SKUP 2011

«ADRESSAKONSORTIET»

Publisert i Adresseavisen 25. mai — 29. desember 2011

G[ete Holstad
Age Winge

Forretningsmannen Terje Roll Danielsen 18nte 310 millioner kroner for 4 kjgpe aksjer i Adresseavisen.
Fantes det en hemmelig plan om at han skulle veere en mellommann for transaksjonen?



1. Navn pa journalistene
Grete Holstad
Age Winge

2. Tittel pa arbeidet
"Adressakonsortiet"

4. Redaksjon, adresse, tif.nr.
Adresseavisen
Industrivegen 13

7080 Heimdal

5. Journalistenes adresse og telefonnummer.
Grete Holstad
Grete.holstad@adresseavisen.no

951 98 762

Age Winge
Age.winge@adresseavisen.no

932 36 558



mailto:Grete.holstad@adresseavisen.no
mailto:Grete.holstad@adresseavisen.no
mailto:Age.winge@adresseavisen.no
mailto:Age.winge@adresseavisen.no

Liste over samlet publisering

NB: Noen av sakene pa lista er skrevet av kolleger, og er inkludert for sakens helhets skyld.

seg dokumentene

Dato Hovedoppslag  [Tittel Undersaker Papir [Nett
avis  javis
25/05/11 [Kan miste alt Leter etter "hemmelig  [Adresseavisen og X X
plan" Sparebanken var ikke
involvert
Vil sla Roll Danielsen
ersonlig konkurs
26/05/11 [Konkursrammede |Gamle venner strides om[Kjenner ikke til X X
Terje Roll medieselskap selskapsplanene
Danielsen fikk i
2006 lane 300 mill.
kroner til et nytt
mediselskap...
Dette kjenner vi
ikke til...
31/05/11 Planla oppkjop av Flere moter med X X
Adressa-aksjer sammen [tronderne
Innrommer 4 ha fatt e-
postene
- Vi samarbeidet om 4 fa
tak i aksjene
01/06/11 Skylder 9,3 mill. i skatt X X
(Sissel Lynum)
01/06/11 IKOMMENTAR: Som et X X
drama av Ibsen (Siri
'Wahl Olsen)
03/06/11 Banken undersokes av  [Behandlet av X X
sine egne Finanstilsynet
04/06/11 KOMMENTAR: Nir X X
mediene gransker seg
selv (Arne Blix)
07/06/11 Kontrollkomiteen finner X
intet nytt
10/06/11 \Var informert om - Jeg forholder meg til X
Adressa-konsortiet kontrollkomiteen
30/06/11 Kjempelan pa vandring [Ingen aktiv rolle X X
Sjakk matt og ensom
03/09/11 Mellom himmel og X
helvete (Bard Ove
Molberg)
12/10/11 [Vutderer krav mot [Bostyret vurderer krav |- Visste at notatet skulle [X X
bank og avis mot banken og avisen  [til SR-Bank
- Spurte ikke hva det
skulle brukes til
19/10/11 IKrass kritikk mot X
Adressa
21/10/11 SR-Bank nekter 4 gi fra X X




24/10/11 Vurderer 4 trekke X
banken for retten
26/10/11 Bostyret skal grave X
dypere
02/11/11 Banken jobbet med den [Peker pa Roll Danielsen [X
hemmelige aksjeplanen
22/11/11 Kontrollkomiteen X
fornoyd med banken
23/11/11 Saksoker sparebanken X
25/11/11 Sparebanken verifiserte [Banken vil ikke besvare [X
lineplanen sporsmal
Bankens befatning med
Roll Danielsen-lanet
26/11/11 - Banken har ikke ansvar X
01/12/11 [Kan bli saksokt Bostyret varsler soksmal [Bostyret har solgt for — [X
etter konkurs mot bank og avis 670 mill. (Sissel Lynum)
Selger kunst verdt ti mill.
(Joakim Wangen)
02/12/11 [Har fatt Adressa- X
dokumenter
03/12/11 IKOMMENTAR: Spillet X
om sannheten (Siri Wahl
Olsen)
10/12/11 Ti millioner til pengejakt X
14/12/11 Ba om hjelp til 4 vurdere X
strategien
29/12/11 Granskeren tok Nyttig rapport for styret [X

forbehold




Saker publisert pa adressa.no (med hyperlink):

