
 1 

 

 

SKUP 2002 – 20 
 

Prosjekt:  Tamburstuen-saken 

Medarbeider: Espen Linderud og Jo Martin Fridstrøm 
Publikasjon: Dagens Næringsliv 

Publisert:  November – desember 02 
Medium:  Avis 

Tema: 
 

 

 

 

 

”Tamburstuen-saken” 
Kameraderi, dekkoperasjoner og millionutbetalinger til venner og 

familie. Trygve Tamburstuens økonomiske disposisjoner som sjef for 

helstatlige BaneTele.  
 

 

 
 

Av Espen Linderud og Jo Martin Fridstrøm
1
, 

journalister i Dagens Næringslivs næringslivsredaksjon. 
Publisert fra 1. november til 21. desember 2002.  

 

 
 

 

 
 

 
 

 

                                                
1  Jo Martin Fridstrøm er i perioden 1. november 2002 til 1. mars 2003 på reise. Journalister i DNs næringslivs- 

og politiske redaksjon har også bidratt i dekningen. 



 2 

 

 

Oslo, 16. januar 2003 

 
 
 

Espen Linderud    Jo Martin Fridstrøm  Dagens Næringsliv  

Stensgate 4 b    Omsensgate 11-2  Postboks 11 82 Sentrum 

0358 Oslo    0478 Oslo   0107 Oslo 

22001382 (direkte jobb)  22001034 (direkte jobb) 22001000 

23197639 (privat)   22710994 (privat) 

93256380 (mobil)   93256094 (mobil) 

espen.linderud@dn.no  jo.fridstrom@dn.no 

 

 
 

INNHOLD 

 
1. Tips på trikk. Slik startet arbeidet      side 3 

 

2. Sentrale problemstillinger      side 3 
 

3. Fra postjournal til parkeringshus. Metode    side 3 

3.1. Jakten på offentlige dokumenter    side 3 
3.2. Jakten på kilder       side 4 

3.3. Konfrontasjon. Intervju med Tamburstuen  side 5 

3.4. Kan du dokumentere dette? Bevisbyrden snus? side 6 
3.5. ”Vasking” av dokumentasjon    side 6 

3.6. Jakten på kilder fortsetter     side 7 

3.7. Ingen kommentar?       side 8  
 

4. Frykt og trusler. Problemer/spesielle erfaringer   side 8 

 4.1. Livredde kilder       side 8 
 4.2. Begrensninger på bruk av dokumentasjon  side 9  

 4.3. Sykmeldt        side 9 
 4.4. Er dette relevant?       side 10 

 4.5. E-post/faks-intervjuer      side 11 

 4.6. Feil i dokumenter       side 11 
 4.7. Fabrikkert dokumentasjon     side 11 

 4.8. Trusler og Tønne       side 12 

mailto:espen.linderud@dn.no
mailto:jo.fridstrom@dn.no


 3 

 

5. Ferie og fritid?         side 12 

 
6. Konsekvenser         side 13 

 

7. Vedlegg          side 14 
 

 
 

 

 
 

 

 

1. Tips på trikk. Slik startet arbeidet 

Jo Martin Fridstrøm traff i slutten av august en person på trikken på 

vei til jobb. Dette var en person hadde hatt litt kontakt med tidligere. 
Vedkommende hadde detaljert kunnskap om en rekke forhold som 

hadde skjedd i BaneTele. Dette er et teleselskap eid av 

Jernbaneverket. Selskapet ledes av Trygve Tamburstuen.  
Tipseren hadde ikke noen interesser i saken.  

Tidligere denne sommeren hadde Kapital omtalt enkelte av forholdene 

vi fikk tips om. Men denne artikkelen manglet opplysninger (og 
dokumentasjon) om en rekke sentrale forhold tipseren visste om.  

Vår vurdering var at her var det mer å hente.  

