
 

 

Metoderapport – SKUP 2010 

 

Cablegate – lekkasjen av en lekkasje 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Aftenpostens Wikileaks-redaksjon 

Biskop Gunnerusgt 14 A 

0051 Oslo 

Telefon: 22863000. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  



 

 

Jan Gunnar Furuly Aftenposten 

  Alf Endre Magnussen Aftenposten 

  Per Anders Johansen Aftenposten 

  Kristoffer Rønneberg Aftenposten 

  Andreas Bakke Foss Aftenposten 

  Stine Barstad Aftenposten 

  Lars Inge Staveland Aftenposten 

  Tron Strand Bergens Tidende 

  Atle Brunvoll Aftenposten 

  Halvor Tjønn Aftenposten 

  Tone Tveøy Strøm-Gundersen Aftenposten 

  Eirik Wallem Fossan Aftenposten 

  Tor Arne Andreassen Aftenposten 

  Christiane Larsen Aftenposten 

  Tarjei Leer Salvesen Fedrelandsvænnen 

  Knut Gjerseth Olsen Stavanger Aftenblad 

  Simen Granviken Adresseavisen 

  Tjalve Godager Media Norge IT 

  Andreas Blaafladt Media Norge IT 

  Anbjørg Bakken Aftenposten 

  Rune Christophersen Bergens Tidende 

  Pål Vegard Hagesæther Aftenposten 

  Kjell Dragnes Aftenposten 

  Hanne Tenfjord Skodje Stavanger Aftenblad 

  Bård Ove Molberg Adresseavisen 

  Odd Inge Skjævesland Aftenposten 

  Gunnar Kagge Aftenposten 

  Tor Dagfinn Dommersnes Stavanger Aftenblad 

  Steinar Dyrnes Aftenposten 

  John Harbo Aftenposten 

  Sven Andreassen Media Norge IT 

  Harald Birkevold Stavanger Aftenblad 

  
 

   

    

 

 Kontaktpersoner: 

Jan Gunnar Furuly 911 64 210 jan.gunnar.furuly@aftenposten.no Aftenposten 

Alf Endre Magnussen 917 59 719 alf.magnussen@aftenposten.no Aftenposten 

Per Anders Johansen 975 40 345 per.anders.johansen@aftenposten.no Aftenposten 

 

Aftenposten 

Biskop Gunnerusgt 14 A 

0051 Oslo 

 
 

mailto:jan.gunnar.furuly@aftenposten.no
mailto:per.anders.johansen@aftenposten.no


 

 

 

 

1. Når og hvordan kom arbeidet i gang, hva var ideen som startet det hele? Side: 3-4. 

2. Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av prosjektet? Side: 5-6. 

3. Redegjør hva som er genuint nytt i saken (sett mot evt. tidligere offentliggjort 

informasjon). Side: 7-8. 

4. Kort beskrivelse av organiseringen av arbeidet, metodebruk, kildebruk, problem 

underveis mv. Redegjør spesielt for kildebruk og kildekritikk. Side: 8-16. 

5. Spesielle erfaringer. Side: 16-17. 

6. Publiseringsliste. Side: 17-21. 

 

 

Starten – jakten på Cablegate. 

 

Avsløringene fra Wikileaks om krigføringen i Irak og Afghanistan og lekkasjen av 251.287 

dokumenter fra USAs utenrikstjeneste var utvilsomt blant de aller største internasjonale 

nyhetssakene i 2010. 

 

Aftenposten har i ulike faser forsøkt å få tilgang til materialet direkte fra Wikileaks, men det 

var åpenbart at en nyhetsredaksjon i vesle Norge, som attpåtil publisererer nyhetene sine 

utelukkende på norsk, ikke ville være blant de foretrukne mediapartnerne til 

lekkasjeorganisasjonen.  

 

Vårt gjennomslag kom på det såkalte Cablegate-materialet, der Wikileaks fra tidlig i fjor høst 

innledet et tett samarbeid med britiske Guardian, tyske Der Spiegel, franske Le Monde, 

spanske El Pais og amerikanske New York Times. De fem fikk tilgang på hele databasen med 

251.287 meldinger. Fra 27. november startet de publisering av saker om Cablegate-

dokumentene. 

 

Aftenpostens inntreden på scenen skjedde i to faser: 

 

Samarbeidet Aftenposten-Svenska Dagbladet: Fra 9. desember 2010 arbeidet avisen med 

1071 dokumenter som vi fikk tilgang til via samarbeid med Svenska Dagbladet. 717 av 

dokumentene kom fra den amerikanske ambassaden i Oslo, resten var fra andre 

utenriksstasjoner og handlet om Norge og norske interesser i utlandet. Første sak fra denne 

fasen stod på trykk 14. desember. 

 

Vi får tak i hele Cablegate: Parallelt med at vi i ca. en måned har forsøk på å få dialog med 

Wikileaks-ledelsen om tilgang, kartlegger vi andre muligheter. Vi er i kontakt med kilder som 

vi antar kan sitte på materialet. Av hensyn til kildebeskyttelse blir spørsmålet aldri diskutert 

via e-post eller mobiltelefon. Isteden kommuniserer vi nesten utelukkende med kildene via 

krypterte kommunikasjonsmidler. Dette gjør det umulig for andre å overvåke samtalen.  

 

Dette er for øvrig en teknologi som amerikanske myndigheter nå ønsker å forby: 

http://www.nytimes.com/2010/09/27/us/27wiretap.html?_r=2&pagewanted=1&hp 

 

Kort tid etter at den første Cablegate-saken blir trykket i Aftenposten, får vi så tilgang på hele 

settet av en kvart million meldinger.  

 

 

http://www.nytimes.com/2010/09/27/us/27wiretap.html?_r=2&pagewanted=1&hp


 

 

 

Hvordan var dette mulig? 

 

Vi kan, av kildevernhensyn, ikke gå i detalj om hvordan vi fikk overlevert datafilene. Men 

også denne delen av kontakten med kilden skjer ved god hjelp av krypteringsteknologi, slik at 

utenforstående ikke skal få tilgang til dataene eller at kilden skal bli kompromittert. 

 

Tilgangen var ikke autorisert av Julian Assange og resten av ledelsen i Wikileaks. Den er, i 

det vi skriver denne metoderapporten, helt unik for en nyhetsorganisasjon utenfor Wikileaks’ 

”konsortium av fem store”.  

 

Nyheten om at norske Aftenposten satt på hele Cablegate-settet ble møtt med mye skepsis og 

en god del konspirasjonsteorier. Var vi del av et spill? Hadde vi fått en gedigen gavepakke i 

fanget? Vi vil hevde at svaret på begge disse spørsmålene er nei. Dette handler ikke om en 

skjult avtale eller et hemmelig spill. Det er et journalistisk skup, som er helt avgjørende for 

hele vårt videre arbeid med denne saken. 

 

Det vi kan slå fast er at kilden, etter en lengre dialog med oss, gir oss tilgang til materialet 

uten noen form for klausuler eller vilkår. Vi har fått materialet vederlagsfritt, og står også fritt 

til hvordan vi kan benytte det. For en nyhetsorganisasjon som vil jobbe fritt og uavhengig er 

det verdens beste utgangspunkt. Dette står i noe kontrast til den konfidensialitetsavtale som 

fire av ”De fem store” undertegnet med Wikileaks. (New York Times undertegnet aldri noen 

konfidensialitetsavtale, men skal ha fått dokumentene via Guardian). 

