
 
Ubåtbløffen 

 
 

– Et journalistisk dypdykk  
for å bringe sannheten til overflaten 

 
 
 
 
 
 
 
 

Av 
Kristoffer Egeberg 

Oliver Orskaug 
Jan Thoresen 

Fridgeir Walderhaug 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
SKUP-RAPPORT 

2005 
 



 
  

2

Nyhetsbildet før avsløringen 
I to dager i fjor høst preget funnet av en ukjent ubåt utenfor kysten 
ved Aure norske medier. Det var lokalavisen Nordvestnytt som 
hadde gravd fram historien, som også var ledsaget av to bilder av 
det angivelige ubåtvraket. Et samlet pressekorps dro til Aure for å 
rapportere om funnet, og Forsvaret ble koblet inn.  
 
 
Sentral problemstilling 

 
- Ligger det et ukjent ubåtvrak utenfor Møre-kysten?  
- I så fall hvilket, eller er alt bare oppspinn og media lurt? 

 
 
Redegjørelse for utgangspunktet 
Noen dager før vår avsløring mottar Dagbladet en e-post fra en 
tipser. Meldingen forteller om en ukjent ubåt som er funnet et sted 
på Nordvestlandet av en amatørdykker med undervannskamera. 
Dykkerens identitet holdes skjult, men det er mulig å spore opp 
avsenderen gjennom informasjon i e-posten.  
 
Journalist Morten Strand i Dagbladets utenriksavdeling gjør noen 
undersøkelser via kilder og gjennom en samtale med tipser. Han 
blir gjort kjent med at det finnes bilder av vraket, men Strand får 
ikke tilgang til bildene. Tipser er svært tilbakeholden med 
opplysninger som kan føre Dagbladet videre i saken. I løpet av 
kvelden blir det besluttet at saken får ligge i bero inntil eventuelle 
nye opplysninger foreligger. 
 
TV 2-Nyhetene melder så om ubåtfunnet kvelden 25. august 2004. 
Kanalen viser til at lokalavisen Nordvestnytt på Aure har fått tak i 
bilder av ubåten og at avisen har intervjuet hobbyfotografen som 
har tatt bildene. Han ønsker ikke navnet sitt på trykk og vil heller 
ikke fortelle hvor båten er funnet.  
 
Nordvestnytts artikkel skal offentliggjøres neste dag. Redaktøren 
går ut i media og forteller at kilden er svært troverdig, og at han er 
til å stole på. VG, Dagbladet, regionsaviser, NTB og nettaviser 
videreformidler artikkelen fra Nordvestnytt og trykker faksimile av 
avisen og bildene den 26. august. 



 
  

3

Forsvaret har blitt koblet inn og bekrefter at de sitter på kopier av 
bildene. De kan ikke si stort, bortsett fra å bekrefte at deres 
fremste eksperter på ubåter analyserer bildene for å fastslå 
eventuell ubåttype. Forsvaret vet ikke posisjonen til ubåten som er 
funnet, men sier de er i dialog med amatørdykkeren. Om de får 
oppgitt en posisjon er de rede til å sende ned en fjernstyrt ubåt for 
å foreta grundigere undersøkelser. 
 
Flere militære eksperter intervjues i media og mener å vite at det 
må være en ubåt av nyere dato, ettersom skroget på bildene ikke 
er dekket av alger og annen korrosjon. 
 
Journalister drar i flokk til Aure for å dekke saken, og TV 2 tar med 
seg en norsk anerkjent dypdykker som vurderer å gå ned til ubåten 
på TV 2s regning. 
 
I Aure går jungeltelegrafen. Lokalbefolkningen aner etter hvert 
hvem den ukjente amatørdykkeren er. Han blir oppsøkt av 
journalister, men nekter enhver kjennskap til saken. Han blir faktisk 
sint fordi han ikke får være i fred. Også internasjonal presse 
omtaler saken og kontakter amatørdykkeren. 
 
Rekonstruksjon av avsløringen og metodene som ble brukt: 
Journalist Kristoffer Egeberg i Dagbladet.no er opptatt av forsvars- 
og sikkerhetspolitiske saker. Han har i flere år tjenestegjort i 
ledende posisjoner i internasjonale operasjoner, og har et godt 
nettverk i det norske forsvaret, men også internasjonalt. 
 
Egeberg starter arbeidsdagen klokken 11.00 den 26. august 2004. 
Avisene, radiosendinger, nettsteder og nyhetene på TV 2 preges av 
ubåtfunnet på Møre-kysten. Egeberg tenner på saken om «det 
mystiske ubåtvraket». Nordvestnytt slapp nyheten, og de to eneste 
bildene gjort tilgjengelig av «ubåten» er en faksimile fra forsiden av 
lokalavisen som Dagbladet.no har fått oversendt i en PDF-fil. 
Bildene er av svært dårlig kvalitet. De viser et ubåttårn, noen 
vinduer og noe som trolig er deler av et skrog. På det antatte 
skroget er det noe som kan oppfattes som et kanontårn eller 
bjelker. 
 



 
  

4

Egeberg sier at hans målsetting er å finne sannheten om 
ubåten utenfor Møre-kysten.  
 

- Hvis en ubåt har sunket utenfor Møre-kysten, er det noen 
som vet. Og da skal vi finne ut av det. 

 
- Så lenge vi har bildene, finnes det bare et begrenset antall 

ubåttyper av denne størrelsen å sammenligne dem med. 
Derfor trengs ingen dykkere eller eksperter for å finne ut hva 
slags ubåt det er snakk om. Vi er da journalister? 

 
- Hvis saken er en bløff, er det også noen som vet, og da skal 

vi også finne ut av det. 
 
De fleste offentlige bilder Forsvaret har tatt av utenlandske fartøyer, 
materiell, osv. er enten å finne via Forsvarets digitale bildearkiv på 
www.mil.no, hos Forsvarets mediesenter eller på Forsvarsmuseet. 
Sistnevnte har arkivert de fleste bilder tatt fra overvåkingsfly og 
lignende under den kalde krigen. Egeberg kontakter Forsvarsmuseet 
og ber om bilder av russiske/sovjetiske ubåter fra deres bildearkiv. 
 
Dette kan hentes på CD-ROM noen timer senere, da Forsvarets 
system for e-post hindrer forsendelser med store vedlegg, forteller 
kontaktpersonen. 
 
Egeberg gjør raske søk på internett etter ubåtbilder (bildesøk på 
www.google.com) for å sammenligne med bildene av den «mystiske 
ubåten». Arbeidet blir avbrutt like etter da han sendes til Drammen, 
der det har skjedd et drap tidligere på dagen.  
 
Først klokken 15.30, etter å ha svingt innom Forsvarsmuseet for å 
hente de klargjorte bildene, kan arbeidet gjenopptas.  
Klokken 15.45 kan Egeberg ved hjelp av bildene fra 
Forsvarsmuseet, samt flere søk på nettet konstatere at vraket fra 
Aure ikke kan være blant kjente allierte eller 
sovjetiske/østeuropeiske ubåter. En rekke vinduer på vraket som er 
presentert i lokalavisen, er ikke å finne på noen av de kjente 
ubåtene. 
 
Egeberg kontakter en nær kilde med gode kunnskaper om 
internasjonalt forsvarsmateriell for å få hjelp, og oversender PDF-
siden fra Nordvestnytt på e-post. (Kilden har bedt om kildevern) 
Samtidig fortsetter Egeberg søket på jobb. Nå konsentrerer han seg 
om kjente ubåtforlis/forsvinninger omtalt på internett, samt kjente 
forlis av generell karakter på Møre-kysten. 



 
  

5

Klokken 16.00 får han tilbakemelding fra kilden om at de spesielle 
vinduene på bildene han har oversendt, med litt godvilje kan 
stamme fra en japansk ubåttype brukt under 2. verdenskrig. 
 