Dato

Sak

26.05.2011

Gamle venner strides om medieselskap

26.05.2011

Leter etter "hemmelig avtale"

31.05.2011

Flere moter med tronderne

31.05.2011

-Vi samarbeidet om 4 f3 tak i aksjene

31.05.2011

Planla oppkjop av Adressa-aksjer sammen

31.05.2011

Innrommer 4 ha fatt e-postene

01.06.2011

Som et drama av Ibsen

01.06.2011

Skylder 9.3 millioner i skatt

04.06.2011

Nair mediene mi oranske selv

06.06.2011

Banken undersokes av sine egne

30.06.2011

Kjempelan pa vandring

12.10.2011

Bostyrer vurderer krav mot bank og avis

21.10.2011

SR-Bank nekter 4 oi fra seoc dokumentene

24.10.2011

Trues med soksmal

27.10.2011

Bostyret skal grave dypere

02.11.2011

Banken jobbet med den hemmelige aksjeplanen

25.11.2011

Sparebanken verifiserte laneplanen

29.12.2011

Granskeren tok forbehold



http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1638423.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1638423.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1638402.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1638402.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640885.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640885.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640895.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640895.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640768.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640768.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640893.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1640893.ece
http://www.adressa.no/meninger/article1641263.ece
http://www.adressa.no/meninger/article1641263.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1641391.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1641391.ece
http://www.adressa.no/meninger/article1642580.ece
http://www.adressa.no/meninger/article1642580.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1643654.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1643654.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1654996.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1654996.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1708530.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1708530.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1714428.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1714428.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1715667.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1715667.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1716791.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1716791.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1720639.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1720639.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1733061.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1733061.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1749114.ece
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1749114.ece

De var neere forretningspartnere og hadde felles interesser i a sikre Adresseavisens

uavhengighet og regionale eierskap. Na star de pa hver sin side i en konflikt som
handler om flere hundre millioner kroner.

i Oy
Per Axel Koch Terje Roll Danielsen Finn Haugan
Konsernsjef Polaris Media Forretningsmann Konsernsjef Sparebankl SMN

"Adressakonsortiet"

Bostyret etter konkursene i Terje Roll Danielsens selskaper vurderer
erstatningskrav i hundremillionersklassen mot Adresseavisen og Sparebank1
SMN. Pa bakgrunn av dokumenter avdekket i Adresseavisen.

Terje Roll Danielsen er en av Trondheims mest kjente forretningsmenn. Han bygde
Nedre Elvehavn, den nye bydelen, han kjopte et kvartal og ville gjenopplive byens
torg. Han var festsjef i Harmonien, byens lukkete herreklubb, og samlet hver jul sitt
mektige nettverk til lystige middager.

Hosten 2010 gikk Roll Danielsen de fa skrittene over gaten fra sitt hovedkontor for &
levere sitt forretningsimperium til skifteretten. Det dreide seg om selskaper som tre ar
tidligere var anslatt til & veere verdt opp mot en halv milliard kroner. Noen maneder
senere slas han ogsa personlig konkurs.

| boet ligger krav for over en milliard kroner, og en rekke neeringsaktarer er berort.
Hovedarsaken til konkursen er en transaksjon forretningsmannen gjorde hgsten
2006. Da lante Roll Danielsen 310 millioner kroner i stavangerbanken Sparebank1
SR-Bank (SR-Bank), for a kjope aksjer for 303 millioner kroner i Adresseavisen.

Hensikten var a skaffe stor nok eierandel for & sikre posisjon og makt i det framtidige
Media Norge, som Adresseavisen forhandlet om a bli en del av. Aksjehandelen ble



gjennomfort i all hast for & hindre at makten over mediehuset skulle havne utenfor
landsdelen. Aksjene ble kjapt til langt over kurs, mente analytikerne.

Dette er bakteppet for en rekke artikler Adresseavisen har skrevet fra 25. mai og ut
aret 2011. Saken er ikke avsluttet.

