
Quartfestivalens skyggeside 

Ulf André Andersen, Frode Hansen og Øystein Lie 

 

Quartfestivalens skyggeside 

- en granskning av Norges største musikkfestival 
 

 

Publisert i Dagbladet 28. juni 2003-.16.1 2004 

 

 

Innholdsfortegnelse 

 

I. Bakgrunnsinformasjon om Quartfestivalen. 

 

II. Oppsummering 

 

III. Hvorfor undersøke Quartfestivalen? 

 

IV. Hvilke problemstillinger ønsket vi å se nærmere på? 

 

V. Ble forutsetningene forandret underveis? 

 

VI. Fremgangsmåte 

 

VII. Hvordan få kilder? 

 

VIII. Innsamlet materiale 

 

IX. Konfrontasjon 

 

X. Publisering 

 

XI. Påstander om arbeidet til Dagbladet 

  

XII. Etiske problemstillinger: 

 

XIII. Konsekvenser: 

 

XIV. Hovedkonklusjonene til granskningsutvalget 

 

XV. Kunne vi gjort noe annerledes? 

 

XVI. Vedlegg 

Artikler i Dagbladet fra 28. juni 2003 til 16. januar 2004 

 

 

 

 

 

 



Quartfestivalens skyggeside 

 

 

Bakgrunnsinformasjon om Quart-festivalen og de kommersielle 

Quart-selskapene: 

 

Quart er landets mest populære musikkfestival. Den totale omsetningen var siste år på 

rundt 36 millioner kroner. Stiftelsen Quartfestivalen er en ideell stiftelse som får 

kommunal støtte og statsstøtte, og har hatt som formålsparagraf at det ikke skal tjene 

penger.  

I 2003 skilte Quartfestivalen derfor ut tre kommersielle selskaper - Quart Rett AS, 

Quart Servering AS og Quart Kommunikasjon AS, som skulle stå for den økonomiske 

driften - kun billettinntektene og ansvaret for konserttilbudet ble igjen i stiftelsen. 

Styret i stiftelsen Quartfestivalen var sammensatt slik da vi begynte å granske 

festivalen: 

Styreleder: Arild Buli 

Daglig leder og styremedlem: Toffen Gunnufsen (Festivalsjef) 

Styremedlemmer: Henning Vestavik, John Ivar Mejlænder-Larsen 

 

De kommersielle Quart-selskapene var eid av festivalsjef Toffen Gunnufsen, og 

investorerene Trygve Eftestøl og Arild Buli med en tredjedel hver. 

Styreleder i alle de kommersielle selskapene var Trygve Eftestøl  

Styremedlemmer: Arild Buli og Toffen Gunnufsen 

 

I løpet av 2002 hadde de kommersielle selskapene inngått en omfattende avtale med 

stiftelsen. Eierne av selskapene hadde skapt rom for å gi seg selv millioninntekter på 

bekostning av stiftelsen. De samme personene  var styreleder og styremedlemmer i 

stiftelsen Quart-festivalen. 

 

Oppsummering: 

 
Dagbladet har i over 30 artikler gransket økonomisk triksing og habilitetsproblemer i 

Quart-festivalen.  Med bakgrunn i artiklene bestemte festivalen seg for å sette ned et 

granskningsutvalg. Det bestod av revisor Bjørn Einar Strandberg, advokat Tor Jacob 

Aabelvik og kontorsjef Arvid Dan Kvanes ved Kristiansand kommune. 

Torsdag 15.1 2004 ble utvalgets rapport offentliggjort. Her fikk Dagbladet i all 

hovedsak støtte for sine artikler, se punkt Hovedkonklusjonene til Granskingsutvalget.  

 

 

 

 

 

 

 

 



Quartfestivalens skyggeside 

 

Hvorfor undersøke Quartfestivalen? 

 
A. Forskerslakt  

 

I 2000 var journalistene Ulf André Andersen og Frode Hansen i Kristiansand for å 

lage portrett på den nåværende kronprinsesse Mette-Marit. Deler av arbeidet skjedde 

under Quart-festivalen. Journalistene ble oppmerksomme på hvor store dimensjoner 

festivalen hadde, med mange sponsorer, ølsalg og billettsalg. Festivalen fikk også 

støtte fra offentlige myndigheter, men sleit likevel økonomisk. 

 

I forkant av festivalen i 2001 begynte Andersen og Hansen å se nærmere på det 

økonomiske grunnlaget for festivalen, men på dette tidspunktet hadde ikke 

redaksjonen  ressurser til å jobbe videre med problemstillingene. Det ble ikke laget 

noen artikler. Et par sentrale medarbeidere hos Quart ble kontaktet, men ingen ønsket 

å fortelle hva som skjedde på bakrommet.  

I 2002 ble  journalistdekningen av Quart-festivalen slaktet av forskere, som mente at 

mye handlet om hyping av band og arrangører. Dagbladet var blant de avisene som 

fikk kritikk.  Det skapte grobunn for at avisa var villig til å bruke mer tid på å se på 

festivalen. 

Forskerslakten økte nysgjerrigheten hos journalistene til å undersøke festivalen 

nærmere. Var festivalen virkelig et glansbilde, eller var det forhold som ikke hadde 

kommer opp til overflaten? 

 Følgende stod i fagbladet Journalisten 8.7. 2002: 

 
”NRK har 86 medarbeidere på Quart-festivalen. Programdirektør Hans-Tore Bjerkaas synes 
NRK får mye program for disse pengene. Dagbladet satser også stort på festivalen: To 
fredagsbilag og daglig spesialutgave. Men Sigurd Allern mener journalistikken blir en tjener 
for underholdningsbransjen”. 