Egeberg og kilden konkluderer med at en japansk ubåt på Møre-
kysten er temmelig usannsynlig – i beste fall oppsiktsvekkende.  
 
Nå justeres problemstillingen og målsettingene til følgende:  
 

- Dette er sannsynligvis en bløff. Vi skal avsløre den. Vi skal 
finne ut nøyaktig hvilken ubåt det er, hvor den er, og 
fortrinnsvis de eksakte bildene brukt av Nordvestnytt. 

 
Egeberg og kollega Jan Thoresen setter i gang internettsøk på 
japanske ubåttyper. Ved hjelp av enkle søkerord på 
www.google.com som «Lost sub», «Lost sub Japan», «Sunken 
submarine», osv. avdekker de to tusenvis av nettsider. Søket må 
snevres inn og systematiseres. 
 
Vi fordeler søket med konsentrasjon om nettsteder med bilder 
(ubåtkilden bisto også), og finner omsider fram til flere nettsteder 
med informasjon om en japansk ubåt med kallenavn «I-52». 
Karakteristikkene på båten ligner de på vraket avbildet i 
Nordvestnytt. «I-52» var så vidt vi kunne se den mest kjente 
japanske ubåten fra 2. verdenskrig – fullastet med gull og 
vitenskapsmenn, på vei til Nazi-Tyskland for å kjøpe rakett-
teknologien bak V1 og V2. 
 
Gjennombruddet i nettsøkingen 
Vi kommer over følgende nettside: 
 
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.seaword.org/
images/i-
52.jpg&imgrefurl=http://www.seaword.org/success.html&h=116&w
=115&sz=4&tbnid=Y32064MQu8wJ:&tbnh=81&tbnw=81&start=17
2&prev=/images%3Fq%3Dlost%2Bsubmarine%26start%3D160%2
6hl%3Dno%26lr%3D%26sa%3DN 
 
Vi legger merke til vinduene, og den spesielle installasjonen i 
forgrunnen, som minner om det som skimtes på bildene fra 
Nordvestnytt. 
 
Vi får ikke de første bildene vi ser til å stemme 100 prosent med de 
fra Nordvestnytt, men konkluderer med at vi høyst sannsynlig har 
funnet den riktige ubåten. 



 
  

6

Følgene punkter taler for det: 
 

- Det er den mest kjente japanske ubåten, og den er funnet og 
fotografert under vann. 

 
- Derfor er det også laget flere dokumentarer om ubåten. 

 
- Vrakjegeren Paul Tidwell fant ubåten i 1995, og laget National 

Geographic-dokumentaren «I-52: Search for WWII Gold» 
(2000). 

 
- Ubåten ligger på 5000 meters dyp – og er derfor i 

forbausende god forfatning, slik også de såkalte ekspertene 
hadde kommentert om «mysterievraket» på Møre-kysten. 

 
Egeberg og Thoresen finner raskt fram til Tidwells nettside om 
ekspedisjonen, www.i-52.com, og gjennomgår alt av bildemateriale 
og film på siden. 
 
Parallelt ringer journalist Oliver Orskaug til selskapet Bio Visjon i 
Oslo. Selskapet produserer og dubber de norske utgavene av 
dokumentarfilmer fra National Geographic som TV 2 viser ukentlig. 
 

- Har Bio Visjon en kopi av filmen om ubåtjakten, og er den 
nylig vist på norsk TV? 

 
Bio Visjon forteller at filmen ikke er dubbet til norsk, og at TV 2 ikke 
har vist den. Jakten fortsetter. 
 
Egeberg og Thoresen finner til slutt et filmklipp på Tidwells nettsted 
som viser ubåten. Vinkelen er motsatt, men med like kjennetegn 
som på bildene trykt i Nordvestnytt. En skjermdump og redigering i 
Adobe Photoshop avslører at Nordvestnytt sine bilder er identiske, 
men speilvendte, sort-hvitt-kopier fra filmen. 
 
Nøyaktig klokken 16.24, knapt en time etter at arbeidet ble 
igangsatt for fullt, kan vi fastslå med dokumentasjonsbevis at «den 
mystiske ubåten» er en kjempebløff. Bildene i Nordvestnytt er en 
forfalskning.  
 
Det såkalte forsvarseksperter og andre medier har gransket det 
siste døgnet, er faktisk den japanske ubåten «I-52». Ubåten ble 
senket ved midnatt den 23. juni 1944 om lag 1850 km øst for 
Barbados i Atlanterhavet.  
 

- Men hvem står bak bløffen, og hva synes mannen som er den 
opprinnelige fotografen om bildetyveriet? 



 
  

7

For å kjøre saken med full dokumentasjon trenger vi tillatelse til å 
bruke originalbildene fra Tidwells ekspedisjon. 
 
På nettsiden www.i-52.com leser vi at amerikaneren Paul Tidwell 
fant ubåtvraket i Atlanterhavet, og at han ledet ekspedisjonen. Selv 
om Paul Tidwell er et ukjent navn i Norge, er det mange i USA som 
heter det. Et kjapt søk i amerikanske telefonkataloger som er 
tilgjengelig på nettet, viser at det bare i staten California er fem ved 
det navnet. Og vi vet ikke hvilken stat vår Paul Tidwell bor i. 
 
For å finne fram til ham undersøker vi hvem som har registrert 
nettsiden www.i-52.com. Selskapet Network Solutions har en 
søkemotor som lar brukere finne basisopplysninger om hvem som 
står bak nettsider under forskjellige toppdomener. 
 
Vi går inn på selskapets nettsider og skriver «i-52.com» i søkefeltet. 
Følgende opplysninger listes opp: 
  
registrant-firstname:            Paul 
registrant-lastname:             Tidwell 
registrant-street1:               6078 Ansley Court 
registrant-pcode:                 20112 
registrant-state:                 VA 
registrant-city:                  Manassas 
registrant-ccode:                 US 
registrant-phone:                 +1.5713389334 
registrant-email:                    boat52@aol.com 
 
Nettsiden ble opprettet av registraren 1&1 Internet Inc. 
Oppdragsgiver, som hadde betalt for reservasjonen av 
nettadressen, var Paul Tidwell, bosatt i staten Virginia. Enda bedre: 
Det står listet opp et telefonnummer der Tidwell kan treffes. Vi slår 
nummeret. 
 
I andre enden svarer en noe trett kar. Han heter Paul Tidwell og 
forstår svært lite da en journalist fra Norge ringer ham på 
formiddagen amerikansk tid. Han lurer først og fremst på hvordan 
vi fant nummeret hans hjem og til mobilen. Han har nemlig 
hemmelig nummer. Vi forteller ham at han har lagt igjen nummeret 
sitt hos nettregistraren 1&1 Internet Inc.  
 
Deretter forteller vi ham om siste døgns mediebegivenhet i Norge. 
Han tror knapt det han hører, men ber oss om å sende ham de mye 
omtalte bildene fra den norske amatørdykkeren på e-post. Han vil 
se dem selv med egne øyne. Vi ringer tilbake litt senere og får 
bekreftet det vi tror. Bildene er hans. De er stjålet fra hans 
dokumentarfilm, og de er speilvendt og gjort sort-hvitt. 
 



 
  

8

Vi gjør avtale med Tidwell om at vi kan benytte bildene fra hans 
nettside og laste ned videoklippene som viser opptak av 
skipsvraket. I tillegg sender Tidwell oss noen bilder med høyere 
oppløsning. 
 
Egeberg, Orskaug og Thoresen fordeler arbeidsoppgaver. Egeberg 
skriver om hvordan bløffen er avslørt, om ubåtens spennende 
krigshistorie, og han innhenter kommentarer fra Forsvaret. På dette 
tidspunktet vurderer de å sende kystvaktskipet KS «Tyr» på 
leteaksjon langs Møre-kysten. 
 
Thoresen tar seg av teknisk tilrettelegging av bilder og videoklipp 
på nettet. Siden vi har muligheten, vil vi utnytte nettets fortrinn 
som medium til fulle. Vi vil la leserne selv se originalopptakene og 
sammenligne dem med de falske bildene. Slik kan de bedre forstå 
hvordan bløffen var mulig å gjennomføre. 
 
Orskaug skriver ut et intervju med Tidwell og kontakter den vi 
mener er bløffmakeren på Aure. Han heter Jan Arne Midtsæter og 
har brukt hele torsdagen til å svare på telefoner fra inn- og utland. 
Han nekter for å stå bak bløffen og blir ganske oppgitt over at 
pressen ikke gir seg. Grunnen er forståelig. Hans lille spøk har 
kommet helt ut av kontroll, og han tør ikke avsløre seg selv.  
Presset har blitt for stort og fallhøyden enorm. 
 
Orskaug ringer Midtsæter. Han svarer som han har gjort hele 
dagen. På dette tidspunktet i samtalen avslører ikke Orskaug at han 
sitter på bevis om at ubåtbildene i Nordvestnytt er falske, og hvor 
de stammer fra. Da han først gjør det, reagerer Midtsæter med 
sinne. Han ber Orskaug om å få være i fred og sier at om bildene er 
falske, så må Dagbladet selvsagt skrive dette og avsløre den 
egentlige bløffmakeren. Det er en tydelig nervøs person som 
forsvarer seg mot Orskaug. Samtalen blir brutt idet Midtsæter 
plutselig legger på røret. 
 
Vi har avslørt bløffen, men ikke bløffmakeren. Vi bestemmer oss 
likevel for å kjøre saken ut på nettet. Vi ringer Fridgeir Walderhaug, 
som er Dagbladets reporter i Aure. Han har brukt dagen til å snakke 
med lokalbefolkningen, og etter samtaler med en ansatt på den 
lokale butikken og en som jobber på fergekaia, mener han at 
Midtsæter er undervannsfotografen.  
 
Walderhaug blir orientert om våre funn. For å være reale ber vi ham 
om å tipse TV 2s team i Aure om at ubåtsaken er en bløff. Kanalen 
har to team i bygda, blant annet et som følger en anerkjent 
dypvannsdykker som er villig til å gå under vann for å finne 
ubåtvraket på TV 2s regning. 



 
  

9

Det er 50 minutter til TV 2s hovedsending, og vi ser selvsagt også 
muligheten for sitat i deres sending. Walderhaug tar med seg TV 2s 
team til redaktøren av Nordvestnytt, der detaljene rundt de falske 
bildene – og hvordan avisen er blitt lurt – avsløres. 
 
Følgende saker legges samtidig ut på Dagbladet.no: 
 

- Ubåtvraket er en kjempebløff (kommentarer fra Forsvaret) 
- Les ubåtens utrolige historie (med intervju av Tidwell) 
- Se de ekte vrakfilmene (originalklippene fra dokumentaren) 
- Vi ble lurt! (Nordvestnytt-redaktørens reaksjon) 

 
Bevisene er klare. TV 2 er umiddelbart på tråden og vil ha bildene. 
Vi har publisert den originale videofilmen på Dagbladet.no. Kanalen 
kaster om på sendingen sin. Reportasjer de har laget fra Aure, må 
kasseres.  
 
Like før klokken 21.00 ringer mobiltelefonen til Orskaug. Det er Jan 
Arne Midtsæter som er på tråden.  
 

- Gratulerer, sier han, før han takker oss for å ha avslørt 
spøken hans.  

 
Den gikk altfor langt, og han er skikkelig plaget av å ha lurt så 
mange mennesker og institusjoner. Men han forteller at han ikke 
maktet å avsløre spøken. Til det hadde den gått for langt. Det 
eneste som ikke plager ham, er at media har gått fem på. Han 
mener de kan takke seg selv, for de har ikke gjort jobben sin 
skikkelig ved å utvise kildekritikk. 
 
Walderhaug, som også fotograferer, oppsøker så Midtsæter for å ta 
bilder av ham. Følgende sak blir publisert etter intervjuet og 
fotograferingen: 
 

- Han lurte Norge (Bløffmakeren forklarer seg) 
 
Egeberg og Orskaug sammenfatter så en versjon til Dagbladets 
papirutgave, som står på trykk over to sider påfølgende morgen, 
27. august, med henvisning på forsiden. 
 

- «Mystisk» ubåt er kjempebløff 



 
  

10

Erfaringer og tidsbruk 
 
• Med enkle journalistiske metoder, kunnskap om og bruk av 

nye elektroniske verktøy, samt aktiv oppsøkende bruk av 
eget kildenettverk, klarte Dagbladet.no å avsløre 
ubåtbløffen på under to timer. Innen seks timer er fem 
saker samt bilder og videoklipp publisert for å gi leserne 
alle detaljer om avsløringen, reaksjonene og historien om 
den ekte ubåten. I tillegg publiseres en sak på nett dagen 
etter samt en tosiders sak i papirutgaven. 

 
• Vårt arbeid avdekket samtidig hvordan manglende 

fokusering på grunnleggende journalistisk arbeid og 
kildekritikk blant andre journalister tillot en ikke-sak å 
dominere nesten alle norske mediekanaler i over et døgn. 
De fleste mediene valgte «minste motstands vei» ved å 
lene seg på Nordvestnytts avsløring og redaktørens egen 
vurdering av avisens kilde. I tillegg brukte de Forsvarets 
interesse for saken som et alibi for kunne skrive den 
egentlige historien. 

 
• Dagbladet.nos avsløring får også Forsvarets såkalte 

eksperter til å framstå i et underlig lys, da de i flere dager 
studerte bildene de fikk av Nordvestnytt, uten å være i 
nærheten av et svar. Tross alt er det ikke mange ubåttyper 
i den aktuelle størrelsen å velge mellom. Dagbladet.nos 
reportere, som ikke kan kalle seg ubåteksperter, fant fram 
til ubåten på svært kort tid ved hjelp av grunnleggende 
journalistiske metoder og ved å stille kritiske spørsmål. 

 
• Vårt arbeid bidrar forhåpentligvis til å slå hull på myten om 

at nettavisene er journalistiske lettvektere som driver 
klipp-og-lim-journalistikk. 

 
• Det er vanskelig å si hva konsekvensene hadde blitt uten 

vår avsløring. Vi vet at Forsvaret vurderte å starte søk med 
kystvaktskipet «Tyr», og at TV 2 stod klare med en dykker 
for å lete etter det mystiske vraket. Om bløffmakeren 
hadde avslørt seg selv før dette, vil vi aldri få vite. Men vi 
velger å tro at de journalistiske konsekvensene har ført til 
at mange vil være mer kritiske til slike historier i 
framtiden, og bruke mer tid og bedre metoder til å sjekke 
slike saker før de publiseres. Sånn sett har Dagbladet.no 
også utført mediekritikk. 

 
• Er en sak for god til å være sann, er sannsynligheten stor 

for at den nettopp er det. 



 
  

11

Kilder 
Vi har snakket med en rekke kilder for å avdekke ubåtbløffen. I 
tillegg har vi brukt internett aktivt for å finne kilder, opplysninger, 
bilder, videoopptak og annen dokumentasjon til saken. Én kilde 
ønsker å være anonym. 
 
Kilder vi snakket med 
Paul Tidwell – vrakjegeren 
Jan Arne Midtsæter – bløffmakeren 
Thom Knustad – forsvarets presseoffiser 
Odd Thore Erichsrud – lokalavisredaktøren 
Per Magne Jensen, Bio Visjon AS – tv-produsenten 
Ansatte ved Forsvarets mediesenter - bildearkivarene 
Ansatte ved Forsvarsmuseet – historikerne 
Innbyggere i Aure – fergekaimannen som vet alt om alle 
 
Sentrale nettsider som ble brukt 
www.i-52.com – hjemmesiden til den japanske ubåten 
www.seaword.org – nettside om havets hemmeligheter 
www.google.com – kjent internasjonal søkemotor 
www.networksolutions.com – database over registrerte nettsider 
www.switchboard.com – amerikansk telefonkatalog på nett 
www.telefonkatalogen.no – norsk telefonkatalog på nett 
www.mil.no – forsvarets nettsider 
www.mil.no/felles/fms/start/tjenester/FDB/ – bildearkiv 
www.bizweb.no – database over norske selskaper 
www.dagbladet.no – dagbladets egen hjemmeside 
 
Det aller første tipset 
Den 20. august kom følgende tips inn til redaksjonen på e-post. Vi 
har utelatt navn og e-postadressen til tipser, ettersom det ikke er 
avklart med personen om han vil stå åpent fram. 
 
