
Eskil Engdal, Knut Gjernes og Erik Tumyr:   

Sertifikat-saken  

Publisert i Dagens Næringsliv i perioden 18.08 – 31.12. 2001 (les SKUP-juryens 
uttalelse her.)  

  

INNHOLD:  

 Når og hvordan kom arbeidet i gang?  
 Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av prosjektet?  
 Ble problemstillingen endret underveis?  
 Arbeidet .........................................................................................................   

 Metode 
Innsamling av informasjon og dokumentasjon  
Bearbeiding 
Konfrontasjon 
Publisering 
Oppfølging  

 Organisering av arbeidet  
 Konsekvenser  

 Arbeidstid  
 Spesielle erfaringer  

 Bruk av walraffing  
 Bruk av lydbånd  
 Forholdet til andre medier  
 Sterke krefter  
 Forholdet til Politiet  

 Vedlegg  
 Artikler i Dagens Næringsliv (ennå ikke tilgjengelig på 

SKUPs nettsider)   Påstander rundt DN´s arbeidsmetoder 
Påstand: DN utstyrte båtmegler Erik Øye med 
båndopptager  
Påstand: DN har gjort tilføyelser på en tapet samtale 
mellom Røkke assistant John Inge Valand og Erik Øye 
Påstand: Erik øye har blitt truet av Dagens Næringsliv 
Påstand:  DN planla og regisserte møte mellom John 
Inge Valand og Erik Øye på Bjerkås Næringspark  

Når og hvordan kom arbeidet i gang? 

Fredag 20. juli 2001, midt i sommerferien, hadde Dagens Næringsliv en sak på 
sistesiden: ”Til sjøs – uten sertifikat”. Bakgrunnen for artikkelen var at Kjell Inge 
Røkke i landets største aviser var avbildet i sin 18 meter lange Sunseeker, 
”Celina Bella” under det årlige båtracet i Arendal. Journalistisk nysgjerrighet 
medførte at vi ønsket å finne ut om han trengte sertifikat for å føre fartøyet – og 
om han faktisk hadde sine papirer i orden. I Sjøfartsdirektoratet fikk vi opplyst at 
man trengte fritidsbåtskippersertifikat for å føre båter over 15 meter. Men i 
arkivene i Sjøfartsdirektoratet fant man ikke noen opplysninger om at Røkke 
hadde et slikt sertifikat. 

I dagene før saken stod på trykk var det usedvanlig høy aktivitet fra Røkkes 
medarbeidere. Det ble ringt redaksjonssjefer i Dagens Næringsliv – både på jobb 
og privat. Dagen før saken stod på trykk klarte også Røkkes folk å finne ut hvem 

http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/skup01utt.htm#«Sertifikat-saken»
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Når og hvordan kom arbeidet i gang?
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av prosjektet?
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Ble problemstillingen endret underveis?
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Arbeidet
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Arbeidstid
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Spesielle erfaringer
http://www.skup.no/Metoderapporter/2001/2001prissertifikat.htm#Vedlegg


i Sjøfartsdirektoratet Dagens Næringsliv hadde snakket med. Denne 
saksbehandleren ble oppringt på kveldstid. Røkkes menn ville vite hva 
saksbehandleren hadde sagt til avisen. 

Til Dagens Næringsliv opplyste Kjell Inge Røkkes pressetalsmann, Rolf Nereng, 
at Kjell Inge Røkke hadde utenlandsk sertifikat. Han sa også: ”Når han (Røkke, 
red.anm.) sier at hans sertifikat er i orden, må det være tilfredsstillende”. 

Nereng ønsket ikke å svare på hvilket land som hadde utstedt sertifikatet – eller 
når det hadde skjedd. 

Dagen da sertifikatet ble omtalt konverterte Kjell Inge Røkke sitt svenske 
skippersertifikat til et norsk fritidsbåtskippersertifikat etter at Kongelig Norsk 
Båtforbund hadde gått god for hans papirer og kvalifikasjoner. 

Omtrent samtidig fikk vi via kilder tips om at svenske skippersertifikater var til 
salgs. Kombinasjonen av Nerengs uklare svar og tips fra gode kilder fikk oss 
nysgjerrige. Mandag 6. august bestemte vi oss for å sjekke saken nærmere og 
satte ned en arbeidsgruppe. Vi ville finne ut hva som virkelig hadde skjedd. 

Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av 

prosjektet? 

Var det slik at en rekke norske næringslivsaktører, deriblant Kjell Inge Røkke 
hadde kjøpt seg skippersertifikater for fritidsbåter over 15 meter, uten å ta 
eksamen? Kjell Inge Røkke er blitt selve bildet på nyrike i Norge. Og har med sin 
rikdom fått betydelig posisjon i samfunnet. Kjell Inge Røkke er avhengig av 
betydelig tillit fra offentligheter myndigheter – og i allmennheten for øvrig. 

Hadde Røkke og en rekke andre næringslivsaktører nå brukt sin rikdom til å  
kjøpe seg fri fra norsk lov? I så fall kunne Kjell Inge Røkke - Norges mest 
fremtredende næringslivsleder -  være involvert i en korrupsjonssak. Dette ville i 
så fall være forhold som hittil har vært ukjent i Norge. 

Å kjøre rundt i fartøyer på over 15 meter krever åpenbart kvalifikasjoner. Uten 
nødvendig opplæring ville disse båtførerne også utgjøre en betydelig risiko for 
andre som ferdes på sjøen. 

Ble problemstillingen endret underveis? 

Hovedproblemstillingen, som gikk ut på at Kjell Inge Røkke og en rekke andre 
finansaktører kunne være innblandet i en mulig korrupsjonssak, ble ikke endret. 

Underveis var vi hele tiden åpne for nye innfallsvinkler. Vi kom over flere gode 
saker som berørte sentrale personer i sertifikat-saken mens vi arbeidet med 
innsamling av informasjon og hadde kildemøter. Disse ble etter nøye vurderinger 
definert som sidespor og derfor lagt til side. Vi bestemte oss for å konsentrere 
oss om problemstillinger som hadde med skippersertifikat å gjøre. 

