ville legge frem dokumentasjon 
som viste at KRG i realiteten aldri hadde eid 
DNO-aksjene. En av oss spurte umiddelbart om vi 
kunne få tilgang til dokumentasjonen etter 
pressekonferansen, noe Salih bekreftet foran et 
samlet pressekorps.   
 
Fotografering 
Tidligere erfaring med ”ta-tyren-ved-hornene-og-vis-frem-masse-tilforlatelig-dokumentasjon-
pressekonferanser”, gjorde at vi likevel var i tvil om vi ville få tilgang til dokumentene som 
flakket over skjermen i rask rekkefølge. Vi ba derfor fotografen om å ta bilde av flest mulig 
av dokumentene ettersom de suste over skjermen. Samtidig tok en annen av oss bilde av 
dokumentene med mobilkamera. 
 
 
Dokumentering 
Dokumentene viste at transaksjonene hadde skjedd basert på skriftlige avtaler inngått mellom 
KRG og det tyrkiske selskapet Genel Enerji i oktober 2008. Riktignok ble svært få av 
dokumentene vist lenge nok til at vi fikk lese. Men det fremsto faktisk som dokumentert at 
Genel hele tiden hadde eid aksjene. Det var videre Genel som hadde beordret både kjøp og 
salg av DNO-aksjene. Dokumentasjonen var lånedokumenter, skriftlige avtaler, e-poster m.m. 
Alt i alt ganske så overbevisende, ikke minst siden det sentrale lånedokumentene var datert 1. 
oktober 2008 – før aksjehandelen fant sted. Analytiker Trond Omdal i meglerhuset Arctic 
Securities, var en av flere som ble overbevist: 
- Dette bidro til å klargjøre saken, sa Omdal til NA24. 
 
En dokumentert - men tvilsom forklaring 
Tilbake fra pressekonferansen måtte også vi konstatere at alle dokumentene vi hadde sett 
underbygget KRGs pressemelding fra 20. september. Det talte sterkt imot vår hypotese om en 
dekkoperasjon fra KRG, for å hindre at den kurdiske regjeringen ble beskyldt for 
innsidehandel. Vi følte oss litt sjakk matt. Dokumentasjonen var overveldende, men fremdeles 
var det noe som skurret. Av dokumentasjonen fremsto det som svært uklart hvor gevinsten fra 
KRG/Genels salg av DNO-aksjene på 100 millioner kroner hadde tatt veien.  

 
Økokrim inn – ny pressemelding ut 
En uke etter at vår første sak stod på trykk oversendte Kredittilsynet saken til Økokrim. I 
tillegg til brudd på verdipapirhandelloven, ba tilsynet Økokrim vurdere om straffelovens 
bestemmelser om korrupsjon og påvirkningshandel hadde blitt brutt i forbindelse med 
aksjetransaksjonene i DNO. Først 9. oktober i fjor varslet Økokrim at de hadde åpnet full 
etterforsking av handlene i DNO-aksjen. Samtidig var DNO-saken blitt en stor sak i 

Overbeviste noen: Khaled Salih, represen-
tant for kurdiske selvstyremyndigheter, 
overbeviste de fleste. Men ikke oss. 



 11 

internasjonal presse. I Midtøsten gikk historien nå under navnet ”Tawke-gate”, oppkalt etter 
DNOs verdifulle kurdiske oljefelt. Alt dette kombinert med vår kontinuerlige omtale av 
saken, gjorde at den kurdiske oljeministeren Ashti Hawrami 19. oktober valgte å sende ut en 
pressemelding på egne vegne.  
 
Over åtte sider gjennomgikk Hawrami i detalj hendelsesforløpet rundt både kjøp og salg av 
aksjer. Vi leste brevet med interesse, og gjorde store øyne da vi kom til side 5:  
 
“… on March 12 I saw the CEO of Genel and his lawyer, and I immediately told them that I 
had a plan for their loan request. … the balance would be in from proceeds of DNO shares 
that KRG had purchased, and that their proceeds to be assigned to them once the shares are 
sold.” 
 
Sprikende forklaringer 
Tre uker tidligere hadde KRGs talsmann, Khaled Salih, stått foran et samlet pressekorps på 
Continental og forklart og dokumentert at alle avtaler mellom KRG og Genel ble inngått i 
oktober 2008.  
Nå kom den kurdiske oljeministeren selv med en helt ny forklaring om at avtalene ble inngått 
i mars 2009 – fem måneder etter at aksjene ble kjøpt. Det stod videre svart på hvitt at KRG 
hadde kjøpt aksjene. Det var knapt til å tro. Dokumentene som ble fremvist på 
pressekonferansen var jo datert oktober 2008, eller ?  

 
Billedbeviset 
Vi visste at svaret lå i bildene som 
var tatt av fotograf og med 
mobilkamera.  Vi forstørret opp 
bildene og skrev dem ut. For å 
være sikker på rekkefølgen brukte 
vi bildenes metadata – med 
nøyaktig tidspunkt for 
fotografering - koblet med 
klokkeslettet som var synlig 
nederst på dataskjermen til KRGs 
talsmann.  Så begynte vi å sette sammen puslespillet på ca 50 bilder fra pressekonferansen. 
Mobilbildene og fotografens bilder utfylte hverandre nesten fullstendig. Vi hadde bilder av 
det aller meste.  
 
 
Tilbakedatert 
Konklusjonen basert på gjennomgangen av våre egne bilder var:   
1) Enten var dokumentene som Khaled Salih hadde brukt for å overbevise journalistene, 
DNO-analytikerne og DNO-aksjonærene tilbakedaterte.  
2) Eller så hadde minister Hawrami løyet i brevet i sin nylig utsendte pressemelding. 
Vi brukte to dager på å få et svar fra Khaled Salih. Vi spurte ham rett ut om dokumentene han 
hadde vist en samlet presse på Hotell Continental var tilbakedaterte.  
Svaret per sms var: 
”Det er normalt å bli enige om en avtale, og så velge at den skal være gyldig fra en bestemt 
dato”. 
Etter denne kommunikasjonen – og saken – hørte vi ikke noe mer fra de kurdiske 
selvstyremyndighetene. Vi skulle raskt få andre ting å tenke på. 



