
SKUP 2008 – 29   
 

Prosjekt:  Operasjon Gro 
Medarbeider: Ulf André Andersen og Per Arne Solend 
Publikasjon:  Dagbladet 
Publisert:  Januar – mars  2008 
Medium:  Avis 
Tema:   Helse 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 1 av 13 

Operasjon Gro - slik tok landsmoderen en snarvei 
i helsekøen Ulf André Andersen og Per Arne Solend Dagbladet 
Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 2 av 13  



Operasjon Gro – slik tok landsmoderen en snarvei i helsekøen  
Publisert i Dagbladet, 3. januar 2008 til 13. mars, samt noen oppfølgingssaker.  

Ulf André Andersen Telefon: 916 00 489  

E-post: ulf.andre.andersen@shf.no Per Arne Solend Telefon: 95 16 83 93  

E-post: perasol@gmail.com  
Andersen og Solend har sluttet i Dagbladet.  

Kontaktinformasjon til redaksjonen:  

Dagbladet Postboks 1184 Sentrum 0107 Oslo  

Telefon: 24 00 10 00 Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 3 

av 13  



Oppsummering og konsekvenser  
 
Gjennom to uker i januar 2008, dokumenterte Dagbladet at tidligere statsminister Gro Harlem 

Brundtland (Ap) fikk særbehandling av det norske helsevesenet.  

 

Ullevål universitetssykehus brøt loven - på grunn av Gros posisjon som tidligere statsminister og 

WHO-direktør. Sykehuset utfordret dermed prinsippet om likebehandling i helsevesenet, noe som 

alltid har stått sentralt for Arbeiderpartiet.  

 

Saken avdekket også en systemsvikt i behandlingen av utenlandspasienter, og at manglende 

kommunikasjon mellom Nav, Folkeregisteret og helseforetakene kan ha ført til at flere hundre 

slike operasjoner har vært utført i strid med norsk lov.  

 

Daværende Helseminister Sylvia Brustad (Ap) krevde full gjennomgang av systemfeilen, og 

dessuten at partifelle Gro umiddelbart måtte rydde opp og selv betale for operasjonene.  

 

Som en konsekvens av avsløringen måtte Gro Harlem Brundtland og ektemannen Arne Olav 

betale flere hundre tusen kroner av egen lomme for helsetjenestene de hadde mottatt i Norge i 

strid med loven.  

Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 4 av 13  



Når og hvordan kom arbeidet i gang, hva var ideen som startet 

det hele? 16. juni 2003 hadde Ulf André Andersen en artikkel på trykk i Dagbladet om at 

tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland (Ap), hadde kjøpt private tjenester for sin mor som 

lå innlagt på et offentlig sykehjem. I artikkelen heter det blant annet: Familien Harlem, med Gro 

Harlem Brundtland og den tidligere justisministeren Hanne Harlem i spissen, har valgt å betale for en 
personlig assistent for sin syke mor, Inga Harlem (84), slik at moren er sikret den omsorgen hun 
trenger. Engasjert i flere år Den kvinnelige assistenten går turer, spiser med henne og er bindeleddet 
mellom familien og sykehjemmet. Personen har vært engasjert i flere år og ordningen blir administrert 
av Hanne Harlem. Den tidligere justisministeren har meddelt Dagbladet at hun ikke ønsker at 
artikkelen skal komme på trykk og at familien på ingen måte har bidratt til å offentliggjøre den. 
Familien Harlem/Brundtland har i utpreget grad vært med på å prege norsk helsevesen. Faren, 
Gudmund Harlem, var sosialminister1955 - 61, Gro Harlem Brundtland var miljøvernminister og 
statsminister, og yngstedatter Hanne Harlem var justisminister. Et offentlig helsevesen og 

likebehandling har vært viktige prinsipper for familien og en sentral del i Arbeiderpartiets politikk”. Gro 

Harlem Brundtland likte svært dårlig at Dagbladet omtalte saken, noe hun også ga uttrykk for. I 

artikkelen er også valgforsker Frank Aarebrot intervjuet. Aarebrot sier han skjønner folk kan 

reagere på ordningen, men uttalte også: - Men jeg synes ikke ordningen er et brudd med den 

sosialdemokratiske ideologi. Her snakker vi om kjøp av tilleggstjenester og ikke sniking i helsekøen.” 