 

B. Uavhengige journalister 

 

Samme år som den sterke kritikken ble rettet mot pressedekningen, ble den tidligere 

pressesjefen Pål Hetlands daværende kone tatt for å selge to svartebørsbilletter til  

Fædrelandsvennens journalister.  

Våren 2003 fikk nyhetsjournalistene Ulf André Andersen, Frode Hansen og 

kulturjournalisten Øystein Lie avisas samtykke til å se nærmere på driften av Norges 

største rockefestival. Kildene vi hadde opprettet kontakt med hadde følgende krav: 

Ingen av journalistene skulle ha dekket festivalen journalistisk tidligere og ingen 

skulle være musikkjournalister eller ha nær tilknytning til musikkbransjen.    

 

 

Hvilke problemstillinger ønsket vi å se nærmere på? 
 

 

A. Økonomi og drift 

 

De siste åra har finansmennene Trygve Eftestøl og Arild Buli blitt fremstilt som 

Quart-festivalens redningsmenn. Vi ønsket derfor å undersøke hva de såkalte ”rike 



Quartfestivalens skyggeside 

onklene” hadde gjort for festivalen. Hvor tok inntektene til den populære festivalen 

veien?  

 

I 2003 ble det opprettet tre kommersielle Quart-selskaper: Quart Rett, Quart 

Kommunikasjon og Quart Servering. Selskapene ble opprettet og eid av festivalens tre 

mest sentrale aktører: Toffen Gunnufsen, Trygve Eftestøl og Arild Buli. Alle tre satt 

også i stiftelsens styre. Hvordan var det mulig for disse tre personene å opprette egne 

selskaper og disponere store deler av inntektene selv? Var opprettelsen av selskapene 

i strid med norsk lov? 

Avtalen mellom selskapene og stiftelsen er og var hemmelig. 

 

I tillegg ønsket avisa å se nærmere på hvem som eventuelt stod bak det organiserte 

svartebørssalget, som avisa tidligere hadde fått tips om. 

 

 

B. Kronprinsparets rolle 

 

Kronprins Haakon har i mange år hatt en nær tilknytning til Quart-festivalen. 

Dagbladet bestemte seg derfor også for å se nærmere på hvilken rolle kronprinsen 

hadde hatt rundt festivalen, og hvorfor verken han eller hans kone hadde besøkt 

festivalen etter 2000. Kronprinsesse Mette-Marit har gjennom sin oppvekst i 

Kristiansand hatt et vennskapsforhold til de som organiserer festivalen. Kronprins 

Haakon hadde også på mange måter vært festivalens uformelle ambassadør og 

fremstått som et trekkplaster for festivalen.  Han gjorde det legitimt for ungdom å 

reise til festivalen etter at den i mange år hadde blitt kritisert for mye dopbruk.  

 

 

Ble forutsetningene forandret underveis? 
 

A. Svarte penger 

 

Dagbladet jobbet mye med svartebørssalget til festivalen. Kilder fortalte at Quarten 

selv solgte billetter og at dette var godt kjent blant investorene Trygve Eftestøl og 

Arild Buli, men ingen ønsket å være åpne kilder. 

I denne perioden fikk vi også inngående kjennskap til såkalt klipping av øl, dvs at de 

ansatte skjenket for lite i glasset i forhold til hva kunden hadde betalt for.  

Etter å ha blitt fortalt hvor store summer dette virkelig kunne dreie seg om, ble flere 

ressurser satt inn på å få en oversikt over denne svarte inntekten. Og hvem var det 

som  beholdt disse pengene?  

Ingen av kildene kunne ennå fortelle hvor mye øl som ble solgt totalt under hele 

festivalen.  

 



Quartfestivalens skyggeside 

B. Begge sider av bordet 

 

I tillegg ble vi klar over alle eierinteressene Eftestøl og Buli hadde i ulike selskaper. 

Disse selskapene drev med tjenester som det ville være naturlig for festivalen å 

etterspørre, f. eks utleie av gjerder og toaletter. Derfor  sjekket vi om Quart hadde 

kjøpt noen av disse tjeneste og  om de eventuelt var lagt ut på anbud. Det viste seg 

ganske raskt at Buli og Eftestøl satt på begge sider av bordet når det gjaldt kjøp av 

tjenester.  

 

Derfor ble i grunnen ikke våre hovedhypoteser forandret underveis, men fikk snarere 

flere bein å gå på.  

 

 

 

Fremgangsmåte: 
 

1. Metode 

 

Vi bestemte oss med en gang for å jobbe i historisk kronologisk rekkefølge – å følge 

festivalen helt fra starten og til i dag. Vi visste det hadde vært en del uro i rekkene og 

ønsket derfor å komme i kontakt med personer som hadde kjennskap til 

organisasjonen. Vi fant kjapt ut at selve stiftelsen ikke har noe historisk arkiv, og 

dermed satte vi straks i gang med det omfattende arbeidet med å skaffe denne 

informasjonen på egen hånd.  

 

Vi skaffet oss all informasjon om personene  rundt - og selskapene - til Toffen 

Gunnufsen, Trygve Eftestøl og Arild Buli i alle offentlige registre 

Det viste seg kjapt at Eftestøl og Buli  med stor sannsynlighet blandet sine private 

interesser med den offentlige stiftelsen. I juni 2003 hadde vi ennå ikke fått noe særlig 

oversikt over driften til festivalen de siste åra. Vi bestemte oss derfor for å dra til 

Kristiansand å holde kontorene til festivalen under oppsikt og nærme oss flere kilder.  