Heisann Dere i nyhetsavdelingen. 
Jeg har fått tak i en mulig STOR nyhet. Det ligger ein ubåt på bunnen et sted i 
Møre og Romsdal. Den er sprengt eller har hatt ein eksplosjon innvendig i 
bakenden av båten. Den er mellom 150-200 meter lang. 
Hvor lenge den har ligget der vet jeg ingenting om. 
  
Grunnen til at jeg vet dette, er at jeg har ein "kjenning" som har laget seg ein 
ROV/miniubåt med kamera på. (Den er ubemannet) 
Denne "kjenningen" var forleden dag ute med båten sin da han såg noe merkelig 
på ekkoloddet sitt, han sendte da ned den hjemmelagede ubåten sin. Da han kom 
ned på 110 meters dyp så fikk han seg nok litt av eit sjokk, for der var det ein 
meget stor ubåt som viste seg på skjermen hans. 
Den ligger ca 5 km fra land. 
Jeg vet delvis hvor den ligger. Jeg vet også at forsvaret er varslet og at dette er 
ein hysj hysj sak. 
  
Er dette ein interisann nyhet for dere?? 



 
  

12

Følgende er publisert på bakgrunn av avsløringen 
 
Ubåtvraket er en kjempebløff (Dagbladet.no 26. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406629.html 
 
Les ubåtens utrolige historie (Dagbladet.no 26. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406631.html 
 
- Vi ble lurt (Dagbladet.no 26. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406650.html 
 
Han lurte Norge (Dagbladet.no 26. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406648.html 
 
Se de ekte ubåtklippene (Dagbladet.no 26. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406639.html 
 
Har lurt Norge før (Dagbladet.no 27. august 2004) 
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/27/406695.html 
 
«Mystisk» ubåt er kjempebløff (Dagbladet 27. august 2004, papirutgaven) 
 
Artiklene er vedlagt SKUP-rapporten, men vi ber juryen om å lese 
artiklene på nett ettersom den interaktive funksjonaliteten (videoklipp, 
bildebruk, layout osv) ikke kommer til uttrykk i papirutskriftene. 
 
Journalister som jobbet med saken: 
Kristoffer Egeberg    Oliver Orskaug  
Dagbladet.no     Dagbladet.no 
Postboks 1184 Sentrum   Postboks 1184 Sentrum 
0107 Oslo     0107 Oslo 
Telefon: 2231 0959    Telefon: 2231 0959 
Mobil: 932 07 502    Mobil: 916 00 493 
 
Jan Thoresen     Fridgeir Walderhaug 
Dagbladet.no     Dagbladet Ålesund 
Postboks 1184 Sentrum   Mosevegen 20A 
0107 Oslo     6011 Ålesund 
Telefon: 2231 0959    Mobil: 9504 9189 
Mobil: 907 47 061 
 
Redaksjonsadresse 
Dagbladet.no 
Postboks 1184 Sentrum 
0107 Oslo 
Telefon 2231 0600 
 
 
Oslo, 20. januar 2005 
 
 
Oliver Orskaug     Kristoffer Egeberg 
Sign        Sign 



 Utenriks 

Ubåtvraket er en kjempebløff
Dagbladet.no har funnet det mystiske 
ubåtvraket. Det er slett ikke så mystisk - 
og langt unna norskekysten. 

Les også intervjuet med bløffmakeren som lurte Norge, 
den rasende lokalredaktøren som ble lurt, og den EKTE 
vrakjegeren, som faktisk fant vraket. 

(Dagbladet.no): Dagbladet.no kan avsløre at historien 
om det mystiske ubåtvraket er bløff fra ende til annen. 
Mannen fra Aure, som hevder å ha fotografert 
vraket med sitt selvbygde fjernstyrte 
undervannskamera, har neppe vært på over 5000 
meters dyp, 1850 km øst for Barbados i 
Atlanterhavet. 

Det er nemlig der den japanske ubåten I-52 møtte sin 
skjebne i juni 1944. Og det er den ubåten «vrakjegeren» 
fra Aure har bløffet TV 2 og Nordvest-nytt og andre 
medier det siste døgnet. 

Dagbladet.no har funnet den originale 
undervannsvideoen tatt under leteaksjonen «Operation 
Rising Sun». 

I 1998 laget den amerikanske vrakjegeren Paul Tidwell 
en dokumentar om ubåten og funnet for National 
Geographic. Bortsett i fra bildekvaliteten, er 
originalfilmen helt lik bildene som «vrakjegeren» fra 
Aure har vist Nordvest-nytt og TV 2. 

Som eneste medie i Norge har Dagbladet.no fått 
eksklusiv rett til å vise originalen, og bilder fra 
ekspedisjonen. 

 Se filmen her! 

 
Hemmelig oppdrag 
Ved å speilvende Aure-mannens bilde presentert på Nordvest-nytt, fant vi nøyaktig det samme 
utsnittet på den ekte videofilmen. Alle detaljer er like, selv rustflekkene på forsiden av ubåtens tårn. 

- Dette er mine bilder, jeg så det med en gang jeg fikk dem oversendt fra dere, sier filmprodusent 
Paul Tidwell til Dagbladet.no. 

Den japanske ubåten ble bygget og sjøsatt i desember 1943. I juni 1944 dro den ut på topp hemmelig 
oppdrag - et oppdrag som skulle sikre Japan for etterkrigstiden. 

BLØFFEN: Dette er Aure-mannens kornete 
bilde av ubåten han hevder å ha funnet. 
Likheten er ikke bare slående. Da vi 
speilvendte bildet, var det faktisk eksakt den 
samme ubåten - som neppe har flyttet seg helt 
til Nordmørskysten. 

GRAV: 112 japanere og 3 tyskere var om bord 
ubåten, som ble senket i Atlanterhavet 23. juni 
1944. Da Paul Tidwell og hans vrakjegerteam 
var nede på 5000 meters dyp, satte de igjen 
det japanske flagget for å ære de døde. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

KRISTOFFER EGEBERG, OLIVER 
ORSKAUG OG JAN THORESEN 
Torsdag 26.08.2004, 18:30 
oppdatert 15:57 

Page 1 of 3Ubåtvraket er en kjempebløff - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406629.html



Ubåten skulle til nazi-okkuperte Frankrike. Om bord 
var to tonn gull og flere toppgraderte embedsmenn - 
blant disse 15 vitenskapsmenn som skulle lære og 
utvikle en japansk versjon av tyskernes V-2-rakett. 

Det er fortsatt hemmelighold knyttet til detaljene rundt 
I-52, oppdraget, og hvem som var om bord. Men båten 
fullførte aldri sitt transportoppdrag. Ved midnatt den 
23. juni ble den senket omlag 1850 km øst for Barbados 
i Atlanterhavet. 

 
Forsvarsekspertenes flause  
I hele dag har kjenningseksperter i Forsvaret jobbet 
med å identifisere bildene i fra Aure-mannens film. 
Men ingen har vært i stand til å avsløre bløffen. 

Dagbladet.no kan informere om at filmen og bildene av 
ubåten er sett av flere millioner verden over. National 
Geographic dokumentaren «I-52: Search for WWII 
Gold» er sett av milioner, og selve leteaksjonen har blitt 
fulgt av over 225 internasjonale aviser og magasiner, 
blant annet Newsweek, Time, Discover Magazine, 
National Geographic Magazine og Guinness rekordbok 
for å nevne noen. 