Den gang ble ikke saken fulgt opp videre. Men da Dagbladet i 2007 satte ned ei 

dokumentargruppe, kom både denne saken og Gro Harlem Brundtland raskt opp som mulige 

temaer å jobbe videre med. Etter å ha gått av som generalsekretær i Verdens helseorganisasjon 

(WHO), hadde Brundtland og ektemannen Arne Olav Brundtland flyttet til Nice i Frankrike, et 

land som ikke har en tilsvarende åpenhetskultur som den vi finner i Norge. Det slo oss at Gro i 

større grad enn andre tidligere statsministre hadde forsvunnet fra den offentlige radaren. Vi ville 

derfor se nærmere på den tidligere statsministerens nye liv på Rivieraen og hennes forbindelser til 

Norge.  

Vi hadde begge erfaring som undersøkende journalister i Norge, men så raskt at våre vanlige 

metoder ikke ville føre oss langt i Frankrike. Der finnes ikke noen offentlige skattelister, 

eiendomsregister eller Folkeregister, som vi tar som en selvfølge. Andre oppgaver, dårlig tid i 

jobbhverdagen og manglende tilgang på informasjon gjorde at problemstillingen rundt Gro ble 

lagt litt på is. Ett biprodukt kom imidlertid ut av våre helt innledende og relativt overfladiske 

undersøkelser, nemlig en svært interessant forbindelse. Det viste seg at Gro Harlem Brundtlands 

personlige pressetalsmann, Jon Mørland, nylig hadde brutt ut av PR-byrået Geelmuyden.Kiese, og 

startet eget selskap. Da vi slo opp dette i Brønnøysundregisteret, viste det seg at Stein Erik Hagen 

hadde en 10 prosents eierandel i dette selskapet, gjennom sitt selskap Canica. Dette Metoderapport 

til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 5 av 13  



slo oss som noe påfallende, selv om dette var før det store oppgjøret mellom Stein Erik Hagen og 

Jens Stoltenberg i det berømte ”nyttårsintervjuet” i Dagens Næringsliv seinere samme år. Vi lagde 

ikke en egen sak om dette umiddelbart, men noterte oss det for bruk ved en seinere anledning. 

Sommeren 2007 dukket denne anledningen opp. Da vikarierte Solend som avdelingsleder for 

nyhetsavdelingen i Dagbladet, og Stein Erik Hagen havnet i krangel med utenriksminister Jonas 

Gahr Støre, etter at sistnevnte hadde løftet fram Hagen i en tale. Hagen meldte seg også på i den 

offentlige debatten om høyhastighetstog. Dette aktualiserte forholdet mellom Stein Erik Hagens 

offentlige profil og det faktum at hans PR-rådgiver også jobbet for en Ap-profil som Gro. 

Mørland hadde for øvrig på dette tidspunkt et rykte som sparringspartner for Jens Stoltenberg før 

valgseieren i 2005. I samarbeid med Ole Husebø Schøyen, publiserte vi derfor en artikkel som var 

første gang Mørlands dobbeltrolle ble offentlig kjent. Når det gjaldt vår hovedspor, Gro Harlem 

Brundtland, stod saken imidlertid fortsatt på vent, mens vi jobbet med andre prosjekter. Dette 

skulle endre seg mot slutten av 2007, takket være to sammentreff. Det ene var Gro Harlem 

Brundtlands forhold til Pepsi-konsernet, som NRK omtalte i begynnelsen på desember. Dette 

aktualiserte vår interesse for Gro, og vi bestemte oss for å følge opp ambisjonene fra tidligere på 

året. Særlig merket vi oss at Gro nektet å svare på spørsmål rundt hvor mye hun fikk betalt for 

jobben, og hva arbeidsoppgavene egentlig gikk ut på. Det andre var et metodisk gjennombrudd, 

takket være en ferietur Andersen hadde til Frankrike. Der kom han i kontakt med norske 

pensjonister på Rivieraen, og samtaler med disse satte oss på et spor vi ikke hadde tenkt på. For 

selv om Gro ikke lenger betalte skatt til Norge, var ikke alle bånd til det norske byråkratiet brutt. 