 

Hovedutfordringene med å se nærmere på en lukket organisasjon er: 

 

 Hvordan er organisasjonen bygget opp i stiftelse og selskaper? 

 

Her kan det være mulig å finne informasjonen i ulike prospekter som blir utarbeidet. 

Vi fant informasjon hos blant annet Kulturrådet, banker og i eiendomprospekter. I 

tillegg blir sponsorer presentert for driften. 

 

 Hvem har de ulike posisjonene i organisasjonen? 

 

Virksomheten er som regel villig til å opplyse om det. Utfordringen i dette tilfelle ble 

å finne ut hva forholdet mellom festivalsjefen og de to investorene var bygget på. Det 

var lett å se at det kun var økonomiske interesser som bandt dem sammen. 

 

 Hvordan fungerer kommunikasjonen internt i bedriften? 

 

Dette skjer på møter eller gjennom internpost. 



Quartfestivalens skyggeside 

 

 Hvilke offentlige myndigheter har de kontakt med? 

 

Vi saumfarte en rekke postlister i en rekke forskjellige instanser 

 

 Hvilke godkjennelser må ligge til grunn for driften? 

 

I dette tilfellet jobbet vi aktivt mot skjenke- og serveringsbevilling, alle offentlige 

tilsyn, Tono, osv. Opplysningene ga nyttig informasjon. Det kunne for eksempel 

fortelle om dimensjonene på ølsalget: Hvem står ansvarlig? Har de nødvendige 

kvalifikasjoner?  Kan man ut fra disse spørsmålene finne ut om det er noen som er 

kritisk til virksomheten? Er det konflikter internt?. 

 

Til slutt måtte vi analysere informasjonen for å finne ut hvem det kunne være mulig å 

få opplysninger fra. 

 

Det viste seg at mange av de ansatte var frustrerte over driften og at ikke alt ble gjort 

etter boka. De var lei av alt rotet og hadde lenge forlangt forbedringer, men ingenting 

hadde skjedd. 

Vi fortalte hva vi visste, noe som gjorde at nye kilder ble mindre skeptisk til å fortelle 

hva de visste. Det medførte at vi fikk tilgang til detaljerte dokumenter over driften. Vi 

konfronterte de samme kildene med nye opplysninger og de ble overrasket over at vi 

hadde informasjon om temaet. Det gjorde at opplysningene ble supplert. På denne 

måten var det mulig å danne seg et større bilde av hva som skjedde inne i 

kontorlokalene til festivalen. 

Når det gjaldt det svarte ølsalget kontaktet vi erfarne utelivsfolk som fortalte hvordan 

klippingen fungerte i praksis og hvor mye det var vanlig å klippe en øl. I tillegg fikk 

vi kilder på bryggeriet som fortalte at hadde blitt gitt bort mye gratis øl. Disse 

inntektene var det ikke mulig å finne i regnskapene noe sted.  

Helt siden 1996 hadde Buli og Eftestøl sagt at de ikke  tjente penger på festivalen, 

men ekstrainntektene rundt ølsalget hadde aldri kommer fram.  

 

Metode angående kronprins Haakons rolle: 

 

16.3 2001 skrev Andersen og Hansen en artikkel i Dagbladet om at Mette-Marits 

beste venninne Mille Nymann hadde solgt bilder til Se & Hør. Hun er gift med Quart-

investoren Trygve Eftestøl. Nymann mottok rundt 200 000 kroner for salget. 

Vi regnet med at Eftestøl ville være forbanna på hva kona hadde gjort, siden 

kronprins Haakon hadde gitt festivalen så mye positiv oppmerksomhet. Men da vi 

sporet transaksjonen gjennom våre bankkilder, viste det seg at det var Trygve Eftestøl 

som hadde hevet pengene fra ukebladet - noe han også innrømmet. Han fortalte at 

pengene hadde gått til å pusse opp badet. Kilder rundt kronprinsparet og på Slottet 

fortalte at det var derfor kronprinsparet ikke lenger besøkte festivalen. 

 

Metode angående Quart-selskapene: 

 

Uka før festivalen begynte vi å undersøke hvordan opprettelsen av de kommersielle 

Quart-selskapene hadde funnet sted. Vi kontaktet professor Geir Woxholth i privatrett 

ved Universitet i Oslo.  



Quartfestivalens skyggeside 

Han kunne fortelle at avtalen mellom stiftelsen og de kommersielle selskapene 

sannsynligvis var straffbar i henhold til straffelovens § 275 habilitetsregler, selv om 

styremedlemmene i stiftelsen Toffen Gunnufsen, Trygve Eftestøl og Arild Buli hadde 

gått ut på gangen da saken ble behandlet i styret i stiftelsen. 

   

Woxholth betraktet nemlig de andre styremedlemmene som inhabile siden de hadde 

forretningsforbindelser, eller var nære venner, av de involverte. Med denne 

informasjonen ble de andre styremedlemmene kontaktet. Tidligere styremedlem 

Torfinn Johansen i Quart-festivalen la kortene på bordet med en gang. Johansen la  

ikke skjul på at han hadde blitt uvenner med Buli og Eftestøl på grunn av felles 

eierinteresser i alpinanlegget i Gautefall  i Telemark. Dette samarbeidet var også 

sluttført. Etter hans mening ble det trikset med penger i festivalen av Buli og Eftestøl. 

Han mente også at det var en rolleblanding i Quart-styret. Derfor hadde han valgt å 

trekke seg fra styret.  

 

 

 

 

Hvordan få kilder? 

 
A. Kildebeskyttelse 

 

De siste året har vi vært i kontakt med over 100 personer som har, eller har hatt, 

tilknytning til Quart-festivalen. Flere titalls av dem har fått løfte om anonymitet. 