Det fantes angivelig en hemmelig plan om at Terje Roll Danielsen ikke skulle sitte
alene med aksjene og laneengasjementet. Posten skulle senere overfores til et
konsortium hvor Adresseavisen og trondheimsbanken Sparebank1 SMN, inngikk
sammen med Roll Danielsens selskap. Striden star om denne planen binder partene.

Bostyret vurderer na et krav mot Adresseavisen og Sparebank1 SMN for de tap
forretningsmannen fikk ved & veere alene om handelen. Tapet er stipulert til mellom
150 og 200 millioner kroner.

Nar og hvordan kom arbeidet i gang

Flere journalister i avisens gkonomiredaksjon jobbet med aksjekjgpet da Roll
Danielsen gjorde dette hgsten 2006. Det ble ogsa den gang spekulert i om Roll
Danielsen hadde andre i ryggen da han ervervet aksjeposten. Nyhetsdekningen
rundt hans selskaper handlet blant annet om stadige betalingsanmerkninger, men vi
hadde ingen kunnskap om at hans gkonomiske problemer kunne skyldes aksjelanet.

Etter konkursen hgsten 2010, var et tilbakevendende tema i redaksjonen hvorfor en
vellykket forretningsmann som Roll Danielsen hadde tatt risikoen med denne
aksjehandelen. Hadde han gamblet pa at Adresseavisen ble med i Media Norge, noe
som kunne gitt ham en betydelig gevinst? Pafalgende var kom sparsmalet igjen opp
da Roll Danielsen ble begjeert personlig konkurs. Samtaler med kilder hadde
bekreftet mistanken om en ukjent historie for aksjekjgpet. Vi var blant annet informert
om mgater som skulle ha vaert mellom Roll Danielsen, Per Axel Koch og Finn Haugan
hasten 2006. Og om et pastatt konsortium.

Vi hadde sett et dokument som tydet pa dette, at Adressa-aksjene Roll Danielsen
kjopte, senere skulle overtas av et selskap med Adresseavisen og Sparebank1 SMN,
sammen med Roll Danielsens selskap, Roll Severin AS.

Konfrontert med disse opplysningene, kommenterte bostyret at det ville undersoke
om Roll Danielsen ble sviktet av en gruppe samarbeidspartnere da han kjopte deler
av aksjeposten i Adresseavisen. Saken ble hovedoppslag 25. mai 2011: "Leter etter
hemmelig avtale."

Hva var den sentrale problemstilling ved starten

Hadde Roll Danielsen vitterlig andre i ryggen da han kjgpte Adressa-aksjene, eller
giennomfgrte han den «patriotiske» handelen alene med drgm om & bli styrtrik
mediemogul?



Bade Haugan og Koch benektet konsortie-planene. Hvis Roll Danielsen hadde
operert alene, hvorfor var i sa fall Haugan og Kochs nevnt i dokumentet? Hva var
deres roller i aksjehandelen?

Redegjor kort for hva som er genuint nytt i saken

Det var ikke slik at trondheimspatrioten og Adresseavisens venn, Terje Roll
Danielsen, hadde operert alene da han kjopte Adressa-aksjene. Roll
Danielsen hadde sammen med Koch og Haugan laget en felles plan om at
aksjene skulle kjgpes av Roll Danielsen, og senere overfares til et konsortium
med Adresseavisen, Sparebank1 SMN og Roll Danielsen. Alternativt skulle
aksjeposten deles blant lokale investorer, sannsynligvis med en betydelig del i
avisen og banken.

Arsaken til den planlagte transittoperasjonen var at det ikke var tid til &
behandle aksjekjopet i styrene til avisen og banken. Det var ogséa problemer
knyttet til Koch og Roll Danielsens dobbeltroller i bank og avis.

Koch og Roll Danielsen hadde, sammen med davaerende styreformann i
Adresseavisen, Kaare Gisvold, forhandlet med Schibsted om et felles oppkjop
av Orkla Medias aksjer i Adresseavisen og Bergens Tidene. Det ble laget en
avtale mellom Schibsted og et selskap kalt Tronderkonsortiet.