 

2. Sentrale problemstillinger 

De sentrale problemstillingene ved starten av arbeidet var: 

1. Hvorfor hadde styret i BaneTele undersøkt Trygve 
Tamburstuens disposisjoner og hvilke disposisjoner hadde styret 

i BaneTele undersøkt? 

2. Var avtalene med Media Netwerk (deleid av Tamburstuens 
svoger) og HQ Norden (deleid av en kollega av Tamburstuen) 

forretningsmessige eller kunne de sies å inneholde et 

gaveelement? 
3. I hvilken grad satte Tamburstuen private interesser foran 

hensynet til BaneTele, og hvilke motiver kunne han ha for å 

gjøre dette? 



 4 

4. Hvilken informasjon hadde generalforsamlingen i BaneTele og 

Samferdselsdepartementet fått om undersøkelsene styret i 

BaneTele hadde gjort og om BaneTeles forretningsførsel? 
 

3. Fra postjournal til parkeringshus. Metode 

3.1. Jakten på offentlige dokumenter 

Det var fra dag én klart at vi måtte ha en rekke interne dokumenter. 

Det var også viktig å skaffe seg oversikt over personer, eierinteresser, 
selskaper etc. I ukene og månedene som fulgte var disse kildene brukt: 

- Brønnøysundregistrene (regnskap, konkurs, ektepakt, rolle, 

stiftelsesdokumenter, kapital- og styreendringsdokumenter) 
- Dun & Bradstreet 

- Eiendomsregisteret (grunnboken) 

- Oslo ligningskontor (personnummer) 
- Postjournal i Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket. 

- Internettsøk (google.com) 

- Telefonkatalogen på internett 
- Lovdata (Norges lover på internett) 

Kombinasjon av ulike registre var helt sentralt for å få frem 

opplysninger. 
Et eksempel: Ved å ta rolleutskrift (enten fra Dun & Bradstreet eller 

Brønnøysundregisteret) får man opplysninger om hvilke styreverv en 

person har på dette tidspunktet, ikke hvilke verv en person tidligere 
har hatt. Ved søk på internett på ”Trygve Tamburstuen”/ 

”Tamburstuen” fant vi frem til nettsider som koblet ham til flere 

selskaper. Ved å sjekke selskapenes regnskaper og 
Brønnøysundregisteret fant vi ut i hvilket tidsrom han hadde sittet i 

styret i de aktuelle selskapene. Etter hvert satt vi med en liste over 

verv som senere skulle vise seg å ikke var klarert med styrets leder og 
i strid med ansettelsesavtalen fra september 2001 (se 4.5. Er dette 

relevant?).  

Opplysningene fra disse registrene etc. ga i første rekke 
bakgrunnsinformasjon. Men arbeidet førte også til artikler om 

BaneTeles økonomi og utbygging av mobilsystemet gsm-r. Disse ble 

publisert i oktober, artikler som ikke omfattes av denne rapporten. 
BaneTeles økonomi var naturlig å ta med som en del av 

problemstillingen.  



 5 

5. I hvilken grad har BaneTeles økonomi blitt rammet av 

Tamburstuens disposisjoner? 

Søk i disse registrene ble mye brukt gjennom hele prosessen. Stadig 
nye opplysninger kom frem i løpet av november og desember, 

opplysninger som måtte kryssjekkes med regnskaper, 

stiftelsesdokumenter etc.  
  

3.2. Jakten på kilder 

Vår tipser hadde ikke førstehånds kjennskap til forholdene og satt ikke 

på noen interne dokumenter, dokumenter som var helt avgjørende for 

om vi hadde en sak eller ikke.  
Fra starten av september forsøkte vi i den ytre kretsen rundt 

Tamburstuen og BaneTele. Vi forsøkte personer internt og eksternt, 

men ingen av de 20-30 personene vi kontaktet ville gi noe som helst 
informasjon.  

