SKUP 2000 -

Prosjekt:
Medarbeider:
Publikasjon:
Publisert:
Medium:

Tema:

43

Flatland-saken

Tor Ole Steinsland og Mats Ektvedt
TV2-nyhetene

November — desember 2000
Fjernsyn

Retts- og kriminal




Flatlandsaken
SKUP - 2000

Tor Ole Steinsland og Mats Ektvedt
Journalister 1 @konomiredaksjoneni TV 2
Karl Johans gt. 14, 0101 Sentrum
22314700

Tel#: Steinsland: 414 43 612, Ektvedt: 414 23 328

Publisert i reportasjer p TV 2-Nyhetene i perioden 30/11 — 8/11, 2000

Redegjorelse:

Under rettssaken mot travtrener og kusk Atle Hamre i Sandefjord byrett i oktober 2000 brakte
@kokrim en rekke opplysninger om fransaksjoner inn og ut av en bankkonto 1 Monaco.
Kontoen var registrert p& Hallvard Flatland. En liste over transaksjonene havnet etter hvert i
media, ogsé hos oss i @konomiredaksjonen i TV 2.

Transaksjonslisten viste en overforing fra Flatlands konto til selskapet Globus Asset
Management. Et firmanavn som Tor Ole Steinsland gjenkjente i forbindelse med programmet
Fredagsbersen. Programmet gikk pa TV 2 varen og hasten 1998 og samlet flere hundre tusen
seere. I forbindelse med programmet ble det opprettet et TV-fond hvor seerne fikk mulighet
til 4 investere penger 1 aksjemarkedet. Globus Asset Management forvaltet fondet og hadde
enerett pa salg av fondsandeler gjennom programmet. Dette til tross for at selskapet var
nystartet.

Pressen skyev kritisk om konseptet 1 oppstartsfasen. De fleste vinklet pd mulig
sammenblanding av roller. Flatland var kjent som en ivrig aksjespekulant og mulighetene for
& hausse egne aksjer var selvfolgelig til stede. Det ble ogsé spekulert i om Flatland hadde
eierinteresser i programmets fondsselskap, etler om han fikk provisjon av fondssalget.
Flatland avviste da disse spekulasjonene blankt, Han mente ogsé at det var utelukket at han
skulle kjape og selge aksjer s& lenge han var programleder for Fredagsbersen.

Problemstilling:

Vi ensket derfor & finne ut hvorfor det ble overfart penger fra Flatlands konto 1 Monaco til
selskapet som var satt til & forvalte TV-fondet. Vi arbeidet ut fra muligheten for at Flatland
hadde blandet rotlene som journalist/programleder og investor. Nér det gjaldt spersmalet om &
drive kritisk journalistikk pa egen bedrift vurderte vi det slik at denne saken var godt og viktig
nyhetsstoff. Det var aldri aktuelt § innhente noen godkjennelse fra ledelsen.

Hoveddelen av den journalistiske produksjonen ble gjennomfert i perioden 30/10 — 8/11. Den
sentrale problemstillingen endret seg lite, men avsleringene og konsekvensene av disse forte
til nye og delvis uventede journalistiske utfordringer.

Sakens gang, metode og kildebruk:

Kildebruken i denne reportasjeserien omfatter en rekke anonyme kilder som pekte oss 1 riktig
(eller gal) retning. Men i innslagene hadde vi, med unntak av Flatland-kontrakten som
forsvant, alliid skriftlig dokumentasjon som grunnlag for reportasjen.