Koch, som nektet a kjenne til & kjenne til planene, redigerte selv
lanesgknaden til Terje Roll Danielsen hvor planen beskrives i detalj. Soknaden
ble sendt med kopi til banksjef Finn Haugan, som ogsa nektet for a kjenne til
planene.

Sparebank1 SMN Markets, bankens eget verdipapirforetak, utredet
konsortieplanene.

Banken engasjerte et eksternt advokatfirma for & vurdere om banken kan
stilles til ansvar i forbindelse med aksjehandelen, etter opplysninger
framkommet i Adresseavisen. Granskningen konkluderte med at banken ikke
hadde ansvar.

Bankens representantskap fikk bare presentert hovedkonklusjonen. Bankens
hgyeste organ ble ikke forelagt rapporten i sin helhet, hvor granskeren tar
forbehold om konklusjonene - at det ikke kreves store faktaendringer for de
rettslige vurderingene blir annerledes.

Haugans bank verifiserte innstillingen til SR-Banks styre, som beskrev
planene om at aksjene skulle overdras til et konsortium, alternativt spres pa
flere lokale investorer.

Haugan hadde ikke bare hjulpet Roll Danielsen med a fa lan i SR-Bank. Han
spilte ogsa en aktiv rolle da deler av lanet ble refinansiert i Bank1 Oslo

Akershus. Det var ogsa pa hans initiativ at Sparebank1 SMN overtok resten
av SR-lanet — i strid med innstillingen fra bankens eget konsernkredittutvalg.



* Bostyret har levert en forliksklage for a fa omstett pant bankene sikret seg i
Terje Roll Danielsens aktiva for konkursen.

* Bostyret vurderer sgksmal mot Adresseavisen og Sparebank1 SMN for & fa
dekket tap Terje Roll Danielsen fikk ved a sitte alene med aksjelanet. Tapet er
stipulert til mellom 150 og 200 millioner kroner. Striden star om partene er
bundet av planen som ble lagt for aksjehandelen.

Nyhetsverdi/Vesentlighet/Originalitet

Konkursen i Roll Danielsens selskaper er en av landsdelens starste konkurser.
Saken endte ogsa i gkonomisk katastrofe for Roll Danielsen, og det er en av
pressens hovedoppgaver a undersgke om enkeltmennesker har veert utsatt for
overgrep eller forsommelser.

Eget hus

A dekke en slik konkurs er en selvfalge for en regionavis, noe gkonomiredaksjonen i
Adresseavisen har gjort med ulike innfalsvinkler. Det som gjor disse sakene
spesielle, er at vi har mattet grave rundt fottene pa avisens eiere, styremedlemmer
0og samarbeidspartnere:

Terje Roll Danielsen: Far konkursen var han nest storste eier i mediehuset Polaris
Media som eier Adresseavisen. Han var styremedlem bade i avisen og Sparebank1
SMN (tidligere Sparebank 1 Midt-Norge.)

Per Axel Koch: Konsernsjef i Polaris Media og styreleder i Adresseavisen, hvor han
var toppsjef da aksjene ble handlet. Koch er ogsa styreleder i Sparebank1 SMN.

Finn Haugan: Konsernsjef i Sparebank1 SMN, som er starste eier i Polaris Media.
Banken er ogsa avishusets hovedbankforbindelse.

Kaare Gisvold: Styreleder i Polaris Media, og tidligere styreleder i Adresseavisen.

Enkelte aviser har ogsa tidligere drevet kritisk journalistikk mot sine egne, jfr.
Aftenpostens og VGs omtale av skattesakene mot egne aviser, og saerlig mot sjef og
hovedeier Tinius Nagell-Erichsen, som matte sone 30 dager i fengsel i 1985. Nevnes
kan ogsa A-pressens Osloredaksjons artikkel som farte til statsminister Oddvar
Nordlis avgang i februar 1981, og Dagens Neeringsliv avslgring av sammenblanding
av Jens P. Heyerdahls og Berner Gruppens penger i "Ridehus-saken", som ogsa ble
dekket av Dagbladet.