Pressens troverdighet styrkes ved at kildene for informasjon identifiseres (jmf: VVP 

3.1), men i flere tilfeller var det nødvendig å beskytte kildene for å få ut vesentlig 

informasjon. 

 

B. Oversikt 

 

I starten visste vi lite om hvordan Quart-festivalen var bygget opp. Det første vi 

gjorde var rett og slett å få oversikt over persongalleriet, og deretter fordele personene 

på de tre journalistene. I en måneds tid, uten at det ble publisert noen artikler, jobbet 

vi intensivt med å fremskaffe informasjon om festivalen gjennom en rekke samtaler 

med flere titalls personer.  

I en periode bodde vi på hotell i Kristiansand, men vi kunne ikke bo i sentrum. Derfor 

tok vi inn på hotell ved dyreparken, som ligger vel en mil utenfor byen. Kildene møtte 

oss på hotellet, på parkeringsplasser og andre steder der vi ikke kunne bli sett. Under 

festivalen leide vi egen leilighet utenfor sentrum. 

Det ble opprettet e-postadresser som ikke kunne spores til en spesiell person eller 

bedrift. I den første fasen møtte vi alle kildene ansikt til ansikt. Det var alltid minst to 

journalister til stede ved disse møtene. 

 

Quart-festivalen er på mange måter en lukket bedrift. To av journalistene i prosjektet 

har tidligere laget et omfattende metode for hvordan man skal jobbe med å skaffe 

informasjon fra en lukket institusjon , som Slottet. Metoden ble også fremlagt på 

Skup-seminaret i Trondheim 2002 (se punkt under metode for nærmere redegjørelse). 

Denne metoden brukte vi også med arbeidet rundt Quart-festivalen. 

 



Quartfestivalens skyggeside 

C. Tillit 

 

Dagbladets journalister kjente få av kildene fra før. Dermed måtte vi bruke lang tid på 

å bygge opp tillit. I den første fasen hadde vi en rekke samtaler som aldri ble notert 

eller tatt opp på lydbånd. Vi brukte rett og slett tid på å bli kjent. På grunn av det 

omfattende persongalleriet jobbet vi mye overtid og veldig mye på fritida.  

 

 

 

 

Innsamlet materiale: 

 
Vi satt med et omfattende materiale før vi publiserte den første dokumentaren på 

Dagbladets kultursider 28. juni 2003. Vi hadde flere timer med lydbånd, samt titalls 

permer og flere kasser med interne Quart-dokumenter. Det tok tre journalister flere 

dager å lese alt.  

Materialet er svært omfattende og detaljert, blant annet har vi nå festivalens 

økonomiske transaksjoner i flere år.  

 

 

 

Konfrontasjon 

 
Om formiddagen onsdag 25. juni 2003 avtalte vi et møte med festivalsjef Toffen 

Gunnufsen og investor Trygve Eftestøl i Kristiansand. Festivalens 

administrasjonsleder, Cathrine Jacobsen, ville være til stede for å «overvåke» møtet. 

Eftestøls forretningspartner Arild Buli ville ikke møte Dagbladet. 

Møtet fant sted på brygga i Kristiansand. Vi hadde med oss omfattende 

dokumentasjon, og hele sekvensen, som varte i flere timer, ble tatt opp på bånd. 

Tidspunktet for konfrontasjonen var ikke tilfeldig valgt. Det var fem dager til 

festivalen startet, og dermed hadde Quart-ledelsen flere dager på seg å komme med 

svar på spørsmål som de ikke kunne klare på sparket.  

 

 

Publisering 
 

Planen var å publisere første artikkel søndag 29.juni, men Quart-investorene Trygve 

Eftestøl og Arild Buli trakk seg fra Quart-styret to dager etter konfrontasjonen med 

Dagbladet. Dermed måtte vi fremskynde publiseringen til lørdag 28. juni.  

Bakgrunnen for dette var at det skjedde en oppsiktsvekkende nyhetsutvikling. Både 

radio og TV hadde korte nyhetsbulletiner om kvelden fredag 27. juni om at 

investorene hadde trukket seg. Vi valgte derfor, av hensyn til nyhetskriteriet, å 

publisere første artikkel over fire sider lørdag 28. juni. 

 

Det var ikke fastsatt datoer for når vi skulle trykke de øvrige artiklene. Det var få 

andre medier som omtalte økonomirotet. Avisa Fædrelandsvennen hadde en rekke 

artikler der Quart-ledelsen tilbakeviste det som kom frem i Dagbladets artikler. 

 

 



Quartfestivalens skyggeside 

 

Påstander om Dagbladets arbeidsmetoder 

 
A. Pressemelding fra Quart 29. juni 

 

Følgende pressemelding ble sendt ut av Quart-ledelsen, dagen etter Dagbladets første 

artikkel: 

«Media fikk i fjor kritikk for slapp journalistikk rundt Quart Festivalen.I år har 

Dagbladet dermed satt tre journalister til å skape negative artikler. Disse 

journalistene har ”arbeidet” i flere uker med å fremskaffe informasjon som kan være 

egnet til å skade festivalen og våre samarbeidspartnere. Stiftelsen Quart Festivalen 

synes det er trist at fakta ikke nytter, og at avisen vinkler sine artikler basert på svært 

få og lite troverdige ”N.N.-kilder”. Vi har imidlertid stor forståelse for at Dagbladet 

har behov for å demonstrere journalistisk integritet, men er svært uenige i at dette er 

måten å gjøre det på. 

Artikkelserien er ferdigskrevet, og kommer på trykk uansett hva vi sier, gjør eller 

mener. Vi velger derfor å bruke våre krefter andre steder, og ikke på Dagbladet. 