 

Vi kan bare takke kilden for at vedkommende valgte å stole på oss, og overgi i vår varetekt 

det som vår politiske redaktør Harald Stanghelle på kommentarplass karakteriserte som en 

”informasjonstsunami”. Nøkkelen til at vi oppnådde denne tilliten fra kildens side ligger, slik 

vi ser det, både i god timing og en liten porsjon flaks, men også i godt fotarbeid i forhold til 

kilden. Og det faktum at Aftenposten har ry på seg for å være en seriøs avis, med lang 

tradisjon som prisvinnende for undersøkende journalistikk.  

 

En rekke av avisens medarbeidere har i tillegg fått mye tid og spillerom fra avisledelsen til å 

drive nettverksarbeid både gjennom SKUP og internasjonale gravejournalistorganisasjoner 

gjennom en årrekke.  

 

Dette førte blant annet til at en av avisens medarbeidere i mars 2010 var sentral i å sikre at 

Wikileaks-leder Julian Assange gjestet SKUP i Tønsberg som foredragsholder. Dette skjedde 

to uker før Wikileaks’ store internasjonale gjennombrudd: publisering av videoen fra et 

amerikansk Apache-helikopter som viste nedskyting av en rekke personer på bakken i 

Bagdad, deriblant to fotografer fra Reuters som ble drept. Til stede på SKUP-2010 var også 

Guardians David Leigh, den britiske freelancejournalisten Heather Brooke og nestleder Walt 

Bogdanich i gravegruppen til New York Times. Alle tre har senere vært involvert i dekningen 

av lekkasjene fra Wikileaks. 

 

Disse referansene, tett kontakt med Wikileaks-miljøet det siste året, og det store 

internasjonale nettverket Aftenpostens redaksjon sitter på, var åpenbart gode argumenter å ha 

på hånden når vi ordla oss i forhold til kilden for å få tilgang.  

 



 

 

Det var i tillegg murring blant kilder vi snakket med rundt det faktum at de fem 

mediapartnerne langt på vei hadde fått monopol på dekningen, og at publiseringen gikk svært 

tregt.  

 

Like før jul var kun ca. 2000 av de totalt 251.287 dokumentene publisert på Wikileaks’ 

hjemmeside.  

 

Sentrale problemstillinger ved starten av arbeidet 
 

Umiddelbart etter at datasettet på 1,7 gigabyte var i hus, ble det av sikkerhetshensyn besluttet 

å legge informasjonen på en isolert dataserver, som ikke var tilkoblet Internett. Dette for å 

minimere mulighetene for datainnbrudd fra uvedkommende. 

 

Mange av de 251.287 dokumentene inneholdt opplysninger om amerikanske informanter, som 

kan risikere liv og helse hvis dokumentene kommer ut i sitt råe format. I hendene på mange 

lands etterretning kan materialet være direkte livsfarlig disse menneskene. Det var derfor også 

åpenbart for oss at all søking måtte skje bak Aftenpostens brannmurer. Tilgangen ble strengt 

begrenset til de journalistene som deltok i Wikileaks-redaksjonen. 

 

Personell ved Aftenpostens datatekniske støttetjeneste, Media Norge IT, gjorde en uvurderlig 

jobb med å skape en sql-basert søkemaskin på datasettet. Dette er som å installere en lokal 

Google-søkemaskin på materialet.  

 

Denne var ferdig datavasket, indeksert og fullt operativ ca. ti timer etter at datamengdene var 

mottatt. Dette søkeverktøyet gjorde det mulig å gjøre svært avanserte søk i materialet. I tillegg 

til fulltekstsøk, kunne vi søke i hvert eneste av tekstfeltene i meldingshodene, og for eksempel 

ved få tastetrykk plukke frem alle meldingene fra en hvilken som helst utenriksstasjon. Den 

kronologiske rekkefølgen kunne snus med et tastetrykk. 

 

 
 

Slik ser åpningssiden på søkemaskinen ut for brukerne. 



 

 

 

Etter noen uker ble det også lagt til flere avanserte søkeopsjoner: Blant annet kan brukerne 

legge inn egne notater i tilknytning til hvert enkelt dokument. Det er satt opp automatiske søk, 

som kan utløses med et tasteklikk, etter om Wikileaks eller noen av ”De fem store” har omtalt 

et konkret dokument fra før. Dette er gjort for å hindre dobbeltkjøring internt i redaksjonen, 

eller at vi arbeider med dokumenter som allerede er omtalt og publisert andre steder. 

 

 

 
 

Det går an å sortere dokumentene ut fra avsender i databasen. 

 

Det var åpenbart for redaksjonsledelsen at vi sto foran en enorm research-oppgave i arbeidet 

med Cablegate-dokumentene. Fra første stund utvidet vi derfor Aftenpostens Wikileaks-

redaksjon med flinke journalister og researchere fra Media Norge-avisene Fædrelandsvennen, 

Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende + Adresseavisen. Dette er aviser som vi i flere år 

har hatt stoffutvekslingsavtaler med. Sakene ble parallelt publisert i alle de fem avisene, men 

hele tiden med Aftenposten som kilde.  

 

Det var også åpenbart for oss da vi startet med prosjektet at det lå et stort potensial i å få 

tilgang til de lekkede dokumentene. Dette ble betegnet som tidenes største lekkasje av 

ambassadepost fra noe land, og vi antok at dokumentene ville gi nytt innsyn i forhold som var 

ukjent for verden. 

 

Samtidig hadde vi en klar erkjennelse av at vi sto med et enormt fjell av informasjon, som 

krevde metodisk arbeid og søking for å raffinere ut gullet. Og vi hadde et kildemessig 

problem: Det meste av materialet bar preg av å være sett med amerikanske øyne. Dette satte 

klare krav til vår egne analyser og hvordan vi skulle jobbe videre med dette i forhold til 

alternative kilder. 

 



 

 

Første fase, i samarbeidet med Svenska Dagbladet, var preget av ønsket om å få ut historier 

knyttet til Norge og norske interesser. I denne perioden konkurrerte vi delvis med Verdens 

Gang om å være først med sakene. Verdens Gang hadde tilgang til det samme materialet som 

oss gjennom en svensk researcher.   

 

De norske vinklene gjaldt også i starten av andre fase, etter at vi hadde fått tilgang til hele 

databasen. Her fikk vi tilgang til nye 46 dokumenter som var sendt fra den amerikanske 

ambassaden i Oslo. Den første uken ble fokuset rettet mot de norske interessene. Parallelt, 

etter hvert som de norske vinklene gikk tom, rettet vi blikket mot det som kunne være av 

internasjonale godbiter. 

 

Da vi gjorde det fikk vi en sjelden anledning til å prege det internasjonale nyhetsbildet. 

 

 

Hva er genuint nytt i saken? 

 

Nesten alle sakene Aftenposten har publisert i perioden er eksklusive nyhetssaker, som ikke 

har vært ute noe annet sted før. De fleste av de originale meldingene vi har publisert fra 

Cablegate, i redigert form, er også eksklusive. Aftenposten anså seg med sin frie tilgang til 

materialet ikke som en mediapartner av Wikileaks, og publiserte derfor saker og dokumenter 

totalt uavhengig av opplegget til Wikileaks. 

 

Mange av nyhetssakene Aftenposten publiserte endte opp som internasjonale sitatsaker, som 

ble plukket opp av telegrambyråer som tyske DPA, franske AFP, britiske Reuters, 

amerikanske Associated Press eller enkeltmedier på nettet. I tillegg har sakene til tider 

dominert nyhetsbildet i Norge, men paradoksalt nok har det vært mye lettere å få 

internasjonalt gjennomslag for mange av disse sakene. 

