
Til: 

SKUPs prisjury 

Institutt for Journalistikk 

Postboks 1432 

1602 Fredrikstad 

 

 

 

METODERAPPORT 

 

«CARL I HAGEN OG SE OG HØR» 
 

1. Navn på journalist(ene) som har gjort jobben.  
 

Sigvald Sveinbjørnsson og David Stenerud 

 

2. Tittel på arbeidet, prosjektet.  

 

Carl I. Hagen og Se og Hør 

 

3. Hvor og når det er publisert. 
 

I alt 17 saker - på NA24, NA24 Propaganda og TV 2 Nettavisen i tidsrommet 22. 

august  til 9. september 2006. 

 

22. august: 

Hagen mottok penger fra Se og Hør (22. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/hagen+mottok+penger+fra+se+og+hør/art315399.html 

 

«Vi stilte opp gratis» (22. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/«vi+stilte+opp+gratis»/art315536.html 

 

Taus om Se og Hør-penger (22.august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/taus+om+se+og+hør-

penger/art315533.html 

 

Reagerer på Hagens bindinger (22.august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/reagerer+på+hagens+bindinger/art315461.html 

 

- Svekker kun Se og Hør (22. august) 

http://www.na24.no/nyheter/article717011.ece 

 

23. august 

- Frykter for Hagens ettermæle (23. august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/-

+frykter+for+hagens+ettermæle/art315539.html 

 



24. august 
- Se og Hør betalte turen min (24. august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/-

+se+og+hør+betalte+turen+min/art315717.html 

 

Gir bort Se og Hør-penger til Frelsesarméen (24. august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/gir+bort+se+og+hør-

penger+til+frelsesarméen/art315683.html 

 

25. august 

Politikerglans til salgs (25. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/politikerglans+til+salgs/art315960.html 

 

- Dette gjør alle (25. august) 

http://www.na24.no/naeringsliv/article720538.ece 

 

28. august 

Frp varsler gjennomgang (28. august) 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/article721951.ece 

 

Politikere reklamerer for millioner (28. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/politikere+reklamerer+for+millioner/art316142.html 

 

Dette får toppolitikerne (28. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/dette+får+toppolitikerne/art315957.html 

 

29. august 

- Hagen bør vurdere sin stilling (29. august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/-

+hagen+bør+vurdere+sin+stilling/art316269.html 

  

- Må være jobbrelatert (29. august) 

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/-

+må+være+jobbrelatert/art316266.html 

 

30. august 
Korrupsjonsekspert ut mot Hagen (30. august) 

http://www.propaganda-

as.no/hovedseksjon/media/korrupsjonsekspert+ut+mot+hagen/art316324.html 

 

8. september 

- Hagen kjøpt billig (8. september) 

http://www.na24.no/article732456.ece 

 

4. Redaksjon og redaksjonsadresse, samt tlf.nr.  

NA24, Karl Johans gate 16 B, 0130 Oslo 



Telefon: 40013500 

 

5. Journalistens (eller kontaktpersons) adresse og telefonnummer.  

David Stenerud 

Nordmannsgate 44 

0655 Oslo 

99390721 

 

Sigvald Sveinbjørnsson 

Briskebveien 74 

0259 Oslo 

92839359 

 

(Ole Berthelsen og André Clark Utvik bidro også underveis - til henholdsvis én og to 

saker) 

 

6. Redegjørelse for arbeidet;  

a) I begynnelsen av august fikk vi et tips fra en person som hadde 

annenhåndskunnskap om eksistensen av en kontrakt mellom Carl I. Hagen og Se og 

Hør i forbindelse med en hjemmehos-reportasje i 2003. 

  

Vår kilde ville ikke røpe sin venns identitet, men vedkommende hevdet å ha sett 

kontrakten. 

 

Det skulle etter hvert vise seg at kontrakten eksisterte og at den innebar et honorar til 

Hagen fra Se og Hør på minst 50.000, kanskje så mye som 100.000 kroner.  