Arbeidet 

Metode 

Innsamling av informasjon og dokumentasjon 



Skippersertifikat til salgs? Har det noe med Kjell Inge Røkke å gjøre? 

Vi startet med å finne ut mer om Kjell Inge Røkkes skippersertifikat. Det første vi 
gjorde var å henvende oss til Sjøfartsdirektoratet hvor vi ba om å få kopier av alle 
dokumenter som Kjell Inge Røkke hadde innlevert i forbindelse med at hans 
sertifikat ble konvertert fra et svensk til et norsk. 

Papirene viste at Røkke hadde gjennomgått en omfattende opplæring og 
Sjøfartsdirektoratet opplyste at han faktisk var overkvalifisert til å få utstedt et 
norsk fritidsbåtskippersertifikat. Samtidig fikk vi opplyst at de anså 
dokumentasjonen som overveldende. Da vi gikk gjennom papirene så vi at det 
var den svenske sjøfartsinspektøren Claes Pallin som hadde utstedt Røkkes 
svenske papirer. 

Parallelt jobbet vi med tipset om at svenske skippersertifikater var til salgs i 
Norge. Vi tok kontakt med Skipsregisteret i Bergen, Fritidsbåtsregisteret i 
Fredrikstad og charterregisteret fra Oslo Tolldistrikt. Gjennom disse registrene 
fikk vi oversikt over flere hundre norskregistrerte fartøyer i norsk farvann på mer 
enn 15 meter og hvem som eide dem. Nå startet arbeidet med å finne ut hvem 
som var skipper på de enkelte fartøyene og ta kontakt med en etter en. 

Etter en ukes hardt arbeid ved telefonen hadde vi gjennomslag. Ved hjelp av 
gode kilder og over hundre telefonsamtaler fikk vi kontakt med to uavhengige 
norske finansmenn med båt større enn 15 meter og med svensk skippersertifikat. 
Og som var villige til å snakke med oss. Vi måtte bruke mye tid på å etablere et 
tillitsforhold til disse to kildene. De var begge innblandet i en kriminell handling og 
måtte stole hundre prosent på oss for at vi skulle få det vi ville ha: Historien om 
hvordan de hadde kjøpt skippersertifikat uten å ta noen form for eksamen eller 
kurs. 

Historiene fra våre to kilder var sammenfallende og vi følte oss nå sikre på at 
svenske båtførersertifikater var til salgs i Norge. I tillegg ga de oss viktig 
informasjon: Mellommannen da de kjøpte svenske skippersertifikater var 
båtmegler Erik Øye. 

Vi fikk også tilgang til selve skippersertifikatet av begge våre kilder. En 
tillitserklæring og meget viktig for vårt videre arbeid. Da vi gikk gjennom disse 
dukket navnet Claes Pallin opp igjen. Den samme mannen som hadde utstedt 
Røkkes svenske sertifikat. 

Hvem er Claes Pallin? 

Vi  begynte så å researche det som kunne bli en av hovedaktørene i sertifikat-
saken; sjøfartsinspektør Claes Pallin, hans yrkeshistorikk, posisjoner i det 
svenske maritime miljøet, inntekter og forbruk.  I tillegg til å være  eksaminator 
for Nämden  for båtlivsutbildning  (NFB) i Stockholm, var Pallin også det svenske 
sjøfartsverkets styrerepresentant i NFB. 

Etter å ha kartlagt hvilke regler som gjelder for  utstedelse av svenske 
båtførerbeviser, oppsøkte vi Nämden  for båtlivsutbildning (NFB) i  Stockholm. 
NFB er  organisasjonen som både utarbeider reglene for båtførerutdannelse  i 
Sverige - og  utsteder båtførerbevisene. (Claes Pallin var på dette tidspunktet på 
ferie). Her la vi frem våre mistanker om at de hadde en utro tjener i systemet og 
ba ledelsen i NFB om ikke å konfrontere Pallin med mistankene før vi selv fikk 
gjort det. Hvilket de godtok.  

Som  eksaminator i NFB plikter Claes Pallin årlig å sende inn journalene over de 
båtførerbevisene han  utsteder. NFB sitter derfor med navn og 



personopplysninger over samtlige som har fått utstedt båtførerbevis. 

I NFBs-arkiver fant vi: 

·     En oversikt over samtlige nordmenn Claes Pallin hadde gitt båtførersertifikat. 

·     At de to sertifikatene vi allerede satt med ikke var loggført i NFBs arkiver. 
Dette tydet på at de to sertifikatene DN hadde, var utstedt utenfor det 
offisielle systemet. 

Gjennomgangen av arkivene  ga oss en overraskelse. Sjøfartsinspektør  Claes 
Pallin hadde ikke levert lister for hverken 1997, 1998 eller 2000. Til tross for at 
Pallin selv satt  i en toppstilling i NFB (Pallin var det svenske sjøfartsverkets 
styrerepresentant i NFB), hadde han systematisk brutt  rapporteringsreglene i 
NFB. Noe som underbygget vår mistanke om at Claes Pallin hadde noe å skjule. 
I NFB ble vi også gjort oppmerksomme på at avlagte eksamensoppgaver kun ble 
arkivert hos de enkelte eksaminatorer. Noe som gjorde det mulig for en utro 
tjener å operere fritt innenfor NFBs system. Det åpnet muligheten for  å få utstedt 
båtførersertifikat uten å ha avlagt eksamen. 

Claes Pallins rapport fra 1996 viste at  en rekke norske forretningsmenn hadde 
avlagt en eksamen i Sollentuna i Sverige. Ut fra tidligere samtaler med flere 
kilder skjønte vi at rapporten kunne være et falsum,  de aktuelle personene 
hadde fått sine båtførersertifikater på Aker Brygge i Oslo.   

Under falskt navn 

Når vi først satt med disse opplysningene, bestemte vi oss for å forsøke å kjøpe 
et sertifikat på egen hånd. Under falsk identitet. Vi visste på dette tidspunktet at 
Erik Øyes forretningsidé var å selge luksusbåter og skippersertifikater i en og 
samme pakke. Gjennom å saumfare båtannonsene i Aftenposten fant vi to 
aktuelle båter Erik Øye hadde til salgs. Etter en hastig grunnopplæring i 
luksusbåter,  tok vi den første telefonen til Erik Øye. 