 

Mens en enkeltsak som for eksempel Irans jakt på atombomben ble sitert av både AFP, 

Reuters og Associated Press, ble den forbigått i stillhet av NTB. 

 

Først på dag to siterte NTB en sak basert på dette sakskomplekset, men da via det svenske 

telegrambyåret TT, som siterte vår samarbeidspartner Svenska Dagbladet. Og SvD hadde som 

kjent fått tilgang til materialet fra oss. 

 

I perioder har Aftenposten nesten daglig blitt sitert på nettsteder som eksempelvis CNN, 

Washington Post, Time, Wall Street Journal, ABCNews, Huffington Post, Jerusalem Post og 

Ha’aretz. Det har også gledet oss å se at selv Wikileaks-partnere som Guardian og Der 

Spiegel har måttet henvise til våre avsløringer. 

 

Det er neppe noen overdrivelse å slå fast at det trolig aldri før har skjedd at et norsk 

nyhetsmedium så til de grader er blitt sitert i utenlandsk presse. 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

En analyse fra Google Trends av nyhetssøk etter ”Aftenposten” på GoogleNews, gir en liten 

”jordskjelvmåling” av det gjennomslag avisen har fått internasjonalt for Wikileaks-sakene. 

 

 
 

 

Et søk på google.com/news etter ”aftenposten wikileaks” viser at det per 16. januar var laget 

1528 sitatsaker, bare på engelsk, rundt vår avsløring om at israelske tollere ved grensen til 

Gaza krevde bestikkelser fra en rekke amerikanske selskaper, som blant annet Coca Cola, for 

å slippe inn vareleveranser. 

 

Nyheten om at Aftenposten hadde ”brutt Wikileaks’ monopol” og satt med alle de 251.287 

dokumentene oppnådde ifølge GoogleNews 354 engelskspråklige sitatsaker. I tillegg henviser 

nyhetsmaskinen til over tusen artikler om samme tema på utallige andre språk. 

 

Blant de andre avsløringene som vakte bred internasjonal oppsikt var:  

Etter dette raknet freden på Sri Lanka  

De skjuler spionsatelliter som miljøtiltak 

Fryktet for Canadas miljøimage 

Sri Lanka ville kjøpe våpen fra Iran og Nord-Korea 

Nye jagerfly vil koste 12 milliarder mer 

Ambassadør ville stanse Muhammed-tegninger 

Wikileaks: Israel har 100 bunkerknusere 

Israel forbereder seg på en ny storkrig 

«Fransk spionasje verre enn russisk og kinesisk» 

Kina ypper til stjernekrig 

Slik strupet Israel Gaza 

Hevder toppsjef rakket ned på eget satellittprosjekt 

Irans skjulte jakt på en atombombe 

Iran lurte USA trill rundt 

 



 

 

I tillegg er et stort antall saker blitt fulgt opp i enkelte land der avsløringene har hatt regional 

interesse. 

 

 

Organiseringen av arbeidet og metodebruk  

 

Fra redaksjonsledelsens side ble det gitt romslige rammer for arbeidet med materialet. En 

kjernegruppe på over 30 journalister fra Aftenposten + Media Norge-avisene og 

Adresseavisen deltok. Vi mottok også hundrevis av forespørsler om samarbeid fra norske og 

utenlandske medier, noe som førte til enkelte samarbeidsprosjekter fra sak til sak. 

 

Etter hvert inviterte vi til tett samarbeid med flere internasjonale redaksjoner: Politiken i 

Danmark, Svenska Dagbladet i Sverige, Die Welt i Tyskland, 20 Minutes i Frankrike, 20 

Minutos i Spania, Postimees i Estland og NRC Handelsblad og TV-stasjonen RTL i 

Nederland, har per dags dato fått fri tilgang til å gjøre søk i databasen vår.  

 

Men medarbeiderne deres må av datasikkerhetshensyn komme til Oslo og gjøre søkene. De 

må også fortløpende rapportere funnene sine til Aftenpostens reportasjeledelse, slik at vi kan 

vurdere felles publisering av saker. 

 

På denne måten har Aftenposten fått utvidet sin Wikileaks-redaksjon til å gi et mer nordisk og 

europeisk perspektiv på dokumentene. Noen av publikasjonene som deltok i samarbeidet eies 

av vårt moderselskap Schibsted, mens andre er redaksjoner som ligner Aftenposten i kvalitet 

og profil eller har vært mangeårig samarbeidspartner med Aftenposten på utenriksstoff. 

 

I starten var den kolossale mengden data vi hadde en sentral problemstilling. Dette gjorde at 

vi satset mye ressurser og tid på å utvikle søkemaskin (beskrevet i detalj over) og metoder for 

å søke i materiale. Dels ble dette gjort ved at ulike fagmedarbeidere ble koblet på, slik at de 

kunne søke etter treff på sine spesialområder. 

 

 

Kort om søking i Cablegate-dokumentene 

 

Søkingen i Wikileaks-dokumentene har i stor grad foregått på to måter: 

1) Søking etter tematiske stikkord, navn etc. 

2) Søking basert på geografiske områder 

3) Søking på ”tags”, dvs spesielle institusjoner 

4) Søking på klassifisering av dokumentene. 

 

 

 

1. Søking etter tematiske stikkord, for eks Mullah Krekar (Najmuddin Faraj Ahmad), 

Norway, Stoltenberg, Stoere etc. 

 

Denne søkemetoden begynte vi med fra første stund, og dette dannet grunnlag for mange 

av de første sakene til Aftenposten – særlig de med norsk vri. Det er umulig å anslå 

nøyaktig hvor mange tematiske søkeord vi har brukt, men de første dagene laget vi 

søkeordslister som til slutt ble på ca 80-90 navn – og som vi systematisk gikk gjennom. 

 



 

 

Da Aftenposten fikk tilgang til hele materialet, ble antallet søkeord mye, mye lengre – og 

det ble i praksis umulig å holde oversikt over de ulike tematiske søkeordene. I stedet gikk 

vi over til å fordele temaer – og så måtte den enkelte journalist holde styr på hvilke 

søkeord vi brukte. 

 

Fra første dag var det en viktig del av prosessen at journalistene som søkte i Wikileaks-

databasen fortløpende diskuterte hvilke erfaringer vi gjorde oss med søkeord. Dette ble 

delvis gjort på fellesmøtene, men også i den regelmessige kontakten mellom 

medarbeiderne. Etter hvert ble det nærmest en uformell rutine at vi snakket sammen på 

tampen av hver arbeidsdag, hvor vi gikk runden for å diskutere ulike ideer som var 

kommet opp i løpet av dagen. 

 

Et eksempel på et gullkantet søkeord vi oppdaget ganske tidlig– særlig kombinert med 

andre ”treffrike” søkeord - var søkeordet ”strictly protect”. Vi oppdaget fort at 

ambassadene og Secretary of State ofte satt inn dette uttrykket i parantes når man refererte 

til hvilke kilder som ambassadene la ekstra vekt på å beskytte. Ofte skyldtes dette at 

kildene kom med informasjon som var så sensitiv og problematisk at ambassadene ønsket 

å advare om at vedkommende måtte beskyttes. 