 

Det første vi gjorde var lete frem en kopi av det aktuelle Se og Hør-oppslaget på 

Nasjonalbiblioteket (Se og Hør har ikke arkiv så langt tilbake, fikk vi beskjed om). 

 

b) Men hadde virkelig Se og Hør betalt penger til Carl I. Hagen for å slippe Se og Hør 

inn i hjemmet hans like før han skulle selge?  

 

Det opplagte svaret var selvsagt nei. Hagen fikk omtale og presentasjon av sin bopel i 

Oslo som var til salgs - og dermed indirekte reklame ifølge eksperter verdt flere 

hundre tusen kroner. Men vi valgte allikevel å prøve. 

 

d) Vi ønsket å gjøre oss så sikre vi kunne på at det var sannsynlig at informasjonen 

stemte. Det innebar blant annet å be vår kilde skaffe oss flest mulig detaljer fra 

kontrakten, og å kontakte tidligere Se og Hør-ansatte - for å få bekreftet at dette var 

verdt å grave i.  

 

Ledelsen i Se og Hør - nærmere bestemt Odd Johan Nelvik - ville «av prinsipp» ikke 

si noe om saken, og bidro ikke til å gi oss noen som helst pekepinn på om 

informasjonen stemte. 

 

V tok også kontakt med Per Edgar Kokkvold, for å få hans syn på saken - gitt at det 

var sant at en folkevalgt hadde tatt seg betalt for å stille opp for pressen, noe han så 

svært problematisk på. 

 



I denne saken var graving i dokumenter ikke en mulighet. Etter å ha ringt, snakket 

med, lagt igjen beskjed og sendt SMS til Carl I Hagen en rekke ganger, ble det også 

etter hvert tydelig at Stortingets visepresident i utgangspunktet ikke kom til å 

kommentere en eventuell honoraravtale med Se og Hør overhodet.  

 

Dermed måtte vi tenke strategi: 

 

Midt i august ringte vi Fremskrittspartiets generalsekretær Geir Moe og spurte om 

eventuelle penger fra Se og Hør til daværende partiformann Carl I. Hagen ville passert 

gjennom partiet, eller gått til partiet. 

 

Vårt håp var at dette ville føre til at generalsekretæren, for å unngå at partiet ble 

trukket inn, ville be Hagen om å svare på vårt spørsmål. 

 

Det virket.  

 

Kort tid etter, ettermiddagen mandag 21. august, mottok vi følgene e-post fra Carl I. 

Hagen: 

 

«- Når det stilles spørsmål både til meg og ansatte i FrP om jeg har mottatt honorar 

fra bladet Se og Hør så må noen synes slike personlige og private forhold ikke 

tilhører privatlivets fred. Jeg velger derfor å bekrefte at jeg som andre politikere som 

en tid var faste spaltister i Se og Hør, mottok honorar for disse. Se og Hør hadde også 

i mange år vært sterkt interessert i en ”hjemme-hos-reportasje” hos oss på Bestum i 

Oslo, som vi alltid avslo for å forsøke å verne litt av vårt liv mot innsikt og 

offentlighet. På det tidspunkt hvor vi hadde bestemt oss for å selge og kjøpe et annet 

sted å bo mottok vi et godt tilbud fra Se og Hør om en slik reportasje som kunne virke 

positivt for våre salgsmuligheter, inkludert at vi fikk et honorar som var vanlig for Se 

og Hør å betale ulike grupper av 

”kjendiser” for slike reportasjer. Etter grundig overveielse valgte vi å takke ja til 

tilbudet og det ble en meget god og hyggelig presentasjon av vår eiendom på Bestum. 

 

- Jeg kan også for ordens skyld opplyse at det er trukket og betalt skatt av alle 

honorarene.» 

 

Vi publiserte saken «Hagen mottok penger fra Se og Hør» den påfølgende morgenen, 

22. august. Saken ble sitert absolutt over alt, og vi fulgte opp med reaksjoner og 

analyser. 

 

Saken ble debattert på radio, var hovedsak på RedaksjonEN og to dager på rad på 

Tabloid på TV 2. I første omgang var Hagen skyteskive alene. 