Særlig var forholdet til trygdemyndighetene noe som voldte mye bekymring for pensjonistene. Å 

forholde seg til Nav fra utlandet var slett ikke enkelt, kunne de fortelle. (Se under for nærmere 

beskrivelse av metoden) Denne gangen bestemte vi oss for å gå grundigere til verks for å 

finne informasjon om Gro. Hva var den sentrale problemstilling ved 

starten av prosjektet? Det overordnede spørsmålet vi stilte oss var: Er det forskjell på 

Gro Harlem Brundtlands liv og lære, sett i lys av likhetsprinsippet som står sentralt i 

Arbeiderpartiet program? Dette spørsmålet favner vidt, og kan omfatte handlinger som både er 

moralsk tvilsomme, og rene regel- og lovbrudd. Vi bestemte oss for i utgangspunktet å legge lista 

høyt for hva vi skulle publisere. Bare dersom vi kunne dokumentere at Gro hadde begått regel 

eller lovbrudd, eller havnet i klammeri med norske myndigheter etter at hun bosatte seg i 

Frankrike, mente vi å ha nok materiale til å kunne publisere. Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf 

André Andersen og Per Arne Solend Side 6 av 13  



Ble problemstillingen endret underveis? I så fall, hvorfor og hvordan? 
Problemstillingen vår endret seg en rekke ganger under arbeidet med saken. Til slutt satt vi igjen 

med følgende hovedspørsmål:  

 

Ble loven brutt da Gro Harlem Brundtland fikk sine hofteoperasjoner i Norge?  

 

Underveis dukket det også opp en rekke underspørsmål og sidespor til dette. Vi har blant annet 

undersøkt:  

 

Skattespørsmålet, og om Gro faktisk kunne regnes som utflyttet fra Norge (mer om dette under).  

 

Gros bruk av Jon Mørland som informasjonsrådgiver.  

 

Mørlands forhold til Arbeiderpartiet.  

 

Ektemannen, Arne Olav Brundtlands bruk av norske helsetjenester.  

 

Gros forhold til Arbeiderpartiet.  

 

Kort beskrivelse av organiseringen av arbeidet, metodebruk, 

kildebruk, utfordringer underveis mv. Som nevnt fikk vi et metodisk 

gjennombrudd da Andersen var på feire i Frankrike. Etter at han hadde snakket med pensjonistene 

der, kom vi på ideen om å sette opp en oversikt over en typisk norsk pensjonist og hvilke norske 

instanser vedkommende måtte forholde seg til ved utflytting til Frankrike. Dette gjorde vi 

gjennom samtaler med en rekke kilder, og vi fikk etter hvert et godt bilde av hvor komplisert dette 

kunne være, og ikke minst hvor hardt norske myndigheter slo ned på selv det minste avvik. 

Innledende samtaler ga oss følgende hovedliste å jobbe ut fra:  

 

Forholdet til trygdemyndigheter og pensjon.  

 

Bruk av norske helsetjenester.  

 

Skatt, spørsmål rundt hvor mange dager man kan oppholde seg i Norge  

 

Regler for å eie eiendom i Norge.  

 
Mulige kontaktpunkter og kilder  
Gro  
Norske myndigheter  

Andre pensjonister i Frankrike Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per 

Arne Solend Side 7 av 13  



Nav slo oss umiddelbart som det mest interessante sporet, og var samtidig den instansen vi kjente 

minst til. Vi måtte derfor nå sette oss inn i deres omfattende regelverk. På bakgrunn av samtale 

med de norske pensjonistene i Frankrike fant vi raskt fram til Folketrygdlovens §19-6, som krever 

at alderspensjonister mellom 68 og 70 år skal oppgi alle inntekter til Nav. Bakgrunnen for denne 

bestemmelsen er at pensjonssystemet fungerer slik at det i denne perioden er grunnlag for 

avkorting i folketrygdytelsene dersom pensjonisten har inntekter over 2G. Gro, som på dette 

tidspunktet var 68, hørte inn under denne bestemmelsen. Å få kilder i Nav var ikke enkelt, men da 

vi henvendte oss dit om problemstillingen merket vi umiddelbart på svarene at noe ikke var som 

det burde være, og vi ble henvist til høyeste nivå i Nav utland. Nav opptrådte som en profesjonell 

etat med tanke på taushetsplikt, men etter hvert klarte vi likevel å skaffe klare indikasjoner på at 

alt ikke var som det skulle mellom den tidligere statsministeren og norske trygdemyndigheter. 