  

Andre ganger kunne det være informanter – som rett og slett kunne være i livsfare dersom 

det ble kjent. I tillegg kom vi også over eksempler på aktører som åpenbart opererte i et 

grenseland, for eksempel flere av de norske embetsmennene som gikk bak regjeringen i 

sin dialog med amerikanerne, og utleverte til dels fortrolige opplysninger. 

 

Vi hadde fortløpende også en diskusjon rundt hvordan søkefunksjonene kunne utbedres. 

Dette gjorde at søkefunksjonene ble utviklet underveis. Vår vurdering er at dette trolig var 

en av grunnene til at Aftenposten som en relativt liten avis sammenlignet med mange av 

våre konkurrenter, klarte å finne frem til mange interessante saker. Vi kjenner ikke i detalj 

til hvilke interne søkemekanismer de andre avisene utviklet, men mye tyder på at 

søkeverktøyene som ble utviklet internt i Aftenposten var blant de aller beste. 

Et eksempel på en liten funksjon som var veldig nyttig – var muligheten til å legge inn 

kommentarer, og til raskt å sjekke om dokumentet var ”gammelt”, dvs at Wikileaks ikke 

allerede hadde publisert dokumentet. De første dagene skapte det stor frustrasjon at vi fant 

ganske mange saker som vi var sikre på var svært store – men som etter hvert viste seg å 

være tatt ut av samarbeidspartnerne til Wikileaks.  

 

Vi fikk derfor utviklet to faste, automatiserte, anonymiserte søkefunksjoner som gjorde at 

vi umiddelbart med høy sikkerhet kunne finne ut om dokumentet vi snuste på var unikt. I 

en hverdag hvor vi scannet hundrevis av dokumenter, bidro dette til at vi ikke kastet bort 

unødig tid på spor som viste seg å være gått opp av andre. 

 

 

2. Søking basert på geografiske områder, dvs hvor vi systematisk gikk gjennom alle 

dokumentene fra en spesiell avsender. For eks ambassaden i Oslo, ambassaden i Tel 

Aviv. 

 

For en del prioriterte områder valgte vi å søke kronologisk gjennom det meste av 

dokumentasjonen – i hvert fall de høyest graderte dokumentene. Under første fase jobbet 

en av journalistene utelukkende med å gå kronologisk gjennom alle ”secret”, NOFORN 

og confidential-dokumentene til og fra Oslo-ambassaden. 



 

 

Dette var grunnlaget for en rekke av de største oppslagene – fordi det viste seg at vi fant 

saker vi ikke hadde tenkt fantes. Slik sett illustrerer dette at i det finnes ingen enkel vei til 

de beste sakene i et så stort materiale. Man kommer ikke unna å måtte scanne enorme 

mengder dokumenter med åpne og nysgjerrige øyne. De søkeordene vi drodlet frem i 

starten var ofte altfor bundet av det ståstedet vi hadde i utgangspunktet. 

 

Mange av de internasjonale sakene som Aftenposten fant og satt på dagsorden først – til 

tross for at store aviser som Guardian, New York Times og Der Spiegel hadde hatt tilgang 

til materialet – kom nettopp fra rene kronologiske søk. 

 

Vi gikk også kronologi gjennom alle dokumentene fra ambassaden i Tel Aviv (Gaza-

sakene, Midt-Østen m.m.), samt dokumentene fra Secretary of State.  

 

 

3. Søking på ”tags”, dvs spesielle institusjoner, organer som står på mottager/avsender-

listen. 

 

Alle avdelingene i det amerikanske statsapparatet som inngikk i korrespondansen, var 

merket med ulike ”tags”. Dette er initialer/forkortelser for ulike byråer, etater, organer og 

komiteer i randsonen og utenfor det amerikanske utenriksdepartementet. ”Tagging” av 

dokumenter er viktig for at informasjonen fra ambassadene skal gå videre til de som 

trenger informasjonen raskt  - og som inngår i saksbehandlingen. 

 

I en ”mop-up”-fase av researchen, gjorde vi flere ganger søk på grupper av tags, for å se 

om de jobbet med de andre saker av samme type. 

Dette søket gjorde vi for eksempel når vi lette etter dokumenter om den gigantiske 

pågående jakten fra USAs side på iranske forretningsfolk. Ved å søke på ”tag” kom vi 

over flere identiske saker – men hvor ulike selskaper var involvert. 

 

 

4. Søking på de høyest klassifiserte dokumentene , secret/confidential/confidential, og 

koden NOFORM – dvs ”not for foreigners” - ikke for utlendinger. 

 

Rent gjennomgående kombinerte vi som regel de fleste av de tre første søkemetodene for å 

plukke ut de hemmelige dokumentene. Dette var viktig for å gjøre antallet treff mer 

håndterbart - siden vi dermed rast klarte å luke ut umiddelbart all informasjon som var åpen – 

og som regel basert på opplysninger fra medier og offentlige møter. 

 

Det ble søkt over en bred front etter norske bedrifter og etter temaer i land der Norge var tungt 

inne som eksempelvis fredsmegler, bistandsyter eller hadde andre interesser. 

 

Vi ba også leserne om hjelp, gjennom artikler der vi oppfordret til å sende inn søkeord vi 

skulle sjekke ut. 

 

I noen grad gikk vi videre på søkeord som andre medier ba oss søke etter. Vi samarbeidet 

blant annet med TV 2 på en sak som gjaldt ulovlig amerikansk overvåkning av muslimer i 

Sveits. Denne saken granskes nå av sveitsiske justismyndigheter, på bakgrunn av TV 2-

avsløringen i november, og vår oppfølger i januar 2011. 

 

 



 

 

Om dokumentanalyse 

 

Mange fokuserer på at Wikileaks er basert på ca 250.000 dokumenter. Men faktum er at det 

gir et litt for beskjedent bilde av hvor omfattende materiale vi snakker om. Selv om det er 

flere dokumenter som bare er på en side, så er det store flertallet av saker til dels ganske 

omfattende dokumenter. Trolig snakker vi om flere millioner sider i A4-format. 

 

Som ledd i vår research på Irans atomprogram, gjorde vi for eksempel et søk på alle 

”demarche”-dokumentene fra Secretary of State om Iran og atom. Da fikk vi ca 100 

dokument-treff.  

 

Når resultatet ble overført til Word i ni-punkts skrift utgjorde dette enkeltsøket om lag 500 

tettpakkede Word-sider. 

 

Mange av søkene er basert på Aftenpostens erfaring med søk i for eksempel de norske 

elektroniske postjournalene – som Aftenposten har svært lang erfaring med. Det var åpenbart 

en fordel å ha erfaring fra dokument-søk og analyse i den norske forvaltningen. Likheten 

mellom dokument-flommen i den norske forvaltningen og den amerikanske forvaltningen er 

nemlig slående: 

 

- mange, lange dokumenter. 

- påfallende mange kjedelige titler  

- det mest interessante rent journalistisk kunne ofte ligge i en bisetning eller parantes. 

- det er viktig å ikke godta ”byråkratens” vinkel, men prøve å se potensialet fra flere sider. 

- bruk av byråkratiske og teknologiske ord – som du rett og slett må lære deg å forstå for at du 

i det hele tatt skal kunne se saken. 

 

I motsetning til journalsøk, hadde vi imidlertid denne gang tilgang til ”hele” dokumenter. Det 

gjorde det ekstra viktig å ha bakgrunnsinformasjon og evne til å sette sakene i en 

sammenheng fra starten av – slik at klarte å forstå hva som var viktig. 