Selve dokumentaren er å få kjøpt på video - og den 
finnes med norske kommentarer. 

Alt Aure-mannen har gjort, er å gjøre videobildene 
kornete og mer mystiske, speilvendt dem, og bløffet til 
seg mystiske ubåtoppslag i en rekke norske medier - 
inkludert Dagbladet.no. 

 
MMS-bevis 
- Vi får bare ta dette til etterretning. Vi har hele tiden 
sagt at vi trengte mer bildemateriale og informasjon om 
funnstedet før vi kunne avgjøre om vi skulle sende ned 
egne ressurser for å undersøke ubåtvraket, sier 
presseoffiser Thom Knustad ved Fellesoperativt 
hovedkvarter i Stavanger til Dagbladet.no. 
Han understreker at forsvaret aldri konkluderte med 
noe, ikke engang om det dreide seg om en ubåt. 

- Vi trengte en posisjon før vi kunne iverksette noe, så 
det viser at det var en riktig vurdering av oss å vente. 

Hva sitter egentlig forsvaret på av dokumentasjon i 
denne saken? 

- Et MMS-bilde, svarer han. 

Ikke noe mer, ingen filmopptak? 

- Nei, bildet var tatt fra en video og viste ubåttårnet. Dette avslører hvor enkelt det er å manipulere 
media og andre. Vi må alle trekke lærdom av dette, sier Knustad, som er glad Dagbladet.no har gått 
bildet nærmere etter i sømmene. 

SENKET: I-52 er en av de mest 
myteomspunnede ubåtene fra den andre 
verdenskrig. Om bord var 15 japanske 
vitenskapsmenn, som skulle lære seg 
teknologien bak tyskernes V-2-rakett, og med 
den vinne krigen mot USA. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

EKTE VRAKFINNER: Dette er Paul Tidwell. Til
Dagbladet.no sier han at enhver ubåt-kjenner 
burde umiddelbart gjenkjent at mysteriebåten 
var en japansk ubåt fra den andre verdenskrig. 
Hans ekspedisjon var verdenskjent, og ble fulgt 
av en rekke internasjonale medier på slutten av
90-tallet. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

Page 2 of 3Ubåtvraket er en kjempebløff - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406629.html



 

- Hvis jeg legger godviljen til, så kan jeg også se et 
snev av humor i dette, sier han. 

Se de ekte videoklippene av ubåten I-52. 

Se flere artikler i arkivet  

EKTE MINIUBÅT: Dette bildet er av 
miniubåten som Paul Tidwell og hans team 
brukte for å finne det ekte ubåtvraket. Neppe 
hjemmesnekret til bruk for amatøropptak. 
Under ligger I-52 som et spøkelse på 
havbunnen. Som man ser (og som det også ble 
kommentert av Nordvest-nytt) er toppluka 
åpen. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 3 of 3Ubåtvraket er en kjempebløff - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406629.html



 Utenriks 

Les ubåtens utrolige historie
Mannen som tok bildene av ubåten ler 
av alt medieoppstyret. 

(Dagbladet.no): Amerikaneren Paul Tidwell (56) har 
viet 14 år av sitt liv og nærmere 40 millioner kroner i 
jakten på den japanske ubåten I-52. Han har laget 
dokumentarer, blitt intervjuet av flere hundre medier og 
jobber med å heve ubåten for å overlevere den til 
japanske myndigheter. 
Forskere var målet 
- Jeg begynte mine undersøkelser i 1990. I fem år 
samlet jeg dokumentasjon før jeg klarte å finne 
ubåtens posisjon. Den ligger omlag 1800 km øst for 
Barbados i Atlanterhavet på 17 500 fots dyp.  

Ubåten har en fascinerende historie.  

Hun ble bygget og sjøsatt i desember 1943. Sommeren 
året etter skulle den på sitt første tokt til Europa og 
Frankrike, som var okkupert av nazi-Tyskland. Men 
skipet kom aldri fram.  

Britisk og ameriansk etteretning visste at det var 15 
japanske forskere ombord i ubåten. De skulle til 
Frankrike for å lære mer om tyskernes framskritt i 
forskningen av V-2-raketter. Det var essensielt for de 
allierte at de japanske forskerne aldri kom fram.  

Kodeknekkere 
Natt til 23. juni 1944 fanget etteretningen opp kodede 
signaler som fortalte at I-52 skulle til overflaten i 
Atlanterhavet for å møte en tysk ubåt. Tyskerne entret 
den japanske ubåten og utvekslet informasjon. Britene 
klarte å knekke de kodede meldingene og fant 
posisjonen til den japanske ubåten. Fly ble sendt på 
vingene og de torpederte ubåten med 115 mennesker 
ombord. Tre av dem var tyskere som aldri rakk å 
komme over i sin ubåt igjen.  

I 1998 dykket Paul Tidwell og hans team ned til I-52. De filmet skipet, og det er disse bildene som 
nå har florert i norske medier som funnet av en ukjent ubåt på nordvestkysten av Norge.  

Bildene er vist på TV i en dokumentarserie fra National Geographic og de ligger på nettsiden til Paul 
Tidwell.  

Kritiserer eksperter 
- Jeg har sett bildene som er trykket i norske aviser og vist på TV. Det er mine bilder, men de 
er speilvendt, sier Tidwell.  

Han ler litt av hele oppstandelsen i Norge, men synes samtidig det er alvorlig at noen vil stjele hans 

VRAKJEGER: Paul Tidwell ler av bløffen om 
den mystiske ubåten. Men han ser med alvor 
på at hans videomateriale misbrukes. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

ORIGINAL: Dette er den ekte ubåten - den 
japanske I-52 som ble senket på hemmelig 
oppdrag i Atlanterhavet. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

Oliver Orskaug og Kristoffer 
Egeberg 
Torsdag 26.08.2004, 19:30 
oppdatert 20:43 

Page 1 of 3Les ubåtens utrolige historie - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406631.html



bilder og hevde det er et ukjent ubåtvrak langs 
norskekysten.  

- Jeg kan se detaljer på bildet i norske aviser som 
avslører at det er en japanske ubåt fra 2. 
verdenskrig. Dette burde de såkalte ekspertene i det 
norske sjøforsvaret også ha sett, sier Tidwell.  

- Mange eksperter mener ubåten ikke kan være fra 
krigens dager fordi den ikke er begrodd?  

- Hvorfor ubåten ikke er begrodd av sjøvekster er 
fordi den ligger så dypt. Den er ikke av nyere dato, 
slik noen har hevdet, sier Tidwell.  

Skal hjem 
Nå skal ubåten heves til overflaten og overleveres 
japanske myndigheter.  

- Det er Japan som eier vraket, men jeg har fått enerett 
til å hente den opp fra sjøen. Jeg har sporet opp og møtt 
etterkommerne til rundt 65 prosent av de omkomne 
japanerne. De skal få overrakt skipet og levningene av 
sine kjære ved en sermoni om to år.  

Paul Tidwell har ikke tatt noe standpunkt ennå, men 
vurderer å rettsforfølge den eller de som har misbrukt 
hans filmmateriale.  

- Å stjele andres opphavsrettsbeskyttede materiale er 
ganske alvorlig, i hvertfall i mitt land, sier Tidwell.  

Tidwell har gitt Dagbladet.no enerett i Norge på å 
gjengi hans bilder og videofilm fra ekspedisjonen. 
Den falske vrakjegeren fra Aure etter all 
sannsynlighet manipulert dette klippet fra filmen. 

ORIGINALVIDEO: Dette er et bilde i fra Paul 
Tidwells videomateriale. 
Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

JUKS: Dette er Aure-mannens juksebilde 
presentert først av Nordvestnytt og TV2 og 
gjengitt senere av andre medier i dag, inkludert 
Dagbladet.no. 