I samtalen ble Øye presentert for den oppdiktede eiendomsinvestoren Fredrik 
Andersen. Vi opplyste at vi kunne være interessert i å kjøpe en stor fritidsbåt – 
og at vi manglet skippersertifikat. Allerede i denne telefonsamtalen fortalte Øye at 
skippersertifikat  var noe som vanligvis kunne la seg ordne. Vi avtalte at vi skulle 
møtes to dager senere på parkeringsplassen ved Ikea i Asker. DN’s 
medarbeidere gikk da under navnene Fredrik Andersen og Eyvind Dahl. 
Sistnevnte ble presentert som assistent for ”eiendomsinvestor” Fredrik Andersen. 

Forut for Ikea-møtet leide vi en kostbar Mercedes – og benyttet også antrekk 
som seg hør og bør når man tilsynelatende vurderer å kjøpe en fritidsbåt til rundt 
fem millioner kroner. Da vi kom til parkeringsplassen hadde Erik Øye med seg 
brosjyrer til noen båter som lå til salgs i  skatteparadiser. I tillegg hadde han med 
seg et svensk skippersertifikat. Han opplyste at han kunne skaffe Fredrik 
Andersen et tilsvarende for 20.000 kroner. 

Under det neste møtet på Grand Hotel i Oslo fikk Øye overlevert summen på 
20.000 kroner i kontanter. Uten avtale om kvittering dro Øye frem et papir som 
viste at pengene var betalt for ”kjøreopplæring”. Den videre avtalen gikk ut på at 
vi skulle motta sertifikatet noen dager senere. 

På Grand Hotel fortalte Øye dessuten at han hadde hjulpet Kjell Inge Røkke med 
et lignende sertifikat. Videre sa Øye at den svenske sjøfartsinspektøren Claes 



Pallin var hans kontaktmann i Sverige. 

Under Grand-møtet stilte  Erik Øye aldri spørsmål om vi faktisk var i stand til å 
føre en fritidsbåt over 15 meter – men opplyste at han kunne lære oss opp hvis vi 
var interessert i dette. Vi fikk dessuten opplyst at han hadde vært med Røkke på 
sjøen i hans båt ”Celina Bella”. 

Dermed gjenstod siste fase; nemlig å få utlevert sertifikatet. Ifølge avtalen skulle 
alt være ordnet i løpet av tre-fire dager. Fem dager etter møtet på Grand Hotel 
opplyste Øye at han hadde mottatt sertifikatet fra Sverige – utstedt på Fredrik 
Andersen. 

”Fredrik Andersen” og Eyvind Dahl” dro umiddelbart hjem til Erik Øye i Asker – 
og tok plass rundt hans bord i hagen. Her åpnet han den blå boken – og fortalte 
hva slags kurs vi angivelig hadde tatt – og hva ”Fredrik Andersen” nå hadde av 
kvalifikasjoner. 

Erik Øye fortalte at vi ”på kjøpet” fikk et såkalt radarsertifikat. I den blå boken gikk 
det altså frem at Andersen var kvalifisert til å bruke radar – i tillegg til de andre 
maritime kvalifikasjonen som sertifikatet ga uttrykk for. 

Vi forlot boligen til Øye med høy puls. Nå kunne det i hvert fall dokumenteres at 
vi fikk kjøpt sertifikatet; og at den svenske sjøfartsinspektøren som signerte 
Røkke-sertifikatet var identisk med den som hadde undertegnet våre 
dokumenter. Det var det endelige gjennombrudd i saken.  

Bearbeiding 

En uke før vi skulle publisere den første hovedartikkelen følte vi at vi hadde all 
den informasjonen og dokumentasjonen vi trengte. Vi var helt fra begynnelsen av 
bevisste på at vi måtte ha god dokumentasjon  på det vi skulle publisere. 
Bearbeidingen av tilegnet informasjon ble gjort kontinuerlig underveis. Men nå 
følte vi at vi hadde nok dokumentasjon til å skrive en sak som også ville stå seg i 
en eventuell rettssak:  

1.   Vi hadde to uavhengige kilder som fortalte samme historie om hvordan de 
hadde kjøpt svenske skippersertifikater uten å ta eksamen og kurs. Vi hadde 
tilgang til deres skippersertifikater og kunne dermed dokumentere at minst to 
norske finansmenn ulovlig hadde kjøpt et slikt skippersertifikat av Erik Øye 
og Claes Pallin. 

2.   Vi kunne dokumentere at Kjell Inge Røkke hadde fått båtførersertifikat 
gjennom de samme kanalene: Erik Øye og Claes Pallin. 

3.   Vi kunne dokumentere at Claes Pallin systematisk hadde brutt alle 
rapporteringsreglene i den svenske organisasjon han selv var styremedlem 
av og som var ansvarlig for å utstede skippersertifikater. Dette underbygget 
våre mistanker om Pallins virksomhet. 

4.   Gjennom walraffing kunne vi dokumentere at Erik Øye og Claes Pallin hadde 
solgt svensk skippersertifikat uten at kjøperen hadde avlagt eksamen eller 
kunne kjøre båt. Vi visste at sertifikatet var til salgs uten eksamen eller kurs. I 
tillegg bekreftet Erik Øye under walraffingen at Kjell Inge Røkke hadde fått 
sitt båtførersertifikat på samme måten. 

5.   Vi hadde en liste over en rekke norske finansaktører som hadde kjøpt svensk 



skippersertifikat uten å ta eksamen. 

Med bakgrunn i disse fire punktene var tiden nå inne for å forberede 
konfrontasjonsintervjuene.   

Konfrontasjon 

Vi forberedte oss nå på en rekke konfrontasjonsintervjuer: Kjell Inge Røkke, 
Claes Pallin, Erik Øye i tillegg til at vi skulle konfrontere flest mulig av de andre 
kjøperne av svensk skippersertifikat. Her var timing helt avgjørende. De tre 
konfrontasjonsintervjuene med Røkke, Pallin og Øye måtte skje samtidig for at 
ikke noen av partene skulle få advart noen av de andre eller at de skulle få 
samkjørt sine svar. Her var overraskelsesmomentet viktig. Konfrontasjonen med 
de andre kjøperne måtte skje så tett som mulig opp til de andre 
konfrontasjonene. 