Det forste vi gjorde var & skaffe til veie regnskaper fra Global Asset Management (heretter
kalt GAM) 1 drene 1997 — 1999 fra Branngysund. Bak et sasmmensurium av mor- og
datterselskaper fant vi den forste ledetraden i arsrapporten til datterselskapet Globus
Fondsforvaltning AS 1 1999. Der stod Hallvard Flatland oppfert som styremedlem. En
naturlig slutning for oss var at han dermed ogsa hadde eierinteresser i selskapet. Vi ringte
samtlige styremedlemmer og aksjonarer bade i morselskapet GAM og datterselskapene for &
kartlegge Flatlands rolle. Ingen av disse husket, eller ensket, & bidra med noen opplysninger.
Sek i gamle avisartikler viste at det hadde foregétt en omfattende omstrukturering i
selskapene i 1999 og at investeringsbanken Acta Sundal Collier hadde kjept opp det meste av
verdiene. En sentral kilde i Acta fortalte oss at Flatlands navn hadde dukket opp pé eiersiden
under overtagelsen av det tidligere datterselskapet Globus Forvaltning. Flatland satt da med
15 prosent av aksjene i selskapet, som etter omstruktureringen fremsto som morselskap. Vér
kilde var kjent med fondets historikk og ble forbauset over Flatlands eierskap. Konfrontert
med denne opplysningen innremmet selskapets styreformann, Bard Snilsberg, at Flatland
hadde en eierpost 1 selskapet. Men han kunne ikke fortelle oss nir Flatland hadde kommet inn
pa eiersiden. Dette var hovedinnholdet i det ferste innslaget som ble sendt pd TV 2-Nyhetene
30/10.

Dagen etter (1/11) jobbet vi ut fra den teorien om at Flatland kunne ha veert lovet eierskap i
fondsselskapet allerede for Fredagsbersen gikk pa lufta. Fondets eiere kunne for eksempel ha
gitt Flatland en hemmelig opsjon til & kjepe seg opp i selskapet bak TV-Fondet pa et senere
tidspunkt. Samtidig jobbet vi videre med Flatlands kontraktsforhold til TV 2.

Endringen i eierstrukturen til Globus Forvaltning var utgangspunktet for det videre arbeidet,
Vi visste verken ndr, eller til hvilken pris Flatland hadde kjopt seg inn i selskapet. Omfatiende
undersekelser hos kredittvurderingsselskapet Dun&Bradstreet ga oss navnet pa nye
aksjonzrer 1 Globus Forvaltning, En lang ringerunde til disse aksjonarene ga oss pris og
tidspunkt pa samtlige av Flatlands oppkjep 1 Globus Forvaltning, Det viste seg at Flatland
hadde kjept seg opp bade i 1998 og 1999. Totalt hadde han betalt 375.000 kroner for sin
eierandel pa 15 prosent. Dette ga ham en rabatt pa cirka 70 prosent i forhold andre aksjonarer
som kjepte seg inn pd samme tidspunkt. Vi fikk ogsé vite hvor mye (10 mill. kr.} Acta hadde
gitt for Globus Forvaltning. Dermed var det enkelt & fastslé at Flatland fikk en gevinst pa
investeringen i Globus pa i overkant av 1,1 millioner kroner.

Nar det gjaldt Flatlands kontrakt med TV 2 i forbindelse med Fredagsbersen var det storste
problemet at det ikke lenger fantes kopier av avtalen hos TV 2. To av personene som inngikk
kontrakten med Flatland hadde shuttet i TV 2. Tidligere sjefredakter Finn H. Andreassen,
fortalte oss at han, for programmet gikk pa lufta, hadde krevd en detaljert avtale med Flatiand
der det ble understreket at Flatland ikke hadde anledning til 4 handle aksjer mens han var
programleder for TV 2. Navearende programdirekter Nils Ketil Andresen var den andre som
kjente avtalens innhold. Han er en personlig venn av Flatland, og ogsé han bekreftet
Andreassens opplysninger, Flatland ville ikke svare pa vare henvendelser omkring ordlyden i
kontrakten. Ogsé andre senirale, men anonyme kilder, bekreftet avtalens ordlyd.
Opplysningene om Flatlands gevinst og avtalebruddet med TV 2 var grunnlaget for
nyhetsinnslaget 1/11.