 

 

Kildebruk og kildekritikk 

 

 

Kildebruken og kildekritikk har vært en av de mest problematiske sidene ved arbeidet med 

Cablegate-dokumentene.  

 

Informasjonen fra Cablegate er ensidig og gir ikke det fulle, sanne bildet. Det er amerikanske 

diplomaters formidling av samtaler og deres oppfatning av situasjoner som er beskrevet. Vi 

vet ikke hva som egentlig ble sagt eller hvordan andre parter opplevde de forhold som 

diplomatrapportene omtaler. I god journalistikk skal opplysninger som stammer fra bare én 

kilde, sjekkes med minst én annen kilde. Og de som utsettes for kritisk omtale, skal ha 

anledning til å svare for seg.  

 

Utenriksdepartementet i USA var tidlig ute med en instruks til alle utenriksstasjoner om at 

ingen skulle kommentere de lekkede dokumentene.  

 

Også andre nasjoner, deriblant norsk UD, bedrifter og andre som er blitt omtalt i 

dokumentene har inntatt denne ”hodet i sanden”-politikken.  



 

 

 

Utenriksdepartementet har – i nesten en hver sammenheng hvor vi har tatt kontakt – nektet å 

kommentere innhold, og stilt spørsmål ved om det har noen som helst interesse hva 

lavtstående tjenestemenn ved en amerikansk ambassade mener. 

 

I noen tilfeller har imidlertid utenriksminister Støre og flere av hans medarbeider uttalt seg 

om konkrete saker, i intervjuer eller i form av tilsvar gjennom leserinnlegg i Aftenposten. 

 

Vi ser likevel en klar tendens de siste ukene til at en rekke berørte europeiske selskaper og 

myndigheter benytter seg av muligheten til samtidig imøtegåelse. Dette tror vi har 

sammenheng med det voldsomme internasjonale nyhetstrykket som det har blitt av enkelte 

sakene våre.  

 

Noen eksempler på dette er Statoil, OHB-System’s administrerende direktør Berry Smutny, 

det tyske romfartsbyrået DLR, det sveitsiske Justis- og Politidepartementet og det svenske 

selskapet ÅF Colenco, som alle har kommet med kommentarer til avsløringer vi har hatt. 

 

Det er interessant å legge merke til at en del av reaksjonene fra myndighetshold på sakene 

som har kommet opp har vært relativt lik, enten vi snakker om Tunisias avgåtte diktator, 

statsminister Putin, ledelsen i det kinesiske kommunistpartiet, eller utenriksminister Jonas 

Gahr Støre og det norske Utenriksdepartementet.  

 

Aftenposten har også fått kritikk fra enkelthold – fra Israels venner til venner av Iran – for at 

vi har vært ukritiske til USA ved å gjengi innholdet i ambassadedokumentene. 

 

I denne metoderapporten er det helt umulig å gjengi alle kildediskusjonene vi har hatt, men 

her er noen momenter: 

 

Vi skulle gjerne hatt flere kilder til en del av våre saker, særlig mange av sakene som er 

knyttet til norsk virkelighet. Det har vært et problem – og en svakhet – at så mange offisielle 

kanaler har vært systematisk lukket, enten vi snakker om norske embetsmenn og politikere, 

den amerikanske ambassaden eller amerikanske myndigheter. Dette førte til for eksempel til 

at vi i starten var forsiktig med å navngi en del embetsmenn som ga amerikanerne 

informasjon som var i grenseland – og trolig over grensen – i forhold til hvordan man skal 

forholde seg til en fremmed makt. I disse sakene var vi ekstra forsiktige med å bruke navn, 

inntil vi fikk snakke med de enkelte. 

 

Samtidig er det grunn til å problematisere bagatelliseringen av de amerikanske dokumentene. 

Det er ikke tilfelle at offentlige uttalelser på pressekonferanser fra utenriksminister Jonas 

Gahr Støre har større troverdighet enn de fortrolige referatene fra USAs NATO-ambassadør 

om samtaler med den norske utenrikspolitikeren.  

 

Aftenposten har fortløpende drevet en inngående kildekritikk av materiale, og det meste av 

det har vært kommunisert offentlig, både i artikler og i kommentarer. Det er ingen tvil om at 

det er systematiske huller i kablene. Uansett hvem det er som har lekket dokumentene 

opprinnelige, så har vedkommende ikke gitt ut alt: 

 

- Materialet har ikke høyere nivå enn ”secret”, noe som utelukker mange svært viktige saker. 

- Det er flere temaer som det er påfallende lite stoff om, blant annet krigen i Irak. 



 

 

- I enkelte måneder i perioden mellom 2006 og mars 2010 er det svært lite korrespondanse, 

som ikke kan forklares med ferieavvikling eller manglende internasjonal aktivitet. 

- Det er også forskjeller mellom ambassadene i mengden informasjon. Fra ambassaden i Oslo 

er det for eksempel mer enn tre ganger så mange dokumenter som fra ambassaden i 

København.  

 

Dette kan tyde på at det er systematiske ”skjevheter” og tidsmessig hull i materialet som man 

ikke har oversikt over. Det er også andre ambassader som har påfallende lite korrespondanse 

– tatt i betraktning størrelse og viktighet. 

 

Vi ønsker imidlertid ikke å gå veldig i detalj i dette, ikke minst fordi det kan brukes i en jakt 

etter kilder. Poenget er å slå fast at Aftenposten fra første stund har vært bevisst at det er 

systematiske begrensninger i materialet, og at det har ligget i bunn for vurderingene. 

 

Disse kildebegrensningene rokker likevel ikke ved at dette er det mest unike kildetilfanget 

som Aftenposten noen gang har vært i besittelse av. Dokumentene er et osean av potensielle 

saker, og vil være uvurderlig journalistisk bakgrunnsinformasjon for Aftenpostens redaksjon i 

mange år fremover. 

 

En viktig del av kildekritikken har blitt ivaretatt ved at journalister har vært håndplukket til å 

jobbe med temaer de hadde mye kunnskap om fra før, enten det dreier seg om Kina, terror og 

sikkerhet, satellitter, næringsliv, rakettforsvar, Midt-Østen og Russland. 

  

Rent gjennomgående har Aftenposten innhentet ytterligere kilder til alle sakene – enten 

skriftlig eller muntlig. Vi følte selv at dette kunne vi ha gjort i enda større grad de første 

dagene, da tidspresset var ekstra stort og vi publiserte mye. 

 

Et viktig moment er at kildevurderingen dessuten måtte gjøres fra sak til sak. Det er store 

forskjeller internt i materiale. Dokumentet som president Barack Obama fikk å lese på flyet 

før han reiste til Oslo for å motta fredsprisen har for eksempel en høyere grad av  

troverdighet, enn en enkeltdiplomats gjengivelse av en samtale med en hemmelig kilde. 

 

Offisielle ”demarcher” til et annet land på vegne av utenriksminister Hillary Clinton er for 

eksempel ofte mer saklige, troverdige og dokumenterte, enn personlige utspill fra en 

enkeltambassadør. Vi prøvde derfor så ofte som mulig å klargjøre hvem kildene for 

dokumentene var, og hva som var sammenhengen. Dessuten ble slike trekk ved dokumentene 

alltid vurdert før vi tok stilling til hvor stor saken egentlig var. 

 

Det viktigste kildespørsmålet har knyttet seg til at vi har gjort nøye vurderinger av om 

materialet kunne sette enkeltmenneskers liv og helse i fare. Flere av søkene våre gjorde at vi 

systematisk kom over saker fra kilder som var ”strictly protect” – og som det var lett å forstå 

kunne være livsfarlige for enkeltmennesker.   