Vi bestemte oss for å konfrontere torsdag klokken 11.00, et drøyt døgn før 
deadline. Planleggingen av dette ga oss mye hodebry. Fordi:  

1.    Kjell Inge Røkke er generelt vanskelig å få tak i. Dette løste vi ved å avtale 
telefonsamtale med Røkkes pressetalsmann Rolf Nereng flere dager i 
forveien. Vi fortalte ikke hva denne samtalen skulle handle om. 

2.   Claes Pallin var i Sverige på ukjent sted. En journalist og en fotograf dro til 
Stockholm dagen før vi skulle konfrontere. De holdt huset hans utenfor 
Stockholm under oppsikt hele kvelden og natten. Det viste seg at han 
oppholdt seg i en annen leilighet midt inne i Stockholm sentrum. Kun en time 
før konfrontasjonen fant vi Claes Pallin i Sollentuna. 

3.   Erik Øye fordi han ikke visste at vi jobbet i Dagens Næringsliv. Vi ringte han 
derfor under våre dekknavn dagen før og gjorde en avtale med tanke på å 
kjøpe båt neste dag klokken 11.00. 

4.   Det var stor usikkerhet om hvem av de omlag 20 andre kjøperne vi ville få tak 
i. Her hadde vi gjort grundig forarbeid. En liste med jobbadresse, 
hjemmetelefon, jobbtelefon og mobiltelefon lå klar på alle 20.  

Strategien var vellykket. Kjell Inge Røkke fikk spørsmålene via sin 
informasjonsmedarbeider Rolf Nereng. Vi visste at vi ikke ville få svar 
umiddelbart. Men likevel var det viktig å gi Røkke spørsmålene på dette 
tidspunktet slik at han hadde så god tid som mulig til å besvare spørsmålene. 

Pallin røpet viktig informasjon under konfrontasjonsintervjuet. Bare en time 
senere erkjente han ovenfor sin arbeidsgiver at han hadde utstedt 
skippersertifikat til DN uten at kjøperen hadde tatt noen form for eksamen. Han 
ble umiddelbart suspendert. 

Erik Øye ble selvfølgelig overrasket da vi fortalte ham at vi ikke var ordinære 
kjøpere men journalister i DN. Men han beholdt fatningen: ”Er du tatt med buksa 
nede, så er du tatt med buksa nede”, var hans lakoniske svar. Etter at vi hadde 
fortalt ham hvorfor vi hadde vært nødt til å ”lure” ham på den måten vi hadde 
gjort, valgte han overraskende å snakke. Dette var starten på en prosess hvor 
Erik Øye de nærmeste dagene skulle fortelle oss sin versjon av hva som hadde 
skjedd i skippersertifikat-saken. 

Vi fikk tak i ni av de 20 andre kjøperne av svensk skippersertifikat. Ingen av dem 
var blitt advart på forhånd. Og flere av dem røpet viktig informasjon under 



intervjuet.  

Publisering 

Det var hele tiden klart at den første hovedartikkelen skulle stå i Magasinet, 
lørdagsavisen til Dagens Næringsliv. Vi bestemte oss for å fortelle historien med 
et feature-grep selv om det var en nyhetssak. 

Når vi skriver lange nyhetsfeature er dramaturgi, scener og bilder viktig. Detaljer 
fra mulige scener og bilder var noe vi derfor hadde i bakhodet hele tiden. Og som 
lå ferdig i god tid før den hektiske innspurten. 

Det var viktig for tiden fra konfrontasjonene torsdag klokken 11.00 frem til 
deadline fredag klokken 18.00 var temperaturen høy. Seks magasinsider ble 
skrevet natt til fredag under sterkt tidspress. Svaret på våre spørsmål til Røkke 
kom kun 45 minutter før deadline.  

Oppfølging 

Så lenge Kjell Inge Røkke og hans menn aldri var villige til å gi noen 
fyllestgjørende forklaring på flere forhold i sertifikat-saken, var det  fortsatt flere 
ubeskrevne  elementer i historien. 

Et sentralt element i oppfølgingen skulle handle om hvorvidt Kjell Inge Røkke og 
hans menn hadde gjennomgått de obligatoriske sikkerhets- og brannkursene. 

I den første artikkelen om båtførersertifikatene «Skippere i urent farvann» skrev 
DN at Kjell Inge Røkke og hans medarbeidere hadde avholdt sikkerhets- og 
brannkursene i to forskjellige lokaler i Asker. Dette bygget vi på samtaler med 
muntlige kilder, samt tre forskjellige dokumenter: 

·     Fax fra  eksaminator Claes Pallin til  Kongelig Norsk Båtforbund hvor Claes 
Pallin bekrefter at Kjell Inge Røkke hadde gjennomgått de aktuelle kursene. 

·     Kjell Inge Røkkes utdannelsesbevis fra høyskolen Chalmers Lindholmen 

·     Hans elevkort fra samme institusjon.  

Dagen etter første artikkel fikk vi signaler om at  det allikevel ikke hadde blitt 
arrangert noe kurs, at  dokumentene som underbygget dette var bygget på 
feilaktige opplysninger  og at den beskrivelsen Dagens Næringsliv hadde gitt 
derfor var feil. 

DNs omtale av kursene utløste imidlertid  en uventet reaksjon fra Røkkes-
medarbeidere.  Mens Erik Øye ble intervjuet  av DN,  ringte Røkkes «butler» 
John Inge Valand til Erik Øye og ba om ett møte etter mørkets frembrudd - for at 
de sammen skulle gjøre seg kjent  med stedene hvor de aktuelle kursene skulle 
ha blitt avholdt. «Kursleder» Erik Øye fortalte på dette tidspunktet til DN at 
kursene aldri hadde funnet sted. Øye valgte likevel å gjennomføre befaringen. 

Da Valand og Øye ankom stedet  var DN på plass med to fotografer og to 
journalister.  

