SKUP 1996

SKUP-pris 1996 - "Nerheim-saken"
Trond Nygard-Sture, Bergens Tidende, tildeles SKUP-prisen 1996 for "Nerheimsaken". 

Bergens Tidendes avsløring av at K. Nerheim Videregående skole i Bergen jukset til seg store offentlige midler ved hjelp av falske elevlister, er et eksempel på klassisk avslørende journalistikk. Fra et enkelt tips utenfra, via bredt kildearbeid, grundige undersøkelser og deretter konfrontasjon med skolens ledelse, rullet Trond Nygard-Sture opp en skandale som etter kort tid førte til at skolen ble nedlagt på grunn av økonomiske misligheter, midt i skoleåret. 

Bergens Tidende mottok et tips om at det ikke var samsvar mellom de elevlister som K. Nerheim Videregående skole sendte inn til departementet, og det antall elever som faktisk gikk på skolen. Trond Nygard-Sture lette opp kilder som kunne gi ham elevlister. Disse brukte han til en bred sjekkerunde, der personene på listene ble kontaktet for å kontrollere skolens opplysninger. Samtidig hentet han inn materiale fra departement, regnskaper fra foretaksregisteret og rolleutskrifter om eierne og de mest sentrale i skolens ledelse. 

Da avisen hadde ugjendrivelig dokumentasjon for at det hadde forekommet omfattende fusking, ble skolens ledelse konfrontert med opplysningene. Ledelsen nektet i første omgang, men forsto etter hvert at journalisten kunne dokumentere sine påstander. Det viste seg at skolen hadde mottatt 9,3 millioner kroner som den ikke hadde krav på. Bergens Tidende avslørte også at skolens styreformann mottok skyhøye honorarer, og at skolens regnskaper var belastet med utgifter som hadde lite med skolens drift å gjøre: flaggstang, bil og TV m.v. 

Reportasjene i Bergens Tidende i januar 1996 førte til at departementet iverksatte gransking av skolen. Mindre enn to måneder etter den første artikkelen, begjærte skolen seg konkurs og ble nedlagt. Den kunne ikke betale tilbake de tilskuddene skolen hadde fått på falske premisser. Reportasjene førte også til at departementet besluttet å kontrollere samtlige 200 privatskoler i landet, og skjerpe kontrollen med tilskuddene. 

Nerheim-saken viser hvordan en enkelt journalist kan gjennomføre et omfattende gravearbeid uten bruk av store redaksjonelle ressurser. Trond Nygard-Sture har arbeidet grundig, systematisk og målrettet. I løpet av relativt kort tid avslørte han omfattende juks med offentlige midler. Avsløringen fikk store konsekvenser - for byen, distriktet, fylket og for nasjonal politikk og kontroll overfor privatskoler. For juryen fremstår Nerheim-saken som et ekte skup, og som det beste eksempel på kritisk og undersøkende journalistikk i Norge i 1996. 

SKUP-diplom 1996 - "Bjørn Bettum og Jahre-formuen"

Alf R. Jacobsen og Espen Olsen, VG, tildeles SKUP-diplom 1996 for prosjektet Bjørn Bettum og Jahre-formuen." 

I flere år har Alf R. Jacobsen gjort et stort journalistisk arbeid for å avdekke forholdene rundt Anders Jahres skjulte utenlandsformue. Lenge fantes mistanken om at Bjørn Bettum hadde spilt en betydelig rolle i å holde formuen skjult for norske myndigheter. 

Gjennom sitt imponerende, systematiske arbeid klarte Espen Olsen og Alf R. Jacobsen å skaffe dokumentasjon som viste hvordan Bjørn Bettum hadde arbeidet for å skjule formuen i skatteparadiset Cayman Islands. Det ble avslørt hvordan Bettum og en rekke andre personer hadde forsynt seg av Jahres formue. Thorleif Monsens rolle i denne økonomiske thrilleren ble også avdekket. 

Jacobsen og Olsen fortjener stor honnør for sine evner til å trenge inn i en sak som i utgangspunktet var så komplisert og utilgjengelig som denne; en sak hvor aktørene har gjort alt for å tilsløre de faktiske forhold. 

Juryen vil også berømme VG for at avisen har klart å presentere en så vanskelig og komplisert sak på en forbilledlig lettfattelig måte. 

SKUP-diplom 1996 - "Renseanlegg-saken" og "Larvikite-saken"

Christer Lundquist, Østlands-Posten, Larvik, tildeles SKUP-diplom 1996 for to saker, Renseanlegg-saken og Larvikite-saken. Begge sakene er store og omfattende og av stor samfunnsmessig betydning. Samtidig er de svært forskjellige. 