Vi er for tiden midt oppe i en omfattende endring av mediestrukturen her i landet,
med store penger og mektige aktorer involvert, noe som bergrer de fleste starre
mediekonsern. Derfor kan det i mange redaksjoner bli ngdvendig med kritiske
reportasjer rundt eget eierskap, jfr. salget av Edda og TV2. Vi kjenner ikke til saker i
nyere tid hvor det er drevet sa neergaende journalistikk mot enkeltpersoner knyttet til
eget mediehus som i Roll Danielsen-saken.



"Adresseavisens reportasjer er et sjeldent, men ypperlig eksempel pa at en redaksjon tar pa
alvor den tilfoyelsen som i 2001 ble gjort i pressens Vaer Varsom-plakat, i punkt 1.4, andre
setning: "Det er pressens plikt & sette sokelys pa hvordan mediene selv fyller sin
samfunnsrolle”, og at man ikke har lyttet til gamle lzeresetninger om “ikke a skite i eget reir”
eller "bite den handen som gir mat”. Avisen fortjener stor respekt for maten den har
behandlet denne saken."

Nils E. @y, generalsekreteer Norsk Redaktorforening

Dobbeltroller

Per Axel Koch har i en arrekke hatt en dobbeltrolle som toppsjef i Adresseavisen/
Polaris Media og styreformann i Sparebank1 SMN. Dette er han kritisert for, ikke
minst av redaksjonsklubben i Adresseavisen. Kritikken er mgtt med at dobbeltrollen
er en fordel for mediehuset fordi det gir kontakter og kunnskap, og at dette ikke er
noe problem fordi han likevel er inhabil i bankens styre i saker som dreier seg om
Polaris/Adresseavisen.

Sakene vi har presentert har blant annet belyst hvordan mektige aktarer i sine
nettverk kan pavirke saker, til tross for at de er inhabile i sine respektive styrer. Styret
i Sparebank1 SMN engasjerte advokatfirmaet Simonsen til & vurdere om banken
hadde et eventuelt ansvar i aksjesaken. | advokat Jargen Heffermehls rapport reises
sparsmal om Kochs dobbeltrolle:

"(...) Per Axel Kochs meavirkning (til & formulere Roll Danielsens lanesoknad, red.
anm.) representerer muligens en uheldig sammenblanding av roller ettersom han
som konsernsjef i Polaris Media/Adresseavisen hadde klare interesser i at Terje Roll
Danielsen ervervet aksjeposten. Han far da to roller der interessene klart kunne
komme til & sprike, hvilket de senere ogsa gjorde."

Sakene gir ogsa andre innblikk i en, for mange, ukjent businessverden. Roll
Danielsen fikk 310 millioner kroner i 1an etter at Haugan tok en telefon til sin kollega i
alliansebanken SR-Bank. Lanet ble utbetalt pa uvanlig kort tid uten ordinzer
styrebehandling.

Sakene viser den tette forbindelsen mellom flere sentrale aktarer i trondersk
neeringsliv, og viser eksempel pa det som kan oppfattes som "vennetjeneste." Ett
eksempel er da konsernkreditutvalget i Sparebank1 SMN innstilte pa at Roll
Danielsen ikke skulle innvilges 183 millioner kroner i 1an i forbindelse med
refinansiering. Konsernsjef Finn Haugan overprovde sitt eget konsernkreditutvalg og
overbeviste styret om at Roll Danielsen likevel skulle fa l1anet. Roll Danielsen hadde
pa dette tidspunktet nylig gatt ut av styret i banken, og hadde saledes ogsa
relasjoner til flere medlemmer i bankstyret.



Metode: Dokumentjakt

Den forste saken om bostyrets jakt pa "en hemmelig avtale" vakte oppsikt. Saken ga
oss tilgang til nye kilder.