Først og fremst skal vårt betalende publikum få føle seg velkommen til Quart 03. 

Uansett mener vi at Dagbladets måte å drive journalistikk på er helt NILS » 

 

Quart-ledelsen forsøkte dermed å latterliggjøre arbeidet blant musikkjournalistene fra 

andre medier.  

 

 

 

Etiske problemstillinger 

 
A. Bakgrunn 

 

Å dekke Quart-festivalen med utgangspunkt i økonomisk rot, intern maktkamp, 

juksing med øl og salg av billetter på svartebørs, reiste ikke uventet en rekke etiske 

problemstillinger. I en årrekke var forretningsmennene Trygve Eftestøl og Arild Buli 

blitt framstilt som Kristiansands rike onkler, som hadde reddet rockefestivalen fra 

konkurs på midten av 1990-tallet. 

 

Da vi ved hjelp av våre kilder fikk tilgang på kassevis av permer som inneholdt 

interne dokumenter fra Quart-festivalen siden starten, som indikerte at påstanden om 

gavmilde onkler var en myte, var vi nødt til å gå dokumentasjonen nærmere etter i 

sømmene.  

Vi måtte spørre oss sjøl om hvem er det som har interesse av å gi oss både 

dokumenter og opplysninger? Festivalen hadde i løpet av drøyt ti år vokst fra å være 

et relativt lite, kommunalt arrangement til å bli landets desidert største rockefestival – 

samtidig som Stiftelsen Quart-festivalen knapt hadde tjent penger. Dokumentene viste 

at investorene Eftestøl og Buli gjennom sine private selskaper hadde gjort en rekke 

avtaler med Quart-festivalen, som blant annet sikret inntekter av ølsalget. Hadde 

Quart-avtalene gitt grobunn for misunnelse? Var det også andre grunner - gjerne 

personlige - til at kildene våget å snakke med oss? 

 



Quartfestivalens skyggeside 

I løpet av årene var deler av Quart-staben - både frivillige og ansatte - blitt skiftet ut. 

Mange mente at Quart’en gjennom sin kommersielle vekst, hadde mistet sin sjarm. 

Som kilder sa – spliden var i stor grad mellom ”hasjrøykende kaffedrikkere med stor 

musikkinteresse” og de som ville tjene penger på festivalen. Vi måtte derfor sjekke 

hver kilde for å finne ut hvilke interesser de hadde ved å gi oss informasjon. I ettertid 

var det også nødvendig å sjekke holdbarheten i opplysningene, slik at vi kunne danne 

oss et bilde av hvor mye som var faktabaserte opplysninger – og hvor mye som ikke 

var det. Ved å avdekke forholdet mellom fakta og rykter, fikk vi en indikasjon på hvor 

mye vi kunne stole på den enkelte kilde. Slik dannet vi oss et bilde av hele 

persongalleriet.  

Kildearbeidet ga oss samtidig et innblikk i personkonfliktene, som gjorde det mulig 

for oss å finne ut hvordan vi kunne gripe an hele sakskomplekset. Ved å ha innsyn i 

frontene og personkonfliktene var det mulig å gi et bilde av hele situasjonen – 

samtidig som kildene etter beste evne ble holdt hemmelig. 

 

  

B. Bildebruk 

 

Dagbladet fikk også i forbindelse med kildearbeidet tilgang på en rekke private bilder. 

Et av bildene viser Quart-investor Eftestøl avbildet hjemme på kjøkkenet ved en haug 

penger som stammer fra ølsalget på Quarten i 1996. Pengene ble båret i plastposer fra 

festivalområdet og talt opp hjemme hos Eftestøl. Det var få, om noen, kontrollrutiner. 

 

Vi diskuterte om det var riktig å trykke et bilde, som i utgangspunktet var tatt i en 

privat sammenheng. Var det også riktig å sette på trykk et bilde som bare viste en av 

bakmennene? Ville ikke bare den ene - Eftestøl - få urettmessig hard medfart? 

Samtidig dokumenterte bildet, og satte på spissen, den uoversiktlige pengeflyten i 

festivalen. Bildet fortalte store deler av historien vi ville fortelle, og vi valgte å trykke 

det – samtidig som vi i samme åpningsartikkel brakte bilde av Buli og festivalsjef 

Gunnufsen. Bildet av Eftestøl ved pengebunken ble brukt kun en gang, lørdag 28. 

juni. Dette ble gjort for at presset mot Eftestøl ikke skulle bli for stort. 

 

Dagen etter avslørte Dagbladet at det var ektemannen til Mille K. Nymann, Quart-

investor Trygve Eftestøl, som hadde beholdt pengene fra bildesalget til Se & Hør av 

de private bildene av Mette-Marit. Vi valgte å trykke et privat bilde av Nymann – som 

støttebilde. Vi kappet også bildet, slik at ølglasset som hun holdt i hånda, ikke ble 

med på trykk. Vi gjorde dette for ikke å danne et unødvendig useriøst inntrykk av 

Mette-Marits tidligere venninne. 

Vi brakte også et enspaltet-bilde av Eftestøl, mens hovedbildet var av Mette-Marit og 

kronprins Haakon. 