Tre dager etter første artikkel var sertifikat-saken allerede i ferd med å bli en 
politisak både i Sverige og Norge. Hvorvidt Røkke og hans medarbeidere virkelig 
hadde avholdt  de obligatoriske kursene kunne bli et viktig element i saken. 
Derfor mente DN det  var viktig å dokumentere en dekkoperasjon i et mulig 



forsøk på å  forspille bevis. Noen dager etter at DN omtalte det hemmelige 
møtet, foretok politiet razzia på stedet. 

I den videre oppfølgingen konsentrerte vi oss om å finne skriftlig dokumentasjon 
som kunne bevise at sjøfartsinspektør Claes Pallin faktisk hadde mottatt penger 
for å utstede skippersertifikater til norske kunder. Hvilket vi fikk.  Samt å følge 
den pågående etterforskningen og granske ytterligere personer som satt med 
svensk båtførerbevis. Under oppfølgingen var det flere personer som innrømmet  
overfor DN at de hadde kjøpt sertifikater av Claes Pallin. Sentralt i den videre 
oppfølgingen ble å  følge politiets videre arbeid i sertifikat-saken.  

Organisering av arbeidet 

Gruppen som jobbet med denne saken bestod hele tiden av tre journalister: to 
feature-journalister og en nyhetsjournalist. Med våre forskjellige bakgrunner og 
kontaktnett utfylte vi hverandre godt og dette prøvde vi å utnytte bevisst. Vi 
fordelte ansvarsområder og pleide forskjellige kildemiljøer. Redaksjonsledelsen 
gav oss god støtte og det var aldri noen problemer at vi kom fra forskjellige 
avdelinger i avisen. Arbeidsgruppen hadde egne morgenmøter hver dag 
sammen med redaksjonsledelsen. Både sjefredaktør, nyhetssjef og feature-
redaktør ble holdt løpende oppdatert. 

Ansvarsdelingen og fordeling av arbeidsoppgaver var helt avgjørende og spesielt 
nyttig da vi skulle utføre de tre konfrontasjonsintervjuene torsdag to dager før 
publisering.  Vi hadde ansvaret for hvert vårt intervju. 

I tillegg knyttet vi til oss en fast fotograf som ble kjent med saken og som dermed 
ble en god støttespiller underveis. Dette var også en god støtte under 
walraffingen. 

I alle viktige møter og samtaler var vi minst to journalister.  

Konsekvenser 

DN’s avsløringer den 18. august 2001 har medført følgende konsekvenser 
(status pr. 09.01.2002.):  

1.   Claes Pallin er suspendert fra stillingen som sjøfartsinspektør. Han har også 
mistet retten til å utstede skippersertifikater. 

2.   Fem personer er mistenkt/siktet for korrupsjon: Kjell Inge Røkke, hans 
assistent John Inge Valand, Erik Øye, mekaniker Robert ”Bobby” Matos og 
Claes Pallin. 

3.   En person er mistenkt for å ha gitt falske opplysninger til norske myndigheter: 
Kjell Inge Røkke. 

4.   Sjøfartsinspektøren har overfor Oslo Politidistrikt innstilt på at Kjell Inge 
Røkke skal ilegges straff for å ha ført ”Celina Bella” uten gyldig 
skippersertifikat – samt at fartøyet ikke var lovlig registrert i Skipsregistrene i 
Bergen. 

5.   Et betydelig antall personer benytter ikke lenger sine svenske 
skippersertifikater (deriblant Kjell Inge Røkke). Dersom sertifikatene er 
utstedt på falskt grunnlag, har omtalen medført at sikkerheten til sjøs er 
styrket. Samtidig kan omtalen ha satt en stopper for fremtidig ulovlig 



virksomhet. 

6.   Politiet i Norge og Sverige har ikke satt noen dato for når etterforskningen 
skal være avsluttet, men mye tyder arbeidet vil være avsluttet i løpet av 
våren 2002. 

7.   I Norge var det Kongelig Norsk Båtforbund som overfor Sjøfartsdirektoratet 
gikk god for Kjell Inge Røkkes svenske papirer da sertifikatet ble konvertert. 
Forbundet har nå innskjerpet sine rutiner for hvordan man sjekker opp 
sertifikater fra utlandet. I Sverige utstedes sertifikater av Nämden for 
båtlivutbilding. Også her er rutinene kraftig innskjerpet etter at man har 
gjennomgått hvordan Claes Pallin håndterte sine norske kunder.  

Arbeidstid 

Vi satte ned «sertifikat-gruppen» to uker før publisering av den første artikkelen. I 
to uker før gruppen ble satt ned, hadde det også blitt jobbet sporadisk med 
innhenting av stoff og kildesamtaler. De to ukene før publisering ble det arbeidet 
intenst, kvelder og helger innberegnet. I tillegg til de tre journalistene hadde vi en 
fast fotografer som var dedikert til sertifikatsaken. Etter første artikkel 18.august 
arbeidet vi to uker heltid med oppfølging og deretter ble en av oss satt til daglig å 
sjekke utvikling i etterforskning/politiarbeidet i saken. Også i denne fasen var det 
kveld og helgearbeid så godt som hver dag. Redaksjonsledelsen ga oss den tid 
vi trengte.  

Spesielle erfaringer 

Bruk av walraffing 

Å arbeide som journalist under falskt navn er en metode som det åpnes for i Vær 
Varsom-plakaten. I bestemmelsen fremgår følgende: 
”Skjult kamera/mikrofon eller falsk identitet skal bare brukes i unntakstilfeller. 
Forutsetningen må være at dette er eneste mulighet til å avdekke forhold av 
vesentlig samfunnsmessig betydning”. 

Slik situasjonen fremstod for oss hadde vi ikke noen alternativer dersom vi skulle 
forsøke å avdekke saken i sin fulle bredde. Walraffing var den eneste muligheten 
til å vise at det var mulig å kjøpe et skippersertifikat helt uten krav til kursing, 
eksamen og kvalifikasjoner. 

Alternativet var eventuelt å bruke anonyme kilder som hevdet at de hadde kjøpt 
slike sertifikater. Slike påstander ville lett kunne bli tilbakevist og fremstå som et 
slag i luften. 

