22 kurs i datajournalistikk

22 av de 80 sesjonene på SKUP er om datajournalistikk. Seks av disse dreier seg om sikkerhet.

BLANKE ARK: Crina Boros starter Excel-undervisningen med blanke ark og tar deltagerne med til et godt nivå i løpet av dagen. Her er hun i aksjon under Data-SKUP i Oslo i høst.

To spennende aktører viser hvordan du vinner kampen mot dem som ønsker å trenge inn og overvåke dine data. Roar Thon fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og sikkerhetssjef Runa Sandvik i The New York Times gir deg det du trenger av input.

Det vil også bli gitt fem praktiske kurs i kryptering og bruk av Tor, verktøyet som sikrer at ingen kan overvåke din kommunikasjon.

Det er valg til høsten, og da er det mye morsommere å lage egne saker enn å være redskaper for partienes og spinndoktorenes strategier. Nyhetsredaktør Ole Petter Pedersen i Kommunal Rapport viser deg – trinn for trinn – hvordan du selv kan sette dagsorden ved smart bruk av data.

Blir du nektet tilgang til de data du trenger, får du hjelp av innsynsaktivistene Tarjei Leer-Salvsen og Vegard Venli. I en egen sesjon viser de hvordan du skal gå frem når du møter byråkrater som elsker hemmelighold.

Uten Excel-kunnskaper kommer du ingen vei når du jobber med store datamengder. Derfor er det tre forskjellige Excel-kurs på SKUP, alt fra grunnleggende til avansert. Den internasjonalt anerkjente foreleseren Crina Boros tar turen fra London.

Journalister og tall er ofte en vanskelig kombinasjon! SKUP prøver å bøte på dette ved å tilby to kurs i regnskapsanalyse.

Fra Gimlekollen kommer Espen Sørmo Strømme for å lære bort grunnleggende regnskapsanalyse, mens DNs Rune Ytreberg viser hvordan du kan utføre datastøttet regnskapsanalyse.

I valgkampen vil de fleste redaksjoner bli tilbudt spørreundersøkelser av ulik kvalitet.

Når partier eller interesseorganisasjoner gjennomfører slike undersøkelser, er det gjerne i en bestemt hensikt. Et kontrollspørsmål som alltid må stilles er dette: Hvor mange er spurt, og hvordan skjedde utvalget av respondenter. De neste kontrollspørsmålene er disse: Kan jeg få se hvilke svaralternativer som var tilgjengelig, og hva er feilmarginen? Slik kan du sjekke om undersøkelsen du tilbys holder statistikkfaglig nivå.

Et godt alternativ er å lage dine egne undersøkelser. Da har du full kontroll med utvalget, med spørsmålsformuleringene og analysene. SurveyXact tilbyr tre måneders gratis lisens til alle som deltar på kurset «Slik lager du dine egne spørreundersøkelser».

Det er flere måter å formidle data på. Noen ganger er tabeller best, ofte er visuelle løsninger de beste. SKUP-veteranen Tommy Kaas fra Danmark bruker en dobbelttime på å vise hvordan du oppnår de beste resultatene.

Utviklingen i datajournalistikk skjer i et forrykende tempo, og mediene må prøve og feile for å henge med.

Ikke alt er like vellykket, og VGs Dan Kåre Engebretsen tar tilhørerne med på en tur gjennom noen mislykkede forsøk han og avisen har gjort.

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *