
 1 

Journalister:  Helge O. Svela og Bjørn G. Sæbø 
Tittel på prosjekt:   Waisenhus-saken 
Hvor og når publisert:  Rogalands Avis fra 5. august 2004 og publiseres fortsatt. 
Redaksjon:    Rogalands Avis 
Adresse:    Postboks 233, 4001 Stavanger 
Telefon:    51 82 20 00 
Kontaktperson:   Helge O. Svela, 

Klinkenberg gt. 32, leil. 106, 4008 Stavanger 
Mobil: 90 72 64 22 

 
    
INNLEDNING 
 
 
”Det er bare triste historier jeg har å fortelle deg.” 

Starten. Mandag 2. august ringer Anne-Lise Breivik til tipstelefonen i Rogalands 
Avis. Etter å ha slitt med det hun opplevde i barndommen i flere år, har Breivik funnet 
ut at tiden er inne for å fortelle hvordan oppveksten på barnehjemmet Waisenhuset 
har vært. Ikke bare ville Brevik at historiene om tvangsmating, psykisk terror og 
sadistisk avstraffing skulle fram i lyset, hun krevde også at ledelsen på barnehjemmet 
og det offentlige skulle stilles til ansvar. Breivik hadde allerede tatt kontakt med 
advokat for å fremme et erstatningskrav mot Stavanger kommune. Anne-Lise Breivik 
ville stå fram med navn og bilde, noe som ga saken ekstra tyngde fra dag én. Likevel 
var det vondt å fortelle om det hun som barn hadde blitt utsatt for. På slutten av et 
flere timer langt telefonintervju 3. august gråter Breivik lenge, før hun avslutter med å 
beklage seg: ”Unnskyld meg. Det er bare triste historier jeg har å fortelle deg.”  
 
Hva skjedde egentlig på Waisenhuset? 

Problemstillingen. Påstandene om mishandlingen på Waisenhuset – som skulle ha 
funnet sted fra midten av 1970-tallet til begynnelsen av 1980-tallet – var like grove 
som de var oppsiktsvekkende.  Breivik antydet også at andre hadde opplevd langt 
verre ting enn hun selv hadde blitt utsatt for, blant annet omfattende seksuelle 
overgrep. Med granskingen av barnehjem i Bergen som bakteppe var det ingen tvil 
om at dette måtte undersøkes. Hva skjedde egentlig på Waisenhuset? 
 
 
”Det var ikke bare på Waisenhuset det skjedde ting” 

Problemstillingen utvides. Selv om hovedfokuset i vår dekning hele tiden har vært 

Waisenhuset, var vi tidlig bevisste på at det kunne dukke opp kilder som hadde vært 
på andre barnehjem. Artiklene ble derfor fra første dag publisert under kolumnen 
”Barnehjemsbarna”. Etter hvert som saken utviklet seg ble vi også kontaktet av barn 
fra andre barnehjem, spesialskoler og fosterhjem, og dette viste igjen på trykk. 
 
 
ARBEIDET VIDERE 
 
 
Før den første artikkelen om Waisenhuset kom på trykk, forsøkte vi intenst å samle 
så mye skriftlig informasjon som mulig om det tidligere barnehjemmet. Vi saumfarte 
offentlige arkiver, forhørte oss med forskere på Høgskolen i Stavanger og andre 



 2 

historikere, gjorde omfattende søk på internett og tok kontakt med Bethaniastiftelsen 
som i dag forvalter Waisenhusets verdier og arkiver. Waisenhusets egne arkiver fikk 
vi klar beskjed om at vi ikke ville få innsyn i: Disse var private, men lagret hos 
Statsarkivet i Rogaland, og ikke omfattet av offentlighetsloven. Samtidig ble det klart 
at det fantes særdeles lite publisert materiale om Waisenhuset. Dette begrenset seg 
stort sett til overflatisk bydelshistorie og barnehjemmets egne jubileumsskrifter. 
Mangelen på skriftlige kilder opplevdes som svært frustrerende, men én plass fikk vi 
treff i våre søk: Rogaland fylkeskommune hadde siden 1980 hatt ansvaret for 
finansieringen av Waisenhuset, og fylkeskommunens arkiver ble gjort tilgjengelige for 
oss. Her fant vi årsberetninger og oversikt over ansatte (laget i forbindelse med en 
sak om lønn og ansiennitet). Oversikten over personalet på Waisenhuset skulle vise 
seg å bli svært nyttig. I første omgang hjalp den imidlertid lite: Selv om vi brukte 
betydelige ressurser på å spore opp tidligere ansatte for å intervjue dem, var det kun 
et lite fåtall som var villige til å snakke med oss. De uttalte kun at de ikke hadde 
kjennskap til noe misbruk eller mishandling. 
 
