
TELIANOR-SAKEN, 

Løpende nyhetsdekning av Nordens største industrisak, og  

oppklarende bakgrunnsaker. 

 

Journalister: Tom Bøe og Bjørn Haugan 

 

 

 

BAKGRUNN: Den nå havarerte telefusjonen er den største nordiske  

industrisaken noen gang. VG bestemte seg tidlig for å satse  

maksimalt på å følge utviklingen av denne saken så tett som  

overhode mulig. 

 

Vi gjør oppmerksom på at vi deler saken i to. Den første fasen  

varte fra midten av januar 1998 til slutten av februar samme  

år. 21. januar 1998 avslørte NRK Dagsrevyen at det var samtaler  

igang mellom svenske Telia og norske Telenor om fusjon, men at  

regjeringen hadde grepet inn og stanset samtalene. En måned  

senere havarerte prosessen første gang. 

 

Den andre fasen starter med undertegnedes avsløring av at  

avtalen var på plass, 19. januar 1999. Avsløringen fant sted i  

VG Nett, og ble sitert «World Wide». Det andre havariet fant  

sted i desember 1999. 

 

SPESIELLE FORHOLD: I løpet av den tiden vi jobbet med denne  

saken, fantes det nesten ingen skriftlige kilder. Det betyr at  

hele fremstillingen er basert på muntlige kilder. Ingen av de  

publiserte sakene – med unntak av selve avsløringen 19. januar  

1999 i VG Nett – ble satt på trykk uten at minst to sentrale  

personer hadde bekreftet dem. 

 

Som juryen vil forstå, vil det på grunn av  

kildebeskyttelses-hensyn ikke være mulig for oss å gå så i  

detalj at informantenes identitet avsløres. 

 

Det er et faktum at vi i løpet av denne tiden har skrevet –  

eller medvirket til – 124 saker. Vi har plukket ut de  

viktigste; de som kvalitativt har påvirket prosessen i en eller  

annen retning. 

 

Det er nemlig et faktum at flere av VGs avsløringer i denne  

perioden hadde direkte effekt på prosessen. 

 

METODE 1: Første fase i arbeidet handlet i betydelig grad om å  

kartlegge aktører og analysere deres interesser. Vi laget oss  

omfattende kart over persongalleriet og hvilke forbindelser som  

finnes dem imellom. Vi kartla også rådgiverne: De interne og de  

eksterne. 

 



Når det gjelder svensk side, tok det oss ganske lang tid å  

kartlegge personene. Vi kunne konstatere følgende: Lars Berg er  

ikke Telias egentlige sjef. Den egentlige sjefen er  

visekonsernsjef Stig Inge Larsson. Hans makt hviler på hans  

tette forbindelser med sentrale personer i det svenske  

Næringsdepartementet; deriblant – men i høyeste grad ikke  

utelukkende – departementsråd Dag Detter. Stig Inge Larsson  

ønsket ikke fusjonen. Den ble fremforhandlet uten hans (og  

departementets) vitende. 

 

Statsråd Bjørn Rosengren har et nært forhold til den svenske  

statsministeren, men kontrollerer ikke sine medarbeidere i  

departementet. 

 

Jan Åke Kark og Jan Stenberg er personlige venner. Osv. 

 

På norsk side finnes det også forskjellige konstellasjoner;  

folk som motarbeider hverandre, folk som slåss om posisjoner  

osv.  

 

Forholdet mellom ledelsen i Telenor og departementsledelsen var  

i utgangspunktet ikke god, jmf. Tormod Hermansen flere  

kanossaganger. 

 

Uten hverken å nevne land eller navn, gikk vi så langt at vi  

«innhentet» informasjon om folks omgang med alkohol.  

 

Vi tegnet personkart og fulgte bevegelsene mellom grupperinger  

og personer.  

 

METODE 2: Vi hadde utallige personlige møter med kilder: I Oslo  

og i Stockholm. Vi var tre ganger til Stockholm. Reisene varte  

flere dager. Vi møtte fremtredende aktører. I tillegg til disse  

tre turene av lang varighet, ble det foretatt dagsturer til  

Stockholm.  