Vi forsøkte noen av våre ”gamle” kilder i telebransjen til å få ut 

dokumentasjon for oss via deres kontakter. Dette førte ikke frem.  
Det ble tidlige klart at Tamburstuen og styret i BaneTele gjorde alt de 

kunne for at ikke opplysninger skulle lekke til pressen.  

Men det fantes et ørlite håp. 
Tidlig i prosessen hadde vi fått kontakt, og hadde et møte, med en 

person som først hadde vært litt på glid, men så hadde trukket seg helt 

tilbake.  
Ved å kontakt vedkommende gjentatte ganger kom kilden sakte men 

sikkert på glid igjen. Utover i september og oktober hadde vi flere 

samtaler med vedkommende. Vi fortalte hvordan vi jobbet, hva vi 
hadde funnet ut, og at vi var avhengig av at vedkommende ville gi oss 

opplysninger. Våre argumenter for at vedkommende skulle gi oss 

informasjon gjentok vi om og om igjen i samtale etter samtale i uke 
etter uke. Dette, sammen med at vi gikk grundig til verks i vår jakt 

etter materiale som var tilgjengelig i offentlige registre, bidro til at vi 

fikk opparbeidet oss et tillitsforhold til vedkommende. 
Til slutt gikk vedkommende med på å møte oss. Møte ble avtalt i et 

parkeringshus i Oslo sentrum. I slutten av oktober fant det over fire 

timer lange møtet sted. Etter hvert ble det flere møter i p-huset.  
Etter to måneders jobbing hadde vi fått helt sentral dokumentasjon om 

Tamburstuen disposisjoner. Og vi hadde tilstrekkelig dokumentasjon 

til å avtale et intervju med Tamburstuen.  



 6 

 

3.3 Konfrontasjon. Intervju med Tamburstuen 

Tirsdag 27. oktober hadde vi det første intervjuet med Tamburstuen i 
BaneTeles lokaler. Vi laget en liste med spørsmål/temaer vi skulle ta 

opp. Formålet var først og fremst å etablere en dialog med 

Tamburstuen og la ham gi sin versjon av saken. Årsaken til at vi ikke 
tok et konfrontasjonsintervju med en gang var at vi mente 

Tamburstuen ville gi flere opplysninger med denne tilnærmingen.  
I dette første intervjuet ble det klart at Tamburstuen nektet på det 

meste. Han kunne til og med legge frem dokumentasjon som viste at 

DNs opplysninger var gale og ”tatt helt ut av luften”. 
Ved at vi først hadde et intervju bidro til at Tamburstuen viste en 

åpenhet og en vilje til å gi oss helt sentral dokumentasjon. Det var 

flere spørsmål han egentlig ikke kunne svare på, men siden vi spurte 
var han opptatt av at vi fikk korrekt informasjon. Han hadde jo ikke 

noe å skjule.  

Vi avtalte nytt intervju to dager senere. Der skulle vi få 
dokumentasjon. I dette intervjuet, og de påfølgende intervjuene den 

neste uken,  stilte vi presise spørsmål.  

Vi hadde det siste intervjuet med Tamburstuen (senere foregikk all 
korrespondanse via faks) tirsdag 5. november.  

Dagen etter sykmeldte Tamburstuen seg.  

 

3.4. Kan du dokumentere dette? Bevisbyrden snus 

Tamburstuen nektet på en rekke opplysninger vi kunne dokumentere. 

Vi forklarte ham at det holdt ikke med hans ord mot vår 
dokumentasjon – han måtte da legge frem dokumentasjon som viste at 

vi tok feil.  

Hans forsøk på å motbevise våre opplysninger, ga oss ytterligere 
dokumentasjon. Etter hvert ble Tamburstuen selv en viktig kilde – og 

bidro i så måte til å avsløre seg selv.  