Selv om den første artikkelen (publisert 5. august) hadde utgangspunkt i Anne-Lise 
Breiviks historie, tydet mye på at dette dreide seg om mer enn én enkeltskjebne. 
Over tre sider presenterte vi samtidig hva som hadde skjedd i Bergen og Oslo, og at 
det var flere i Stavanger som hadde tatt kontakt med kommunen og Taperforeningen 
for å reise erstatningskrav. Vi så for oss at utfordringen videre ville være å komme i 
kontakt med flere som hadde vært på Waisenhuset. Dette skulle vise seg å være 
mye lettere enn vi hadde trodd. I løpet av dagen 6. august tok flere tidligere 
barnehjemsbarn kontakt for å bekrefte bildet Breivik tegnet av Waisenhuset. Vi 
intervjuet alle som tok kontakt, og samlet intervjuene og deres telefonnumre etc. i et 
Word-dokument. Parallelt intervjuet vi ledende lokalpolitikere, for å høre hva de ville 
gjøre for å undersøke påstandene. Dette var hovedgrunnlaget for artikkelen som ble 
publisert 6. august.  
 
Sammen med artikkelen trykte vi oppfordringen ”tips oss om Waisenhus-saken” 
sammen med mobilnummeret til journalist Helge O. Svela. Responsen lot ikke vente 
på seg. Da Svela kom ut av dusjen om morgenen var det allerede tre ubesvarte 
anrop på mobilen. Det som bare kan betegnes som en telefonstorm fortsatte ut 
dagen. Stadig flere kvinner og menn ville at sine historier om seksuelle misbruk og 
mishandling skulle fram i lyset. Flere hadde aldri før snakket med noen om hva som 
skjedde på Waisenhuset. Hva skulle vi gjøre med alle historiene som ble fortalt? 
Hvordan skulle vi formidle omfanget av anklagene uten å miste nærheten til den 
enkeltes historie? Og samtidig: Hvordan unngå å drukne leseren i enkeltpersoners 
tragiske historier?  
 
For å holde saken varm publiserte vi dagen etter en artikkel basert på hva den siste 
styreren av Waisenhuset hadde fortalt i et svært ordknapt intervju. Styreren ønsket 
ikke å gi et klart svar på om han kjente til mishandling eller misbruk ved 
barnehjemmet, men uttalte kun at han ville svare en eventuell gransking. 
 
Samtidig forberedte vi hvordan det store intervjumaterialet skulle publiseres. Vi 
besluttet å la så mange tidligere barnehjemsbarn som mulig fortelle sine historier, 
presentert sammen med en egen artikkel om utviklingen i saken og tipsflommen til 
avisen. Samtidig som vi følte avisen hadde et publisistisk ansvar for å la de tidligere 
barnehjemsbarna komme til orde, måtte vi sørge for å sikre personvernet til ansatte 



 3 

som ble utpekt som overgripere, og unngå å forhåndsdømme noen. Vi anonymiserte 
alle som ble utpekt som overgripere, og unnlot å skrive identifiserende ting som 
stilling etc. For å gjøre det klart at det vi trykket var ofrenes egen versjon av hva som 
hadde skjedd, består alle artiklene utelukkende av direkte sitater, ledsaget av en 
faktaboks med informasjon om kjønn, alder og hvor lenge vedkommende var på 
Waisenhuset. Mange flere enn de 11 som endte opp på trykk 10. august hadde tatt 
kontakt med oss og fortalt om sine opplevelser på Waisenhuset, men for å unngå å 
trykke noe som kunne være belastende for intervjuobjektene, lot vi alle få lese 
gjennom artiklene som omhandlet dem. Flere fikk vi ikke tak i igjen før deadline, og 
deres historier ble derfor heller ikke trykket. Ett av ofrene som tok kontakt ville ta oss 
med ned til området der barnehjemmet lå (Waisenhuset – som besto av om lag ti 
enkeltstående hus - ble nedlagt i 1987, men bygningene brukes i dag som 
utleieboliger), og vi sikret oss et (anonymisert) bærende bilde av ham.  
 