Avslaringene rundt Flatlands investeringer i Globus Forvaltning ble sitert og fulgt opp i de
fleste riksdekkende medier. Et samlet mediapress bidro til at Flatland 2/11 orienterte TV 2-
ledelsen om at han ville trekke seg fra stillingen som programleder i kanalens lordagssatsing.
Dette fikk vi vite av ledelsen 30 minutter far 18:30-sendingen og oppsigelsen preget




naturligvis var dekning, Flatland stilte i studio og svarte pd tre sporsmdl pa direkten fra Siri-
Lill Mannes. Flatland nektet 4 la seg intervjue av Vér Staude i skonominyhetene og han ville
heller ikke svare pa vére sparsmal etter sending.

Den videre dekningen etter Flatlands sorti gikk i to retninger. 1) Flatlands tilknytning til
utpressingstiltalte Atle Hamre 2) Tips om at Flatland hadde benyttet Fredagsbersen til &
hausse selskaper han selv har investert i.

Vi hadde gjennom hele perioden hatt en dialog med @kokrim som omsider ga resultater.
Farstestatsadvokat Anne Mette Dyrnes opplyste oss om at Flatland ville bli kalt inn til nye
avher vedrerende bankkontoen i Monaco. Det ble nyhetsvinkelen 1 sendingen 3/11.

Vi syntes det var interessant at Flatland stiftet Eurofond, et selskap der formalet var kjop og
salg av aksjer, i mars 1998, Dette var mindre enn en maned for Fredagsbersen gikk pé lufta.

1 1998-regnskapet til Eurofond fant vi ut at Flatland hadde kjept aksjer i selskapene Provida,
Merkantildata og Elkjep for totalt 600.000 kroner dette dret. Med tanke pa at Fredagsborsen
gikk av luften 18, desember i 1998, virket det unaturlig at Flatland ikke skulle ha handlet
aksjer mens han var programleder. Vi reagerte pé at Eurofond, 1 felge regnskapet fra 1998,
skulle ha klart & omsette aksjer for minst 800.000 kroner, bokfere et tap pd 226.000 kroner og
en gevinst pa 50.000 kroner i perioden etter Fredagsbarsen, 18. — 31. desember.

Sendag 5/11 sendte Flatland et tre siders brev til NTB med tittelen ”-Legnaktige historier i
pressen”. Flatland hevdet at aksjekjepene 1 Merkantildata ble gjennomfert i pertoden 18.
desember og frem til 31. desember, etter at Fredagsbersen gikk av luften. Aksjeposten i
Elkjop pa 25.000 kroner ble kjopt av en assistent som et ledd i programkonseptet. Flatland sa
ingenting om Provida-aksjene. Han skrev ogsd at han aldri hadde brutt noen avtale med TV 2.

Vi bestemte oss for 4 underspke transaksjonene. I tre dager saumfarte vi et utall aksjonerlister
fra forskjellige datoer 1 1998, Til slutt fant vi at Eurofond sto oppfert med 5000 aksjer i
Provida til en verdi av 250.000 kroner. Aksjonerlisten var datert 17/11, 1998, én méned for
Fredagsbersen ble tatt av lufta. Vi sendte spersmal per E-post til Flatland om disse
transaksjonene, uten 4 fa noe svar tilbake. Pa oppfordring fra Flatland hadde vi sluttet & ringe
ham, Flatland mente vi deltok i et spill regissert av ledelsen i TV 2 og at han ikke gnsket &
svare pa noen spersmaél fra oss. Opplysningene, som en gang for alle beviste at Flatland
handlet aksjer mens han var programleder i Fredagsbersen, brakte vi 1 Nyhetene 8/11.

T et leserinnlegg i Aftenposten 10/11 med tittelen: “Historien i TV 2 er bare oppspinn”,
kommer Flatland med felgende innremmelse: “Jeg tror det er riktig at jeg kjopte aksjer 1
Provida for rundt 200.000 kroner noen dager for Fredagsbersen ble avsluttet. Det hadde da
veert klart lenge at programmet ikke skulle fortsette.”

Den andre delen av dekningen, Flatlands forbindelse til Hamre-saken, kom til en forelapig

konklusjon 7/11, da @kokrim bekreftet at Flatland er siktet for skattesvik og hvitvasking av
midler fra straffbare handlinger.