 

Da Dagbladet onsdag 2. juli avslørte at Quart-penger var brukt til å investere i et 

alpinanlegg og hotellkompleks på Gautefall, valgte vi å bruke et arkivbilde av 

Eftestøl. Vi hadde tidligere på dagen forsøkt å ta nye bilder av ham på 

festivalområdet, men han nektet å stille opp. Det var viktig for oss å vise et bilde av 

investorene i aksjon under festivalen – nettopp for å vise at de hadde tilknytning til 

den. Eftestøl er også majoritetseier og styreleder i de kommersielle Quart-selskapene 

Quart Rett AS, Quart Kommunikasjon AS og Quart Servering AS. Siden Eftestøl også 

gjorde et intervju med Dagbladet der han bekreftet investeringen, var det ikke så 

aktuelt å bruke et arkivbilde av Buli i stedet.  



Quartfestivalens skyggeside 

  

C. Timingen av serien 

 

Før artikkelserien ble satt i gang, stilte både festivalsjef Gunnufsen og Eftestøl opp i 

et lengre intervju med Dagbladet. Etter intervjuet valgte Buli og Eftestøl å trekke seg 

fra styret i Quart-stiftelsen fredag 27. juni.  

Quart-investorene gjorde dette høyst trolig for å dempe mediekritikken. Det kan 

selvsagt settes spørsmålstegn om konfrontasjonen var for tett opptil festrivalen, fordi 

ledelsen ville være opptatt med å avvikle arrangementet. Var det urimelig at de skulle 

frembringe svar på våre spørsmål, da de var opptatt med festivalen? Vi mente at disse 

opplysningene kunne komme fram under festivalen uansett og de måtte da sette av tid 

til å svare uansett. 

 

Dagbladet ble oppringt av administrasjonsleder Cathrine Jacobsen. Hun mente at de  

opplysningene burde føre til at Dagbladet måtte revurdere å trykke saken.  

Det at Buli og Eftestøl valgte å trekke seg fra styret med øyeblikkelig virkning - ga 

slik vi så det - Dagbladet heller muligheten til å fortelle hele historien om hvorfor 

Quart-investorene valgte å trekke seg fra stiftelsen. Vi mente historien om pengerot 

og mangel på styring av landets største rockefestival, fremdeles hadde offentlighetens 

interesse. At Buli og Eftestøl trakk seg, hadde derfor liten virkning på vår dekning av 

saken.  

 

Vi hadde opprinnelig planlagt å trykke åpningsartikkelen søndag, men valgte å 

fremskynde saken en dag fordi også andre medier var varslet om at Buli og Eftestøl 

var ute. Men var det riktig å time serien rett før og under hele festivalen? Vi mener at 

nyheter og avsløringer – har større kraft når de times riktig. Tidspunktet for 

avsløringene var derfor - slik vi så det – riktig. Festivalen har i en årrekke hatt – med 

få unntak – lite kritisk søkelys mot seg. Vi mente festivalen burde ha apparat til å også 

takle det kritiske søkelyset. 

 

Ettersom få andre medier fulgte opp Dagbladets artikler, var det lettere for oss å 

jobbe. Dette skapte ikke unødvendig stort press på de omtalte personene. 

 

 

D. Ulike mediestrategier 

 

Et nytt journalistisk-etisk problem dukket imidlertid raskt opp etter at Buli og Eftestøl 

hadde trukket seg. Hadde vi allerede funnet de som ble utpekt som syndebukker? 

Kunne deres fratreden føre til en unødvendig heksejakt? Vi satt på dokumentasjon 

som viste at Buli og Eftestøl ikke hadde ansvaret for pengerotet alene. Quart-

investorene spilte riktignok hovedrollene, men vi ville også fortelle historien om en 

hel kultur. Vi forsøkte derfor også å drive kritisk journalistikk rundt avtalene mellom 

Stiftelsen Quartfestivalen og de kommersielle Quart-selskapene – ikke bare om de 

tvilsomme pengeoverføringene mellom Quart og investorenes private selskaper.  

 

Eftestøl og Buli valgte, etter vår oppfatning, to forskjellige mediestrategier. Mens Buli 

ikke svarte på telefonhendelsene, snakket Eftestøl med oss. Men da vi 2. juli fortalte 

at Quart-penger var investert i alpinanlegg og hoteller på Gautefall, trakk Eftestøl sine 

sitater. Eftestøl var tydelig beveget, og sa at han var utsatt for stort press. Han mente 



Quartfestivalens skyggeside 

at vi ga et feilaktig inntrykk av ham som investor, og han sa at ”Dagbladet alt har et 

liv på samvittigheten” – han henviste med andre ord til Tønne-saken. 

Dagbladet valgte å trykke artikkelen, fordi vi fikk bekreftet opplysningene også hos 

festivalsjef Gunnufsen. Vi besluttet også å gjenfortelle intervjuet uten å bruke sitater. 

Dette ble gjort etter at vi vurderte saken med vår nyhetsredaktør. 

 

Først etter noen dager ville den ene av dem, Buli, snakke med oss. Vi hadde hver dag 

telefonkontakt med Buli og Eftestøl, hvor vi informerte begge om at vi ville høre 

deres versjon av saken. Vi sa også at vi mer enn gjerne ville møte dem. Enten hver for 

seg eller sammen, og vi forsikret dem begge spalteplass. Lørdag 5. juli fikk Buli på en 

side si sin versjon av saken. Eftestøl valgte å være taus. Buli valgte å fortelle sin 

versjon av saken og forsvarte sin forretningspartner på trykk. 

 

E. Dagbladet i dobbeltrolle 

 

Dagbladet er samtidig en viktig sponsor for festivalen. For oss var det viktig å likevel 

å drive med kritisk journalistikk, til tross for at Dagbladet er en offisiell 

samarbeidspartner for festivalen.  