Et eksempel: Tamburstuen nektet på at OL-turen kostet 459.000 
kroner i to intervjuer og et skriftlig svar til DN. Vi forklarte at dette 

måtte han dokumentere, og vi fikk da fakset over en regning på drøyt 

300.000 kroner. På denne regningen var det skrevet på for hånd to 
billagnummer og to summer. Til sammen 459.000 kroner. Dermed 

fikk vi enda mer dokumentasjon på at summen vi opererte med var 

riktig.  



 7 

 

3.5 ”Vasking” av dokumentasjon 

Vi hadde avgjørende dokumentasjon, men av hensyn til kilden(e) 
måtte vi være svært forsiktige med å vise frem dokumentasjonen i 

avisspaltene. Ved å la Tamburstuen, styrets leder og lignende 

kommentere alle opplysningene i detalj,  kunne vi referer deres 
uttalelser. Vi kunne vise til deres uttalelser, fremfor å legge frem 

dokumentasjonen (faksimile, ”dokumenter DN sitter på viser” etc.). 
På den måten bidro vi også til å skjule kildene, til å bevare forholdet 

til kildene og til å gjøre motparten usikre på hva vi hadde dokumentert 

og hva vi bare hadde muntlige kilder på. 
Denne metoden forutsatte utstrakt bruk av spørsmål-svar i artiklene. 

Et annet poeng ved å bruke denne teknikken var at vi viste hvordan 

Tamburstuen først nektet på ulike forhold, for til slutt å bekrefte 
opplysningene.  

Ved å bruke direkte sitater kunne han i ettertid ikke nekte på 

opplysningene som kom frem i artikkelen – han hadde selv uttalt 
dette

2
. 

Samtlige intervjuer vi gjorde i saken, uansett hvem vi snakket med, 

ble tatt opp på tape. 
 

3.6. Jakten på kilder fortsetter 

En medvirkende årsak til at vi begynte å publisere artikler uten å ha 
”all” dokumentasjon var at vi vurderte det som enklere å få folk til å 

snakke etter at de første artiklene hadde stått på trykk. Det viste seg å 

stemme. 
Vi fikk e-post, dokumenter, telefoner om Tamburstuens befatning med 

selskaper i gråmarkedet, Norad-prosjekter, om gigantiske 

reiseregninger, seilbåter i skatteparadiser, til og med påstander om 
underslag og tyveri. 

Men vi fikk ingen opplysninger om BaneTele.  

Vi fortsatte arbeidet med å finne frem til folk internt som ville gi oss 
opplysninger. De aller fleste ville fortsatt ikke si noe. Men noen bidro 

med opplysninger. Etter hvert fikk vi flere kilder internt. 
                                                
2 I intervjuet forut for artikkelen ”Ble nektet lån – ga lån til svoger” hadde Tamburstuen gått god for rekkefølgen, 

slik vi fremstilte den. Senere sa han at det skjedde i omvendt rekkefølge, etter at han hadde sjekket det opp. Da 

vi ikke siterte ham på dette, men skrev det indirekte, kunne Tamburstuen komme med korreksjonen uten at han 

ble ansvarlig for den angivelige feilen. Det er verd å merke seg at han benyttet samme ”taktikk” når det gjaldt 

rentebetingelsene på lånet til Media Netwerk.  



 8 

Etter at de første artiklene ble publisert, startet Tamburstuen jakten på 

lekkasjer. Vi måtte derfor være ekstra varsomme med hvordan 

dokumenter ble ”overlevert”. Det var også viktig at kildene ikke ble 
sett sammen med DN. Lunsj, middag eller tur på by´n var derfor 

utelukket. 

Vi fikk lest opp dokumentene over telefon, deretter ble disse 
kryssjekket med andre og/eller vi fikk se dokumentene, vi var hjemme 

hos en kilde på kveldstid og utvekslet dokumenter blant plastsverd og 
maskinpistoler i en leketøysbutikk.  