SPEILVENDT: Da vi speilvendte bildet, falt 
brikkene på plass. Det er den samme båten, og 
den samme videofilmen - uten tvil. 

Page 2 of 3Les ubåtens utrolige historie - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406631.html



 

Se flere artikler i arkivet  

V-2: Hitlers «gjengjeldelsesvåpen» V-2 under 
oppskyting under 2. verdenskrig. Det var dette 
våpenet som japanske forskere skulle studere, 
men som ble drept av de allierte styrkene. 

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 3 of 3Les ubåtens utrolige historie - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406631.html



 

 Utenriks 

Se de ekte ubåtklippene
Dagbladet.no har fått eksklusiv tilgang 
på videomaterialet til vrakjegeren Paul 
Tidwell. Se de fantastiske klippene. 

(Dagbladet.no): Her kan du se de eksklusive 
undervannsbildene av den japanske ubåten I-52. 
Opptakene ble gjort i 1998. 
Tidwell har gitt Dagbladet.no enerett på å gjengi 
klippene i Norge. Du kan lese mer om I-52 og 
Tidwells fantastiske ekspedisjon på www.i-52.com.  

Dette er oversiktsfilmingen hvor du blant annet ser utsnittet som ble forfalsket i bløffen. 

Her filmes skroget, der du ser ubåten tydelig der den ligger på over 5000 meters dyp.  

I dette klippet vises hoveddekket av ubåten. 115 mannskap omkom da ubåten ble senket 23. juni 
1944.  

Ekspedisjonen plukket også opp vrakrester med ubåtens robotarm. Se klippet her.  

I dette klippet vises anti-luft-kanonen på dekket. På grunn av den store dybden, er båten i 
forbausende god stand.  

Nærbilder av selve tårnet - altså ikke en mystisk russisk ubåt - men den japanske I-52, vises i dette 
klippet.  

I dette siste klippet vises vrakrester og rester etter mannskapet på den over 5000 meters dype 
sjømannsgraven.  

Les også: 
Ubåtvraket er en kjempebløff  
Han lurte hele Norge  
Dette sier den ekte vrakjegeren  
Lurt redaktør raser 

Se flere artikler i arkivet  

Foto med enerett for Norge: Paul Tidwell 

Kristoffer Egeberg og Oliver 
Orskaug 
Torsdag 26.08.2004, 21:58 
oppdatert 06:03 

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 1 of 1Se de ekte ubåtklippene - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406639.html



 Utenriks 

Han lurte Norge
- Det begynte med en spøk i 
vennegjengen, men da media ble tipset 
fikk jeg hetta, sier Jan Arne Midtsæter. 

Les også: 
Ubåtvraket er en kjempebløff  
Dårlig gjort, mener redaktøren som ble lurt  
Dette sier den ekte vrakjegeren  
Se de ekte vrakfilmene 

AURE/OSLO(Dagbladet.no): 39-åringen fra Aure er mannen som har lurt norsk presse, forsvaret og 
lokalbefolkningen til å tro at det lå en ukjent ubåt utenfor kysten av nordmøre. Dagbladet.no 
konfronterte mannen med at vi visste sannheten tidligere i dag, men han nektet for å være 
juksemakeren bak de grumsete undervannsbildene. 
- Jeg var lettet at noen hadde avslørt det, men samtidig klarte jeg ikke å fortelle sannheten. 
Saken ble fort mye større enn jeg trodde den skulle bli. Det ringte journalister fra alle kanter, 
til og med fra utlandet, sier Midtsæter. 

Ble redd 
I kveld tok han kontakt med Dagbladet.no og erkjente spøken. Han var lei seg og ønsker å 
beklage at han har lurt mange. 

- Jeg gjorde ikke dette med vilje. Noen venner var hjemme hos meg og så videoopptaket jeg hadde 
filmet fra en tv-dokumentar. De spurte meg hva det var, og jeg sa at det var noen opptak jeg hadde 
gjort av en ubåt ute i fjorden. De bet på, men jeg hadde aldri trodd at de skulle fortelle dette videre. 

Vennene fortalte det til andre i lokalmiljøet på Aure, som igjen tipset media. Og lokalavisa 
Nordvest-nytt bet på saken. I går presenterte TV 2 den som hovedoppslag på sin sending og dermed 
fulgte sjøforsvaret og hele Akersgata med på spøken. 

Beklager 
- Nå er jeg glad det ble avslørt. Jeg er lettet og burde vel ha sagt noe før, men jeg turte ikke. Da
utenlandske medier begynte å ringe meg ble jeg rett og slett redd. 

Han vil beklage overfor journalisten og redaktøren i lokalavisen Nordvest-nytt. Han vil beklage 
overfor forsvaret som har brukt tid og ressurser på saken. Men aller mest vil han beklage overfor 
dykkeren Nils Aukan som TV 2 hyrte inn for å lete etter vraket. 

- Da TV 2 kom med Aukan og ville vite posisjonen på vraket hadde jeg det vondt. Han måtte jo 
ikke bli en del av spøken, sier Midtsæter. 

Ønsker debatt 
- Hva med media. Vil du beklage at du lurte dem? 

- Nei, det vil jeg ikke. Egentlig viser denne saken at det er lett å manipulere media, og det bør 
de ta lærdom av. Men jeg vil samtidig gi honnør til Dagbladet.no som gikk videre og avslørte 
spøken, sier Midsæter. 

Han mener egentlig det bør komme en debatt i etterkant av denne saken, og han stiller gjerne opp i 

BLØFFMAKER: Jan Arne Midtsæter hevder 
han aldri mente å strekke ubåt-spøken så langt.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG 

OLIVER ORSKAUG, 
KRISTOFFER EGEBERG OG 
FRIDGEIR WALDERHAUG 
Torsdag 26.08.2004, 23:31 
oppdatert 11:10 

Page 1 of 2Han lurte Norge - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406648.html



 

diskusjon. 

- Hvem sendte bildet til forsvaret? 

- Det vet jeg ikke, men de fant fram til meg og har stilt mange spørsmål. 

Om forsvaret vil straffe ham for å ha lurt dem, så tar han straffen. Om den amerikanske fotografen 
Paul Tidwell krever penger for at 39-åringen stjal filmen hans, så forstår han det også. 

- Nå er jeg bare glad jeg ble avslørt. 

Mange teorier 
Saken har vært samtaleemne nummer én på Aure og Smøla i dag.  

- Alle lokalt har kommet med teorier og fortalte om ukjente ubåter de har sett på 70- og 80-tallet. Det 
var gøy, men når folk begynte å snakke om pårørende etter ulykken, fikk jeg dårlig samvittighet, sier 
Midtsæter. 

Han beklager av hele sitt hjerte at han lurte Norges befolkning, og sier han har fått en 
lærepenge for livet. Men han angrer ikke på at han i utgangspunktet bare skulle lure noen 
venner. 

Se flere artikler i arkivet  

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 2 of 2Han lurte Norge - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406648.html



 Utenriks 

- Vi ble lurt
Lokalavisredaktør Odd Thore Erichsrud 
i Nordvest-nytt innrømmer at de ble lurt, 
men ikke gjort til latter. 

Les også: 
Ubåtvraket er en kjempebløff  
Han lurte hele Norge  
Dette sier den ekte vrakjegeren  
Se de ekte vrakfilmene 

AURE/OSLO (Dagbladet): Det var Nordvest-nytt som 
først «avslørte» den ukjente ubåten et sted langs kysten 
av Norge. I kveld innså redaktøren at han var blitt lurt. 
 
Manglet bilder 
- Vi er ikke gjort til latter, selv om jeg nå synes svært 
synd på journalisten min som laget saken. Vi føler at vi 
har gjort alt som står i vår makt for å få verifisert saken, 
sier Erichsrud rett etter at Dagbladet.no har fortalt ham 
sannheten bak de mystiske ubåtbildene. 
Han forteller at avisa jobbet med saken i flere uker. 
Den påståtte fotografen har hele tiden virket troverdig, men i lang tid nektet han å utlevere bildene til 
avisa. 