Dagen etter den fem sider store artikkelserien med overgrepsofrenes historier, fulgte 
vi opp med en artikkel om reaksjonene fra fylkesordfører og ordfører og leder av 
kommunalstyret for levekår i Stavanger.  
 
Parallelt arbeidet vi for fullt med flere spor og intervjuet stadig flere tidligere 
barnehjemsbarn. Etter å ha gjennomgått intervjumaterialet, og foretatt supplerende 
intervjuer, ble det klart at flere uavhengige kilder bekreftet at det var fire personer – to 
menn og to kvinner – som pekte seg ut som overgripere. Opplysningene ga oss 
grunn til å tro at det var et pedofilt nettverk på Waisenhuset, og mye av det videre 
arbeidet har bestått i å sjekke ut historiene om de tre gjenlevende ansatte. 
 
Et av de mest interessante sporene var et tips om at minst en Waisenhus-ansatt på 
midten av 1980-tallet var blitt anmeldt for misbruk av et tidligere barnehjemsbarn. 
Saken ble den gang henlagt. Av et tidligere barnehjemsbarn som den gang forklarte 
seg i vitneavhør, fikk vi vite at en av grunnene til henleggelsen var at han hadde løyet 
for politiet. Vitnet hadde selv blitt misbrukt av den Waisenhus-ansatte – som også var 
hans fosterfar – men hadde i vitneavhør nektet for mistanke om at den anmeldte 
kunne stå for seksuelle overgrep mot unge gutter. Det tidligere vitnet sto fram 
anonymt i avisen og fortalte at han angret på å ha løyet i avhør. Dagen etter, 13. 
august, fulgte vi opp med å intervjue det tidligere barnehjemsbarnet som på 1980-
tallet hadde anmeldt overgrepene. Han åpnet nå for igjen å anmelde vedkommende, 
ettersom det var en mulighet for at saken ikke var strafferettslig foreldet.  
Samtidig begynte flere Stavanger-politikere å engasjere seg i saken. Ett 
bystyremedlem krevde at politiet på eget initiativ startet etterforskning av 
overgrepsanklagene. Politiets svar var unnvikende. 
 
14. august ble mangelen på skriftlige kilder en sak i seg selv. Flere barnehjemsbarn 
hadde hentet ut sine mapper fra Waisenhuset, og reagerte sterkt på at det nesten 
ikke sto noe der. Blant både barnehjemsbarn og arkivarer verserte det rykter om at 
store deler av arkivet var blitt brent eller makulert da barnehjemmet ble lagt ned.  
På direkte forespørsel fortalte arkivar Magne Rege på Statsarkivet oss at flere 
mapper var påfallende tynne. Forutsetningen for intervjuet var at vi skulle lese opp 
arkivarens sitater for ham før vi eventuelt trykket dem. I dagene som gikk mellom 
intervjuet og publikasjonsdatoen, bestemte Rege seg for at han ville trekke intervjuet. 
Rege opplyste at hans sjef, statsarkivar Hans Eyvind Næss, hadde gjort det klart at 
det var han som øverste leder som skulle uttale seg til pressen. Uttalelsene Rege 



 4 

hadde kommet med - blant annet at flere av mappene var påfallende tynne, men at 
”statsarkivaren kan ikke basere seg på rykter om at deler av arkivet er brent eller 
kastet” – var så oppsiktsvekkende at vi vurderte det dit hen at de måtte publiseres. 
Rege hevdet han ikke hadde forventet å bli sitert på det han fortalte i intervjuet, og 
ville trekke sitatene. Dette problemet omgikk vi med å ikke sitere ham direkte, men i 
stedet omskrive det: Eksempelvis som ”Til Rogalands Avis opplyser Rege at enkelte 
av mappene er relativt omfangsrike, mens andre er påfallende tynne”. 
 
På tross av at fylkesordføreren hadde gått klart ut og krevd at Fylkesmannen i 
Rogaland vurderte nødvendigheten av en gransking av Waisenhuset, var det 
politiske flertallet i Stavanger mer tilbakeholdne. Flere ønsket å vente på Befring-
utvalgets rapport, men det hersket til dels store misforståelser om hva Befrings 
mandat faktisk var. Vi intervjuet Edvard Befring 16. august for å få en slutt på 
forvirringen. 17. august vedtok kommunalstyret for levekår å be Fylkesmannen 
vurdere gransking av Waisenhuset. 
 