Etter en totalvurdering var det i redaksjonsledelsen ingen tvil om at vi kunne 
bruke walraffing – og at det i ettertid ville være mulig å forsvare arbeidsformen ut 
fra sakens karakter. 

Vi er alle avhørt som vitner i saken. Vi valgte å forklare oss – men ikke om 
forhold som kan komme i konflikt med hensynet til kildevernet. 

Bruk av walraffing var også helt avgjørende i møte med Claes Pallin.  Hvis vi ikke 
hadde kunnet fremlegge sertifikatet til Fredrik Andersen overfor Pallin, ville han 
etter all sannsynlighet nektet for å ha foretatt seg noe som kunne trekke hans 
hederlighet i tvil. Overfor DN måtte han innrømme at han aldri hadde møtt 
Fredriksen Andersen – og som Pallin selv utrykte seg på slutten av 



konfrontasjonsintervjuet: 

”Det skippersertifikatet dere kjøpte har kostet meg alt. Jeg har tapt alt. Det er 
slutt.”  

Bruk av lydbånd 

All walraffing og viktige konfrontasjoner ble tatt opp på lydbånd. Vi fikk også 
tilgang til tapete samtaler mellom parter i saken, tatt opp av båtmegler Erik Øye. 
Båtmegler Erik Øye ønsket selv å bruke disse samtalene for å sikre bevis på hva 
som hadde foregått. Vi var forberedt på at saken kunne få et betydelig etterspill 
og ønsket derfor at det meste som hadde blitt sagt i konfrontasjoner og under 
walraffingen var festet til lydbånd. 

Bruk av lydbånd kan også være viktig dokumentasjon i situasjoner hvor kilder 
snur seg mot deg – og avisens arbeidsmetoder. Hvilket skjedde i sertifikatsaken. 
Ved hjelp av tapede samtaler med båtmegler Erik Øye kunne vi i ettertid 
tilbakevise påstander som er kommet mot avisen. 

En annen erfaring med bruk av lydbånd, er kravet til pinlig nøyaktighet i  
avskrivingen av disse.  I artikkelen «dette aner vi ikke konsekvensene av» gjorde 
Dagens Næringsliv en feil. Ordene angående/siden ble forvekslet. Etter at  
båndene ble frigitt til Røkke, angrep Nettavisen i en rekke artikler avisens 
journalister for manipulering.  Å rette opp denne feilen kostet oss mye tid og 
ressurser og kunne vært unngått. 

Vi valgte også å redigere bort deler av samtalen mellom Valand og Øye. Dette 
burde vi ha opplyst om i artikkelen.  I det omstridte avsnittet hevder Øye at han er 
svært presset av Dagens Næringsliv. At avisen hadde fjernet denne passasjen 
ga også de som ønsket det en mulighet for å angripe avisen og flytte søkelyset 
bort fra sakens innhold.  

Forholdet til andre medier 

Dagens Næringsliv har en løpende avtale med den svenske næringslivsavisen 
Dagens Industri om gjensidig utbytte av stoff. På ettermiddagen fredag 17. 
august  fikk  Dagens Industri tilgang til vårt manuskript og omskrev det til en 
kortere nyhetssak med DN-byline. Saken ble til førstesideoppslag «Mutskandal i 
sjöfartsvärket. Dagens Industri la saken ut på sin internet-tjeneste di.se allerede 
fredag kveld. Uten DNs godkjennelse. Resultatet var at både  avisene Expressen 
og Aftonbladet hadde bred dekning av saken samme dag som Dagens 
Næringsliv publiserte. En effekt av sampubliseringen med Dagens Industri var at 
flere norske medier (NRK, Nettavisen) siterte svenske medier på sertifikat-saken. 
Hadde vi sett konsekvensene av dette samarbeidet med DI, ville vi neppe gjort 
det samme i dag. 

Da DN publiserte den første artikkelen, lørdag 18. august, hadde vi fått massiv 
følge fra andre medier.  I tillegg til norske og svenske etermedier og de største 
svenske løssalgsavisene, var også VG og Dagbladet  ute med historien samme 
dag som Dagens Næringsliv. VG og Dagbladet hadde bred dekning av historien, 
med referanse til samme dags utgave av Dagens Næringsliv. På grunn av at de 
har langt senere deadline enn DN, hadde Dagbladet og VG «stjålet» sertifikat-
saken fra DN som er ute på gaten rundt midnatt.  Også danske aviser viste 
interesse for saken,  i lys av at Kjell Inge Røkke var  involvert i den såkalte 
Thorsen-skandalen i København. Etterhvert kom det mer enn 100 artikler og 
TV/radio-innslag om sertifikat-saken i konkurrerende medier.  



Sterke krefter 

Under arbeidet med sertifikat-saken  var vi hele tiden klar over  at det  fantes 
krefter  (med ulike motiver) som ønsket å sverte en så mektig og omstridt 
næringslivsleder som Kjell Inge Røkke. Noe som gjorde oss ekstra kritisk til det 
muntlige kildematerialet rundt Røkke. Ved å knytte Kjell Inge Røkke og flere 
andre næringslivsledere til en mulig korrupsjonssak, var det uhyre viktig for oss å 
unngå feil i beskrivelsen av saken. Feil som kunne avspore sakens hovedpoeng: 
at en gruppe norske næringslivsaktører hadde kjøpt seg fri fra norsk lov. 

Lørdag 8.desember valgte vi å publisere en tapet samtale mellom Kjell Inge 
Røkkes assistent John Inge Valand og båtmegler Erik Øye. DN hadde sittet på  
materialet siden  slutten av august, men valgte å gå ut med det i desember på 
grunn av at John Inge Valand nektet å forklare seg om sertifikatsaken i rettslige 
avhør. Da DN var kjent med at Kjell Inge Røkke i politiavhør la skyld på sin 
assistent, fant vi ut at båndet med Valand/Øye hadde offentlig interesse. Deler av 
båndene var utydelige, dette markerte DN i teksten. 