Renseanlegg-saken: Larvik kommune var pålagt å bygge et nytt hovedrenseanlegg for kloakk. Etter flere års planlegging kom et forprosjekt til 160 millioner kroner til første politiske handling i november 1996. Kommunestyret skulle gi grønt lys i desember, og anleggstart skulle finne sted i løpet av 1997. Saken var en hodepine for politikerne. Larvik har en meget anstrengt økonomi, og renseanlegget var den største enkeltinvesteringen i kommunen. 

Østlands-Posten påviste store svakheter i saksbehandlingen, skaffet ny informasjon og gjorde politikerne oppmerksomme på at det forelå alternative muligheter til renseanlegg. Avisens artikler, presentasjon av saksbehandling og alternative muligheter var direkte årsak til at kommunestyret 18. desember 1996 stanset hele prosjektet til 160 millioner kroner. 

Kommunen omdisponerer nå planene og lager nå en ny åpen, saksbehandling, og Larviks befolkning kan i beste fall spare 100 millioner kroner i kommende tiårsperiode. 

Larvikite-saken: Larvikitt, omtalt som Larviks "oljeeeventyr", er en verdifull prydstein som gir Larvik både store eksportinntekter og mange arbeidsplasser.

Christer Lundquist hadde indisier på og greide å dokumentere at et av distriktets steinselskaper ble kontrollert fra Sør-Afrika og skattet til et skatteparadis. Han avslørte også skattetriksing og brudd på de nylig opphevede boikottlovene. 

Den norske direktøren har tilstått uforbeholdent, og forhandlinger i forhørsretten i januar 1997 bekreftet de opplysningene som Østlands-Posten la fram. Den sørafrikanske direktøren er under etterforskning av Økokrim. 

Juryen vil særlig framheve at begge disse sakene er utført av en journalist i en mindre lokalavis. Det viser at det er godt mulig å produsere store skup alene, uten de store redaksioners ressurser. Arbeidet er meget grundig, ryddig og reflektert gjennomført. 

SKUP-diplom 1996 - "Det du ikke vet"

Rune Larsen og Tonje Steinsland, NRK Brennpunkt, tildeles SKUP-diplom 1996 for fjernsynsdokumentaren "Det du ikke vet" - om stråleskader ved Radiumhospitalet i Oslo. 

De to har avslørt store unnlatelsessynder i norsk helsevesen og gir seerne et forstemmende bilde: 

Flere hundre pasienter hadde fått for høye stråledoser fra 1975 og fram til behandlingen ble stoppet i 1986, til tross for at andre nordiske kreftsykehus for lengst hadde lagt om behandlingen. 

Radiumhospitalet hadde, til tross for purringer fra Statens Helsetilsyn gjennom flere år, ikke oppgitt hvor mange pasienter som hadde fått behandlingen. 

Radiumhospitalet hadde unnlatt å følge pålegg fra Statens helsetilsyn om å informere pasientene om feilbehandlingen. 

Helsetilsynet hadde gitt opp og sendt saken over til sykehuseieren Sosialdepartementet. Der hadde saken ligget i halvannet år, uten at noe hadde skjedd. 

De to journalistene jobbet i motvind mot aktive kilder som på flere måter forsøkte å stanse reportasjen og ufarliggjøre sakens realiteter. De nedla også et stort arbeid med å finne en tidligere pasient som orket å ta belastningen med å stå fram med sine skader. Juryen vil gjerne framheve det avgjørende konfrontasjonsintervjuet med direktør Jan Vincent Johannessen ved Radiumhospitalet. Intervjuet var særdeles grundig og strategisk forberedt, både med rollespill med to mulige scenarier for intervjuet, og med katalogisering av dokumenter som underbygde alle mulige forsøk på å vri seg unna sannheten. Gjennomføringen av intervjuet er et skoleeksempel på hvordan grundig dokumentasjon er journalistens beste våpen når sannheten sitter langt inne. 

Etter at dokumentaren ble sendt, har helseministeren beordret full gjennomgang av all strålebehandling ved andre norske sykehus - både av kvinner med brystkreft og pasienter med andre kreftformer. Han har varslet orientering i Stortinget om denne saken i mars 1997. Sist, men ikke minst, Radiumhospitalet gjennomgår nå journalene til alle de kvinner som kan ha fått for store stråledoser. De som lever, vil bli innkalt til undersøkelse, og statsråden har lovet at de skal få erstatning uten å måtte gå den slitsomme veien gjennom rettsapparatet. 

Gjennom sitt arbeid har Rune Larsen og Tonje Steinsland gjort den jobben norske helsemyndigheter for lengst burde ha utført. 