Dekningen etter denne første uken kan i hovedsak deles inn i tre kategorier: 

1) Spørsmålet om gransking. Metoden her var i hovedsak å holde en løpende 
kontakt med sentrale politikere, barnehjemsbarna selv (som etter hvert 
organiserte seg i en støttegruppe) og Fylkesmannen, samt sjekke postlister. 
De sentrale problemstillingene var selve spørsmålet om det skulle være en 
gransking, hvordan den i så fall skulle organiseres, og hva den skulle omfatte. 

2) De overgrepsanklagede/anmeldte og politiets etterforskning, som startet etter 
at en tidligere ansatt innrømmet overgrep. 

3) Artikler om andre tema, som: 
a. overgrep på andre barnehjem/skolehjem (Strømvik/Lindøy). 
b. støttetiltak og offentlig hjelp. 
c. manglende tilsyn/det offentliges vilje til å ta barnehjemsbarn som 

varslet om misbruk/mishandling på alvor. 
 
 
For å ta det siste først: I løpet av arbeidet vårt avdekket vi skriftlig materiale som 
dokumenterte negative holdninger hos politiet på 1980-tallet mot påståtte 
overgrepsofre. I en annen artikkel fortalte vi historien til Tom Brattskar (som tidligere 
hadde stått fram i VG). Brattskar var blitt ulovlig adoptert bort og angivelig solgt til en 
misbruker. Vedkommende som skal ha gjort dette var den samme som i flere år 
hadde tilsynsansvaret for barnehjem. – Det er konturer av et lukket miljø av 
overgripere, mente Brattskar selv. Vi offentliggjorde også dokumentasjon fra en 
billighetserstatningssak, hvor en statlig instans fastslo at det hadde foregått overgrep 
på barnehjemmet Strømvik. 
 
 
De mest interessante erfaringene gjorde vi oss imidlertid i arbeidet med å følge 
politietterforskningen mot de overgrepsanmeldte/anklagede. To uker etter at den 
første artikkelen om Waisenhuset sto på trykk, hadde vi etter utallige intervjuer fått 
bekreftet inntrykket av at personene som var anklaget for overgrep nødvendigvis 
måtte ha en form for samarbeid/kjennskap til hverandres aktiviteter. Som nevnt gikk 
fire navn igjen i intervjuene med overgrepsofre og andre med kjennskap til 
Waisenhuset i den aktuelle perioden. Nå ble sakspapirene fra Rogaland 
fylkeskommunes arkiver (som omhandlet lønn og ansiennitet) svært nyttige. Ved 



 5 

hjelp av disse papirene kunne vi slå fast at alle fire hadde vært ansatt på 
Waisenhuset i samme periode, og hatt betrodde stillinger. Det var flere ting som 
knyttet de utpekte sammen. To var i en periode naboer, og tilhørte samme menighet. 
De to andre var begge med i en liten religiøs gruppe. Vår hypotese var at disse fire 
hadde hatt et samarbeid, eller i det minste en stilltiende overenskomst. At flere 
barnehjemsbarn forklarte at de hadde blitt sendt bort til overgripere i ferier og helger, 
og at det tilsynelatende var folk som kom på barnehjemmet og plukket ut barna de 
ønsket, talte også teorien for at det hadde eksistert en form for pedofilt samarbeid. 
Politiet hadde ennå ikke begynt etterforskningen av barnehjemmet, men vi tok 
kontakt med advokat Anne Kroken for å diskutere våre teorier med henne. Kroken 
begynte på denne tiden å få stadig flere klienter som hevdet de hadde blitt utsatt for 
overgrep på Waisenhuset, og hadde større innsikt i saken enn de aller fleste. 
Advokaten var enig i vår hypotese, noe som resulterte i artikkelen ” - Her var det 
organisert pedofili” 20. august. 
 