Like før jul i 2007 hadde vi til slutt fått nok informasjon til at vi følte oss trygge på at Gro ikke 

hadde overholdt opplysningsplikten i loven. Vi bestemte oss for å konfrontere Gro, noe som 

skulle vise seg å ikke være så enkelt. Informasjonsrådgiver Jon Mørland likte dårlig vår 

henvendelse, og det skulle ta mange dager før han kom tilbake med et svar. Om det var tilfeldig 

eller ikke vet ikke vi, men først i romjula kom svaret som bekreftet det vi nå viste: Gro hadde ikke 

innrapportert sine inntekter som hun skulle. Vi valgte å vente til 3. januar med å publisere den 

første saken, som ble hovedoppslag i Dagbladet: ”Gro i trygdetrøbbel – Oppga ikke 

Pepsipengene” (Dagbladet, 3. januar 2008, se vedlegg) At saken fikk akkurat denne inngangen, 

var en bevisst tabloid vurdering. Saken kunne nok fremstå som noe teknisk og en detalj. Det var 

også slik Gros informasjonsrådgiver hadde interesse av å fremstille den. Under Pepsi-debatten var 

det gjort et poeng ut av at Gro nektet å opplyse hvor mye hun fikk i honorar for jobben. At hun 

heller ikke hadde oppgitt dette til myndighetene, i strid med regelverket, mente vi kunne være en 

mer spennende inngang enn det rene tekniske i saken. Vi jobbet nå fortløpende med saken, og det 

var stadig like vanskelig å få Gro i tale på en fornuftig måte. Et av spørsmålene var naturligvis 

hvor store inntekter Gro egentlig hadde. Under søk på Internett dukket Gro opp på nettsidene til 

flere talebyråer, uten at det var oppgitt noen pris på hennes tjenester. Vi ringte derfor opp ett av 

byråene og spurte hvor mye det kostet å leie Gro til én times foredrag. Under denne samtalen 

oppga vi at vi jobbet i en mediebedrift, og ønsket å leie Gro. Svaret dannet grunnlag for vår andre 

artikkel, som også ble hovedoppslag i Dagbladet: ”Gro holder foredrag for eliten - Krever 

350.000 kroner i timen” (Dagbladet, 4. januar 2009) Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf 

André Andersen og Per Arne Solend Side 8 av 13  



Denne saken måtte vi trykke uten kommentar fra Gro, da kommunikasjon via Mørland ikke 

akkurat var tilfredsstillende, ut fra kravene til troverdig nyhetsformidling. Vi hadde nå flere spor 

vi ønsket å gå videre på. Ett av disse var forholdet til norske skattemyndigheter. Vi var kommet på 

sporet av den såkalte kildeskattproblematikken, og hadde registrert at norske myndigheter planla 

en lovendring som skulle sørge for at norske pensjonister i utlandet måtte skatte av sine pensjoner 

i Norge. Vi ønsket derfor å undersøke hvordan Gro som utenlandspensjonist etterlevde kravene i 

skattelovgivningen. Et møte med reportasjeledelsen satte oss imidlertid på andre tanker. 

Beskjeden fra ledelsen var klar: Vi måtte roe ned trykket mot Gro, som nå hadde fått to førstesider 

på to dager. Vi hadde brukt mye tid og krefter på å sette oss inn i regelverket på trygdeområdet. Å 

gjøre det samme på skattefeltet fristet ikke når vi fikk denne tilbakemeldingen fra 

reportasjeledelsen. I tillegg hadde vi vært i kontakt med ekspert som fortalte at regelverket her var 

uoversiktelig. Vi valgte derfor å ta helg, fremfor å bruke fredag ettermiddag på å jobbe videre med 

en sak det var liten interesse for. Tanken var å gå videre på dette sporet mandag, men nå var også 

konkurrentene kommet på banen. VG hadde lørdag 5. januar ett oppslag som slo fast at 

skatteavtalen med Frankrike gjorde at Gro verken ble beskattet i Norge, eller i Frankrike. Hun var 

altså for nullskatteyter å regne på sin statsministerpensjon. Selv om oppslaget i VG var svært 

irriterende for oss som hadde brukt mye av tiden på Gro den siste måneden, hadde det også en 

annen effekt: Det gjorde at reportasjeledelsen i Dagbladet snudde tvert, nå gjaldt ikke lenger 

beskjeden om å ligge lavt. Vi ble snarere kalt tilbake på jobb lørdag morgen. I de første samtalene 

med informasjonsrådgiver Mørland, hadde han lagt vekt på at Gro var ”svært opptatt” av å ha alt i 