 12 

 
 

5.5 Peter Galbraiths hemmelige oljeinteresser  
 
Det som skulle bli den internasjonalt mest omtalte saken begynte med et brev de kurdiske 
selvstyremyndighetene sendte til DNO 21. september – tre dager etter vår første sak.  
I brevet uttrykte oljeminister Ashti Hawrami raseri og sinne over innholdet i artiklene våre. 
Hawrami var forbannet på DNO og Oslo Børs – og varslet at DNO ville bli kastet ut av 
Kurdistan på ubestemt tid. Skulle DNO få komme tilbake, måtte selskapet oppfylle en rekke 
krav.  
Ett av disse kravene var at DNO måtte løse alle disputter med tredjeparter. Det sto ikke noen 
detaljer om hvem som var involvert i disse disputtene eller hva striden dreide seg om. Hvorfor 
stilte KRG et slikt krav – og i full offentlighet?  
I DNOs årsrapport var disputter nevnt. Følgende tre setninger var skrevet i note 20 under 
tittelen ”Legal disputes”:  
 
”Following the review of DNO’s PSCs in Kurdistan in March 2008, DNO is involved in 
arbitration proceedings related to third party assignments. A formal award, if any, may only 
be completed in 1-2 years. However, DNO does not consider the claims to be justified and 
thereby not likely to become payable. No provision has thereby been made in the financial 
accounts for 2008.” 
 
Det hadde sett ut som en ikke-sak. Eventuelt en sak som selskapet ville at omverdenen skulle 
anse som en ikke-sak. Nå virket det som det siste var tilfelle. 
 
Jakten på en sak 
Vi satte i gang med omfattende internettsøk på jakt etter spor som kunne lede oss frem til 
denne rettstvisten. Dersom det pågikk en tvist, håpet vi at det skulle finnes referanser til saken 
på nettet. Gjennom søketjenesten til det amerikanske rettsapparatet, PACER, fant vi en liten 
rettstvist i USA hvor DNO var involvert, men den passet ikke til kriteriene. 
Dessuten sto det i noten i DNOs årsrapport at dette var en voldgiftssak. Den internasjonale 
voldgiftsdomstolen i London blir gjerne brukt til å løse internasjonale voldgiftssaker. Men 
siden voldgiftssakene er private, gis det aldri ut informasjon fra verken denne eller andre 
voldgiftsdomstoler. Vi sto fast. 
 
God kilde med viktig dokument 
I denne perioden var vi i kontakt med en rekke kilder i inn- og utland. Flere av kildene var 
sikre på at DNO hadde hemmelige partnere i selskapets største oljefelt, Tawke-feltet. Navnet 
til den amerikanske toppdiplomaten og FN-utsendingen Peter Galbraith ble nevnt av flere 
kilder. 
En av kildene hevdet å kunne dokumentere eierforholdene i Tawke-feltet, hvor det fremgikk 
at DNO hadde skjulte partnere og hvem disse hemmelige partnerne var. Dokumentet var 
datert desember 2006 og inneholdt utgiftsfordelingen i forbindelse med oljeboring på Tawke-
feltet. I tillegg til DNO var det to selskaper til som sto oppført som eiere: Porcupine og 
Pinemont Trust.  
En børsmelding fra P4 fra 2001 viste at den norske finansmannen Endre Røsjø kontrollerte 
Pinemont Trust. Men hvem sto bak Porcupine? Og kunne vi være sikre på at dokumentet var 
ekte?  
 



 13 

God dag mann, Økseskaft! 
Vi brukte nå mye tid på å 
verifisere ektheten til 
dokument. Vi hadde ingen 
erfaring med kilden overhode, 
og visste ikke hvordan han 
hadde fått tak i dette 
dokumentet. Etter hvert  
kontaktet vi DNO og sendte 
over hele dokumentet og ba om 
kommentarer til innholdet. 
Svaret vart ett av mange 
snodige svar vi skulle få fra 
DNO – i kategorien ”God dag 
mann, Økseskaft”.  
Ingen av børsmeldingene 
inneholdt selvsagt et ord om verken Galbraith, Porcupine, Pinemont Trust eller noe annet som 
var interessant for oss.  
Alt hadde vært en dypt bevart hemmelighet blant noen få innvidde i og rundt DNO. Vi visste 
vi nærmet oss noen saker som ville bli ubehagelige for de involverte. 

 
 

Et tips 
Uventet fikk vi en e-post fra utlandet. Vedkommende som henvendte seg hadde lest omtalen 
av kravet om at DNO måtte løse alle disputter med tredjeparter. Kilden hevdet å sitte på 
offentlig tilgjengelig informasjon som kunne forklare hvem som var partene i striden. Han 
hevdet at kravet mot DNO var enormt.  
 
”Da jeg har brukt en del tid på å fremskaffe disse oplysninger, vil jeg gjerne vite hvordan 
dere normalt betaler for sånt.” sto det i slutten av mailen. 
 
Dagens Næringsliv betaler ikke tipshonorar. Vedkommende krevde imidlertid ikke 
tipshonorar, men honorar for arbeidet han hadde lagt ned. Skulle vi betale for infomrasjonen? 
I utgangspunktet fremsto det som uproblematisk å betale for research – men hvordan kunne vi 
sikre oss at den researchen vi mottok faktisk var reell? Etter flere runder internt, gikk følgende 
epost fra oss til vedkommende: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Svar uten svar: Helge Eide i DNO svarte ofte på våre sprøsmål uten å 
svare på spørsmålene. 



 14 

 
 
 
Premissene ble godkjent, og vi fikk til vår overraskelse oversendt en internett-link. 
http://www.law.com/jsp/PubArticle.jsp?id=1202431683613 
 
 
Et gigantsøksmål 
Linken førte oss til hjemmesiden til det anerkjente amerikanske jurist-nettstedet law.com. Her 
fremgikk det at det pågikk en voldgiftsrettssak i London mellom DNO og to andre selskaper:   
“Porcupine LP (U.S.) and Ansan Wikfs Investments Company Limited (Yemen/Cayman 
Islands).” Kravet fra de to selskapene mot DNO var på hele 525 millioner Dollar – over 3 mrd 
kroner. 