 

I alle dokumentene som ble publisert, ble det lagt inn en ekstra rutine om at journalisten skulle 

vurdere sladding i hvert enkelt tilfelle. Vi har derfor sladdet flere navn, for eksempel på 

informanter til USAs ambassade i Kina. 

 

I de første sakene var vi nok ekstra forsiktige. Flere av journalistene var nok i utgangspunktet 

veldig bekymret for å publisere dokumenter som kunne sette enkeltpersoners sikkerhet i fare. 

I ettertid kan vi se at vi kunne ha publisert flere dokumenter raskere. 



 

 

 

Aftenposten fikk kritikk for at det i den tidlige fasen var flere av sakene hvor vi ikke fikk lagt 

ut selve orginaldokumentet fra Wikileaks-databsen. En av forklaringene på dette var at det tok 

noen dager å få plass de ekstra publiseringsrutinene for å kunne legge ut selve orginal-

dokumentet. Samtidig var det enkelte dokumenter vi ikke publiserte, rett og slett fordi vi 

ønsket å jobbe videre med saken før vi la ut alt. 

 

Det er enkelte ”beskyttede” kilder vi ikke har sladdet, rett og slett fordi vi ikke har delt de 

amerikanske ambassadenes syn på ”beskyttelsesbehov”. Det gjelder for eksempel den tyske 

satellitt-produsenten OHB-Systems direktør Berry Smutny, som vi navnga som en kilde.  

 

Hans uttalelser var så alvorlig at han åpenbart har fått store problemer i tyske medier i ettertid. 

Vi mente det var nødvendig å bruke hans navn for å kunne fortelle flere viktige historier, både 

om det tysk-amerikanske spionsatelittprogrammet, fransk industrispionasje og Galileo-

overskridelsene. 

 

Selve publiseringen av orginaldokumentene var for øvrig en omfattende jobb, på toppen av de 

andre journalistiske arbeidet som måtte gjøres.  

 

Enkelte saker – for eksempel saken om Irans jakt etter deler som kunne brukes til å utvikle en 

atombombe – omfattet publisering av 51 ulike dokumenter i en enkelt sak. Til denne saken 

mappet vi også alle dokumentene inn i et verdenskart, gjennom en avansert flash-animasjon 

på aftenposten.no: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3988304.ece 

 

Rent gjennomgående har omfanget, størrelsen og innholdet i flere av sakene utfordret 

rammene for en avis som Aftenposten – og de ville trolig utfordret rammene til et hvert 

medium.  

 

Noen av de internasjonale sakene til Aftenposten, som har vært store i utlandet, fikk for 

eksempel ikke plass på førstesiden av vår egen avis. Og noen av de mest siterte sakene fikk 

ikke plass i papirutgaven. En av dem var saken om Coca Coca som avslørte israelsk 

korrupsjon.  

 

Det som kanskje kan problematiseres mest etter rekken av avsløringer og saker som 

Aftenposten har hatt, er at vi rett og slett ikke har klart å følge opp alle sakene like godt. I 

skrivende stund er det flere saker som vi er nødt til å gå tilbake og løfte opp på nytt – og gjøre 

en bedre oppfølging. 

 

Onsdagen to uker før jul – hvor både VG og Aftenposten konkurrerte beinhardt om å få ut 

spennende saker først, ble det for eksempel publisert en rekke til dels store saker som ikke har 

vært fulgt opp godt nok.  

 

Et eksempel på det er Huseby-saken om flyttingen av den amerikanske ambassaden i Oslo og 

saken om embetsmenn som sladret til amerikanerne, hvor det fortsatt er mange uløste 

spørsmål.  

 

Aftenpostens interne evaluering har pekt på gjentatte ganger at vi er nødt til å samle opp 

trådene underveis, og at vi vil ha et ansvar for å følge opp de viktigste sakene som kanskje har 

druknet etter de første ukene. I historien lys er det ingen tvil om at dette vil kunne bli en 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article3988304.ece


 

 

debatt knyttet til hele materialet – nemlig om mange store saker rett og slett har druknet fordi 

det har vært så mange saker på kort tid. 

 

Denne kritikken må Aftenposten imidlertid også dele med store deler av norske medier. Rent 

gjennomgående har et samlet norsk pressekorps gjort lite eller ingenting for å følge opp de 

enkelte sakene vi har gravd opp, uten å referere innholdet i Aftenpostens artikler. Med unntak 

av debattprogrammer og avisledere, kan det virke som om de fleste mediene har kommet til at 

det ikke hadde noen hensikt å gå videre på sakene.  

 

En annen kritikk som har vært diskutert i etterkant i Aftenposten, er om vi hadde for stort 

fokus på norske forhold. Det er ingen tvil om at journalistene de første ukene brukte mye tid 

og krefter på norske vrier, kanskje på bekostning av å løfte blikket mot store internasjonale 

saker. Derfor ble det bestemt at Aftenposten fra nyttår bevisst skulle heve blikket, og gå for de 

største temaene på den internasjonale dagsordenen. 

 

Faren var å bli ”provinsiell” når man sitter på et slikt materiale, er naturligvis stor. Samtidig 

har det vært en stor fordel å jobbe med materialet innenfor Aftenpostens rammer, som tross 

alt prioriterer utenriksstoff langt høyere og bredere enn del fleste andre riksdekkende medier i 

Norge – og som har en stor stab og bred plattform å publisere internasjonale saker.   

 

Arbeidet med søk, analyse og kategorisering av materialet har dessuten vist at også de store 

samarbeidspartnerne til Wikileaks, for eksempel Der Spiegel, New York Times og Guardian, 

også har vært overraskende ”nærsynte” i sine søk. Flere av sakene som de har valgt å slå opp, 

tyder på at de i stor grad har lent seg på å søke på nasjonale søkeord.  

 

Det har aldri vært sett på som noe journalistisk, etisk dilemma at Aftenposten gjennom 

publiseringen har viderebragt ”tyvegods” fra den amerikanske utenrikstjenesten. Vi har 

forholdt til at denne lekkasjen, som en hvilken som helst lekkasje av et enkelt dokument eller 

et helt containerlass med dokumenter. 

 

Aftenpostens frie stilling i forhold til Wikileaks gjorde at vi var alene om å publisere en stor 

del av de amerikanske dokumentene. Det var aldri på noe punkt tvil fra redaksjonsledelsens 

side rundt om vi skulle gjøre dette, eller ikke. Aftenposten betraktet tilgangen til databasen 

som et hvilket som helst journalistisk researchmateriale som faller oss i hende. 

 

Spesielle erfaringer 

 

Dette har uten tvil vært det største og mest omfattende graveprosjektet i Aftenposten-regi 

noensinne, når man ser på mengden informasjon redaksjonen har jobbet med og hvor mange 

personer som har vært involvert. 

 

Det har satt organisasjonen på prøve, både researchmessig og analytisk, og ikke minst i 

forhold til koordinering mellom papir og nett når det gjelder publisering av saker og 

dokumenter. 

 

Vår redaksjon har fått hundrevis av henvendelser fra utenlandske medier og journalister som 

har ønsket samarbeid og tilgang til Cablegate-dokumenter. Vi har valgt å samarbeide med et 

knippe Media-Norge-aviser, samt utenlandske Schibsted-aviser og noen strategiske 

samarbeidspartnere som vi har hatt tett kontakt med over mange år. 