orden i sitt forhold til norske myndigheter. Det var nå etter hvert klart at dette ikke stemte helt. Vi 

besluttet å utvide undersøkelsene, og valgte å gå videre med det som hadde vært vårt hovedspor, 

forholdet til norske trygdemyndigheter. Det syntes dessuten klart at skattesaken nok var av en mer 

moralsk karakter, og synliggjorde en forskjell på liv og lære. Vi ville derimot undersøke om det 

også kunne foreligge brudd på lover og regler hos Gro. I forbindelse med publiseringen av den 

første saken hadde vi sett gjennom både Dagbladets og Scanpixs bilder av Gro fra de siste årene. 

En ting slo oss nå, og det var bildene fra Aps landsmøte i 2007, der Gro kom på krykker. Et 

tekstsøk bekreftet at hun var hofteoperert ved flere anledninger. Det ingen hadde spurt om, var 

hvor, og hvem som betalte. Frankrike-pensjonistene vi tidligere hadde vært i kontakt med, fortalte 

at det kunne by på store problemer i forhold til norsk helsevesen å flytte til utlandet, men vi hadde 

ikke fulgt dette opp særskilt. På dette tidspunktet var kommunikasjonen med Gro via Mørland 

begynt å gå noe bedre, og vi forela ham problemstillingen: Var Gro operert i Norge, og hvordan 

kunne det skje når hun var utflyttet. Svaret vi fikk var relativt kryptisk: ”–Vi blir trukket 

syketrygdeavgift ved utbetaling av våre pensjoner, etter en avtale mellom en rekke land innenfor EØS-
området, bla Norge og Frankrike, om samarbeid omkring helsetjenester og trydderettigheter.”  

Dermed stod to ting klart for oss. Gro var operert ved Ullevål Universitetssykehus til Metoderapport 

til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 9 av 13  



tross for at hun ikke betalte skatt til Norge. Og: Vi måtte undersøke regelverket nærmere. Likevel 

hadde vi nok materiale til å kunne publisere saken: ”Nullskatteyter Gro bruker norske 

sykehus” (Dagbladet, 6. Januar) Saken ble igjen hovedoppslag. Vi dro tilbake på jobb søndag, 

med det mål å klarlegge reglene knyttet til utenlandsoperasjoner. På nytt ble kontakten med andre 

norske pensjonister i Frankrike verdifull. Tilbakemeldingen var klar: Gros forklaring kunne 

umulig stemme. Vi måtte nå sette oss nærmere inn i EUs regler for helsehjelp til andre lands 

borgere, som også gjelder Norge via EØS-avtalen. I dette arbeidet var det svært nyttig at Solend 

tidligere hadde jobbet i EFTAs overvåkningsorgan i Brussel, og dermed hadde noe innsikt i 

problemstillingen. I dette arbeidet benyttet vi flere kilder, blant annet avgjørelser fra 

”Klagenemnda for behandling i utlandet” her i Norge. Etter praksis i EU har det enkelte 

medlemsland et visst handlingsrom når det gjelder å utarbeide regelverket for behandling i 

utlandet. Det franske systemet ligner det norske, ved at det krever en forhåndsgodkjenning fra 

myndighetene, dersom en person som er bosatt der skal motta behandling i utlandet og få dette 

dekket av den franske trygdekassen. Slik tillatelse må gies på et såkalt E112-skjema. Her er det 

trolig noe forvirring ute og går hos mange, da de fleste er vant til det såkalte E111 kortet som gir 

alle nordmenn rett til akutt behandling i alle EØS land under reise. Men dette dekker altså ikke 

planlagt behandling, som Gros hofteoperasjoner. Vi befant oss på nytt i det som skulle bli en 

typisk situasjon under arbeidet med denne saken. Etter å ha avdekket nye momenter fikk vi ikke 

kontakt med Gro. Denne gangen var spørsmålet ganske enkelt: Hadde hun fått et E112 skjema fra 

franske myndigheter før operasjonen? Men Mørland kunne nok en gang ikke formidle kontakt 

samme dag. Basert på det vi visste, publiserte vi derfor saken: ”Gro fikk særbehandling i 

helsekøen” (Dagbladet, 7. januar 2008). Dette hadde vi dekning for, gjennom at bruk av E112 

operasjoner tilhører de absolutte sjeldenheter. Vår research hadde også avdekket at norske 