 
 
Verifisering av nettsted og informasjon 
Det var ergerlig at informasjonen faktisk lå fritt tilgjengelig på nettet, uten at vi hadde greid å 
finne den, til tross for omfattende søk. Den hadde ligget på nettet i over et halvt år. På den 
annen side var det ingen andre som hadde sett denne referansen heller. Og saken så ganske så 
spektakulær ut med store beløp involvert. Dersom DNO risikerte å måtte betale 3,1 milliarder 
kroner var selskapet i trøbbel. 
 
Vi gikk vi over til å verifisere informasjonen. Vi kontaktet nettstedet, og vedkommende som 
hadde innhentet informasjonen, Michael G. Goldhaber. Han opplyste at informasjonen ble 
hentet inn regelmessig via kilder som nettstedet hadde. Vi fikk kontakt med ytterligere en 
kilde som gjorde oss trygge på at informasjonen stemte.   

 
Identifisering av partene i rettstvisten 
Vi koblet Ansan Wikfs Investments Company Limited til den kjente jemenittiske 
mangemilliardæren Shaher Abdulhak. I Norge er han best kjent som far til Farouk Abdulhak 
som er mistenkt for drapet på Martine Vik Magnussen i London i mars 2008. Vi var i kontakt 
med informasjonsbyrået som hadde representert Abdulhak-familien i Vik Magnussen-saken. 
Byrået opplyste at Shaher Abdulhak ikke ville stille til noe intervju i vår sak, men bekreftet at 
hans selskap var part i en voldgiftssak med DNO. 
 

 
Selskapssøk 
Porcupine LP skulle vise seg å bli betydelig vanskeligere å identifisere. Vi forsøkte å søke i 
flere internasjonale selskapsregistre, også i  Dun & Bradstreet sin Global Reference Solutions 
base.  Der fant vi 179 selskaper med navnet Porcupine i kombinasjon med andre ord – men 
ingen Porcupine LP. Heller ikke Google var særlig behjelpelig. Her var det hovedsaklig treff 

Faksimile fra law.com 



 15 

på LP-platen 
”Porcupine”, som 
ble gitt ut av 
postpunkebandet 
”Echo & The 
Bunnymen” i 1983 . 
 
 
Fokusert søk 
Vi visste at 
selskapet holdt til i 
USA. Videre visste 
vi fra tidligere saker 
at Dun & Bradstreet 
ikke har full dekning av alle småselskapene som er registrert i amerikanske delstater. Der er 
det 52 delstater og mange selskapsregistre.  Av erfaring visste vi at de amerikanske delstatene 
Florida og Delaware fremstår som velegnet for selskaper som ønsker lite åpenhet. I databasen 
Sunbiz.org kan man søke etter selskaper i delstaten Florida. Her fant vi ingen treff. I Delaware 
fant vi 30 selskap med navnet Porcupine i seg.  Mange kunne vi luke bort, fordi 
selskapsnavnene bestod av flere ord. Men ett av selskapene het ”Porcupine LP”.   
Vi ville få i hus dokumentasjon på dette selskapet så fort som mulig. Personlig oppmøte i 
selskapsregisteret i Delaware ville trolig være den kjappeste løsningen. Et annet alternativ var 
å vente på at selskapsregisteret sendte oss dokumentene per post. Vi valgte en tredje mulighet: 
Companydocuments.com - en kommersiell tjeneste på nettet som tilbyr seg å innhente 
selskapsdokumenter. 
 
Sak uten fasit 
Companydocuments har medarbeidere som skaffer til veie 
dokumenter fra offentlige selskapsregistre på vegne av kunder og 
mailer dette over til kunden. Billig er det derimot ikke – rundt 1000 
kroner per bestilling. Fra Companyhouse bestilte vi det som måtte 
være å finne på Porcupine LP, Delaware.  
Vi hadde nå jobbet i to dager og hadde ikke tid til å vente på mer 
informasjon om Porcupine. Ledelsen mente saken var for god til å 
vente på., og vi kjørte saken med den ene kjente parten. Noen dager 
etter at saken var publisert kom e-posten fra Companydocuments med 
stiftelsesdokumentet for Porcupine LP på e-post.   

 
En e-post med vedlegg 
Vi tvilte strengt tatt på at dokumentene ville gi oss noe som helst informasjon. Men vi fikk oss 
en overraskelse: Selskapsdokumentene til Porcupine viste seg å være signert av Peter W. 
Galbraith, amerikansk toppdiplomat og inntil nylig FN-utsending.  
 
Et besynderlig skjult eierskap 
Det var et oppsiktsvekkende dokument vi 
hadde funnet i et offentlig amerikansk 
register. Peter Galbraith har i en årrekke vært 
en av USAs varmeste forkjempere for 
kurdiske rettigheter. Kunne hans varme 
engasjement være kjøpt og betalt?  

Ingen treff: Et søk i Dun & Bradstreet sin internasjonale database GRS a mange 
treff på Porcupine – men ingen matchet selskapet vi skulle finne. 

Signert: Peter Galbraith hadde selv signert på 
stiftelsesdokumentet til Porcupine LP i 2004. 



 16 

Dokumentet hadde ligget der siden 2004. Og dateringen av dokumentet var interessant i seg 
selv: Selskapet ble stiftet få dager før DNO inngikk sin oljeavtale med kurdiske 
selvstyremyndigheter. Koblet med informasjonen fra Law.com måtte vi anta at Peter 
Galbraith i flere år hadde hatt skjulte eierinteressert av en betydelig størrelse i kurdiske 
oljefelt. Nå krevde Galbraith kompensasjon fra DNO for bortfall av disse rettighetene. 
 
Galbraith-konfrontasjon 
For å kjøre en sak måtte vi snakke med Peter Galbraith, helst ansikt til ansikt. Vi hadde 
allerede telefonnummeret hans og visste at han for få dager siden hadde vært i Bergen. TV2 
hadde intervjuet Galbraith i forbindelse med at han hadde fått sparken som FN-utsending i 
Afghanistan. Intervjuet var gjort i studio i Bergen, hvor Galbraith eier et hus sammen med sin 
norske kone. Samme ettermiddag kontaktet vi Galbraith på telefon. Den amerikanske 
toppdiplomaten svarte og bekreftet at han fortsatt befant seg i Bergen. Da selskapsnavnet 
Porcupine ble nevnt, avsluttet han brått samtalen.  
 