Oppsummering:




Fr

//

Ti dager med nitid granskning av styreprotokoller, aksjonerlister og regnskap fikk klarlagt
folgende faktum: Hallvard Flatland kjepte aksjer i selskapet han selv plukket ut til & forvalte
TV-fondet. Han gjorde det mens Fredagsbersen var pé lufta og solgte senere disse aksjene
med milliongevinst. I tillegg drev han utstrakt aksjehandel i privat regi gjennom selskapet
Eurofond. Ogsé dette mens han var programleder.

Arbeidsmengde:
I perioden 30/10-8/11 jobbet bade Steinsland og Ektvedt 12-14 timers dager, inkludert helger.
Antall overtidstimer var vel i storrelsesorden 30-40 timer for hver av oss.

Erfaringer:

Som tidligere nevnt vurderte vi aldri & innhente noen tillatelse fra ledelsen i TV 2 for & drive
undersgkende og kritisk journalistikk pd programleder og TV 2-ansatt Hallvard Flatland. Vi
fikk heller aldri noen foringer eller oppmuntring fra ledelsen underveis. Tvert i mot var det
sveert vanskelig 4 fA TV 2-ledelsen i tale. P4 et tidspunkt vurderte vi 4 konfrontere vér egen
informasjonssjef uanmeldt pd Gardermoen flyplass fordi vi visste han var pa vei fra Bergen.

Irritasjon er vel derfor den beste beskrivelsen pa hva vi felte da Dagbladet kom med folgende
sleivspark i en artikkel 2/11: T krisemetet med TV 2-ledelsen innremmet Flatland at han
hadde kjept og solgt aksjer han omtalte mens han var programleder i «Fredagsbersen».
Deretter slapp TV 2-boss Kére Valebrokk kanalens skonomijournalister las p4 mannen som
fra 1. januar skal bli TV 2s nye stjerne.” Og videre: “En meget kontant Var Staude mer enn
antydet at Flatland hadde brutt tillitsforholdet til TV 2, og sviktet kanalens seere. Dermed
hadde Kére Valebrokk gjennomfart et av de mest spektakulere c-momenter i norsk tv-
historie: Han lot sine journalister slakte Flatland for dpen skjerm, for & redde kanalens
integritet.”

Det hjalp lite med uttalelsen i Dagbladet fra var egen klubbleder:

”- Det vitner om romslig takheyde i TV 2 nér vér sjefredakter Valebrokk slipper
gkonominyhetene los i fri dressur mot mannen som skal bli var nye underholdningsprofil.”
Lignende saker ble presentert i B.A. og VG i denne perioden.

Vi opplevde at journalistene jobbet ut fra teorien om at ”sénn ma det vare” og til tider skrev
mot bedre vitende. Sannheten var at det var like vanskelig, om ikke vanskeligere, for oss & fa
TV 2-ledelsen i tale enn det var for andre medier. Et lite problem var jo at Flatland var
overbevist om at det foregikk et slags spill og at han derfor nektet & gi noen kommentarer,
verken pd kamera, pr. telefon eller e-post til journalister fra TV 2. I svar pr. e-post skriver
Flatland folgende:

” Jeg viser til dine gjentatte oppringninger pd mitt privatnummer. Dersom du leser dagens
aviser, vil ogsa du kunne f& med deg de opplysninger som fremkommer i "spillet" fra TV 2 -
og bruken av sin egen nyhetsavdeling. Det er pa bakgrunn av dette helt uaktuelt for meg &
uttale meg om noe som helst til deg eller andre fra TV 2-nyhetene.”

Forsiden av medaljen var jo at flere aviser skrev pé lederplass at TV 2s egen dekning av
Flatlandsaken bidro til 4 opprettholde kanalens integritet.

Oslo, 20/1, 2001 (/.f' O

) /4
4 #(-’J\-L\C/( (jj

Mats Ektvedt “Tor Ole Steinsland °
Journalist, TV 2 Journalist, TV 2