Noen dager gikk. 25. august ble vi oppringt av en av hovedkildene våre. I posten 
hadde han fått en bekreftelse på anmeldt forhold fra politiet i Rogaland. Hva betydde 
dette? Mannen hadde ikke selv anmeldt overgrepene – selv om han hadde vurdert 
det. En ringerunde til barnehjemsbarna som mente seg misbrukt på Waisenhuset 
viste at flere menn hadde fått den samme bekreftelsen, men ingen hadde anmeldt 
saken. Politiet ønsket ikke å kommentere saken, men av brevet gikk det fram at 
etterforsker var utnevnt, at forholdet gjaldt seksuell omgang med barn under 14 år, 
og at det skulle ha skjedd på Waisenhuset. Etter å ha diskutert saken med advokat 
Anne Kroken og overgrepsofrene selv, kom vi fram til at et hittil ukjent overgrepsoffer 
hadde anmeldt en Waisenhus-ansatt for overgrep mot seg selv og en rekke andre 
barnehjemsbarn. Vi publiserte saken. Dagen etter ringte etterforskningsleder Bjørn T. 
Vanvik fra Rogaland politidistrikt. Det vi skrev var delvis feil, kunne han fortelle. Ingen 
hadde anmeldt noe – en mann hadde meldt seg selv til politiet. Dette var mildt sagt 
uventet. Vi trykket saken neste dag. 
 
Hvorfor innrømmet den tidligere Waisenhus-ansatte misbruket? Flere personer nær 
mannen antyder at innrømmelsen kan ha kommet som følge av vår største tabbe i 
Waisenhus-saken. Som tidligere omtalt trykket vi 12. august en artikkel om hvordan 
en anmeldelse mot den Waisenhus-ansatte hadde blitt henlagt, etter at fostersønnen 
hans hadde løyet i avhør. I forbindelse med denne artikkelen måtte vi naturlig nok ta 
kontakt med den anmeldte, for å gi ham rett til umiddelbart tilsvar. Vedkommende 
hadde et særegent navn, og det var lett å finne ham i telefonkatalogen. Der var det 
registrert tre telefonnumre – et mobilnummer og et fasttelefonnummer på 
gatenummer X. I tillegg var det registrert enda ett fastnummer på gatenummer X a. Vi 
regnet med at dette skyldtes en feil i Telefonkatalogen online, og ringte det første 
nummeret. På forhånd hadde vi diskutert hvordan saken skulle legges fram. Blant 
annet skulle vi ikke introdusere oss som journalister før vi var sikre på at det var rett 
mann vi snakket med – for å unngå at ektefelle eller andre som tilfeldigvis tok 
telefonen skulle fatte mistanke. Vi introduserte oss derfor med fornavn, før vi var 
sikre på at vi snakket med N.N. Da introduserte vi oss som journalister, og forklarte 
hvorfor vi ringte: Mannen hadde på 1980-tallet vært anmeldt for overgrep på 
Waisenhuset, og nå hevdet vitnet som den gang var delaktig i at saken ble henlagt, 
at han hadde unnlatt å fortelle sannheten i vitneavhør. Ønsket han å kommentere 
dette? Vedkommende forklarte at han ikke kunne snakke helt fritt, og ba om å få 
ringe tilbake om noen minutter. Greit. 5-10 minutter gikk, og telefonen ringte. Mannen 



 6 

presenterte seg, og spurte om vi kunne gjenta det vi hadde sagt i den første 
samtalen. Dette gjorde vi. Da sa vedkommende: 

- Du skulle ha snakket med faren min. Jeg heter nøyaktig det samme, men 
er sønnen.  

Sjelden eller aldri har vi vel følt en større panikk i profesjonell sammenheng. 
Vedkommende fortsatte: 

- Beklager at jeg ikke oppklarte misforståelsen med en gang, men jeg måtte 
sjekke at jeg hadde hørt riktig. 

En lang samtale fulgte. Vi beklaget at vi hadde truffet feil mann, og uttrykket samtidig 
misnøye med at vedkommende ikke hadde gjort sitt for å oppklare misforståelsen, 
men tvert imot spilt aktivt på det for å få ut mer informasjon fra oss. Vedkommende 
sa at misforståelsen var forståelig, det var tross alt et uvanlig navn, og enda mer 
uvanlig at far og en voksen sønn het nøyaktig det samme og delte adresse. Videre 
beklaget han å ha lurt oss, men gjentok at disse opplysningene var av en slik 
karakter at han ønsket å vite mest mulig. Han fortsatte med å gi oss telefonnummeret 
til faren, og ba oss ringe dette nummeret om en halvtimes tid – etter at han hadde 
snakket med ham. Da vi senere snakket med rett mann beklaget vi naturligvis også 
overfor ham. Også faren ga uttrykk for at det hadde vært en hendelig misforståelse, 
og vi foretok et kort intervju hvor han ga uttrykk for ikke å skjønne hvorfor vitnet nå 
forandret forklaringen sin, og hevdet sin uskyld. Hva som skjedde mellom far og sønn 
etter denne episoden vet vi naturligvis ikke, men kort tid etter meldte den tidligere 
Waisenhus-ansatte seg til politiet.  
 