 

METODE 3: Telefonen ble vårt viktigste arbeidsredskap. Uten  

«fotarbeidet» som ble gjort i sakens innledende faser, og som  

er beskrevet under punktet METODE 1, ville telefonarbeidet ikke  

ha vært like suksessfullt. 

 

La det like godt være sagt innledningsvis: 

 

VIKTIGE AVSLØRINGER:  

 

1. 20. februar 1998 avslørte VG at telesamarbeidet brøt sammen.  

Grunnen til at vi kunne bringe den historien, er at vi to pluss  

journalist Eirik Mosveen bestemte oss for å «plukke opp»  

næringslivsledere og politikere etter sentralbanksjefens  

årsmiddag, 19. februar. Vi «plukket opp» to svært sentrale  



personer etter middagen.  

 

Derfor kunne vi også være rimelig detaljerte når vi beskrev  

årsakene til sammenbruddet. 

 

«I natt var det foreløpig slutt med drømmen om det store  

telesamarbeidet i Norden: Svenskene ønsker ikke at Norge skal  

bli likeverdige i samarbeidet. 

 

– De vil være storebror, sa en skuffet Telenor-topp til VG i  

natt. 

    Kilder i Telenor sa til VG i natt at svenskene både  

forlangte at Telia-toppsjef Lars Berg skulle bli det fusjonerte  

selskapets øverste sjef, og at hovedsetet skulle ligge i  

Stockholm. Telenor kunne akseptere at Sverige fikk hovedsetet,  

men da skulle Norge ha Tormod Hermansen som toppsjef. 

 

2. Allerede lørdag 21. februar kunne VG fortelle detaljert hva  

som gikk galt med telefusjonen. To sentrale aktører ble i løpet  

av fredag 20. februar dybde-intervjuet. Den ene satt helt  

sentralt i den juridiske kompetansegruppen, den andre var helt  

sentral i utformingen av kommunikasjonsstrategien. 

 

3. 6. mars 1998: VG avslørte Tormod Hermansens private brev til  

Telia-sjef Lars Berg:  

 

   «En delprivatisering ville kommet uansett hvordan  

eiersituasjonen i det nye Telia– Telenor-konsernet ble i  

starten. 

   ** Den norske og svenske stat tapte 15 til 20 milliarder  

kroner da telesamarbeidet brøt sammen. 

   ** Den fremtidige posisjonen til Telia-sjef Lars Berg var  

den avgjørende og reelle årsaken til bruddet. 

      Det skriver Telenor-sjef Tormod Hermansen i et  

åpenhjertig brev til Lars Berg. VG kjenner innholdet av brevet.  

Det misliker Hermansen meget sterkt, fordi han anser det for å  

være et personlig brev.»   

 

Bare Lars Berg, Tormod Hermansen og fem andre personer visste  

om brevet. VG klarte å skaffe en kopi. 

 

VGs avsløring var ytterst pinlig for Tormod Hermansen. Han ba  

Lars Berg om unnskyldning. Første gang de møttes etter den  

pinlige episoden, unnskyldte Hermansen seg nok en gang for at  

VG hadde fått fatt i dette. Samtalen mellom de to fortsatte.  

Det var 13. mars 1998. Hermansens unnskyldninger gled over i en  

konstruktiv samtale. Andre fase i fusjonsforhandlingene var  

igang. 

 

4. 19. januar 1999: VG Nett avslører at Telia og Telenor er  



enige om en fusjonsavtale. Allerede i denne nyhets-flashen  

kunne vi opplyse om bytteforholdet (60-40), at Hermansen ble  

konsernsjef og at hovedkontoret ble svensk. 

 

Saken var delvis basert på rykter vi plukket opp i Sverige,  

gjennom det kontaktapparatet vi tidligere hadde etablert. Det  

helt avgjørende var imidlertid en samtale med en norsk sentralt  

plassert aktør. 

