
Merkur-skandalen 

 
Hvordan Jernbaneverket brukte seks år og 600 millioner kroner på et signalanlegg som ikke 
virker. 
 
Harald Birkevold, mobil 916 21 663 
Knut Gjerseth Olsen, mobil 48104728 
 
Stavanger Aftenblad 
 
 
Publisert i Stavanger Aftenblad, på papir, nett og tv i perioden november 2007 til dags dato. 
 
Merkur-saken ble også innsendt til juryering i fjor, men den har utviklet seg sterkt i løpet av 
2009 og blir derfor nominert på nytt. 
 
Redaksjonens adresse: 
Stavanger Aftenblad 
Postboks 239 
4001 Stavanger 
Telefon: 92497746 (sentralbord) 
Kontaktperson: Nyhetsredaktør Carl Gunnar Gundersen, mobil 41559360 
 
 
1. Hvordan kom arbeidet i gang? 
 
I oktober 2007 ble Harald Birkevold oppringt av en kilde som hadde opplysninger om at 
framdriften på arbeidet med den nye godsterminalen på Ganddal var rammet av problemer 
med signalanlegget. Kilden oppga navn, men ønsket å være anonym. 
Ifølge kilden skyldtes problemene at de tekniske utfordringene med signalanlegget var mye 
større enn det som var kommet fram i rapportene fra prosjektledelsen, og kilden mente å vite 
at prosjektledelsen bevisst holdt opplysninger unna ledelsen i Jernbaneverket (JBV) og 
offentligheten for øvrig. Dermed var de øverste ansvarlige for prosjektet dårlig informert om 
de faktiske problemene. 
 
Opplysningene til kilden var så troverdige, og de mulige konsekvensene så store, at det var 
åpenbart interessant å gå videre med saken for å forsøke å få verifisert kildens påstander. 
 
2. Hva var problemstillingen? 
 
I begynnelsen var problemstillingen veldig enkel: Hva er status for framdriften på Ganddal? 
Ville Norges mest moderne og avanserte godsterminal åpne som planlagt? 
Etter hvert som saken har utviklet seg, ikke minst fordi den nå også gjelder en av landets 
mest trafikkerte togstrekninger mellom Stavanger og Sandnes, har problemstillingen endret 
seg. I dag handler den om flere ulike perspektiver: Hvordan rammes passasjerer og andre 
brukere? Hvem må betale regningen? Er det et uheldig og for tett forhold mellom JBV og 
leverandøren ABB? Har det skjedd lovbrudd? Får dette konsekvenser for de ansvarlige? 
Hvem er ansvarlige? 
 
Genuint nytt i saken er at Jernbaneverket har blitt tvunget til å innrømme at Merkur-
prosjektet var ute av kontroll, noe som hele tiden har blitt benektet av de prosjektansvarlige. 
Ikke før revisjonsrapporten fra Pricewaterhousecoopers ble overlevert i august 2009 
innrømmet Jernbaneverket det som var kommet fram gjennom Aftenbladets dekning av 
saken. Da måtte to av topplederne gå fra jobbene sine. 
 



3. Journalistisk metode 
 
Sakene er i hovedsak skrevet som nyhetssaker til papiravisen og nettutgaven. Birkevold og 
Gjerseth Olsen har normalt hatt felles byline på sakene, uavhengig av hvem som faktisk har 
hatt jobben med å skrive ut den enkelte saken. Mens det i begynnelsen ble laget egne 
nettversjoner, har det etter hvert blitt mer vanlig at papir- og nettversjonene er like, i tråd 
med mediehusets nye publiseringsstrategi. Det er i tillegg laget tv-innslag med egne 
nyhetsreportere.  
 
Aftenbladets redaksjon er organisert med en egen avdeling for undersøkende journalistikk. 
Avdelingen har for tiden tre journalister, som i hovedsak samarbeider med kolleger i hele 
mediehuset. 
Saken har i hele perioden ligget hos denne avdelingen, hvor Birkevold er skrivende 
avdelingsleder. Gjerseth Olsen var i startfasen tilnyttet Sandnes-redaksjonen, men har siden 
november 2008 arbeidet i undersøkende avdeling. 
 
 
4. Kilder 
 
Som så mange saker oppsto denne på grunn av et tips. Utfordringen i startfasen var å 
opparbeide tillit hos hovedkilden, som av yrkesmessige grunner ikke kunne stå fram. Kilden 
er på mange måter en klassisk varsler, som først valgte å tipse oss om tilstanden etter at 
forsøk på å nå fram via tjenestevei var slått feil. Kilden hadde opplevd å bli fratatt 
arbeidsoppgaver etter å ha forsøkt å varsle sine nærmeste sjefer om uheldige sider ved 
Merkur-kontrakten. Fordi kilden var i ferd med å søke ny jobb, var vedkommende redd for at 
det ville kunne slå uheldig ut om den nye arbeidsgiveren fikk inntrykk av at kilden var en 
"bråkmaker". 
 
(Dette støttes av forskningen som er gjort på varslere i næringslivet og det offentlige – som 
viser at varslere ofte må betale en høy pris for å stå opp mot sin egen arbeidsgiver. Ref 
Skivenes og Trygstad, Fafo-rapport nr. 763, samt boka Varslere – om arbeidstakere som 
sier ifra av samme forfattere (2007)) 

 
Dette har gjort det nødvendig å være ytterst varsomme med å basere arbeidet utelukkende 
på opplysninger fra varsleren, fordi dette ville kunnet identifisere vedkommende. Vi har 
derfor gjennomført samtaler med en lang rekke personer i og utenfor JBV. I disse samtalene 
har det kommet fram opplysninger som har underbygget kildens opplysninger på viktige 
punkter. 
 