I ettertid har vi naturligvis gjentatte ganger forbannet oss selv for at vi ikke tok søk i 
folkeregisteret eller på en kredittsjekktjeneste som Lindorff. Det ville ha varslet oss 
om at det var to personer med nøyaktig det sammen navnet (tre navn, hvorav ett et 
svært uvanlig mellomnavn) som bodde på samme adresse. Dermed kunne hele 
episoden ha vært unngått. Ville da saken i dag vært annerledes? Ville da mannen ha 
innrømmet overgrep til politiet, noe som igjen førte til at politiet begynte sin 
etterforskning? Politiet hadde først vært svært tilbakeholdne på spørsmålet om de 
ville starte en etterforskning (på grunn av at de antok forholdene var foreldet). Etter 
innrømmelsen var avgjørelsen om etterforskningen nærmest tatt for dem. Uansett. Vi 
vil aldri få vite om Waisenhus-saken hadde vært annerledes hvis vi ikke hadde 
snakket med feil mann. Det som er sikkert, er at vi skulle gitt hva som helst for å skru 
tilbake klokken og unngå å gjøre feilen.  
 
Politiet har vært svært sparsommelige med å kommentere etterforskningen. Etter 
nesten to måneders etterforskning nektet de å svare om hvor mange som var 
anmeldt, avhørt eller mistenkt (ingen var siktet). På bakgrunn av tett kildepleie og 
regelmessige kontakt med et stort antall personer som mente de hadde vært utsatt 
for overgrep på Waisenhuset, bestemte vi oss 21. oktober for selv å presentere en 
anonymisert oversikt hvor mange vi kjente til som var anmeldt. I tillegg til de fire som 
hadde blitt utpekt som hovedpersoner tidligere, var det nå også to tidligere 
sivilarbeidere som var i ferd med å bli anmeldt. I samme artikkel ga 
etterforskningsleder Bjørn T. Vanvik uttrykk for at overgrepene som var innrømmet 
sannsynligvis var foreldet. 
 
Samtidig hadde vi hørt rykter om at en de anmeldte fortsatt jobbet på barnehjem. 
Dette bestemte vi oss for å finne ut. Etter å ha forsøkt å få svar på spørsmålet på 
flere ulike måter, uten hell, bestemte vi oss for å gjøre det enkelt. Vi fikk tak i en liste 



 7 

over samtlige barnehjem i distriktet, og begynte å ringe rundt. Vi presenterte oss ikke, 
men spurte kun om å få snakke med N.N. Da vi fikk som svar ”nei, jeg tror du har 
kommet feil, det er ingen som heter det her,” beklaget vi forstyrrelsen og la på. Etter 
å ha kommet omtrent halvveis ned på listen fikk vi treff: ”N.N.? Nei, hun jobber ikke 
her, men på barnehjemmet XX.” Vi beklaget forstyrrelsen, takket for hjelpen, og 
ringte opp barnehjem XX. Da vi spurte om å få snakke med N.N. fikk vi til svar at hun 
ikke var på jobb ennå, men at hun kom på kveldsvakt om noen timer. Dermed hadde 
vi fått bekreftet at hun fortsatt jobbet på barnehjem – og ikke nok med det: Hun var 
heller ikke permittert. Etter å ha diskutert saken med sjefredaktør Harald Minge 
besluttet vi å ikke konfrontere ledelsen på barnehjemmet med dette. Barnehjemmet 
kunne ikke klandres for ikke å ha permittert den ansatte kvinnen hvis de ikke kjente til 
anmeldelsene mot henne. Samtidig ville det potensielt være sterkt belastende for 
henne hvis vi røpet at hun var anmeldt til sjefen hennes. Vi bestemte oss derfor for 
først å spørre kvinnen selv om hun visste at hun var anmeldt, og om hun i så fall 
hadde orientert arbeidsgiver om dette. Kvinnen nektet imidlertid å la seg intervjue.  
 