Med offentligjøringen av samtalene fikk vi for første gang merke at sterke krefter 
ble satt i spill mot Dagens Næringsliv. En kopi av det aktuelle båndet ble gitt av 
politiet til Kjell Inge Røkkes advokat Morten Garmann, deretter kontaktet 
Garmann redaksjonlsedelsen og påsto at DN bevisst hadde manipulert 
lydbåndet. 

Få dager senere dukker båndet og de samme beskyldningene opp i Nettavisen. 

Saken fikk en sentral plassering i Nettavisen, men ble ikke fulgt opp av andre 
aviser/media annet enn under vinklingen såpeopera i finanspressen». 

For ordens skyld ønsker vi å redegjøre for noen av detaljene i beskyldningen mot 
Dagens Næringslivs arbeidsmetoder i sertifikatsaken. Se vedlegg 7.2. 

Det er verdt å merke seg at Kjell Inge Røkke ovenfor DN ikke har villet forklare 
hva som har skjedd i saken. Vi har vært nøye med å gi Røkke tilsvarsrett hver 
gang han har blitt omtalt. Den eneste uttalelsen han har gitt til DN er: "I sommer 
har jeg hatt gleden av å bruke min 56 fot Sunseeker i norske farvann. Jeg har 
lang erfaring med sjø og båt etter å ha seilt på dekk og maskin på både små og 
store fiskebåter i en årrekke. Jeg har også deltatt som lisensiert fører i offshore-
VM i mange år. Jeg har derfor et godt grunnlag for å føre større fritidsbåter. For 
fritidsbåter over 50 fot er det sertifikatplikt. Jeg har et svensk sertifikat, senere 
konvertert til et norsk sertifikat. De formelle kvalifikasjoner skulle derfor også 
være i orden. Hvis dette ikke er korrekt, vil jeg selvfølgelig innrette meg etter det. 
Som de fleste avislesere sikkert vet er den omtalte båten til reparasjon og så 
snart dette arbeidet er utført vil den bli lagt ut til salgs. For øvrig har jeg ingen 
kommentarer til denne saken."  

Forholdet til Politiet 

Da strategien for vårt arbeid ble meislet ut vurderte vi hvilke instanser og 
personer vi skulle kontakte. I denne sammenheng diskuterte vi hvorvidt det var 
riktig ta kontakt med politiet/påtalemyndighet for å få deres vurdering av 
situasjonen før første sak kom på trykk. Vi konkluderte med at vi ville komme 
over i en aktørrolle knyttet opp mot påtalemyndigheten og en eventuell 
straffeforfølging av aktuelle personer. Vi hadde derfor ikke kontakt med 
politi/påtalemyndighet før etter den 18. august 2001. 



Oslo, 10. januar 2002  

Eskil Engdal   Knut Gjernes   Erik Tumyr 

   

Vedlegg 

Artikler i Dagens Næringsliv 

Følgende artikler ble publisert i DN i perioden 18. august til 31. desember 2001:  

Artikkel / Dato / PDF-fil: 

Skippere i urent farvann / 18.08.01 /Røkke2,3 og 4 

”Røkke visste eksamen var kjøpt og betalt” /20.08.01 /Røkke5, 6 og 6b 

Hemmelig møte etter mørkets frembrudd /21.08.01 /Røkke7 og 8 

”Celina Bella” var ikke godkjent /22.08.01 / Røkke9 

Forsikringer under lupen / 23.08.01 /Røkke10a 

Disse avgjør Røkkes skjebne /23.08.01 /Røkke10b 

Sertifikat-avhør snart i gang /24.08.01 /Røkke11 

Røkke knyttet til siktelsen mot Øye /25.08.01 /Røkke12 

Skjuler norske kunder / 28.08.01 /Røkke13 

Pekte ut Røkke i avhør / 29.08.01 /Røkke14 

Piloten vitner i retten / 04.09.01 /Røkke15a 

Kona sto ved roret / 05.09.01 /Røkke15b 

Pallin avhørt / 11.09.01 /Røkke16 

Politiet sitter på lydopptak / 20.09.01 /Røkke17 

”Mistenkt for bestikkelser” / 04.10.01 /Røkke18 

Nekter straffeskyld under politiavhør /06.10.01 /Røkke19 

Assistenten får skylden / 16.10.01 /Røkke20 

Politiet har Røkkes sertifikat /30.10.01 /Røkke20b 

Svensk Røkke-etterforskning snart i mål /23.11.01 /Røkke21  

Ny mann mistenkt / 30.11.01 /Røkke22 



”Dette aner vi ikke rekkevidden av” /08.12.01 /Røkke23 

Fire vitner nekter avhør /11.12.01 /Røkke24 

Vil gi Røkke straff / 19.12.01 /Røkke24b 

  

Sertifikat-saken startet med en liten artikkel i DN: 

Til sjøs – uten norsk sertifikat /20.07.01 /Røkke1 

Ledere: 

Feil om lydbånd / 18.12.01 /Røkke25 

Lydbånd og løgner / 22.12.01 /Røkke26 

  

Påstander rundt DN´s arbeidsmetoder 

17. desember 2001 publiserte Nettavisen artikkelen «DN manipulerte Røkke-
tape». Den ble senere fulgt opp av en rekke artikler med påstander om DNs 
arbeidsmetoder. Selve sakens kjerne, hvordan Røkke med flere har kjøpt svensk 
skippersertifikat, blir aldri bestridt i artiklene i Nettavisen. De metodene Dagens 
Næringsliv brukte i sertifikat-saken er slik de er beskrevet i metoderapport. 
Likevel ønsker vi her å klargjøre en del forhold rundt påstandene: 

Påstand: DN utstyrte båtmegler Erik Øye med båndopptager. 

Vi har aldri bedt Erik Øye om å ta opp samtaler. Dagens Næringslivs journalister 
har heller ikke instruert Erik Øye i bruken av båndopptagere. Eller gitt ham 
opptaksutstyr. DN  har tapet alle samtaler vi har hatt med Erik Øye,  i disse 
samtalene kommer det tydelig frem at Øye selv tilbyr oss å avspille hans egne 
tapete samtaler.  Fra hans egen båndopptager Samtalen var som følger: 

DN: Hva med den tapen hvor Jon Inge sier at … og den advokaten og sånn….. 