Å få tilgang til interne dokumenter var helt avgjørende for å ha en sak 

i det hele tatt. Vår kildejobbing gjennom (hittil) fire og en halv måned 
bidro til at vi fikk ut styredokumenter, e-poster, interne notater og 

rapporter, ligningsoppgaver, regninger, brev unntatt offentlighet, 

diverse konfidensielle avtaler etc. 
   

3.7. Ingen kommentar?  

En rekke personer nektet å gi kommentarer. De henviste til 
taushetsplikt, interne forhold etc. Samtidig var det viktig at disse 

uttalte seg for at sakene skulle være så godt dokumentert som 

overhodet mulig. 
For å få disse til å svare sendte vi spørsmål på e-post eller faks etter at 

vi hadde den dokumentasjonen vi strengt tatt trengte. Disse 

spørsmålene inneholdt en også del ubekreftede opplysninger og 
rykter. Når de som først ikke hadde noe kommentar fikk se 

spørsmålene, og trodde vi var i ferd med å trykke alle opplysningene 

som var bakt inn i spørsmålene.  
På den måten fikk vi vist frem hvilke opplysninger vi satt med, og 

personene følte da at de måtte tilbakevise/presisere opplysningene. 

Vårt hovedargument var at det var i deres egen interesse at de 
medvirket til at fremstillingen ble mest mulig korrekt. De forsto 

(omsider) at de ikke kunne stanse eller trenere saken ved å ikke gi 

noen kommentar. 
 

4. Frykt og trusler. Problemer/spesielle erfaringer 

4.1. Livredde kilder 

Helt siden vi startet arbeidet ble det klart for oss at mange var livredde 

for å snakke. Dette ble ikke bedre etter at vi publiserte de første 

artiklene. Ledelsen i BaneTele truet med å sjekke mobiltelefoner, e-



 9 

post, telefonregninger for å se hvilke nummer som var oppringt etc. 

Ansatte fikk forespørsler om hvem som hadde lekket til DN, og det 

ble igangsatt en intern jakt på hvem som kunne stå bak. Flere fryktet 
av telefonene deres ble avlyttet. 

Mye tid ble brukt for å berolige kilder. Vi fremholdt at ingen kunne 

bevise at vi hadde snakket sammen, hva vi hadde snakket om, eller at 
DN hadde fått dokumentasjon. Dessuten kunne ingen ha sett oss 

sammen.  
Vi tok kontakt med kildene flere ganger bare for å forsikre oss om at 

alt var vel. Dermed viste vi overfor kildene at vi brydde oss om dem, 

at også vi var opptatt av at de ikke ble avslørt. Uten at vi hadde klart å 
berolige kildene, ville det vært det samme som å miste kilder. Selv om 

en rekke kilder i perioder var svært redde, klarte vi å berolige dem og 

sørge for at de fortsatt bidro med opplysninger. Gjennom dette 
arbeidet ble forholdet til kildene bevart og videre utviklet.  

 

4.2. Begrensninger på bruk av dokumentasjon 

Vi hadde et stort ansvar overfor kildene til å skjule deres identitet, noe 

som la begrensninger på bruk av dokumentasjonen vi hadde (se 3.5. 

”Vasking” av dokumentasjon). Vi måtte være varsomme med å ”vise 
frem” dokumentasjonen og være ytterst forsiktige med å ikke beskrive 

handlingsforløp i for stor detalj, alt for å skjule kildene.  

Her gjaldt det å balansere hensynet til dokumentasjon og hensynet til å 
verne kildene. Ved å vise frem for mye dokumentasjon, risikerte vi at 

kildene trakk seg tilbake, i verste fall ble avslørt.  

 

4.3. Sykmeldt 

Sent på ettermiddagen torsdag 6. november sykmeldte Tamburstuen 

seg. De neste dagene og ukene (og månedene) var det nesten daglige 
diskusjoner mellom journalist, avdelingsleder og/eller 

nyhetssjef/sjefredaktør om vår videre dekning av saken på bakgrunn 

av hovedpersonens helse. Når saken tok en slik vending, var det 
naturlig å stoppe opp og nøye revurdere vår dekning, og ikke minst 

fremtidige dekning.  