 



 

 

Dette samarbeidet har gitt oss mange nye og verdifulle perspektiver på dekningen vår. 

 

Etter et forsøk på å hacke datamaskinen til nyhetsredaktør Ole Erik Almlid, ble det besluttet å 

endre passord for hver eneste gang en bruker ville logge seg inn. I en e-post som utga seg for 

å være fra en japansk TV-journalist som ønsket intervju om Wikileaks-jobbingen, fulgte det 

med en ”trojaner”, designet for å ta kontroll over nyhetsredaktørens pc.  

 

Trojaneren var programmert til å sende informasjon fra hans pc til en server med ip-adresse i 

Singapore. Forsøket førte ikke til at noe informasjon kom på avveie.  

 

Aftenpostens journalister har for øvrig mottatt et stort antall henvendelser fra hele verden etter 

våre artikler.  

 

En av de mer uvanlige henvendelsene som gjorde inntrykk, var en 18 år gammel gutt fra Gaza 

som via Google Translate sendte en melding hvor han takket for sakene om Israels boikott av 

Gaza, og uttrykte stor bekymring. Den unge palestineren var overbevist om at Aftenpostens 

journalist hadde mistet jobben etter å ha publisert artikkelen. 

 

Vi har fortsatt en lang liste med upubliserte saker som vi er sikre på vil vekke internasjonal 

oppmerksomhet. Arbeidet med å dekke den enorme informasjonsmengden vil derfor trolig 

fortsette i mange uker og måneder fremover. 

 

 

 

 

Oslo 17. januar 2011  

 

 

 

 

Jan Gunnar Furuly                 Alf Endre Magnussen               Per Anders Johansen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Publisert mellom 14. desember 2010 og 16. januar 2011 (*): 

 
 

Åpen for å ta imot USAs terrorfanger  Aftenposten Morgen 14.12.2010 
 

 
 

De rødgrønne provoserer USA  Aftenposten Morgen 14.12.2010 
 

 

Med amerikanske briller  Aftenposten Morgen 14.12.2010 
 

USA: Norges politikk truer våre nære bånd  Aftenposten Morgen 14.12.2010 
 

«Han tror han er smartere enn de fleste»  Aftenposten Morgen 14.12.2010 

Støre: - Et større bilde i Washington  Aftenposten Morgen 14.12.2010 
 

 
 

Amerikansk ambassadør: - Frp er vår beste venn  Aftenposten 14.12.2010 18:37 
 

Kritiserer norsk sololøp i Iran  Aftenposten 14.12.2010 21:23 
 

 

SV slår tilbake mot amerikansk kritikk  Aftenposten 14.12.2010 23:06 
 
 

Frykter ekstremister  Aftenposten Morgen 15.12.2010 

Radikal ekstaliban-minister  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

Diplomat: PST innrømmet terrorsvikt  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

 
 

 

Kina ville ha fredsprisen  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

Norge får kjeft for svakt terrorarbeid  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 
 

Mener at Norge lar ekstremisme vokse  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

Norge deltok i Tibet-forhandlinger  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

USA: Vi har felles historie og felles verdier  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

Sikkerhet og åpenhet  Aftenposten Morgen 15.12.2010 
 

 

Regjeringen jobber ikke for Krekar-garanti  Aftenposten 15.12.2010 07:49 
 
 

 

Ambassaden refser norsk integreringspolitikk  Aftenposten 15.12.2010 11:34 
 

USA førte alle bak lyset i ambassadesaken  Aftenposten 15.12.2010 12:30 
 
 

Ble ikke beskyttet mot leiemordere  Aftenposten 15.12.2010 14:36 
 

- Regjeringen driver dobbeltspill om Krekar  Aftenposten 15.12.2010 15:57 
 

Eks-ambassadøren: - Ikke riktig å kommentere  Aftenposten 15.12.2010 15:59 
 

 

Fylkesmann tilbød ambassadehjelp  Aftenposten 15.12.2010 17:42 
 

Støre er forundret over kritikken  Aftenposten 15.12.2010 19:00 
 

Slik jobbet USA for å få mullah Krekar til Jordan  Aftenposten 15.12.2010 19:30 
 

Utelukker ny Oslo-avtale  Aftenposten 15.12.2010 21:02 
 

Embedsmenn advarte mot topp-politikere  Aftenposten Morgen 16.12.2010 

Javel, statsråder  Aftenposten Morgen 16.12.2010 

Ytringenes pris  Aftenposten Morgen 16.12.2010 
 
 

Ba om Støres hjelp til å utsette ambassadedom  Aftenposten Morgen 16.12.2010 

Ble ikke beskyttet mot leiemordere  Aftenposten Morgen 16.12.2010 

USA ville ha Krekar til Jordan  Aftenposten Morgen 16.12.2010 

- Hadde dette skjedd til fordel for Russland, hadde vi kalt det noe annet  Aftenposten 16.12.2010 11:14 
 

Wikileaks: UD var vettskremt for Krekar-lekkasjer  Aftenposten 16.12.2010 11:59 
 

 
 

Wikileaks: Jagland støttet utplassering av Guantánamo-fanger  Aftenposten 16.12.2010 16:50 
 

 

- BP hadde utblåsning i Aserbajdsjan  Aftenposten 16.12.2010 19:05 
 



 

 

Vil ha ny ambassaderunde  Aftenposten 16.12.2010 20:39 
 
 

Dette skrev embetsmennene  Aftenposten 16.12.2010 23:03 
 

Bondevik: - Embetsmenn har gått for langt  Aftenposten 16.12.2010 23:09 
 

 

250 000 nye Wikileaks-dokumenter til Aftenposten  Aftenposten Morgen 17.12.2010 

USA: Norge mer nervøs for Russland  Aftenposten Morgen 17.12.2010 

To store og en liten  Aftenposten Morgen 17.12.2010 

Departementet skal undersøke påstandene  Aftenposten Morgen 17.12.2010 

USA ville bruke Amnesty i Guantánamo-press  Aftenposten Morgen 17.12.2010 
 

 
 

 
 

Ukjent Statoil-lekkasje  Aftenposten Morgen 17.12.2010 
 

 
 

 

 

- Mener Georgia hadde seg selv å takke  Aftenposten 17.12.2010 10:32 
 

 

 
 

Hardt ut mot StatoilHydro  Aftenposten Morgen 18.12.2010 

Mente terrormistenkte overførte 70 millioner  Aftenposten Morgen 18.12.2010 

Diplomatiets indiskrete sjarm  Aftenposten Morgen 18.12.2010 

Klaget på for flott norsk feltsykehus i Tsjad  Aftenposten 18.12.2010 08:54 
 

 
 

 
 

Etter dette raknet freden på Sri Lanka  Aftenposten Morgen 19.12.2010 
 

 

- Forsvarsministeren fikk overhaling av FN  Aftenposten Morgen 19.12.2010 
 

USA ville stoppe norsk lastebåt på vei til Iran  Aftenposten 19.12.2010 15:03 
 
 

 

 
 

«USA bør minne Norge på hvor landets sikkerhetsgaranti kommer fra»  Aftenposten Morgen 20.12.2010 
 

«Vi har fått bekreftelse på det vi visste»  Aftenposten Morgen 20.12.2010 
 

 

Hva mener du vi bør søke etter?  Aftenposten 20.12.2010 13:55 
 

 

USA ønsket norsk hjelp i Kaukasus  Aftenposten 20.12.2010 21:31 
 

 