ØYE: Den har jeg i bilen. 

DN: Kunne vi ha lånt den? 

ØYE: Det er så mye annet der så da må vi heller spille den over på der eller …. 

DN: Vi kan bli med å høre på den i hvert fall (Utydelig passasje) vi må spille den 
inn. Det er ikke noe problem det hvis jeg har den opp når du spiller den. Kan vi 
ikke gjøre det? 

ØYE: Jeg har aldri spilt den av før vi kan jo prøve. 

Erik Øyes advokat, Birger Nilsen har  i Dagens Næringsliv 8. Desember 2001 gitt 
følgende forklaring på hvorfor samtaler mellom John Inge Valand og Erik Øye ble 
tatt opp på bånd: «Årsaken er ikke mer hokus pokus enn at slik situasjonen var, 
så tok han opp samtalene for å sikre innholdet som bevis på hva som hadde 



foregått. Der og  

da vurderte han det dithen at det kunne være en fordel for ham å kunne 
dokumentere hva som ble sagt. Hans forklaring om dette synes jeg er rasjonell». 

I en artikkel av 17.desember skriver Nettavisen at «Øye teipet på oppdrag». Og 
insinuerer at DN ga Øye instruksjoner om bruk av utstyret. I sin omtale forveksler 
Nettavisen hvem som er «instruktør» og Erik Øye. Uten å rette opp dette. I en 
henvendelse til DNs sjefredaktør Amund Djuve  skriver  Nettavisen-journalist 
Helge Meland «Den vi kaller instruktøren er etter alt å dømme Erik Øye selv, og 
således ikke DN-journalist».  Dette faktum deler ikke Nettavisen med sine lesere.  
Hadde Nettavisen korrigert dette, hadde de ikke hatt noe grunnlag for  å skrive 
artikkelen «Øye teipet på oppdrag». 

Påstand: DN manipulerte en tapet samtale mellom Røkke assistant John 
Inge Valand og Erik Øye. 

DNs advokat har lyttet på tapet versjon av denne samtalen sammen med Kjell 
Inge Røkkes advokater og funnet at det ikke er gjort tilføyelser eller endringer. 
Dagens Næringsliv har gjort en feil. Ordet «angående» er byttet med «siden».  
Nettavisen hevdet at Dagens Næringsliv hadde lagt til ordet ”fordelingsnøkkelen” 
i sin utskrift. Dette ordet er tydelig både på DNs tape og Røkkes tape. 

De øvrige påståtte forskjellene skyldes enten feil Nettavisen selv har gjort, 
kvalitetsforskjeller på båndene  eller utydeligheter på båndet. Som det ble gjort 
klart i artikkelen valgte Dagens Næringsliv å utelate utydelige passasjer i 
gjengivelsen. 

Siden vi ikke har tilgang på Nettavisens kildemateriale, kan vi ikke fastslå med 
sikkerhet at Nettavisens tape er identisk med Røkkes kopi. I tillegg oppdaget vår 
advokat at det kan være unøyaktigheter i politiutskriften. 

Dagens Næringsliv har aldri gjort noen forsøk på å manipulere tapen. 

Før Dagens Næringsliv trykket innholdet av den tapede samtalen mellom Valand 
og Øye, tilbød avisen Røkke å lytte gjennom båndet og kommentere det. Dette 
tilbudet ble ikke fulgt opp fra Røkke-siden. 

Dagens Næringsliv motiv for å trykke tapen, var å få frem Valands deltagelse i 
saken. Denne beslutningen ble tatt etter at det ble klart at han nektet å forklare 
seg for politiet og i forhørsretten. Valand sa blant annet: ”Det var jævlig krise at 
det kom fram at du hadde mottatt 100.000 av oss…”.  Ingen av Valands 
uttalelser er omstridt. 

Påstand: Erik øye har blitt truet av Dagens Næringsliv 

DN truet aldri Øye, men hadde en åpen dialog med ham etter at han var blitt 
avslørt som selger av skippersertifikater. Denne situasjonen satte selvfølgelig 
Øye under et press fra flere hold. Blant annet fra Kjell Inge Røkke og hans 
medarbeidere Torsdag 16.august overhørte DN en samtale hvor en opprørt Kjell 
Inge Røkke instruerte Erik Øye om ikke å snakke med noen om sertifikatene. 
Erik Øye selv sier i et  intervju med Nettavisen: «Da Øye snakket med Dagens 
Næringsliv ble han oppringt av en rasende Kjell Inge Røkke, som skjelte ham 
huden full. Han eksploderte fullstendig». I sin samtale med Røkke-assistent John 
Inge Valand måtte Øye forsvare at han allerede hadde uttalt seg til  DN. Noe som 
viste at han var i en presset situasjon, 



DN hadde et 45 minutter langt møte med Erik Øye søndag 19. August. Erik Øye 
skjønte på dette tidspunktet at han var avslørt som selger av båt-sertifikater og 
valgte derfor frivillig å fortelle sin versjon. Møtet ble holdt i en vennlig tone og det 
ble ikke fremsatt noen trusler mot hverken Erik Øye eller hans familie. Denne 
samtalen finnes på bånd. Deler av dette båndet ble avspilt på radioens program 
Ukeslutt lørdag 22. desember. I det samme programmet sier Øyes advokat, 
Birger Nilsen at hans klient aldri har gitt utrykk for at han følte seg truet eller 
presset av DN. 

Påstand:  DN planla og regisserte møte mellom John Inge Valand og Erik Øye på 
Bjerkås Næringspark. 

Kjell Inge Røkkes assistent, John Inge Valand tok selv initiativet til møtet i Asker,  
for å se hvor de angivelige sikkerhets- og brannkursene skulle vært holdt.  Dette 
kommer klart frem i en tapet telefonsamtale mellom Erik Øye og John Inge 
Valand. 

« Vi burde kanskje møtes. Så du vet hvor huset mitt er. …., hvis  vi ikke kunne 
møtes allerede i kveld etter mørkets frembrudd.., dette er viktig», sier Valand. 
Dette har vært publisert i Dagens Næringsliv og har aldri blitt bestridt. 

  

 