En dør i trynet 
Fortsatt anså vi det som nødvendig å få konfrontert Peter Galbraith med de konkrete 
dokumentene om selskapet Porcupine og dokumentasjonen på hans andel i Tawke-feltet i 
Kurdistan. Vi bestemte oss for å ta kveldsflyet til Bergen og ta kontakt med ham neste 
morgen. Da vi kontaktet ham per telefon og sms dagen etter, svarte han ikke.   
Vi bestemte oss for å dra og ringe på hjemme hos ham i Bergen. Galbraith var hjemme. Han 
åpnet døren, vi presenterte oss, han sa ”cheers” og lukket døren kjapt igjen. Vi tenkte at ”det 
var det” og satte oss ned på en kafe i nærheten. Like etter kom Galbraith gående forbi med 
hunden sin i regnværet.  
 
En mannevond hund 
Vi gikk ut fra kafeen og prøvde å komme i dialog med den tidligere toppdiplomaten. 
Galbraith la imidlertid på sprang, da han så oss.  
- Jeg kan ikke si noe om dette fordi jeg ønsker ikke å komme i juridiske vanskeligheter 
Vi luntet etter ham i regnværet i håp om å få vist ham dokumentene vi satt på.  
Til slutt snudde han.  
- Den er mannevond, sa Galbraith og pekte på hunden. 
Vi ”fikk” noen tilmålte minutter mens vi gikk oppover veien og fikk vist ham dokumentene. 
Men noen svar fikk vi ikke. 
”Jeg er i den situasjon at mine forretningsforhold er omfattet av konfidensialitetserklæringer. Jeg prøvde å rådføre 
meg med mine advokater om hva jeg kunne fortelle dere om dette uten å bryte konfidensialitetsavtalene, men jeg 
fikk ikke fatt i dem.” 
Da vi ringte ham en siste gang var dette beskjeden: 
”Dere kan skrive hva dere vil. Det er deres sak. Ha det bra.” 
 
Ingen bekreftelse 
Svarene var ingen bekreftelse på noe. Men vi hadde nå tre forskjellige biter dokumentasjon: 
Et stiftelsesdokument, en nettside med informasjon om en rettstvist og et dokument som viste 
eierskapet i Tawke-feltet i 2006. Sammen var det nok til at vi kunne kjøre saken etter at vi 
hadde gitt ham mulighet til samtidig imøtegåelse. 
Konfrontasjonen med Galbraith fant sted 8. oktober. Dette var den eneste gangen vi har hatt 
direkte kontakt med toppdiplomaten. I dagene etterpå kontaktet vi Galbraith både per telefon 
og sms et utall ganger. Han svarte ikke en eneste gang.   
 
 

 



 17 

 
5.6 Endre Røsjøs eierskap 
Det er ingen hemmelighet at den norske finansmannen Endre Røsjø var sentral da DNO fikk 
sine lisenser i Kurdistan i 2004.  Fra før er det kjent at Røsjø ble storaksjonær i DNO og at 
han hadde en slags mellommannrolle mellom kurdiske myndigheter og DNO i denne 
perioden. Vi hadde nå dokumentasjon på at finansmannen også hadde hatt et direkte eierskap i 
Takwe-feltet, DNOs mest verdifulle oljefelt i Kurdistan. Røsjø hadde imidlertid åpenbart solgt 
seg ut – siden denne eierandelen nå var registrert på en jemenitt. 
 
 
5.7 Konsulentene Røsjø og Galbraith 
Samtidig som vi lette etter 
informasjon om Galbraith, startet en 
omfattende jakt på kilder og 
informasjon om Endre Røsjøs forhold 
til DNO og Kurdistan.  Siden Røsjø 
har politianmeldt DN for tyveri, samt 
utlovet dusør til den som kan 
identifisere våre kilder, kan vi ikke gå 
i ytterligere detalj på hvordan vi fikk 
tilgang til denne informasjonen (se 
spesielle erfaringer). Det er imidlertid 
et faktum at vi gjennom kildearbeidet 
fikk tilgang til interne regnskaper fra 
Røsjøs selskap Pinemont Securities i London. 
 
Regnskapene til Røsjø viste en rekke inngående betalinger fra DNO. Og oppsiktsvekkende 
nok en rekke utgående betalinger til Peter Galbraith. Det begynte nå å bli særdeles 
uoversiktlige forhold rundt de to herrenes mange roller. Vi laget hjelpediagrammer for oss 
selv i Excel, som senere ble utgangspunkt for forklarende grafikk i avisen. 
 
5.8 DNOs oljeavtale 
Det heter at djevelen ligger begravd i detaljene. Der ligger også ofte de gode sakene begravd. 
Så langt hadde ordet ”minister” i et børsvedtak, vært utgangspunkt for flere titalls 
nyhetssaker. I vår omfattende gjennomgang av DNO-dokumenter kom vi over en ny detalj. 
 
DNO inngikk sin olje avtale med de kurdiske selvstyremyndighetene i juni 2004. Det var en 
viktig måned i irakisk historie. I slutten av juni 2004 overførte den tidligere Irak-
administratoren Paul Bremer makten til irakerne og Iraks midlertidige grunnlov trådte i kraft. 
 