 

c) Nå utvidet vi problemstillingen: 

Politikere har de siste årene blitt langt mer «kjendis-orientert» Var Hagen alene? Var 

det flere som mottok  vederlag fra Se og Hør?  

 

Vi dro tilbake til Nasjonalbiblioteket og bladde i løpet av et drøyt dagsverk oss 

gjennom tre hele årganger av Se og Hør, på jakt etter andre toppolitikere som hadde 

stilt opp for og åpnet hjemmet sitt for Se og Hør. 

 



Det var en rekke av dem, en overvekt av Frp-politikere, men de fleste partier var 

representert. 

 

I løpet av de neste dagene ringte vi samtlige, og avslørte at flere hadde fått reiser og 

gaver av ukebladet for å stille opp. 

 

c) Dessuten så vi at flere politikere hadde stilt opp i forbindelse med premierer på 

sirkus. Dette tok vi tak i. De hadde hele familien med – og poserte villig for pressen 

(deriblant Se og Hør). Vi stilte oss spørsmålene: Hvorfor? Hvem hadde betalt for 

billettene?  

 

Motvillig svarte toppolitikere som Dagfinn Høybråten og andre at de hadde blitt 

invitert til disse evenementene. Blant annet ble Høybråten, mens han var 

helseminister, invitert til Tusenfryd med hele familien i forbindelse med 

sommeråpningen. Det ble en reportasje i Se og Hør – med en helseminister som 

mente at dette var mye helse i. 

 

Prolog 

Carl I. Hagen har til dags dato ikke svart på den voldsomme kritikken for å ha tatt 

penger for å gjøre noe en toppolitiker er valgt av folket til å gjøre, nemlig å stille opp 

for offentligheten. 

 

Krikken kom også fra Norges fremste korrupsjonseksperter: Det ble pekt på at Carl I. 

Hagen og Fremskrittspartiet i perioden rundt oppslaget fra Hagen hjem i 2003 aktivt 

hadde støttet Se og Hør i pressestøtte-saken, samt jobbet for at ukebladet skulle få 

plass i Stortingets presselosje. Her sitter i dag Se og Hør-journalist Preben Sparre- 

Enger, som var journalisten som skrev den etter hvert famøse «hjemme hos Hagen»-

reportasjen. 

 

Så vidt NA24 har kunnet registrere har ikke en eneste toppolitiker åpnet hjemmet sitt 

for Se og Hør siden NA24s artikkelserie i august og september 2006. Det har også 

vært svært få, om noen, kjendispregede oppslag med poserende politikere i den 

kulørte presse som sådan etter våre oppslag i fjor høst. 

 

7. Hvor mye arbeidstid og eventuell fritid er brukt på prosjektet?  

Cirka et månedsverk til sammen fordelt på to personer i seks uker.  

 

8. Spesielle erfaringer du vil nevne.  

Den mest spesielle erfaringen i forbindelse med denne saken, handler egentlig ikke 

om saken i seg selv, men vi mener det er verdt å nevne. Dekningen i mediene 

forøvrig, spesielt tv-debattene synliggjorde eksistensen av et a- og b-lag i norsk 

presse. 

 

Hagen/Se og Hør-saken var en av de første virkelig store sakene født i en liten, 

selvstendig nettredaksjon som fikk politiske ringvirkninger og skapte stor debatt. 

 

Vi ble skikkelig kreditert, men i debattene og kommentarspaltene var vi ikke inviter 

og knapt nok nevnt. NA24 ble ikke tatt seriøst som nyhetsmedium. 

 

I ettertid ser vi at det arbeidet som ble lagt ned i denne saken åpnet øynene for at 



nettet også kan avføde god og vesentlig, gravende journalistikk:  

 

Også på nettet finnes ønsket om selv å sette dagsorden, og ikke bare slavisk halse etter 

begivenheter og andre mediers avsløringer. 

 

 

9. Sted og dato, samt din underskrift. 

 

Oslo, den 15. januar 2007 

 

 

___________________  ___________________ 

David Stenerud   Sigvald Sveinbjørnsson 

 

 