 

Før artikkelserien ble trykket, opplyste vi markedsavdelingen om at vi ville skrive en 

rekke artikler om pengerot i festivalen. Årsaken til at vi tok kontakt, var å understreke 

redaksjonens journalistiske uavhengighet. Vi sa også at vi ville – om vi fant 

opplysninger som skulle tilsi det – også rette et kritisk blikk på Dagbladet som 

sponsor. Vi fant gamle avtaler hvor det lå føringer på hvordan avisa skulle dekke 

festivalen. De var ikke underskrevet og markedsavdelingen fortalte oss at de hadde 

gitt klar beskjed til festivalen at de ikke kunne akseptere avtaleutkastene. 

 

Samtidig ville Dagbladet skille sterkt mellom det administrative og den generelle 

dekningen av Quartfestivalen. Avisas mål var – og er heller ikke  – å ødelegge 

livsgrunnlaget for festivalen. Dagbladet forsøkte derfor å lage en tredelt dekning av 

festivalen: Den kritiske, som tok for seg pengerotet og opprettelsen av de 

kommersielle selskapene – anmeldelsene som dekket det kunstneriske - samt 

folkelivet. Den kritiske delen ble dekket uavhengig av de to andre satsningsområdene 

i avisa. 

 

F. Beskyldt for innbrudd 

 

Under festivalen ble journalist Ulf André Andersen og vår fotograf, Lars Eivind 

Bones, beskyldt for å ha brutt seg inn i administrasjonsbygget til Quart-festivalen på 

Odderøya. Forholdet ble imidlertid ikke anmeldt til politiet. Ifølge Andersen hadde 

han og fotografen vist pressekortet på vei inn til området, hvor hele teamet få dager 

tidligere hadde vært uten å komme opp i problemer. Vi ville snakke med festivalsjef 

Gunnufsen, men fikk ikke tak i ham.  

 

Gunnufsen hadde noen dager tidligere sagt at han ikke visste hvor pengene fra de 

hemmelige sponsorkontraktene hadde tatt veien. Nå visste vi at han hadde vært med 

på å ta avgjørelsen om at pengene skulle bli investert i alpinanlegget. Det var derfor 

viktig for Dagbladet å konfrontere ham med opplysningene, siden han ikke svarte på 

telefon valgte vi å oppsøke han ansikt-til-ansikt.. Vårt team tok kontakt med en person 

på kontoret, som viste vei inn i lokalene. Avisa var ikke på noe tidspunkt alene i 



Quartfestivalens skyggeside 

kontorene. Quartens versjon var at vi skal ha hevdet at vi hadde en intervjuavtale med 

Gunnufsen og at vi snoket rundt i gangene midt under festivalens gang. Vi mente 

dette ikke stemte. Quartmedarbeiderne mente at dette var den eneste muligheten til at 

vi kunne sitte på alle de interne dokumentene. 

 

Det ble brakt på det rene at Gunnufsen var på festivalhotellet og det ble laget en avtale 

på telefonen om at vi skulle møte ham på hotellrommet. Da vi kom fram var han ikke 

der. Administrasjonslederen i festivalen ringte og sa han ikke hadde tid til å møte oss. 

Rundt klokka 22 på kvelden tok han selv kontakt pr. telefon og sa at alle 

pengeinvesteringene i alpinanlegget ville bli ryddet opp i etter festivalen.  

 

Dagen etter tvisten møtte Dagbladet opp på den daglige, felles pressekonferansen, for 

å skvære opp med festivalledelsen. Sjøl om det var uenighet om de faktiske 

forholdene, beklaget festival-ledelsen at spenningsnivået kanskje var noe høyt. 

Dagbladet beklaget hvis de hadde oppført seg på en slik måte som kunne gi inntrykk 

av de hadde hatt en avtale med Gunnufsen.   

 

 

 

 

Konsekvenser 

 
 Trygve Eftestøl og Arild Buli trakk seg fra styret stiftelsen to dager etter 

konfrontasjonen.  

 Dagbladet avslørte at det ble inngått hemmelige sponsorkontrakter for ni 

millioner kroner. Avisa fortalte et par dager seinere at pengene blant annet ble 

brukt til å investere i alpinanlegget til Buli og Eftestøl.  

 Festivalsjef Toffen Gunnufsen solgte aksjene i de kommersielle selskapene 

etter kritikk om rolleblanding. 

 Dagbladet kunne for første gang i Norge fortelle hvor mye artistene virkelig 

fikk betalt for jobben, siden avisa satt på alle avtalene mellom artistene og 

festivalen. 

 Buli og Eftestøl forsøkte å selge de kommersielle Quart-selskapene for 40 

millioner kroner. Alle interessenter trakk seg på grunn av artiklene rundt 

gyldigheten av avtalen mellom stiftelsen og selskapene. 

 Stiftelsen satt ned en egen granskningskommisjon som skulle se på Dagbladets 

avsløringer. Kulturrådet trakk seg fra kommisjonen etter at Dagbladet satt 

spørsmålstegn ved habiliteten til ett av medlemmene i kommisjonen.  

Medlemmet vurderte seg selv som inhabil og trakk seg fra kommisjonen. 

 Kulturrådet halverte i desember 2003 støtten til Quartfestivalen etter at 

Dybwad Revisjon DA undersøkte støtten til festivalen og konkluderte med at 

det var kritikkverdige forhold..  

 Quartfestivalen skiftet ut nesten alle styremedlemmene, siden det var satt 

spørsmålstegn ved habiliteten. 

 Styret hyrte inn konsulent som skulle rydde opp i organisasjonen. 

 Stiftelsen Cultiva bevilget penger til Quart-festivalen, men satte som 

betingelse at blant annet alle forholdene Dagbladet hadde beskrevet måtte få 

en løsning.  