Månelanding avblåst i 2008  Aftenposten Morgen 21.12.2010 

Solheim ville ikke opprøre russerne  Aftenposten Morgen 21.12.2010 

La treet leve på stor fot  Aftenposten Morgen 21.12.2010 
 

- Nord-Korea vil bryte sammen  Aftenposten Morgen 21.12.2010 
 

 

Dette leste Obama på flyet til Norge  Aftenposten 21.12.2010 12:34 
 
 

Kritisk til russisk milliardeventyr  Aftenposten 21.12.2010 14:35 
 

Toppmøte ble mageplask  Aftenposten 21.12.2010 21:35 
 

Fryktet for Canadas miljøimage  Aftenposten Morgen 22.12.2010 
 
 

Lund røpet hemmelig Iran-strategi  Aftenposten 22.12.2010 13:56 
 

 

 

- Oljesand-utvinningen har vært ute av kontroll  Aftenposten 23.12.2010 00:08 
 

- Kina-dialogen er død  Aftenposten Morgen 23.12.2010 
 

 

- Nå er det vi som ber om innsyn!  Aftenposten 23.12.2010 13:36 
 
 

 

 

Oljefondsjefen var skeptisk til de etiske reglene  Aftenposten 23.12.2010 23:31 
 
 

 
 

 
 

Ble etterforsket av UD  Aftenposten Morgen 27.12.2010 
 

Sri Lanka ville kjøpe våpen fra Iran og Nord-Korea  Aftenposten Morgen 27.12.2010 
 

 

Ville ikke ha Jagland som sjef  Aftenposten 27.12.2010 11:45 
 

Nye jagerfly vil koste 12 milliarder mer  Aftenposten Morgen 28.12.2010 
 
 



 

 

Ført bak lyset  Aftenposten Aften 28.12.2010 
 

Norge truet med å stoppe våpenkjøp  Aftenposten 28.12.2010 19:16 
 
 

Ambassadør ville stanse Muhammed-tegninger  Aftenposten Morgen 29.12.2010 
 

 
 

- En gal president  Aftenposten Morgen 30.12.2010 
 

 
 

- Statoil hadde falske samtaler med Iran   Aftenposten Morgen 30.12.2010 
 

Statoils offensiv overfor USA  Aftenposten Morgen 31.12.2010 
 

Kan spane på fire samtidig  Aftenposten Morgen 02.01.2011 
 

Wikileaks: Israel har 100 bunkerknusere  Aftenposten Morgen 02.01.2011 
 

Israel forbereder seg på en ny storkrig  Aftenposten Morgen 02.01.2011 
 

De skjuler spionsatelliter som miljøtiltak  Aftenposten Morgen 03.01.2011 
 
 

Åpenhetens makt og pris  Aftenposten Morgen 03.01.2011 
 

 

USA ville stoppe båtsalg  Aftenposten Morgen 03.01.2011 
 

- Norge er helt avhengig av å få informasjon fra disse satelittene  Aftenposten 03.01.2011 23:00 
 

«Fransk spionasje verre enn russisk og kinesisk»  Aftenposten Morgen 04.01.2011 

Kina ypper til stjernekrig  Aftenposten Morgen 04.01.2011 

- Ikke noe militært  Aftenposten Morgen 04.01.2011 
 

 

 
 

Norge godtok rakettskjold allerede i 2007  Aftenposten Morgen 05.01.2011 
 

 

Slik strupet Israel Gaza  Aftenposten Morgen 05.01.2011 
 

Påtvungne følelser  Aftenposten Morgen 05.01.2011 
 

Nytt materiale, gamle konklusjoner  Aftenposten Morgen 05.01.2011 
 

Regningen for rakettforsvaret: 630 milliarder kroner på 12 år  Aftenposten 05.01.2011 12:08 
 

 

Coca-Cola avslørte korrupte israelske tollere  Aftenposten 05.01.2011 20:17 
 
 

Israel: Norge sviktet overfor   Iran  Aftenposten Morgen 06.01.2011 
 

Fornøyd med vedtak om rakettskjold  Aftenposten Morgen 06.01.2011 
 

 

Wikileaks-dokumentene: Dine innspill, våre søkeresultater  Aftenposten 06.01.2011 11:27 
 

Fryktet OL-terror fra Norge  Aftenposten 06.01.2011 12:11 
 

Terrorforsker: - Ingen land er immune mot terrorister  Aftenposten 06.01.2011 18:51 
 

Førte Iran bak lyset  Aftenposten Morgen 07.01.2011 
 

Lund frykter korrupte russere  Aftenposten Morgen 07.01.2011 
 

- Uigurer i Norge planla OL-terror  Aftenposten Morgen 07.01.2011 
 

 

Kineserne væpner seg til tennene  Aftenposten Morgen 07.01.2011 
 

To muslimer parkerte bilen for å gå en tur. De ble mistenkt for å være 

terrorister 

 Aftenposten Morgen 10.01.2011 

 

Putin grep inn mot Telenor-salg  Aftenposten Morgen 11.01.2011 
 

 
 

Irak-invitt før Gulfkrigen  Aftenposten Morgen 11.01.2011 
 

Mener Røsjorde er inhabil  Aftenposten Aften 11.01.2011 
 

- Kan havne i en gråsone  Aftenposten Morgen 12.01.2011 
 

- Bør erklære seg inhabil  Aftenposten Aften 12.01.2011 

Spår stille død for norsk hvalfangst  Aftenposten 12.01.2011 14:01 
 

Brukte Obama-besøk til å kritisere norsk hvalfangst  Aftenposten 12.01.2011 14:01 



 

 

 

Hevder han ble torturert  Aftenposten 12.01.2011 19:06 
 

 

Hevder toppsjef rakket ned på eget satellittprosjekt  Aftenposten Morgen 13.01.2011 
 

Assange kritiserer kinesisk sensur  Aftenposten Aften 13.01.2011 
 

Uryddige Røsjorde  Aftenposten Aften 13.01.2011 
 
 

Lieberman «en av gutta»  Aftenposten Morgen 13.01.2011 

Satellittkostnader til himmels  Aftenposten 13.01.2011 13:38 
 

 

Et torturoffers bekjennelser  Aftenposten Morgen 14.01.2011 
 

Israel frykter at Tyrkia islamiseres  Aftenposten Morgen 14.01.2011 
 
 

Regjeringen sier ja til Galileo på Jan Mayen  Aftenposten Morgen 14.01.2011 
 

Rammer inn ondskapens paradoks  Aftenposten Morgen 14.01.2011 
 

Irans skjulte jakt på en atombombe  Aftenposten Morgen 16.01.2011 

Svigerfamilien avskydd for grådighet  Aftenposten Morgen 16.01.2011 

Tyskerne vil ha Galileo inn i NATO  Aftenposten Morgen 16.01.2011 

Har Wikileaks veltet sin første diktator?  Aftenposten 15.01.2011 22:42 
 

 
 

Iran in secret pursuit of nuclear bomb  Aftenposten 16.01.2011 12:22 
 

Iran lurte USA trill rundt  Aftenposten 16.01.2011 15:55 
 

Hemmelig svensk atomsamarbeid med Iran  Aftenposten Morgen 14.01.2011 
 

 

(*) Som det fremgår av listen er en rekke av disse sakene kun publisert på nett. De aller fleste 

av sakene som er publisert på papir, er også lagt ut på Aftenposten.no sammen med originale 

dokumenter fra Cablegate. Noen av dokumentene er delvis sladdet.  

 
 

 

 