Fra andre kilder, som vi må holde skjult, fikk vi imidlertid vite at ledelsen på 
barnehjemmet ikke var orientert om anmeldelsen. Samtidig var det svært vanskelig å 
følge opp saken, etter at den hadde vært på trykk 22. oktober. Vi ønsket fortsatt ikke 
å røpe at kvinnen var anmeldt til hennes arbeidsgiver, og vi ønsket heller ikke å plage 
kvinnen med gjentatte henvendelser, når hun tydeligvis ikke ønsket å snakke med 
oss. Det gikk derfor en hel uke fra saken var på trykk, til vi kunne følge den opp. Vi 
fikk da klarhet i at kvinnen hadde en advokat som kunne uttale seg på hennes vegne, 
og samtidig få vite at arbeidsgiver var orientert og kvinnen permittert.  
 
På tross av at det i oktober/november skjedde lite nytt i saken, holdt vi regelmessig 
kontakt med et stort antall kilder i saken. Gjennom denne kildepleien fikk vi vite at 
minst sju personer nå var anmeldt for overgrep. Samtidig fikk vi tips om at det også 
skulle være påståtte overgrep av nyere dato. Kildevern tilsier at vi ikke kan gå i detalj 
i hvordan vi fikk bekreftet dette, men 10. november publiserte vi en artikkel om at den 
tidligere Waisenhus-ansatte var anmeldt av to personer uten tilknytning til 
Waisenhuset, en gutt på 17 år og en 33 år gammel mann. En drøy uke senere, 19. 
november, oppdaterte vi oversikten vår over hvor mange som var anmeldte. Politiet 
nektet fortsatt å si hvor mange som var anmeldt/mistenkt/avhørt, men vi kunne da slå 
fast at det var minst åtte personer. Den nyeste anmeldte var en mann med et nært 
forhold til en av de fire som tidlig ble utpekt. Dette styrket vår hypotese om et pedofilt 
nettverk med base i Waisenhuset. Etter hvert som flere anmeldte misbruk og ble 
avhørt, fikk vi stadig en større tilgang på skriftlige kilder i saker. På bakgrunn av det 
tillitsforhold vi i over nesten et halvt år hadde opparbeidet, fikk vi innsyn i avhør og 
forklaringer.  
 
I ett av avhørene kom det fram spesielt oppsiktsvekkende opplysninger, som 
illustrerer omfanget av saken. I politiavhør skal mannen som har innrømmet overgrep 
vedgått å ha misbrukt én enkelt Waisenhus-gutt over 100 ganger. Dette publiserte vi 
23. desember, sammen med en oversikt over de anmeldte, som ifølge våre 
opplysninger nå talte minst ni personer. 
 



 8 

KONSEKVENSER 
 
 

 Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har krevd at Fylkesmannen 
setter ned en granskningskommisjon for å undersøke påstandene om 
overgrep. Fylkesmannen i Rogaland er i skrivende stund i ferd med å etablere 
granskingskommisjonen og dets mandat. En lokal erstatningsordning skal 
også utredes. 

 Alle ofre har fått anledning til å forklare seg for politiet, og selv om sakene kan 
være foreldet skal granskningskommisjonen kunne bruke dokumentasjonen 
fra politiet i sitt arbeid. 

 En rekke personer, etter hva Rogalands Avis erfarer minst ni, er politianmeldt 
og etterforskes for seksuelle overgrep. Enda flere anklages for å ha utøvd 
vold, mishandling, uforstand i tjeneste eller for å ha forsømmet sin tilsynsplikt. 
Politiet vurderer i skrivende stund om tiltaler skal tas ut. 

 En tidligere Waisenhus-ansatt har innrømmet overgrep mot flere unge gutter. 

 Etter at Rogalands Avis offentliggjorde at en tidligere Waisenhus-ansatt har 
innrømmet overgrep på 1970-tallet, ble også påståtte overgrep av nyere dato 
anmeldt. Blant disse er en 17 år gammel gutt, som hevder at han ble misbrukt 
av den tidligere barnehjemsansatte. 

 En støttegruppe for overgrepsofre er startet, og denne har fått støtte til drift fra 
både Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune. Støttegruppen var 
på Stortinget 18. januar og orienterte politikere fra Rogaland, Hordaland og 
Oslo om arbeidet de har gjort i Stavanger.  

 Stavanger kommune har etablert en krisetelefon, og sørget for ekstra 
terapeutisk tilbud til barnehjemsbarna som ønsker det. 