Vi snakket med personer som hadde kontakt med Tamburstuen for å 
få informasjon om helsetilstanden og om årsaken til sykmeldingen.  

En artikkel om Tamburstuens gjeldssituasjon var vurdert trykket helt 

siden starten av uken. Etter at Tamburstuen sykmeldte seg, var det 



 10 

dessuten grunn til å stoppe opp og tenke enda en gang om omtale av 

hans personlige økonomi strengt tatt var relevant å informere om.  

Vær varsom-plakatens punkt 4.3 lyder: ”Vis respekt for menneskers 
egenart, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. Fremhev ikke 

personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.” 

Det var flere argumenter for å omtale saken: 
- Bakgrunnen for at styret i BaneTele vinteren/våren 2002 hyrte 

juridisk bistand var å finne ut om det var noe i ryktene om at 
Tamburstuen hadde hatt private fordeler av BaneTeles 

forretningsforbindelser. Hans motiv kunne være høy gjeld (jf. 2. 

Sentrale problemstillinger, punkt 3) 
- Styret hadde ikke sjekket Tamburstuens privatøkonomi, men i 

stedet stanset undersøkelsene. 

- Etter at DN stilte spørsmål om det samme som styret skulle ha 
undersøkt, fikk Tamburstuen utarbeidet en revisorgjennomgang 

av bankkonti for å bevise at det ikke var noen innbetalinger fra 

BaneTeles nære forretningsforbindelser.  
Alt dette var omtalt i DN før Tamburstuen sykmeldte seg. Det var 

imidlertid flere grunner for å ikke omtale saken.  

- Selv om høy privat gjeld kunne våre et motiv for Tamburstuens 
disposisjoner, kunne vi ikke dokumentere noen 

årsakssammenheng. 

- Når hovedpersonen er sykmeldt kunne det argumenteres for at 
DN var på jakt etter personen Tamburstuen – at DN tok mannen 

og ikke holdt seg til saken. 

- Hvordan ville hovedpersonen reagere på at DN omtaler hans 
privatøkonomi når han er sykmeldt? 

- Det var også en hel del ubesvarte spørsmål som med fordel 

burde vært stilt (og aller hels besvart) før vi omtalte saken. 
Tamburstuen nektet å svare på denne typen spørsmål. Det kunne 

argumenteres for at saken ikke var ferdig researchet.  

Konklusjonen ble at mer research var nødvendig. Vi måtte legitimere 
langt sterkere enn vi kunne på dette tidspunktet hvorfor det virkelig 

var relevant å omtale Tamburstuens gjeldssituasjon, og i hvilken 

sammenheng dette eventuelt skulle omtales. 
 

4.4. Er dette relevant? 



 11 

Søndag 10. november gikk Tamburstuen av som daglig leder i 

BaneTele. Var det relevant å omtale eventuelle ”overtredelser” 

Tamburstuen hadde gjort som administrerende direktør når han ikke 
lenger satt i sjefstolen? 

Det generelle svare på det spørsmålet var ja. Begrunnelsen var at  

samferdselsminister Torild Skogsholm hadde bedt om en skriftlig 
redegjørelse fra styret i BaneTele om nettopp Tamburstuens 

disposisjoner. 
Da styret ble kastet og det nye styret skulle iverksette gransking av 

Tamburstuens disposisjoner, var også høyst relevant å omtale 

disposisjonene. Det samme argumentet var gyldig da granskingen 
senere ble innledet. 

Men Tamburstuens avgang gjorde at én sak ikke ble publisert. Dette 

var en artikkel om Tamburstuens verv utenom BaneTele og hvordan 
de brøt med ansettelsesavtalen han hadde som administrerende 

direktør. Dette hadde heller ikke noen direkte sammenheng med 

Tamburstuens disposisjoner som sjef for BaneTele. 
 