En tilbaketrukket kunstmaler 
I internasjonal presse har det stått flere artikler om at kilder hos sentralmyndighetene i Bagdad 
mener DNOs oljeavtalen er ugyldig. Også norske medier har sådd tvil om DNOs avtale med 
kurderne. Artiklene har ofte vært basert på anonyme kilder.   
Paul Bremers maktoverføring til irakerne skjedde 28. juni 2004, mens DNO sendte ut 
børsmelding om oljeavtalen dagen etter, den 29. juni. Vi leste oss opp på Iraks nyere historie 
og fant ut at etter USAs invasjon i Irak, har landet gått gjennom flere faser med ulikt 
regelverk. Detaljen vi stusset på var at maktoverføringen skjedde 28. juni 2004, to dager 
tidligere enn planlagt. Vi ønsket å finne ut om forskjellen på to dager hadde noen betydning 



 18 

for DNOs kontrakt. Etter DNOs kvartalspresentasjon i fjor høst fikk vi sjanse til å stille DNO-
sjef Helge Eide spørsmål om dette. Ifølge Eide var det helt avgjørende for DNO å inngå 
oljekontrakten med kurderne, mens amerikanerne satt ved makten og før den midlertidige 
grunnloven i Irak trådte i kraft. I følge Eide hadde den amerikanske toppdiplomaten Peter 
Galbraith, som også er jurist, forsikret DNO om at avtalen da ville være gyldig.  
Da vi gjorde Eide oppmerksom på at maktoverføringen i Irak ikke skjedde den 30. juni 2004, 
men to dager før, ville han ikke si mer, men henviste til en børsmelding fra 11. januar 2006. I 
denne børsmeldingen skrev DNO at oljeavtalen med kurderne ble undertegnet 25. juni 2004. 
Det er fire dager tidligere enn det selskapet opprinnelig meldte.  
Vi innså at det var en person som best kunne kaste nytt lys over betydningen av dette. Paul 
Bremer. Han lever nå et tilbaketrukket liv og har realisert sin drøm om å bli kunstmaler. Via 
omveier fikk vi formidlet til ham hvorfor vi ønsket å snakke med ham, og fikk en avtale om å 
ringe et hemmelig telefonnummer til avtalt tidspunkt.  
 
Paul Bremer forklarte at terrorfrykt hadde vært grunnen til at han overførte makten til irakerne 
den 28. juni 2004, to dager tidligere enn planlagt. Den midlertidige grunnloven trådte i kraft 
ved maktoverføringen. Bremer sa at åpenbart var det ingen som visste at han skulle dra da. 
DNO og dets konsulenter var altså ikke varslet om at maktoverføringen var fremskyndet. Paul 
Bremer åpnet for at det kan reises spørsmål ved om DNOs oljeavtale i Irak er gyldig. 
 
 
6 Kildebruk og kildekritikk  
 
”Ingen kommentar” 
DNO-saken ga oss to hovedutfordringer med tanke på kildebruk og kildekritikk: 

1) De personer og selskaper vi omtalte vegret seg gjennomgående for å snakke med oss 
og besvare våre spørsmål. Det var derfor, med noen få unntak, umulig å få verifisert 
opplysninger og informasjon ved å kontakte DNO, den kurdiske oljeministeren Ashti 
Hawrami, Den kurdiske selvstyreregjeringen, Peter Galbraith eller Endre Røsjø. 

 
2) De fleste personene som snakket med oss, og som kunne bidra med informasjon, 

krevde gjennomgående å få være anonyme. Flere av dem vi kontaktet fryktet alvorlige 
konsekvenser for seg selv dersom de snakket med oss. Sannsynligheten for at slike 
konsekvenser kunne bli en realitet ble tydeliggjort gjennom Endre Røsjø sine trusler, 
utloving av dusør og politianmeldelse (se spesielle erfaringer)  

At vi ikke kunne få verifisert våre opplysninger av primærkilder førte til at vi måtte utøve en 
særlig aktsomhet i publisering av informasjonen. Vi var svært bevisste på at de anonyme 
kildene vi hadde, som kunne verifisere informasjonen vår, også kunne ha personlige agendaer. 
For enkelte av kildene var ikke dette bare et mulig scenario – men en realitet.  
 
Vi var nøye med å etterprøve opplysningene vi fikk fra våre kilder. Vesentlig informasjon i 
artiklene var aldri basert på èn kilde alene. De største dilemmaene oppsto de gangene vi hadde 
presis informasjon. som vi hadde verifisert gjennom flere anonyme kilder.  Vi måtte her gjøre 
konkrete vurdering av kildenes mulige agenda, troverdighet og bakgrunn før vi brukte 
opplysningene. Dette førte i mange tilfeller til at opplysninger og informasjon ikke ble 
publisert – eller at publisering ble utsatt. 
 
I mange tilfeller ble ferdigskrevne saker utsatt i inntil flere dager, fordi vi 1) trengte 
ytterligere bekreftelse på informasjonen og 2) ville gi de involverte god tid til å svare på 



 19 

spørsmålene, som ofte dreide seg om forhold som hadde funnet sted flere år tilbake i tid. 
Dette skulle vise seg å ikke alltid gi den ønskede effekten (se spesielle erfaringer, Røsjø) 
 
Mail fra Peter Galbraith? 
Noen dager etter at vi kjørte den første saken om Peter Galbraith, mottok vi via en kilde en e-
post som inneholdt en forklaring som Galbraith angivelig hadde sendt ut til sine nære 
forbindelser. Mailen virket autentisk – men vi kunne ikke bruke den uten en bekreftelse fra 
Galbraith selv på at han faktisk hadde skrevet den. Galbraith tok ikke telefonen og besvarte 
ikke mail. Vi fikk en journalistkollega i et annet land, som faktisk fikk kontakt med Galbraith, 
til å gjennomføre verifikasjonen for oss. Deretter kunne vi trykke Galbraiths melding. 
 
Forholdet til vår innsideinformasjon 
Sommeren 2009 var det en sak oppe i Oslo tingrett, der Økokrim hadde tatt ut tiltale mot en 
journalist for å ha spredd innsideinformasjon ved å lekke opplysninger om en Nettavisens 
artikkel om DNOs oljerettigheter i Nord-Irak. I dommen konkluderte retten med at 
avisartikler kan inneholde innsideinformasjon, men at den informasjonen som stod i den 
konkrete Nettavis-artikkelen ikke var kursdrivende nok. Selv var vi flere ganger også i 
posisjoner, der vi satt på informasjon som potensielt kunne være kursdrivende for DNO-
aksjen.   