myndigheter har en svært restriktiv praksis når det gjelder å innvilge slik behandling. Grunnen til 

dette er enkel: Man frykter at helseutgiftene skal komme ut av kontroll. Dagen etter kom svaret 

fra Gro. Hun hadde ikke fremvist noe E112 skjema forut for operasjonen, men var ellers svært 

sparsomlig med opplysninger. I sitt svar gikk hun også langt i å legge skylda på sykehuset. Vi 

hadde til nå brukt et vidt spekter av metoder i arbeidet med denne saken. Nå stod vi overfor et nytt 

hinder, sykehuset og deres taushetsplikt. Informasjonsavdelingen på Ullevål gjorde det klart at 

sykehuset ikke kom til å kommentere denne saken. For å komme videre valgte vi nå å benytte den 

slagkraften ei stor tabloidavis som Dagbladet hadde. Vi slo opp saken med følgende tittel på 

førstesiden: ”Gro innrømmer regelbrudd – Kan få gigantregning” (Dagbladet, 8. Januar 

2008) Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 10 av 13  



Inne i avisa valgte vi helt bevisst følgende vinkling: “Partifellene tok regninga Gro Harlem 

Brundtland hadde ikke rett til å få utført hofteoperasjoner i Norge. Men på et sykehus drevet av 
hennes tidligere sosialminister, i en helseregion med hennes egen søster som styreleder, gikk det 

likevel i orden.” Dette hadde den forventede effekt: Sykehuset hadde nå ikke lenger noe annet valg 

enn å legge kortene på bordet. Den som tok på seg ansvaret var divisjonsdirektør Olav Røise, som 

selv hadde utført operasjonen. Røise vedgikk at han visste reglene ble brutt, men at han mente 

”landets tidligere statsminister fortjente dette”. Dette vakte ikke uventet en viss oppsikt. Ifølge 

Røise hadde han kun brutt loven tre ganger i hele sine karriere: Én gang for å hjelpe en utflyttet 

minstepensjonist som ikke turte operere seg i utlandet, én gang for å hjelpe en asylsøker uten 

lovlig opphold i Norge, og én gang for å hjelpe Gro Harlem Brundtland, tidligere statsminister, 

WHO-direktør og lege. Saken var nå bitt en belastning, ikke bare for Gro, men for hele 

Arbeiderpartiet. Helseminister Sylvia Brustad holdt samme dag en pressekonferanse hvor hun 

gjorde det klart at Gro måtte ta regninga for operasjonen. I etter hvert kjent stil innrømmet Gro 

ikke mer enn hun var absolutt nødt til. Vi kunne derfor dokumentere at både hun og ektemannen 

hadde mottatt langt flere helsetjenester enn de nå sa seg villig til å betale for. Saken fikk også et 

etterspill ved at det ble avdekket at rutinene for utenlandsoperasjoner ikke fungerer godt nok. Det 

ble derfor satt i gang et eget arbeid fra myndighetene for å rette på dette. Hvor mye 

arbeidstid og eventuell fritid er brukt på prosjektet? Helt tilbake fra 

2003, hadde vi hatt Gro Harlem Brundtland på radaren, og samlet informasjon sporadisk. Først i 

2007, ble det jobbet systematisk med dette. I perioden etter at NRK publiserte saken om Pepsi Gro 

ble arbeidet prioritert. I desember 2007, brukte vi rundt fire ukers arbeidstid på saken, innimellom 

ordinært nyhetsarbeid. Vi måtte derfor bruke kvelder og helger til å sikre framdrift i prosjektet. 

Om lag halvparten av arbeidsinnsatsen ble lønnet av avisa. Også i romjula, da vi egentlig hadde 

ferie, gikk det noe tid med til å følge opp saken. Dessuten var Andersens ferietur til Frankrike 

viktig. Fra den første saken ble publisert, jobbet vi nærmest døgnet rundt i to uker med saken. Vi 

jobbet hele tiden som et team, og fikk i noen grad også støtte fra andre i redaksjonen, samtidig 

som frilanser Erik Aasheim i Paris ble tatt inn. Spesielle erfaringer Metoderapport til 

SKUP-prisen 2008 – Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 11 av 13  



I saken med Gro og helsekøen stod vi ovenfor en ny og viktig trend i samfunnsutviklingen - den 

