Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

SKUP 12-14. APRIL 2024

2024/04/12 16:00:00
Countdown placeholder
Nedtelling
ProPublica
PRISVINNER: Ken Armstrong og en kollega vant Pulitzer-pris for historien om Marie.  Foto: Steve Ringman, The Seattle Times

Hans avsløring blir Netflix-serie

Historien om Marie vant Pulitzer-pris, ble podcast og bok. I 2019 kommer Netflix-serien, men før det skal en av journalistene, Ken Armstrong, fortelle historien på SKUP.

Av JOAR VATLESTAD

- Hun samarbeidet med politiet, og det fantes medisinske bevis. Likevel ble hun ikke trodd, sier Armstrong.

I 2016 vant han  og T. Christian Miller Pulitzer-prisen for forklarende journalistikk for saken “An Unbelievable Story of Rape”. Samarbeidet mellom de to journalistene ble til noe tilfeldig, for de jobbet ikke i samme mediehus.

Anmeldelse i Washington

I 2008 anmeldte 18 år gamle Marie en voldtekt i sin egen leilighet til politiet i Lynnwood, Washington. I avhør ble hun konfrontert med uoverensstemmelser i forklaringen sin, og av hennes tidligere fostermødre ble det sådd tvil om historien hennes.

Marie endte opp med å si at det hele var noe hun hadde funnet på, og godtok en ankeavtale for å ha forklart seg falskt. Her startet Armstrong sine undersøkelser for The Marshall Project, en non-profit nyhetsorganisasjon som jobber med det amerikanske rettssystemet.

To etterforskere i Colorado

I Golden, Colorado, tre år senere startet to etterforskere sine undersøkelser i forbindelse med en anmeldt voldtekt.

Deres arbeid førte dem på sporet av en serievoldtektsmann. Her startet Miller sine undersøkelser for ProPublica, en non-profit nyhetsredaksjon som produserer undersøkende journalistikk med moralsk kraft.De to historiene skulle vise seg å henge nøye sammen.

- Jeg ble kjent med at Miller jobbet med saken, og vi måtte bestemme oss for om vi skulle jobbe sammen eller konkurrere. Heldigvis valgte vi det siste, sier Armstrong, som nå jobber i ProPublica.

12.000 ord

Historiene til Armstrong og Miller ble sydd sammen til en. Resultatet ble en prisvinnende artikkel på 12.000 ord, en times lang podcast-episode på This American Life og en bok om hvordan voldtektsoffer blir møtt med skepsis og historien om Marie.

I artikkelen veksler historiene mellom Washington og Colorado, før de møtes på slutten.

- Fordelen med å fortelle historien som et narrativ er den emosjonelle kraften. Man forteller historien og lar leseren trekke ut det viktige uten å hamre det inn. Det tror jeg er mer kraftfullt. I boken forteller vi mer utdypende om lovhistorien i USA, seksualforbrytelser og avhørsmetoder. Den gir en mulighet til å gi mer kontekst, sier Armstrong.

Han lærte også mye av å jobbe med podcast.

- Podcast-episoden fokuserte på forholdene mellom personene og deres stemmer. Å høre stemmene til de involverte gir mer emosjonell resonans. Jeg hadde ingen erfaring med radio, så det ble en bratt læringskurve.

Intervju til en artikkel er ikke det samme som et radiointervju, sier Armstrong.

- I radio ønsker man historier, som man får med mer åpne spørsmål. Man må aldri avbryte, men la stillheten gå, for ofte vil folk si mer. Det har vært utfordrende.

Tillit

Artikkelen fikk mye oppmerksomhet, og Armstrong sier det var flere selskaper som var interessert i rettighetene. Valget falt på Netflix, og den åttedelte miniserien skal etter planen ha premiere i løpet av 2019.

- At Netflix kan gjøre denne historien på åtte timer i stedet for en film på to, gir manusforfatterne muligheten til å se begge sider i saken. Det er utrolig flinke folk som jobber med serien, sier Armstrong.

Det tok tid å få Marie til å fortelle sin historie, syv måneder for å være eksakt.

Vi kommuniserte gjennom advokaten hennes. Hun ville vite om min bakgrunn, Marshall-prosjektet og hva hennes historie ville bety. Tre eposter og en lang telefonsamtale, der jeg prøvde å svare på alle hennes spørsmål, bidro til at hun stilte. Det tok mye tid, men det var tid vel brukt, sier Armstrong.

Journalisten er glad for at både Marie, fostermødrene hennes og politiet har villet snakke med ham. De snakket om en ekstremt smertefull hendelse, men kan bidra til at sjansen for at det skjer igjen blir mindre.

Samarbeid og narrativ skriving

Under sin sesjon på SKUP har Armstrong flere ting han vil ta opp.

- Kombinasjonen av undersøkende journalistikk og narrativ skriving mener jeg er viktig. Vi ønsket spenning og lag med avsløringer, slik at leseren ikke visste hvor det bar før vi var der.

Armstrong vil også snakke om samarbeid på tvers av mediehus.

- Tidligere var det mer konkurranse, men det har endret seg. Nå har jeg vært involvert i samarbeid innad i bransjen og satt veldig pris på hvordan samarbeid og delte ressurser kan gjøre jobben vår bedre, sier Armstrong.

 

På forsiden nå