SKUP-diplom 1996-"Palestina-bistanden" "Havets verstinger" og "Våpen-Norge" 

Per Anders Johansen, Aftenposten, tildeles SKUP-diplom 1996 for artikkelseriene "Palestinabistanden", "Havets verstinger" og "Våpen-Norge". 

Juryen har valgt å gi Per Anders Johansen ett diplom for alle de tre sakene, selv om de alle tre holder svært høy kvalitet og hver for seg kunne fortjent SKUP-heder. Per Anders Johansen har utviklet en unik journalistisk arbeidsmetode som han benytter på stadig nye saksområder. Metoden har etter hvert dannet skole for andre journalister og bidratt til å høyne det generelle nivået på undersøkende journalistikk i Norge. 

I serien "Våpen-Norge", publisert i februar-mars 1996, presenterte Johansen, sammen med Jan Erik Hegge Hansen den første nøyaktige oversikten over privatregistrerte skytevåpen i Norge. Den plasserer norsk våpenhold på topp i Europa. Som kilde brukte de to 54 forskjellige våpenregistre. 

"Havets verstinger", trykket i september-oktober 1996, avslørte at norske redere begår omfattende brudd på sikkerhetsreglene for skip. Dermed slo Johansen hull på seiglivede myter om norsk skipsfart. Stoffet fant han fram til ved å sette seg inn i og analysere omfattende internasjonalt datamateriale. Ingen andre norske journalister hadde inntil da benyttet seg av disse kildene. 

"Palestina-bistanden", offentliggjort i november-desember 1996, avslørte ukjente sider ved Norads og Utenriksdepartementets forvaltning av norske bistandsmidler til palestinerne. Arbeidet var et resultat av langvarig graving i skriftlige kilder og reportasje i palestinske områder. 

Gjennom alle disse tre sakene har Per Anders Johansen vist vilje og evne til å trenge inn i kompliserte saksforhold. Fra et omfattende materiale har han klart å trekke ut og presentere klare og viktige nyheter. Med dette har han økt vår kunnskap om viktige samfunnsforhold om de mektigste næringsinteressene i Norge. Han våger også å undersøke virkeligheten bak allmennt aksepterte politiske sannheter, og finner ut at de snarere er myter. 

Det er spesielt imponerende at Per Anders Johansen har klart å gjennomføre tre så omfattende prosjekter innenfor ett år. Juryen har besluttet å tildele ham ett diplom, men hederen er trefoldig. 

SKUP-diplom 1996 - "Søkelys på dommerne"

SKUP-diplom 1996 er tildelt Tom Bøe, Svein Arne Haavik, Bjørn Haugan, VG, for prosjektet "Søkelys på dommerne". 

I utgangspunktet ønsket journalistene å gå landets dommerstand nærmere etter i sømmene ved å granske deres uavhengighet og deres engasjementer utenfor dommergjerningen. Gjennom et særdeles omfattende og systematisk arbeid kartla de hver eneste av landets over 400 dommere. Bøe, Haavik og Haugan avdekket at hver femte dommer hadde aktive næringsinteresser på si i til sammen 155 aktive selskaper, og at flere av dem hadde vært dommere i saker der nære forretningsforbindelser var part i saken. 

VG påviste også at det kan være en sammenheng mellom dommeres mange biverv og saksbehandlingstiden ved domstolene. Det er også dokumentert at dommerne i gjennomsnitt har en fjerdedel av sin lønn fra biverv. Avsløringene førte til krav om opprydding i den norske dommerstandens mange engasjementer utenfor retten, og forslag om å opprette et sentralt register over dommernes biverv. Artiklene førte også til at dommerkommisjonen ble utvidet med ikke-jurister. Også pressen har fått en representant i kommisjonen. 

Det er et imponerende arbeid VG-journalistene Bøe, Haavik og Haugan har utført. Det er grunn til å legge spesiell vekt på hvor viktig det er at pressen retter et kritisk søkelys mot grupper som har så mye makt og så stor betydning i det norske samfunn. Særlig betydningsfullt er det at man for alvor reiser en debatt om dommernes habilitet. 

Juryen ønsker å gi honnør til VGs tre journalister for å ha satt søkelys på en hel yrkesgruppe, en sentral maktgruppe - de har gjennomført med bravur en hittil ugjort jobb. 

Juryen

Ingrid Andersgaard, NRK 

Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad 

Per Norvik, Aftenposten 

Trine Østlyngen, Journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo 

Brit Tangen, Institutt for Journalistikk 

Guri Hjeltnes, Historisk institutt ved Universitetet i Oslo