 

Saken ble sitert i nyhetssendinger over hele Europa. Ledelsene  

i selskapene og de ansvarlige statsrådene nektet å kommentere  

saken. 

 

5. Før saken ble publisert på VG Nett, var vi på vei til  

Stockholm. De mest sentrale aktørene fantes der. I løpet av  

dagen/kvelden 19. januar hadde vi samtaler om flere av de mest  

sentrale aktørene i Stockholm. 

 

«Her er nyheten som gjør søta bror stum: 

Bytteforholdet mellom de to selskapene er 60–40 i svenske  

Telias favør. Til tross for at Telia i volum er dobbelt så  

stort som Telenor, blir altså svenskenes andel relativt mindre.» 

 

Det skulle vise seg at det ikke bare var de svenskene vi  

snakket med, som ble stumme... 

 

VG hadde en bortimot komplett presentasjon av intensjonsavtalen  

mellom de to selskapene. 

 

6. VG fortsatte med å angi bakgrunnshistorien den 23. januar.  

Også denne gang på bakgrunn av en rekke dybdeintervju. Vi  

skaffet oss tilgang til en kopi av Intensjonsavtalen, men  

forpliktet oss i samme slengen til ikke å avsløre navnet som  

Lars Berg og Tormod Hermansen hadde «snekret» en kveld: Telaris  

AB. Aftenposten slo oss på den, og avslørte dette navnet. 

 

Lars Berg var den eneste sentrale aktøren vi intervjuet, som vi  

siterte med fullt navn. Detaljeringsgraden er stor. Både  

jurister, finansfolk og kommunikasjonseksperter ble intervjuet. 

 

7. Vi fortsatte å følge med. Sakte men sikkert begynte det å  

sive ut fra svensk side at nordmennenes stil var et tema. Fra  

nodmennenes side ble det reagert på det de oppfattet som svensk  

arroganse.  

 

13. mars, etter mange dagers jobbing, skrev vi historien om  

«bartene, hårsveisen og dressene». Av alle historier vi skrev,  

er det muligens denne som blir husket lengst. Også i denne  

historien ligger det endel industrielle detaljer, som skulle  

bli tilbakevendende – og alvorlige. Tonen er imidlertid  



optimistisk. 

 

8. Historien den 25. mars 1999 er et kapitel for seg. Etter å  

ha jobbet i Stockholm noen dager, satt vi på et sentrumshotel  

kvelden 24. mars.  

 

Vi fikk informasjon om at avtalen var i ferd med å bli spikret.  

Fra hotellrommet klarte vi å opprette kontakt via telefon med  

noen svært sentrale aktører på begge sider. 

 

Når vi skrev saken, var vi rett og slett ikke klar over hvor få  

som kjente til dette. Vi kan dessverre ikke gå mer i detaljer  

enn å opplyse at styremøtene i de to selskapene denne kvelden,  

og et berammet styremøte neste dag klokken 1300, var kjent av  

ytterst få. 

 

Vi fikk vår informasjon «direkte» fra de to styremøtene. 

 

Neste morgen ble alt lagt på is. Svenskene var rasende fordi VG  

kjente til dette. Tormod Hermansen måtte beklage overfor  

næringsminister Bjørn Rosengren, på vegne av Norge. Han måtte  

også beklage overfor Samferdselsdepartementet i Oslo.  

 

Svenskene forlangte at avtaleundertegningen skulle utsettes til  

1. april. I mellomtiden skulle lekkasjene finnes. 

 

En rekke sentrale ledere ble «tauet inn» og spurt om de hadde  

hatt kontakt med VG. Internrevisjonene i Telenor jobbet særlig  

iherdig med å finne kildene. Minst en sentral leder ble sendt  

på frivillig ferie. Telenor-ledere ble kalt hjem fra Stockholm. 

 

På det tidspunkt dette skjedde, var vi ikke hundre prosent klar  

over hva som skjedde i kulissene. Det vi merket best, var at  

alle ble litt reddere for å snakke. 