 
 
 
KILDEGRUNNLAG 
 
Som tidligere nevnt er det skriftlige kildemateriellet svært begrenset, og mesteparten 
er også unntatt offentlighet. Vi foretok personsøk på alle som ble anklaget for å være 
overgripere, både i skattelister, kredittvurderingstjenester, adressehistorikk etc. og i 
ulike søkemotorer på web’et. Vi gjennomgikk avisarkiv, byarkivet i Stavanger og 
Rogaland fylkeskommunes arkiv. Vi har også fått tilgang til pasientjournaler.  
Flere av kildene hentet selv ut sine mapper hos Stavanger kommune og i 
Waisenhusets arkiv som oppbevares i Statsarkivet, og ga oss innsyn i disse. Det gikk 
rykter om at en av de anmeldte Waisenhus-ansatte på et tidspunkt var dømt for 
overgrep. Vi forsøkte å sjekke ut dette ved å kontakte en rekke aktuelle domstoler, 
men her møtte vi flere problemer, som at arkivene kun var digitalt søkbare fra 
begynnelsen av 1990-tallet. De ville også være umulig å sjekke med alle landets 
domstoler. Velvillige politikontakter gjennomførte søk i STRASAK, politiets sentrale 
registreringssystem for straffesaker. Søkene ga ingen treff. Da granskingen ble et 
politisk spørsmål, begynte vi også å sjekke EPJ for brevveksling mellom Stavanger 
kommune og departementene. Vi sjekket også jevnlig postlistene til Stavanger 
kommune, Rogaland fylkeskommune og Fylkesmannen i Rogaland.  
 
Kildegrunnlaget er i overveiende grad muntlig. Vi har foretatt intervjuer med minst 70 
personer som er involvert i saken. Mange av disse har vi gjennomført utallige 



 9 

intervjuer med, i flere tilfeller var det daglig kontakt. Vi har prioritert å bruke så mye 
tid som mulig på kildene, noe som har gitt oss stor tillit og et nært kildeforhold. Dette 
har resultert i kilder som snakker åpent om svært vanskelige tema, og som også 
kommer tilbake til oss med videre tips og informasjon.  
 
Alle intervjuer som omhandler det som skjedde på barnehjem/i fosterhjem og annen 
sentral informasjon er samlet i et søkbart, digitalt dokument. Ved hjelp av tankekart-
dataprogrammet Visual Mind (som er utviklet av et norsk firma) fikk vi laget en 
systematisert oversikt over saken og de involverte personene. Dette har vist seg å 
være en særdeles oversiktelig og hensiktsmessig måte å ordne informasjon på, selv 
om det krever litt ekstraarbeid. Spesielt i en tidlig fase i arbeidet ga Visual Mind-
programmet oss god mulighet til å sjekke opplysninger, fordi vi lett kunne sortere 
hvilke kilder som sto uavhengig av hverandre.   
 
Et annet dilemma med avhengighet av muntlige kilder er kildenes forsøk på å styre 
journalistisk arbeid. Vi var avhengige av kildenes velvillighet for å holde framdriften, 
samtidig som vi registrerte at flere sentrale kilder etter den første sjokkfasen var 
interessert i å si sin mening om hva som skulle publiseres når. Vi tok ikke hensyn til 
enkeltpersoners oppfatning av ”hva som lønner seg for saken,” noe som etter hvert 
ble forstått av aktørene. Ved to tilfeller utsatte vi publisering. Begge ganger for at 
overgrepsofferet vi omtalte skulle bli gjort oppmerksom på artikkelen som kom av sin 
advokat.  
  

 
 
ARBEIDSTID OG FRITID 
 
I flere uker opptok arbeidet med Waisenhus-saken all vår tid, både på arbeid og 
privat. Flere av kildene hadde et tydelig og sterkt behov for å snakke om sakene sine, 
også etter at de hadde vært på trykk. I enkelte tilfeller brukte vi flere timer på telefon 
på kveldstid og i helger på det som nærmest føltes som terapeutiske samtaler. Da 
Stavanger kommune etablerte en krisetelefon lettet dette noe av presset på oss, selv 
om de dårlige erfaringene barnehjemsbarna hadde til det offentlige gjorde at flere var 
skeptiske til et slikt kommunalt tilbud. 
 
 
 
 
 
 
Stavanger, 20.01.2005 
 
 
 
Helge O. Svela      Bjørn G. Sæbø 
(sign.)        (sign.)    
    