Kilder med aksjer 
Flere av sakene vi skrev fikk umiddelbar innvirkning på aksjekursen. Dette gjorde at vi også 
måtte være bevisste på dette i vår omgang med kilder. Underveis i saken ble vi kjent med at to 
sentrale anonyme kilder hadde aksjer i DNO. En av kildene opplyste at han hadde en short-
posisjon i DNO. Det vil si at han kunne tjene penger dersom våre saker fikk selskapets 
aksjekurs til å falle. Den andre kilden opplyste at han eide noen tusen DNO-aksjer. 
Dette ga oss to problemstillinger:  
a) Informasjon og kildens tolkninger kunne bli farget av at de hadde et ønske om at DNO-
kursen skulle falle. Dette gjorde at vi var ekstra varsomme med bruken av informasjon fra 
disse kildene.  
b) På den andre siden kunne kildene misbruke informasjonene de fikk igjennom samtale med 
oss. Vi var derfor bevisste på å ikke diskutere publisering av saker verken med disse eller 
andre utenforstående. 

DNOs situasjon 
Selskapet hadde i den perioden vi skrev sakene våre satset på kursoppgang på aksjer i eget 
selskap. Falt kursen, kunne DNO tape over 200 millioner kroner. Vi mente at også dette 
kunne påvirke informasjonen vi ville få fra selskapet og måten det presenterte fakta på. Dette 
var vi også bevisste på i vår tolkning av både presse- og børsmeldinger. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 20 

7. Spesielle erfaringer  
 
 
7.1 En uteglemt sladd 
I ettertid kan vi fastslå at ordet 
”ministeren” som var usladdet i 
det ellers grundig sladdede 
børsstyrevedtaket av juni 2009 
var avgjørende for at vi valgte å 
gå videre med saken.  
 
Uten dette ordet er det 
sannsynlig at saken hadde blitt 
nedprioritert av både oss selv og 
ledelsen.   
 
Vi lurte lenge på hvordan denne 
glippen hadde skjedd. Gjennom 
våre innsynsbegjæringer til Oslo 
Børs har vi senere fått full 
innsyn i prosessen forut for 
sladdingen. Dokumentene viser 
at det var DNO som ”styrte” Oslo Børs` sladding. 24. juni sendte advokatfirmaet Simonsen 
over sitt forslag til sladding til Oslo Børs på vegne av DNO. Der hadde advokatene glemt å 
sladde ordet ”ministeren”. Oslo Børs fulgte heldigvis sladde-forespørselen  til punkt og 
prikke.  
 
Det er et paradoks at det dermed var DNOs advokater som gjennom sin forglemmelse  satte 
oss på sporet av Hawrami –som de gjorde sitt ytterste for å holde oss borte ifra. Tabben ble 
forøvrig oppdaget, og dokumentet ble senere lagt ut i en versjon der ”ministeren” også var 
sladdet. 
 
7.2 Offentleglova som verktøy 
 
Offentleglova er et uhyre kraftig verktøy – om den brukes. Denne saken ville ikke blitt den 
samme uten Offentlighetsloven. Den hadde heller ikke blitt som den ble uten 
offentlighetsarbeidet som ble gjort overfor Sivilombudsmannen for endre praktiseringen av 
Offentleglova etter Fast-saken. 
 
Når vi i ettertid ser korrespondansen mellom Oslo Børs og DNOs advokater, er det opplagt at 
Oslo Børs var under et svært kraftig press for ikke å gi ut informasjonen. Vi kan også med 
svært stor sannsynlighet fastslå at Oslo Børs aldri hadde snudd om vi ikke hadde hatt 
Sivilombudsmannens uttalelse i ryggen da vi begynte å klage.  
 
Det er en påminnelse om at man ikke bare skal tenke på offentlighetsarbeidet som en del av 
den løpende nyhetsdekningen – men som en investering både i egen og andres muligheter til å 
få innsyn i forvaltningen i fremtiden. Det er kun gjennom en slik tanke at grensene 
systematisk vil bli flyttet – til fordel for offentligheten – og journalistikken. Grensene som ble 
flyttet etter at Fast-saken var avsluttet, er nå flyttet ett hakk til gjennom DNO-saken. Og 

EN GLIPP: Slik hadde DNOs advokater foreslått sladdingen av 
børsstyrevedtaket. Advokatene hadde glemt å sladde ordet 
”ministeren”.  Det glemte også Oslo Børs. 



 21 

grensene både på Oslo Børs og i andre forvaltningsorgan kan flyttes igjen dersom – men bare 
dersom grensene utfordres. 
 
7.3 En rosa avis i et lite land i en stor verden 
Både sakene om aksjetransaksjonene som involverte KRG og Peter Galbraiths eierskap i 
oljefeltet Tawke, ble internasjonale nyheter. Men det tok sin tid. Det var først etter omfattende 
blogging i Norge og utlandet at sakene ble distribuert gjennom de store internasjonale 
nyhetsbyråene, tv-stasjoner og noen av de store internasjonale avisene.  
 
Særlig den norske historikeren Reidar Visser sin webside historiae.org var medvirkende til at 
saken spredte seg. Historiae.org blir lest av amerikanske journalister, så vel som journalister i 
Midt-Østen. At innholdet i våre norske artikler ble oversatt til engelsk på dette nettstedet, 
bidro til at langt flere enn ellers ble oppmerksomme på hva vi hadde skrevet.   
 
 
For oss var likevel dette bare delvis en støtte. Samtidig som sakene våre ble internasjonalt 
kjent, hadde vi store problemer med å få intervjuer som kunne bringe sakene videre.  Som en 
avis fra Norge hadde vi begrenset gjennomslagskraft når vi ville forsøke å få intervjuer på 
høyt nivå i Irak og USA. Dette ble ekstra frustrerende ettersom Peter Galbraith ga intervjuer 
til en rekke internasjonale medier – der vi ofte syntes han slapp veldig billig unna.  
 
Vi sendte daglig mailer til både demokratiske og republikanske sekretariatet i Senatets 
utenrikskomité. Peter Galbraith hadde vitnet flere ganger om USAs politikk i Irak. Vi ville 
undersøke hvilke opplysninger han hadde gitt om egen habilitet. Vi venter fortsatt på svar på 
våre konkrete spørsmål. Tilsvarende skulle det vise seg umulig for oss å nå frem i Irak – både 
i Bagdad og i Kurdistan.  
 
7.4  ”Kurdish politicians are worse than The Pope to arrange meetings” 
I løpet av vårt arbeid med DNO-saken gjennom flere måneder fikk vi ikke snakke med noen 
kurdiske politikere eller KRG–representanter, deriblant oljeminister Ashti Hawrami. Vi ringte 
flere, sendte e-poster og sms. Ingen ble besvart. Vi fikk kun snakke med kurdiske rådgivere. 
Det var frustrerende, tok mye tid og ga svært skrinne resultater.   
 