- Fra vår side var det aldri aktuelt å sette saken på trykk uten bildene. Når vi fikk dem, og ble gjort 
kjent med at også forsvaret gransket bildene, fant jeg som redaktør ut at saken kunne gå. 

Fryktet atomavfall 
Odd Thore Erichsrud mener avisa ikke har gått på en smell ettersom de i sin artikkel bare bekreftet 
det de og TV 2 selv så på filmen, nemlig en ubåt. Dette var sant, selv om den ikke lå i sjøen utenfor 
Aure på Nordmøre. 

Mest av alt føler redaktøren med sin kvinnelige frilansjournlist, som helt og holdent har stolt på Jan 
Arne Midtsæter. Gjennom sin redaktør sier hun til Dagbladet.no at det ikke var mulig å se på 
Midtsæters ansikt at det kunne være tegn til en bløff. 

- Hun har det ikke lett nå, sier redaktøren. 

Etter Dagbladet.nos avsløring av ubåtbløffen brukte redaktøren kvelden på å trøste sin journalist.  

- Det er ordentlig dårlig gjort overfor henne og han skylder henne, meg og folk i Aure en stor 
unnskyldning. Innbyggerne trodde jo på historien om at de kunne ha en tikkende, millitær bombe ute 
i fjorden sin. Kanskje med farlig atomavfall og i verste fall våpen, sier redaktøren. 

Erichsrud nekter for at de var for raske på avtrekkeren. 

- Nei, ikke etter å ha jobbet med saken i tre uker og at vi satt med bilder som unektelig var en 
ubåt. Vi får trøste oss med at det er folk som har gått på verre bløffer før, selv om det er ekkelt 

TRØSTER: Lokalavisredaktør Odd Thore 
Erichsrud i Nordvest-nytt trøster sin 
frilansjournalist over mobiltelefon. Han setter 
liten pris for at ukas store ubåtbløff ble plantet i 
hans avis. 
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG 

FRIDGEIR WALDERHAUG, 
KRISTOFFER EGEBERG OG 
OLIVER ORSKAUG 
Torsdag 26.08.2004, 23:55 
oppdatert 11:17 

Page 1 of 2- Vi ble lurt - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406650.html



 

når media fra utlandet ringer. 

Redaktøren synes det bløffmakeren gjorde var dårlig gjort. Selv vil han klare å gå med hevet hode i 
bygda heretter, men han er mer usikker på om hobbyfotograf og sambygdning Jan Arne Midtsæter 
makter det. 

Se flere artikler i arkivet  

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 2 of 2- Vi ble lurt - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/26/406650.html



 Innenriks 

Har lurt Norge før
Det er ikke bare falske ubåter som 
skapes i Aure på Nordmøre. Les 
hvordan de lurte hele Norge med denne 
UFO-historien.  

(Dagbladet.no): Det er ikke første gang skøyere fra 
Aure lurer pressen. Spøken som ble igangsatt av Pål 
Kristian Vaag rullet enda lengre enn ubåtspøken til Jan 
Arne Midtsæter som Dagbladet.no avslørte i går. Hele 
forsiden til landets største avis, Verdens Gang, var 7. 
august 1984 prydet av det som i ettertid viste seg å 
være en gedigen bløff. 
- Dersom dette er en forfalskning er det uhyre dyktig 
utført. Om perspektivet stemmer der den flygende 
gjenstanden større enn et vanlig jagerfly, sa 
oberstløytnant Einar Smedsvig til VG den gangen.  

Selv erfarne UFO-eksperter gikk på spøken.  

- De aller fleste avsløres som forfalskninger på grunn 
av at de er dårlig laget. Dette bildet virker ekte. Det kan 
jeg si, selv etter kort tids granskning, sa UFO-ekspert 
Arne Børcke til samme avis.  

Også i denne saken ble Forsvaret trukket inn og kunne 
ikke finne noen feil på bildene. Først den 20. februar 
1985 sto Vaag frem på forsiden av samme avis og la kortene på bordet. Bildeanalysen til Norsk 
Institutt for vitenskapelig forskning og opplysning hadde nemlig analysert bildet i labben. Da så de 
fiskesnøret som den dreide treskiven var hengt opp i.  

Selv var Vaag ikke sikker på at ubåtbildene var en bløff da Adresseavisen snakket med ham i går. 
Men etter å ha sett dokumentasjonen fra Dagbladet.no, ble han overbevist.  

Vaag tjente mye penger på historien.  

- Jeg fant på dette for å skaffe meg litt oppmerksomhet da jeg skulle gjøre militærtjenesten. Jeg var 
egentlig litt interessert i UFO, men ble dessverre sparket ut av UFO-foreningen på grunn av spøken, 
sier han til Adresseavisen.  

Se flere artikler i arkivet  

UFO? Her er "UFO-bildet" som overrasker 
luftforsvarsstaben, skrev VG 7. agust 1984. 
Også denne gangen var det luringer fra Aure 
som sto bak. 
FAKSIMILE: VG 

Jan Thoresen 
Fredag 27.08.2004, 11:53 
oppdatert 03:15 

Page 1 of 2Har lurt Norge før - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/27/406695.html



 

HELSIDE: Saken fikk et helsides oppslag inne i 
avisen. "Oberstløytnant: Større enn et jagerfly".
FAKSIMILE: VG 

 © 2005 Dagbladet.no 
 Postadresse: Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo   Besøksadresse: Akersg. 49, 0180 Oslo    Tlf: 22 31 06 00 
 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen    Redaktør Dagbladet.no: Rune Røsten. 

 Utviklet av:  

Page 2 of 2Har lurt Norge før - Dagbladet.no

19.01.2005http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/27/406695.html



Fredag 27. august 2004 Nr. 223 Uke 35. 136. årgang. – Løssalg kr 10,00

TIPSTELEFON 22 20 00 00 SMS OG MMS TIL 1937 (merk sendingen med tips) MAIL/DIGITALFOTO TIL 1000tipset@dagbladet.no

tv-
prinsessa
tv-
prinsessa

Mari Grydeland (28) tar 
over etter «Team Antonsen». KINOAKTUELL: Gael Garcia Bernal (25)

FREDAG festet med 250 000
hiphopere i Miami .

jente-gael

yo, miamiyo, miami

96
SIDER

Drømme-
trekning
for RBK:

KANON
med
Arsenal

SPORTEN

BLE SKUTT I RYGGEN:

Politi-
leder
drept
av kjærestens eksmann

Mobilen
ble 
Mobilen
ble 
BRANN-
FELLE
BRANN-
FELLE
SIDE 10 OG 11

UBÅT-BLØFFEN
SIDE 20 OG 21

HØYT AKTET: En 34 år gammel mann, som var hovedtillitsvalgt ved 
Oslo-politiet, ble skutt og drept av kjærestens 53 år gamle eksmann i går
morges. Politiet utelukker ikke sjalusimotiv. Gjerningsmannen forsøkte å
ta sitt eget liv, og ble livstruende skadd. SIDE 6, 7 OG 8

FLERE SKUDD: 34-åringen ble truffet
av minst tre skudd i ryggen.

Foto: Elisabeth Sperre Alnes

Ola By Rise

BARE TULL:
«Møre-
ubåten» 
ligger ved
Barbados

File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/


20 FREDAG 27. AUGUST 2004NYHET

«Mystisk» ubåt 

AVSLØRER
DAGBLADETDet mystiske

ubåtvraket er slett
ikke mystisk – og
ligger langt fra
Nordmøre-kysten.
Tekst: Kristoffer Egeberg
keg@dagbladet.no

Oliver Orskaug
oor@dagbladet.no

Fridgeir Walderhaug
frw@dagbladet.no

AURE/OSLO (Dagbladet): Dag-
bladet kan avsløre at historien om
det mystiske ubåtvraket er bløff
fra ende til annen. Mannen fra
Aure, som hevder å ha fotografert
vraket med sitt selvbygde fjern-
styrte undervannskamera, har
neppe vært på over 5000 meters

dyp, 1850 km øst for Barbados i
Atlanterhavet. 