4.5. E-post/faks-intervjuer 

Etter at han gikk av som sjef insisterte Tamburstuen på å få alle 
spørsmål oversendt på faks via sin advokat. Vi måtte også sende faks 

og e-post til andre for å få disse til å svare (se 3.7. Ingen kommentar?) 

Dette utelukket oppfølgingsspørsmål, og det ga Tamburstuen en 
mulighet til å eventuelt konferere med andre slik at deres forklaringer 

kunne samordnes. I hvilken utstrekning svar på spørsmål ble avtalt før 

de ble besvart er usikkert. Generelt sett bidrar samordning av svar til å 
gjøre kildene mindre troverdige.  

Fordelen med slike skriftlige intervjuer er at DN ikke kunne anklages 

for feilsitering. 
 

4.6. Feil i dokumenter 

I løpet av prosessen ble det klart at det var en rekke 
feil/uoverensstemmelser i offentlige dokumenter. Spesielt gjaldt dette 

regnskaper til selskaper Tamburstuen var involvert. Det var en rekke 

opplysninger vi var sikre på underveis (”det står jo i årsrapporten”), 
men som ikke stemte ved å sjekke datter/morselskapers årsrapporter, 

stiftelsesdokumenter etc. Hadde vi ikke gått like grundig til verks, 



 12 

men stolt på enkelte regnskaper fremfor andre, kunne vi skrevet saker 

der avgjørende opplysninger var helt gale.  

 

4.7. Fabrikkert dokumentasjon 

Tamburstuen kom stadig med uttalelser som ”dette kan 

dokumenteres”, ”dette kan dere få se kopi av” etc. for å underbygge 
egne utsagn.  

Vi spurte om å få dokumentene han snakket om. Noen fikk vi, andre 
dokumenter lå lagret på pc-er som hadde forsvunnet og noen kunne vi 

ikke få av hensyn til forretningsforbindelser. I prosessen ble også 

dokumenter til og endret underveis. Vi kunne dermed ikke være sikre 
på om dokumenter vi fikk var autentiske, inneholdt korrekte 

opplysninger, om de var endret eller om de var laget i etterkant. Når 

enkelte dokumenter var fabrikkert, hvorfor kunne ikke flere være det?  
 

4.8. Trusler og Tønne 

Etter at DN begynte å publisere artiklene, har Tamburstuen truet med 
advokat (og mulig søksmål), PFU (via Nettavisen) og kommet med 

mer generelle trusler i intervjuer (”dette vil få konsekvenser for dere”). 

I leserinnlegg har Tamburstuen og Steinar Killi kalt artiklene en 
svertekampanje.  

Folk som kjenner Tamburstuen har ringt DN og bedt om at vi må være 

forsiktige så vi ikke ødelegger for en som har så store visjoner for 
norsk telekom. Han har opptrådt litt uryddig, ja vel, men det er viktig 

at noe tar opp kampen med Telenor.  

Fredagen før jul sendte DN noen spørsmål på faks til Tamburstuens 
advokat. Tore Tønne tok selvmord søndagen etter. Dagen etter, 23. 

desember, fikk DN følgende julehilsen fra advokat, Joachim Berg i 

Steenstrup Stordrange: ”Samtidig vil jeg ønske god jul og ikke minst 
på bakgrunn av de siste dagers hendelse uttrykke ønske om at Dagens 

Næringsliv i det nye året legger seg på en mer objektiv, journalistisk 

linje med fokus på sak i stedet for uetterrettelig personforfølgelse.” 
Tønnes selvmord la grunnlag for nye diskusjoner internt. (jf. 

diskusjonen i 4.3.) 

Til dags dato har DN hverken hørt fra advokater vedrørende 
eventuelle søksmål eller fra PFU. 