økte rettsliggjøringen. Verden blir stadig mer komplisert, gjennom ulike lover, regler og systemer 

folk må forholde seg til. Å få oversikt over dette som journalist, samtidig som kravene til 

hurtighet og produksjon blir stadig sterkere, er en utfordring. Vi måtte ikke bare forholde oss til 

norske, men også europeiske regler i arbeidet med saken. At vi var det eneste mediet som faktisk 

fulgte opp svarene fra Gro, sier noe om hvor vanskelig dette er. Nett og TV valgte i stor grad å 

referere til Gros forklaringer på operasjonene, og hvordan regelverket fungerte uten å gjøre sine 

egne undersøkelser. Hvis vi skulle publisert med samme hurtighet som disse mediene, ville heller 

ikke vi kunne gjøre denne jobben. Vi møtte også flere andre utfordringer under arbeidet med 

denne saken. Noen av de viktigste var: Kildebruk Under arbeidet fikk vi til de grader merke at 

Gro har en særstilling i det norske samfunnet. Dette gjorde det vanskeligere å finne kilder både i 

Arbeiderpartiet og andre steder enn vi normalt er vant med. Vi var allmenne nyhetsreportere og 

dette var både en fordel og en ulempe når vi skulle bevege oss inn på et område forbeholdt 

politiske reportere. På den ene siden hadde vi ikke like gode kilder i det politiske miljøet som vi 

kanskje burde hatt, men på den andre siden så vi ting med nye øyne og hadde ingen bindinger 

eller historie å ta hensyn til. Kontakten med Gro En stor utfordring var at vi aldri fikk 

direkte kontakt med Gro. Dette gjorde det vanskelig å konfrontere henne, og førte kanskje til at vi 

publiserte flere saker enn vi ville gjort dersom vi hadde hatt anledning til å gå gjennom hele 

sakskomplekset med henne. Det viktigste for oss var imidlertid at Gro skulle ha muligheten til å 

svare og gi tilsvar, og vi følte oss trygge på at dette var ivaretatt gjennom at hun hadde en egen 

pressetalsmann. Vi valgte å la være å publisere den første saken i romjula. Ett moment i denne 

vurderingen var erfaringene fra Tønne-saken. Andersen var nyhetssjef da den saken dominerte 

nyhetsbildet, og var derfor ekstra oppmerksom på hvilket press det ligger på familier under en slik 

høytid. Vi valgte derfor å vente til nyåret.  

Gro var i Norge under deler av vår dekning, og vi visste at hun skulle dybdeintervjues på 

Universitetet i Oslo om nyere norsk historie. Vi måtte da ta et valg om vi skulle konfrontere henne 

direkte der, og valgte å ikke gjøre dette. Her var det to forhold som var viktige: Vi forstod det slik 

at det kunne virke negativt inn på intervjuene med historikerne dersom vi troppet opp, og dessuten 

hadde Mørland på dette tidspunktet gått langt i å love oss et intervju med Gro. Det fikk vi aldri. 

Sett i ettertid kan man nok diskutere om vi likevel burde oppsøkt Gro direkte, men hun hadde hele 

tiden muligheten til å ha kontakt med oss gjennom Mørland, og valgte selv VG som medium da 

hun skulle snakke. Da snakket hun kun om skattesiden av saken, og ved å velge en avis som ikke 

var like inne i regelverket som Dagbladet, unngikk hun nok en Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – 

Ulf André Andersen og Per Arne Solend Side 12 av 13  



del kritiske spørsmål. Det er all grunn til å tro at valget av VG var en del av Mørlands 

mediestrategi. Også hensynet til Arne Olav Brundtland var krevende. Han hadde hatt slag for 

noen år tilbake, og familien ønsket ikke at pressen skulle ha direkte kontakt med ham. Ved flere 

anledninger ringte vi familiens fasttelefon i Frankrike, som da har blitt besvart av Arne Olav 