 

Offisielt ble utsettelsen begrunnet med et underordnet forhold  

– språkproblemer. Det skulle forøvrig vise seg at nettopp  

oversettelsen av dokumentene skulle bli et mer sentralt punkt  

enn noen kunne ane... (jmf. diskusjonen rundt den norske  

Stortingsproposisjonen) 

 

9. Vi brukte faktisk flere måneder på å reetablere våre  

kontakter etter den ovenfornevnte episoden. Det medførte at vi  

gikk glipp av mange underholdene elementer underveis. 

 

25. juni var forholdene blitt så sure at Tormod Hermansen i en  

artikkel i internavisen i Telenor påstod at noen motarbeidet  

ham i Sverige. VG brakte historien samme dag som Telenor selv. 

 

VG fulgte opp saken med å fortelle at forholdet mellom Tormod  



Hermansen og daværende styreformann Jan Stenberg, var på et  

frysepunkt. Hermansen hadde i lang tid forsøkt å ringe  

Stenberg, men Stenberg nektet å ta telefonen. I tillegg  

mobiliserte den lokale fagbevegelsen mot Hermansen. 

 

Gjennom nettverket til fagbevegelsen klarte Hermansen å  

mobilisere Yngve Hågensen, som tok opp saken med den svenske  

LO-lederen.  

 

Det ble oppvaskmøter. Blant annet mellom Hermansen og Bjørn  

Rosengren: «Møtet med Rosengren fant sted på den svenske  

ministerens hytte. Etter det VG kjenner til, var stemningen  

langt bedre ved møtets slutt enn da det begynte.» 

 

Bare to personer var tilstede under møtet... 

 

Den neste fasen ble preget av EU-kommisjonens arbeide. Men ikke  

før var kommisjonens godkjennelse til fusjon på plass, før  

bråket fortsatte. 

 

10. VG kunne 10. september 1999 avsløre at den svenske  

departementsråden Dag Detter hadde skrevet brev til det norske  

Samferdselsdepartementet og bedt om reforhandling av  

bytteforholdet.  

 

Blant annet dette skrev VG: «Telianor er i fare: Svenskene har  

i brevs form gitt uttrykk for at de vil reforhandle  

bytteforholdet mellom de to selskapene. Nordmennene står  

knallhardt på at avtalen, som ble signert 1. april, skal gjelde. 

 

Det er den svenske departementsråden Dag Detter som skal ha  

forfattet det superhemmelige brevet til det norske  

samferdselsdepartementet. 

Brevet skal være såpass hemmelig at ingen i Telenor har fått  

tilgang til det, trolig ikke engang Tormod Hermansen. På svensk  

side i Telia er brevet samtaleemne mellom topplederne.» 

 

Nok en gang ble riktigheten av en VG-avsløring forsøkt  

dementert. Dag Detter gikk ut i svenske media, med smitteeffekt  

til noen norske, og benektet brevet. 

 

Brevet innvarslet en av de «kaldeste» periodene i prosessen. Vi  

kan blant annet henvise til hva statsråd Dag Jostein Fjærvoll  

sa om dette under Stortingshøringene 18. januar i år. 

 

Nok en gang må vi være forsiktige med å identifisere kilder.  

 

11. En knapp uke senere kunne VG avsløre at den samme Dag  

Detter hadde fått utarbeidet et regnestykke som konkluderte med  

betydelig børsrabatt hvis Tormod Hermansen er selskapets  



toppleder ved børsintroduksjon. Også dette ble forsøkt  

fremstilt som en bløff. 

 

På dette tidspunktet fant det svenske Næringsdepartementet  

tiden inne til å hyre et informasjonsbyrå. Dette  

informasjonsbyrået har vært omfattet av betydelig interesse,  

spekulasjoner, rykter og – tildels – løgn. 

 

Selskapet gjorde hverken mer eller mindre enn det slike byråer  

vanligvis gjør: De tilbyr informasjon, og i noen grad saker,  

til media.  