I en norsk kontekst ville det vært høyst besynderlig å skrive det vi gjorde uten å og ikke få 
noen politiske kommentarer, verken fra posisjon eller opposisjonen. Men dette var ingen 
norsk kontekst.  De første artiklene i DNO-saken i september i fjor sammenfalt dessverre også 
med ferie i tilknytning til Ramadan. Vi fikk beskjed om at så godt som alle KRG-politikere 
var utilgjengelige i uken etter at vi hadde publisert de første sakene. 
 
Kurdisk politikk i Irak er dominert av to politiske partier: The Patriotic Union of Kurdistan 
(PUK) og Kurdistan Democratic Party (KDP). Partiene slo seg sammen i 2006 og styrer 
kurdiske områder i Irak som Kurdistan Regional Government (KRG). I tillegg er det en del 
mindre partier. Et unntak utmerket seg ved valget i kurdiske områder i juli i fjor. For første 
gang opplevde KDP og PUK en reell opposisjon i partiet Gorran (The Change List).  Dette 
partiet markerte i valgkampen i fjor som en sterk motstander av korrupsjon. Vi fikk en 
intervjuavtale med en fremtredende politiker i Gorran, men vedkommende avlyste kort tid før 
intervjuet fant. Vi fikk også beskjed om at vedkommende ville være utilgjengelig i lang tid.  
Fra en av våre kurdiske kontakter fikk vi følgende trøstende melding: ”Kurdish politicians are 
Worse than The Pope to arrange meetings.”    
 



 22 

7.5 DNs ”Eide-agenda” 
Dagen før vi publiserte vår første sak om Peter Galbraith, hadde vi en intern diskusjon om 
hvordan vi skulle forholde oss til FN-utsending Kai Eide og Afghanistan-saken.  På den ene 
siden var Eide et naturlig intervjuobjekt når vi skulle omtale Galbraith siden de to lå i en bitter 
offentlig strid. Samtidig kunne en kobling til Afghanistran-saken slå uheldig ut for fokuset vi 
ønsket å ha på Kurdistan-saken. Vi valgte å ikke kontakte Eide – noe vi i ettertid kan 
konstatere var en klok beslutning. Bare et døgn etter at første sak sto på trykk hadde de første 
meldingene begynt å spre seg på internett om ”Norges agenda mot Galbriath”.  Påstandene, 
som var komplett absurde for oss, fant til og med veien til det anerkjente magasinet Foreign 
Policy Magazine i Washingon: 
 
“Many also see the revelations of Galbraith's involvement in DNO, which were detailed in a 
harsh manner on the Norwegian Web site historiae.org, as part of a retribution campaign 
following Galbraith's public and scathing criticism of his former U.N. boss Kai Eide, the 
Norwegian diplomat who stands accused of helping to ignore massive election fraud in 
Afghanistan.” 
 
7.6 New York Times på besøk 
Frustrasjonen var av 
overnevnte grunner stor da en 
journalist i New York Times 
tok kontakt. Han viste 
interesse for historien. Vi 
valgte å gi den støtten vi 
kunne – innenfor de 
kildemessige begrensningene 
vi hadde. New York Times 
sendte også en egen journalist 
til Norge som tilbrakte noen 
dager uke her for å sjekke vår 
historie og jobbe med sin 
egen Galbraith-vri. Det var 
først etter at saken nådde 
førstesiden i New York 
Times 12. november i fjor – 
med en solid kreditering av 
DN – at saken virkelig nådde 
ut i USA.  New York Times 
skrev også en lederartikkel 
der Peter Galbraith ble kraftig 
refset for ikke å ha vært åpen 
om sine eierinteresser i et kurdisk oljefelt i sine mange kronikker i avisen. Galbraith fikk 
sparken som fast kronikør i avisen, fordi han ikke hadde redegjort for sine ulike hatter i 
Kurdistan.  
 
 
 
 
 
  



 23 

7.7 Endre Røsjøs ”mediehåndtering” 
Vi var gjennom hele saken opptatt av å gi personene vi omtalte mulighet til samtidig 
imøtegåelse. Endre Røsjø var i så måte intet unntak. Vi fikk ikke svar på våre første e-
posthenvendelser, der vi ba om intervju. Da sakene om Røsjø nærmet seg publisering skrev vi 
så spesifikke spørsmål at Røsjø fikk anledning til å forholde seg til det vil planla å skrive.  
Endelig svarte Røsjø. Men i stedet for å svare på spørsmålene advarte han oss kraftig mot å 
skrive noe som helst om ham: 
” Man kan vaere ambisioes uten hemninger, men man kan  skyte paa grunnfjellet 
og da kommer det lett rikosjetter. 
Trygve Hegnar morer seg stort over korrespondansen - fra Se og Hor I 
Naeringslivet Sent from my BlackBerry® wireless dev ice”  
Det var noe overraskende å se at Røsjø hadde sendt en kopi av vår korrespondanse til Trygve 
Hegnar. Vi innså raskt at dette kunne innebære problemer for publiseringsplanene våre. Vår 
viktigste konkurrent satt nå med tilgang til deler av vår research. Vi på vår siden ventet bare 
på svar på våre spørsmål. 
 