Det er nemlig der den japan-
ske ubåten I-52 møtte sin
skjebne. Og det er den ubåten
«vrakjegeren» fra Aure har
bløffet mediene med.

Dagbladet har funnet den origi-
nale undervannsvideoen tatt un-
der leteaksjonen «Operation Ri-
sing Sun». 

I 1998 laget den amerikanske
vrakjegeren Paul Tidwell en do-
kumentar om ubåten og funnet
for National Geographic. Bortsett
ifra bildekvaliteten, er originalfil-
men helt lik bildene som «vrakje-
geren» fra Aure har vist Nordvest-
nytt og TV 2. 

– Vi ble lurt, sier lokalavisre-
daktør Odd Thore Erichsrud. 

Som eneste medium i Norge
har Dagbladet.no og Dagbladet
fått eksklusiv rett til å vise origi-
nalbildene, og bilder fra ekspedi-
sjonen. Undervannsfilmene kan
du se på www.dagbladet.no.

Speilvendt
Ved å speilvende Aure-mannens
bilde presentert i Nordvestnytt,
fant vi nøyaktig det samme ut-
snittet på den ekte videofilmen.
Alle detaljer er like, selv rustflek-
kene på forsiden av ubåtens tårn. 

– Dette er mine bilder, jeg så
det med en gang jeg fikk dem
oversendt, sier filmprodusent
Paul Tidwell (56). 

Han vurderer å rettsforfølge
misbruket av filmmaterialet.

– Å stjele andres opphavsretts-
beskyttede materiale er alvorlig, i

hvert fall i mitt
land, sier Tid-
well.

Amerikane-
ren har viet 14 år
av sitt liv og
brukt nærmere
40 millioner
kroner i jakten
på den japanske
ubåten I-52.

– Jeg kan se detaljer på bildet
som avslører at det er en japanske
ubåt fra 2. verdenskrig. Dette bur-
de de såkalte ekspertene i det
norske sjøforsvaret også ha sett,
sier Tidwell.

Ubåten ble bygget i desember
1943. 

I juni 1944 dro den ut på topp-
hemmelig oppdrag. 

Ubåten skulle til nazi-okku-
perte Frankrike. 

Om bord var to tonn gull og

flere toppgraderte embetsmenn –
blant disse 15 vitenskapsmenn
som skulle lære og utvikle en ja-
pansk versjon av V-2-raketten. 

Det er fortsatt hemmelighold
knyttet til detaljene rundt I-52,
oppdraget, og hvem som var om
bord. Men båten fullførte aldri sitt
transportoppdrag. Ved midnatt
den 23. juni 1944 ble den senket
om lag 1850 km øst for Barbados i
Atlanterhavet. 

Ekspertflause
I hele går jobbet kjenningseks-
perter i Forsvaret med å iden-
tifisere bildene fra Aure-man-
nens film. 

Ingen har avslørt bløffen, til
tross for at filmen og bildene av
ubåten er sett av flere millioner
verden over i National Geogra-
phic dokumentaren «I-52: Search
for WWII Gold». Mens selve lete-

EKTE: Dette bildet er fra det originale opptaket som Paul Tidwell gjorde på 5000 meters dyp over den japanske ubåten I-52 i 1998. Båten, som ble senket 23. juni 1944, 
ligger i Atlanterhavet, øst for Barbados. Foto: Paul Tidwell

FOTOGRAF:
Paul Tidwell 

File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/


21FREDAG 27. AUGUST 2004 NYHET

er kjempebløff

aksjonen ble fulgt av over 225 in-
ternasjonale aviser og magasiner.

Alt Aure-mannen har gjort,
er å gjøre videobildene korne-
te og mer mystiske, speilvendt
dem, og bløffet til seg mystis-
ke ubåtoppslag i en rekke me-
dier - inkludert Dagbladet.no. 

MMS-bevis
– Vi får bare ta dette til etterret-
ning. Vi har hele tida sagt at vi
trengte mer bildemateriale og in-
formasjon om funnstedet før vi
kunne avgjøre om vi skulle sende
ned egne ressurser for å undersø-
ke ubåtvraket, sier presseoffiser
Thom Knustad ved Fellesopera-
tivt hovedkvarter i Stavanger.

Han understreker at forsva-
ret aldri konkluderte med noe,
ikke engang om det dreide seg
om en ubåt.

– Vi trengte en posisjon før vi

kunne iverksette noe, så det viser
at det var en riktig vurdering av
oss å vente.

– Hva slags dokumentasjon
har forsvaret? 

– Et MMS-bilde, svarer han. 
– Ikke noe mer, ingen film-

opptak?
– Nei, bildet var tatt fra en vi-

deo og viste ubåttårnet. 
Dette avslører hvor enkelt det

er å manipulere media og andre.
Vi må alle trekke lærdom av dette,
sier Knustad, som er glad Dagbla-
det.no har gått bildet nærmere et-
ter i sømmene. 

– Hvis jeg legger godviljen til,
så kan jeg også se et snev av hu-
mor i dette, sier han.

– Det begynte med en
spøk i vennegjengen, men
da media ble tipset fikk
jeg hetta, sier Jan Arne
Midtsæter.

FALSK: Her er bildet bløffmakeren fra Aure hevdet var hans egne amatøropptak av et mystisk ubåtvrak på Nordmøre-kysten. Bildet har han speilvendt og gjort kornete og
grått for å lure sitt publikum.

Les mer, og se de unike
filmopptakene av 
ubåt-vraket

Mannen som lurte Norge

39-åringen fra Aure er mannen
som har lurt norsk presse, forsva-
ret og lokalbefolkningen til å tro
at det lå en ukjent ubåt utenfor
kysten av Nordmøre. Dagbladet-
.no konfronterte mannen med at
vi visste sannheten tidligere i dag,
men han nektet for å være jukse-
makeren bak de grumsete under-
vannsbildene.

– Jeg var lettet at noen hadde
avslørt det, men samtidig klar-
te jeg ikke å fortelle sannhe-
ten. Saken ble fort mye større

enn jeg trodde den skulle bli.
Det ringte journalister fra alle
kanter, til og med fra utlandet,
sier Midtsæter.

I kveld tok han kontakt med
Dagbladet.no og erkjente spøken.

Han var lei seg og ønsker å bekla-
ge at han har lurt mange.

– Jeg gjorde ikke dette med vil-
je. Noen venner var hjemme hos
meg og så videoopptaket jeg had-
de filmet fra en tv-dokumentar.
De spurte meg hva det var, og jeg
sa at det var noen opptak jeg had-
de gjort av en ubåt ute i fjorden.
De bet på, men jeg hadde aldri
trodd at de skulle fortelle dette vi-
dere.

Vennene fortalte det til andre i
lokalmiljøet på Aure, som igjen
tipset media. Og lokalavisa Nord-
vest-nytt bet på saken. I går pre-
senterte TV 2 den som hoved-
oppslag på sin sending og dermed
fulgte sjøforsvaret og hele Akers-
gata med på spøken.

JUKSET: Jan Arne Midtsæter
bløffet om at han hadde tatt 
bilder av ubåten. 

File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/
File:\PRODIOPdf�-08-27/





	Ubåt-bløffen.pdf
	Ubåt-bløffen.pdf
	N20040826201913.PR
	N20040826141212.OEI
	.Side-1-tekst.ART2
	xxART--ENV11
	N20040826183930.PR
	N20040826221457.PR
	N20040826221847.PR
	N20040826230414.PR


	«Mystisk» ubåt er kjempebløff 1.pdf
	N20040826213347.PR
	N20040826214732.KE

	«Mystisk» ubåt er kjempebløff 2.pdf
	N20040826213347.PR
	N20040826214732.KE