Vi har også gjennomført et omfattende elektronisk kildesøk, dels med assistanse fra Fakta-
avdelingen i redaksjonen. En stort antall dokumenter av interesse (nærmere 400) er bestilt 
fra dokumentsenterne i JBV og SJT, samferdselsdepartementet (SD) og de berørte 
kommunene (Sandnes og Stavanger). Vi har flere ganger måttet anke avslag på innsyn, og 
har vunnet fram i noen av ankesakene. 
 
Arbeidet med postjournalene i Jernbaneverket avdekket svakheter i rutinene for 
dokumentbehandling, og våre jevnlige klager har ført til at rutinene for journalføring nå er 
endret. Dette er bekreftet av postmottaket hos Jernbaneverket. 
 
Etter hvert som saken har modnet, har vi også intervjuet de sentrale aktørene; 
prosjektledelsen lokalt og nasjonalt, jernbanedirektøren, direktøren for Statens 
jernbanetilsyn, de to samferdselsministerne (Navarsete og Kleppa) og lokale og nasjonale 
samferdselspolitikere, samt naturligvis brukerne av jernbanen (transportørene og 
passasjerer). 
 
 
 



5. Valg av presentasjonsform 
 
Vi har løpende vurdert å bruke nyhetsfeature-sjangeren på deler av materialet (det vurderes 
fortsatt), men har foreløpig ment at streite nyhetssaker har vært mest egnet. Saken har 
utviklet seg slik at det ville vært uforsvarlig å vente med publisering av de mest aktuelle 
hendelsene. 
 
6. Tidsbruk 
 
Det blir vrient å anslå tidsbruken nøyaktig, fordi vi begge har arbeidet med andre saker 
parallelt med Merkur-saken. Omregnet i timeverk er ca. 12-14 uker antakelig beste anslag. 
Saken har utviklet seg i "rykk og napp", dels avhengig av saksbehandlingstid hos ulike 
offentlige instanser og dels på grunn av at andre saker har hatt prioritet i redaksjonen. 
 
 
 
 
7. Konsekvenser 
 
JBV nektet lenge for at det var alvorlige problemer med framdriften på Ganddal, og avviste 
fullstendig at problemene på Ganddal ville få konsekvenser på dobbeltsporet mellom 
Stavanger og Sandnes. 
 
Etter hvert har det kommet fram at dette ikke var riktig. Jernbanetilsynets avslag på 
søknaden om godkjenning av Merkur kom 27. november 2008. 
 
På bakgrunn av avslageg og det som hadde kommet fram i Aftenbladet besluttet den nye 
Jernbanedirektøren Elisabeth Enger å sette ned en ekstern granskningskommisjon for å 
finne ut hva som gikk galt. Samferdselsministeren (Navarsete, Sp) krevde en fullstendig 

gjennomgang av saken, som hun karakteriserte som ”meget alvorlig”. Elisabeth Enger har  i 

ettertid bekreftet at Aftenbladets kritiske dekning av prosjektet har bidratt til å avdekke 
saken, som lenge var ukjent for henne. 
 
Det dramatiske høydepunktet i Merkur-saken kom 25. august 2009. Da ble 
granskningsrapporten fra revisjons- og rådgivningsselskapet Pricewaterhousecoopers 
offentliggjort. Rapporten felte en knusende dom over anskaffelses- og utviklingsprosessen 
for Merkur.  
 
Blant hovedfunnene til granskerne var alvorlig svikt i rutinene i prosjektgjennomføringen og 
alvorlige brudd på loven om offentlige anskaffelser. To av topplederne i Jernbaneverket 
mistet jobbene sine på grunn av de alvorlige feilene som ble avdekket, og 
jernbanedirektøren har satt i gang en stor intern omstilling for å gjøre organisasjonen mer 
profesjonell i kontraktsarbeidet. Jernbaneverket tok samtidig en strategisk beslutning om å 
droppe satsningen på å utvikle egenproduserte, ”norske” signalanlegg. 
 
Totalt har Jernbaneverket ifølge granskningsrapporten brukt 600 millioner kroner på Merkur, 
inkludert kostnadene til å kjøpe inn og drive erstatningsanlegg på Godsterminalen og 
dobbeltsporet Stavanger-Sandnes. Disse pengene er etter alt å dømme tapt, dersom det 
ikke lykkes å få plassert deler av det økonomiske ansvaret hos andre. 
 
8. Hva vi ville gjort annerledes 
 
Dersom vi hadde visst hvor alvorlig saken ville bli, ville vi satt inn mer krefter i løpet av våren 
og sommeren 2008. Saken lå "brakk" i nesten et halvt år mens vi ventet på avgjørelsen i 
Statens Jernbanetilsyn. Her kunne vi sannsynligvis ha gjort mer for å få ut info fra kilder i 
prosjektet. Samtidig var vi i sluttfasen avhengige av å vente på resultatet av granskningen 
som ble iverksatt etter at Aftenbladet begynte å omtale saken. 



 
Saken er ikke endelig avsluttet. Det skal kjøpes inn et nytt, permanent signalanlegg til 
dobbeltsporet, og det skal forhandles om hvem som har ansvaret for å dekke de store 
økonomiske tapene. Dette siste spørsmålet kan ende i en rettssak mellom Jernbaneverket 
og leverandøren ABB. 
 
 
Stavanger, 12. januar 2010 
 
Harald Birkevold 
Knut Gjerseth Olsen 