Rett til samtidig imøtegåelse 
Problemet var at vi ikke følte vi hadde konfrontert Røsjø ”nok” i forhold til vær 
varsomplakaten. 
”De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig 
imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved 
at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.” 
De spørsmålene vi hadde stilt så langt var generelle. Vel vitende om risikoen for at Hegnar 
igjen kunne få en kopi, sendte vi avgårde en ny e-post med detaljerte spørsmål til Røsjø.   
Saken var ferdigskrevet. Vi manglet bare samtidig imøtegåelse. Den ville vi ha samme dag, 
slik at vi kunne hindre Hegnar å å ”stjele” sakene våre. Men denne fredagen svarte ikke 
Røsjø. Vi kontaktet Røsjøs advokat Ingjald Ørbeck Sørheim som sendte følgende SMS: 
” Ser ikke ut til at jeg får kontakt med Røsjø I dag,  gir tilbakemelding 
overhelgen. Er som nevnt uten e-post til søndag ett ermiddag/kveld så jeg 
har ikke sett din siste. IØS ” 
 
Rett på TV 
Først sent på ettermiddagen – for sent til at vi kunne få noe med til neste dags avis - kom det 
en epost fra Røsjø: 
”Hegnar har nok kommet dere I forkjoepet I dagens TV sending.” 
Noen minutter senere satt Trygve Hegnar i sitt eget TV-studio og kunne ”avsløre” at Røsjø 
hadde hatt en hemmelig eierandel i DNOs oljefelt – vårt viktigste research-funn. 
Vi var irriterte men ikke motløse. Vi hadde jo tross alt ganske mange gode saker vi kunne 
skrive, ikke minst at Røsjø hadde hatt en trippelrolle i Kurdistan som rådgiver, privat oljeeier 
og stor DNO-eier.  
 
Frekkhetens nådegave 
Lørdag hadde Finansavisen en artikkel over to sider med tittelen ”Endre Røsjø i trippelrolle” 
Der brettet Finansavisens journalist ut hele vår omfattende undersøkelse over to sider. Vi 
kjente igjen alt fra mailene vi hadde sendt Røsjø. Finansavisen hadde også et intervju med 
mannen som ikke hadde hatt mulighet til å snakke med oss. Det hadde ikke vært mye til 
intervju. Ingenting var problematisert. Ingen kritiske spørsmål var stilt – med ett unntak: 
”På sprøsmål om hans redelighet og ryddgihet i forhold til DNO-operasjonene i Kurdistan er 
Røsjø klar: - Vi har fulgt alle lover og regler der nede. Jeg tror ikke du finner mange lignende 
operasjoner i Midtøsten med like høy etisk standard.” 
 



 24 

Den delen av vår research som ikke hadde fått plass i saken hadde Finansavisens journalister 
plassert i en stor faktaboks. I faktaboksen sto det: Kilde DN, Stavanger Aftenblad, 
Aftenposten”.  
Finansavisens journalist og Trygve Hegnar hadde demonstrert frekkhetens nådegave.  Vi 
bestemte oss for å gi blaffen i Finansavisens saker, og omtalte alle forholdene vi hadde 
researchet de påfølgende dagene – med en noe mer kritisk tilnærming enn Finansavisens 
journalister hadde utvist.  Røsjø likte åpenbart ikke det vi skrev. 
 
Fra: er@pinemont.com [mailto:er@pinemont.com] 
Sendt: 21. oktober 2009 19:49 
Til: Trond Sundnes 
Emne: Marxistisk Heksejakt 
Da kan vi meddele herremannen og DN's ansvarlige fo lk at politianmeldelsen 
for innbrudd og tyveri av dokumentr fra Centennial og Pinemont har nr. 
11020390 
Det er ennvidere endel kurdere som gjerne vil snakk e med Dem. Hvor vil de 
at dette skal skje? 
Sent from my BlackBerry® wireless device 
 
From: Trond Sundnes 
To: Er 
Subject: SV: Marxistisk Heksejakt 
Sent: 21 Oct 2009 19:44 
Hei igjen, 
Vedr. punkt 1. 
Hva er stjålet, og hvor er dette anmeldt? 
 
Vedr. punkt 2: 
Hvem er disse "kurderne som gjerne vil snakke"? Jeg  snakker gjerne med alle 
som vil snakke med meg. Dersom du kan viderebringe kontaktinformasjon så 
tar jeg selvsagt kontakt disse. 
 
For øvrig kan jeg ikke se å ha mottatt svar på våre  spørsmål. Vi har nå 
avventet en tilbakemelding fra deg i relativt mange  dager. Vi vil skrive en 
ny sak i fredagsavisen basert på de spørsmål som ti dligere er oversendt.  
 
Fra: er@pinemont.com [mailto:er@pinemont.com] 
Sendt: 21. oktober 2009 20:58 
Til: Trond Sundnes 
Emne: Re: SV: Marxistisk Heksejakt 
Det vet jo Herren utmerket. 
Oslo Politikammer anmeldelse 11020390 
Ingenting som bedrer karrieren som en dom for tyver i eller heleri.  
 
Fra: er@pinemont.com [mailto:er@pinemont.com]  
Sendt: 21. oktober 2009 21:00  
Til: Trond Sundnes 
Emne: Re: SV: Marxistisk Heksejakt 
 
Ang Kurdere,  
Ta en taxi og si ditt navn. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 25 

7.8 Forholdet til etterforskning og offentlige myndigheter 
I en tidlig fase i saken tok vi kontakt med Kredittilsynet, fordi vi på Oslo Børs fikk vite at de 
hadde oversendt saken dit på et tidlig tidspunkt. Tilsynet har streng taushetsplikt om sin 
saksbehandling og var lite villig til å si noe om saken. For oss var det ikke vanskelig å se at 
saken var en nøtt for tilsynet og at det lå flere utfordringer for dem i dette sakskomplekset. 
Blant annet fordi flere svar lå i Kurdistan. Ettersom vi har brakt på det rene finnes det ikke 
noe organ tilsvarende Kredittilsynet i Kurdistan og dermed var samarbeidsmulighetene høyst 
begrensede. 
 
7.9 Bruk av internett for publisering av dokumentasjon 
Da de første sakene ble publisert innså vi raskt at vi havnet midt i en ”propaganda-krig”. 
Verken DNO eller KRG ønsket å snakke med oss – men sendte ut en haug med meldinger. 
Men de ga intervjuer til andre medier. Gjennom disse intervjuene kom det bl.a. påstander om 
at DN hadde publisert bare et misvisende utvalg av dokumentasjon. Vi visste med oss selv at 
dette ikke stemte. Likevel 
var det vanskelig for oss å 
gå aktivt ut og argumentere 
gjennom andre medier. Vi 
valgte derfor en annen 
strategi: Vi publiserte 
dokumentasjonen så alle 
kunne se. I første runde 
valgte vi å publisere alle e-
postene som viste 
kontakten mellom DNO og 
Hawrami. En for oss nyttig 
bieffekt av dette var at flere 
internasjonale medier turte 
å plukke opp saken. 