Quartfestivalens skyggeside 

 Det nye styret hevet avtalen med de kommersielle selskapene etter at 

granskningsutvalget offentliggjorde sin rapport 15. januar 2004. Buli og 

Eftestøl mener avtalen er gyldig. Tvisten mellom partene var ikke løst etter at 

søknadsfristen til Skup var gått ut. Det nye Quart-styret vil også vurdere å 

politianmelde de straffbare forholdene som kan være avdekket i rapporten. 

 

 

 

Hovedkonklusjonene til granskningsutvalget 
 

15. januar ble granskningsutvalgets rapport offentliggjort. Den er på 28 sider, og går 

gjennom hele driften av festivalen. Her er hovedkonklusjonene: 

 

 Styremedlemmer var inhabile da avtalene mellom Quart-stiftelsen og de 

kommersielle selskapene ble inngått. Investorene er også i for sterk grad gitt 

krav på inntektsstrømmen. Dermed er ikke avtalene gyldige. Utvalget påpeker 

at brudd på habilitetsreglene er straffbart, og at stiftelsesloven er brutt. 

 Quart-investorene Arild Buli og Trygve Eftestøl har ikke tilbakevist kritikk i 

media.  

 Toffen Gunnufsen tok ut 300|000 kroner og feriepenger i bonus. 

Granskningsutvalget mener at bonusen fremstår som «eiendommelig». 

 Eftestøl og Buli fikk utbetalt 324|000 kroner i ulovlige lån. 

 Arbeidsform og kontrollrutiner må profesjonaliseres i alle ledd.  

 Det har ikke vært mulig for utvalget å etterprøve at hundre prosent av 

inntektene fra kontantomsetningen er kommet Quart-stiftelsen til gode, 

ettersom det mangler fullstendig dokumentasjon. 

 Dårlig kontroll av inntektene ved salg av billetter. 

 Ingen form for kassetelling eller lignende kontroll ved inntektene fra 

festivalens camping. 

 For 2002 var ikke regnskapsposten «utbetaling til artister» reviderbar, slik at 

de ikke ble fremlagt for revisjon.  

 Etter utvalgets vurdering har ikke lovpålagte krav knyttet til 

kontantomsetningen (salg av billetter m.m) til en hver tid. vært oppfylt. 

 Granskningsutvalget finner ikke grunnlag for å dokumentere at det har vært 

omfattende svartebørssalg. 

 Det er som sagt ikke mulig å etterprøve at 100 prosent av inntektene er 

kommet Quart-stiftelsen til gode. Utvalgets angrepsvinkel har likevel vært å 

prøve å finne fram til om noen er kjent med at slike uregelmessigheter har 

foregått, og utvalgets konklusjon bygger på at sådanne misligheter ikke har 

forekommet. 

 

 

Hva kunne vi ha gjort annerledes? 
 

A. Tidligere konfrontasjon 

  

Festival-ledelsen var i innspurten i forbindelse med arrangementet av festivalen. I 

løpet av to dager laget Quarts revisjonsselskap en rapport, som skulle redegjøre for 

våre kritiske spørsmål. Informasjonen var mangelfull, og dokumentene vi satt på viste 



Quartfestivalens skyggeside 

at den hele og fulle sannheten ikke ble lagt på bordet. Muligens kunne vi konfrontert 

festivalen tidligere så de hadde bedre tid til å fremskaffe nødvendig dokumentasjon. 

Etter vår oppfatning ville ikke det imidlertid ikke ha endret budskapet i dekningen av 

saken, noe også Granskningsutvalgets konklusjoner gir uttrykk for.  

 

Da saken utviklet seg videre, forsøkte vi daglig å få hovedmennene i tale. Vi burde 

kanskje ha forsøkt hardere med å møte Eftestøl og Buli ansikt til ansikt. Da vi etter et 

par dager så Eftestøl – ved en tilfeldighet - på vei inn i festivalområdet, oppsøkte vi 

ham og ba om en prat. Eftestøl ville ikke snakke. Det lyktes først etter noen dager å få 

Buli til intervju. 

 

B. Flere åpne kilder 

 

Vi kunne kanskje lagt større press på flere av kildene til å stå frem med fullt navn og 

bilde. Ifølge Vær Varsom-plakaten skal journalistene forsøke å få så mange åpne 

kilder som mulig. 

”3. Journalistisk atferd og forholdet til kildene 

3.1.Pressens troverdighet styrkes ved at kildene for informasjon identifiseres, med 

mindre det kommer i konflikt med behovet for å verne kildene.” 

 

I henhold til § 3.4 er imidlertid ”Kildevernet er et grunnleggende prinsipp i et fritt 

samfunn og er en forutsetning for at pressen skal kunne fylle sin samfunnsoppgave og 

sikre tilgangen på vesentlig informasjon ». 

 

Vi har til en hver tid vurdert disse to punktene i VVP opp mot hverandre, men 

vurderte at informasjonen ikke ville kommet frem dersom flere av kildene måtte stå 

frem. Dette kunne fått store konsekvenser for kildene, ikke minst deres arbeidsforhold 

til Quart-festivalen. Vi mener at Quartfestivalen har stor samfunnsmessig betydning, 

siden den er landets største rockefestival og at det derfor var nødvendig å bruke 

anonyme kilder for å få ut vesentlig informasjon om driften av festivalen. 

 

 

 

 

Oslo 16. januar 2004 

 

Ulf Andre Andersen 

 

Frode Hansen 

 

Øystein Lie 

 

Postboks 1184 Sentrum 

0107 Oslo 

Tlf: 22 31 06 00 

Faksnr: 22 42 95 48 

 

 

 

 



Quartfestivalens skyggeside 

 

 

 

 