 

5. Ferie og fritid? 



 13 

Arbeidet med saken pågikk i arbeidstiden (inkludert overtid) i de to 

månedene frem til november. I denne perioden jobbet vi også med 

daglige nyheter parallelt med BaneTele-arbeidet. De dagene vi ikke 
hadde noe spesielt på blokka ble avsatt til den langsiktige jobbingen. 

Etter at publiseringen begynte ble skillet mellom fritid og jobb mer 

vagt. De første ukene var det flere møter og telefonsamtaler på 
kveldstid. Det ble etter hvert svært risikabelt å kontakte personer i 

arbeidstiden, så dette skjedde i all hovedsak ”etter jobb” – eller på 
vorspielet før DN-klubbens julebord. 

Undertegnede hadde to uker ferie til gode i 2002. Det har ikke blitt 

noe av disse ferieukene.  
Juleferien ble brukt til å skrive store deler denne rapporten. 

 

6. Konsekvenser 

Artiklene om Tamburstuen og BaneTele dokumenterte hvordan 

Tamburstuen hadde tilgodesett venner og famile på bekostning av 

helstatlige BaneTele. Den dokumenterte hvordan styret og 
generalforsamling forsøkte å legge lokk på kritikkverdige forhold 

overfor Samferdselsdepartementet. Styret hadde ikke gransket 

påstandene om personlig vinning for Tamburstuen i det hele tatt. Og 
selskapet hadde langt større finansielle problemer enn først antatt. 

Tamburstuen og BaneTele er gjenstand for flere granskninger.  

DNs artikler har fått følgende konsekvenser (kronologisk): 
1. Samferdselsminister Torild Skogsholm ba om en redegjørelse fra 

BaneTeles styre/generalforsamling om forholdene omtalt i DN. 

2. Informasjonsdirektør Birgitte Frisch gikk i protest. Hun 
opplevde det som umulig å få frem riktig og dokumenterbare 

fakta. 

3. Tamburstuen trakk seg som administrerende direktør i BaneTele.  
4. Tamburstuens familie måtte betale tilbake de 80.250 kronene 

BaneTele først hadde betalte for Tamburstuens 

familiemedlemmer i forbindelse med OL-turen.  
5. Straks Tamburstuen var gått av som administrerende direktør i  

BaneTele ble 25 millioner kroner besluttet kuttet og 40 ansatte 

ble sagt opp i et forsøk på å rette opp skadevirkningene etter den 
tidligere ledelsens disposisjoner. 

6. Generalforsamlingen i BaneTele kastet hele styret i BaneTele. 



 14 

7. Det nye styret fikk i oppgave å iverksette uavhengig gransking 

av forholdene omtalt i DN. 

8. PricewaterhouseCoopers’ ”økokrim”-gruppe gransker nå 
forholdene.  

9. Bokettersyn i BaneTele fra Oslo ligningskontor. Selskapet har 

foreløpig ikke fått noen tilbakemelding fra 
ligningsmyndighetene.  

10. Næringsdepartementet ga umiddelbart meglerhuset ABG 
Sundal Collier oppdraget med gjennomgå avtaleforhold og 

økonomi (due diligence) i BaneTele da det overtok eierskapet fra 

Samferdselsdepartementet. Advokatfirmaet Schjødt og en 
avdeling i PricewaterhouseCoopers bistår meglerhuset.  

11. Næringsdepartementet skal vurdere BaneTeles fremtid, 

basert på due diligence-rapporten (hverken rapporten eller 
konklusjonen er kjent i skrivende stund).   

12. På en ekstraordinær generalforsamling i BaneTele i januar 

byttet næringsminister Ansgar Gabrielsen ut tre av fire 
styremedlemmer. Alle styremedlemmene som tidligere hadde 

jobbet med Steinar Killi ble byttet ut. 

 

7. Vedlegg 

Artikkelserien på pdf-fil.  