Brundtland. På et tidspunkt oppsøkte vi familiens hjem på Bygdøy, da for å lage saken ”Flyttelass 

i sukkerbil”. Da var det også Arne Olav som var hjemme, og vi valgte derfor å trekke oss rolig 

tilbake etter å ha tatt bilder. Samme dag ble ledelsen i Dagbladet kontaktet av Mørland, som ville 

klage på vår oppførsel. Forholdet til Mørland At mennesker i maktposisjoner omgir seg 

med informasjonsrådgivere, er ikke noe nytt. Som regel argumenteres det med at dette skal gjøre 

tilgangen til informasjon enklere, men i dette tilfellet skjedde det motsatte. Fra vår første kontakt 

med Mørland, oppstod det et anstrengt forhold. At vi undervis i saken også satte søkelys på hans 

dobbeltrolle, bidro til dårlig samarbeidsklima. Mørland på sin side hevdet i løpet av saken at vi 

drev med utpressing, feilsitering og ufine metoder generelt. Ved flere anledninger gjorde han det 

klart at han ville klage oss inn til politisk redaktør Marie Simonsen som han kjente personlig, og 

at han ikke ville gå av veien for å klage til sjefredaktør Anne Aasheim. Det gjorde han også. I et 

brev til henne skrev han at vi drev med utpressing og hadde som intensjon å sette ham i et dårlig 

lys. Dette førte til et møte på sjefredaktørens kontor mellom Mørland, hans partner, Ulf André 

Andersen, etikkredaktør Lars Helle og Anne Aasheim. Der ble Jon Mørland invitert til å fortelle 

sin versjon rundt saken om bruddet med Arbeiderpartiet, men han avslo, da han mente vi hadde 

feilsitert ham tidligere. Vi opplevde det som vanskelig å forholde oss til en rådgiver som selv ble 

part i saken. Om dette påvirket kvaliteten på rådene som ble gitt Gro er vanskelig å vite, men det 

er et tankekors at vi ikke fikk anledning til å føre noen direkte kommunikasjon med den viktigste 

kilden – Gro selv. Etter at artiklene våre var publisert, brøt Arbeiderpartiet all kontakt med 

Mørland, noe vi også omtalte i en egen artikkel. Hagen bruker Gros rådgiver mot Jens – 

Arbeiderpartiet bryter alle kontakt med Jon Mørland (Dagbladet, 13. mars 2008) 

Forholdet til reportasjeledelsen I desember 2007 fikk vi lov å konsentrere oss om 

Grosaken i rundt to uker. Dette ga imidlertid ikke resultater umiddelbart, blant annet på grunn av 

manglende tilsvar fra Gro. Dette uttrykte vår reportasjeledelse sin klare misnøye med, og det ble 

uttalt at man ”angret” på å ha satt i gang prosjektet, med formuleringer av typen ”nå har vi kastet 

bort to uker”, og ”jeg visste det ikke ble noe av dette”. Metoderapport til SKUP-prisen 2008 – Ulf André 

Andersen og Per Arne Solend Side 13 av 13  

Da saken ga resultater, ble den heller ikke fulgt opp i nevneverdig grad fra ledelsen. Den var 

snarere opptatt av å dempe trykket mot Gro (se over). Da vi stod foran det siste, og største 

gjennombruddet ved at vi hadde dokumentert et lovbrudd, og dessuten kunne komme med 

nyheten om at Gro trolig ville få hele regninga selv, ville kveldsredaktøren i utgangspunktet heller 

slå opp en sak om kjøp av de beste bruktbilene. Slike situasjoner gjorde at vi også måtte bruke noe 

av vår tid på å kjempe for saken internt. Andre etiske problemstillinger Ingen av 

utenlandspensjonistene vi intervjuet ønsket å stå åpent fram. Dette vurderte vi som uproblematisk, 

spesielt med tanke på at all informasjon fra dem ble verifisert av åpne kilder seinere. De første 

dagene fikk ikke saken særlig oppmerksomhet i mediebildet, men etter hvert endret dette seg, og 

saken saken utviklet seg til en stor nyhetssak i Norge som fikk høy prioritet i alle medier. I slike 

situasjoner er det alltid et dilemma at det totale medietrykket kan bli for stort. Som nevnt over 

skrev nok vi flere artikler enn nødvendig dersom vi hadde hatt all informasjon til å begynne med. 

Likevel var dette avgjørende for å kunne avdekke informasjonen vi til slutt fikk fram. Brøt Gro 

Harlem Brundtland loven med viten og vilje? Dette er et spørsmål vi ikke har svart på, fordi det er 

umulig for andre enn Brundtland selv å gi et fullgodt svar på. Vi har derimot belyst det faktum at 

hun som tidligere statsminister, WHO-direktør og lege burde ha over gjennomsnittlig evne til å 

sette seg inn i regelverket – et regelverk hun selv har vært med på å forme. Vedlegg Artikler 

publisert i Dagbladet i tilknytning til saken. 