 

Et arbeidsområde for dem ble å demme opp for de lekkasjene VG  

på denne tiden hadde. Det klarte de tildels – i alle fall de  

som kom fra svensk side.  

 

Historien om dette PR-byråret, eller informasjonsbyrået, er  

blitt til sterkt overdrevne historier i Norge (først og fremst  

Dagbladet) og i Sverige ( Expressen, som skrev at det var  

nordmennene som hadde leid PR-byrå for å sverte svenskene). 

 

Samtidig som VG avslørte Dag Detters regnestykke, kunne vi også  

fortelle at det planlagte navnet til det nye, sammenslåtte  

selskapet skulle være People of Scandinavia (PS). Anbefalingene  

fra selskapene, administrasjonene og styrene, var PS. Eierne  

bestemte seg imidlertid for å beholde Telaris. 

 

Sett i ettertid burde vi nok ha tatt sterkere forbehold om at  

eierne kunne finne på å bestemme noe annet enn selskapene. Det  

skjer ikke ofte, men i denne saken var det lite som var normalt. 

 

12. Vi klarte å fange opp – sammen med flere andre media – at  

krisen utviklet seg. Vi klarte ikke å fange opp at man den 20.  

september forhandlet for harde livet - på Bjørn Rosengrens  

kontor (se senere sak). 

 

Vi skrev at fusjonen var enda nærmere et sammenbrudd 20.  

september. 

 

13. Den avsluttende fasen nærmet seg. VG og resten av pressen  

beskrev bølgene rundt lokaliseringsspørsmålet av  

mobiltelefoni-delen av konsernet. 

 

En av oss (Tom Bøe) hadde på dette tidspunktet gått over i en  

temporær mellomlederstilling. Fra det tidspunkt det virkelig  

tilspisset seg, var vi imidlertid begge operative – sammen med  

flere andre. 

 

Tre saker står sentralt: 13. desember skrev VG at Tormod  

Hermansen hadde vært skeptisk til samarbeidet lenge, og at han  



ville bryte allerede på høsten – nærmere bestemt under bølgene  

i september. Dette ble sterkt dementert fra den norske  

regjerings side. 

 

16. desember skrev VG: Idag blir det brudd. Vi visste på dette  

tidspunktet at bruddet ville komme. 

 

17. desember skrev vi en sak om hvordan telefusjonen de siste  

månedene ble motarbeidet. Nok en gang var vi igjennom en rekke  

dybdeintervju. Som juryen vil se, er detaljeringsgraden  

temmelig stor. Vi la med vilje inn formuleringer som skulle  

fortelle de regjeringsmedlemmene som påstod at Hermansen aldri  

hadde gitt uttrykk for skepsis og blitt overkjørt, at vi hadde  

svært detaljert kunnskap om hva som foregikk på møtene på  

Rosengrens kontor. Vi refererer samtaler som fant sted med bare  

to personer til stede. 

 

Tormod Hermansen har senere benektet at han igangsatte «sitt  

apparat» for å stoppe avtalen. Det dreier seg forsåvidt om  

filologi. Tormod Hermansen vil være enige med oss at apparatet  

var i sving.  

 

GENERELT: Den internasjonalt annerkjente avisen Wall Street  

Journal var det eneste mediet som hang med i dekningen av denne  

aller største nordiske industrisaken. De hadde noen lekkasjer  

vi gjerne skulle hatt. Vi tror vi hadde noen de gjerne skulle  

hatt... 

 

Den svenske avisen Dagens Industri var forøvrig en annen god  

konkurrent i denne saken 

 

Til slutt: Ble vi brukt i denne prosessen? Antageligvis. Både  

av nordmenn og svensker. Slik er det alltid. 

 

Som vi skrev innledningsvis: Ingen sak – bortsett fra VG  

Nett-saken – ble skrevet på bakgrunn av en kilde. 

 

ARBEIDSMENGDE: Undratt offentlighet, på grunn av fare for  

nærkontakt med Arbeidstilsynet. 

 

Tom Bøe 

 

Bjørn Haugan 

 