Dagen etter kunne Adresseavisen avslare innholdet i et internt lAnedokument fra SR-
Bank, stavangerbanken som ga Roll Danielsen et kortsiktig 1an pa 310 millioner
kroner til kjop av aksjer i Adresseavisen. Dokumentet, som var en innstilling til styret i
banken, bekreftet ogsa at Roll Danielsen ikke var alene:

"Mellomfinansieringen forventes innfridd ved at det planlegges etablert et nytt
selskap hvor Adresseavisen, Sparebanken Midt-Norge og Roll Severin AS, legger inn
sine naveerende eierposter i Adresseavisen, som da skal overta aksjeposten.
Alternativt deles aksjeposten opp blant lokale investorer i Trondheimsomradet."

Disse sakene er drevet fram av publisering av konfidensielle dokumenter.

A basere seg p& muntlige kilder var ikke tilstrekkelig, uansett hvor sentrale og
etterrettelige disse matte veere. Det var ulike framstillinger av virkeligheten og
hendelsesforlgpet. Det var ord mot ord.

Allerede pa dag én kom det fram at dette kunne handle om forhold noen ville holde
skjult. Vi hadde opplysninger om at flere sto bak aksjekjopet. Dette ble ikke bare
benektet, men bade Haugan og Koch hevdet at de aldri hadde hgrt snakk om dette.
Hvis vi skulle finne ut hva som vitterlige hadde skjedde, var det helt ngdvendig med
skriftlig dokumentasjon. lkke minst fordi dette var fglsomt, ettersom aktgrene var
knyttet til eget avishus. Det var utenkelig & dekke saken videre i form av en polemikk
mellom partene, eller basert pa anonyme kilder.

Internt var flere i en slik posisjon at de i prinsippet skulle veere kjent med hvordan
aksjekjopet hadde skjedd, blant annet sjefredaktor Arne Blix og styrerepresentanter.
Ingen av dem vi snakket med, hadde hert om en konsortieplan.

Konsortiet var ikke stiftet, det fantes ingen dokumenter i offentlige registre. Det
eneste offentlige dokument var den forelgpige bostyrerapporten. | den var en
eventuell avtale ikke omtalt. | styreprotokollen til Polaris Media var dette heller ikke
nevnt.

Men selv om saken handlet om fa personer og institusjoner, var det likevel flere kilder
som kunne tenkes a veere kjent med historien, og som kunne sitte pa skriftlig
materiale. Vi laget en kildeliste med personer som inkluderte alle de involverte
institusjonene, i tillegg til akterene og folk rundt dem. | kontakten med disse
poengterte vi viktigheten av a finne skriftlig materiale som kunne bekrefte eller
avkrefte partenes framstilling.

Vi fikk hand om et internt dokument fra SR-Bank hvor det innstilles til styret i banken
om & gi Roll Danielsen aksjelanet pa 310 millioner kroner. Innholdet i dokumentet
bekrefter blant annet opplysningene om konsortiet. Og hvorfor handelen av aksjer
skulle skje gjennom Roll Danielsens selskap, Roll Severin AS:



"Bakgrunnen for denne totrinnsprosessen er at det er utfordringer knyttet til at
administrerende direktor i Adresseavisen er styreformann i Sparebanken Midt-Norge,
samt at Terje Roll Danielsen er styremedlem bade i Sparebanken Midt-Norge og i
Adresseavisen.”

Konfrontert med disse opplysningene, nektet fortsatt bade Koch og Haugan
kjennskap til et slikt konsortium. "Jeg har aldri hart om det," uttalte Haugan.

Vi hadde opplysninger om at Haugan hadde fatt tilsendt dette dokumentet.
Konfrontert med dette, svarte Haugan at han ikke kunne garantere at han ikke hadde
hart om dokumentet, men at han aldri hadde sett eller lest det.

Vi var dermed ikke kommet vesentlig lenger. For alt vi visste, var det Roll Danielsen
alene som hadde gitt disse opplysningene til SR-Bank. Kanskje medforte det riktighet
at konsortieplanene kun eksisterte i Roll Danielsens hode? Hvis flere enn Roll
Danielsen var involvert i planene, manglet vi fortsatt bekreftelse pa dette.

Vi fortsatte a jobbe med kildelisten, og som i mange andre saker apnet den ene
daren en ny dor. Et dokument ga oss et nytt dokument.

Fa dager senere presenterte vi et utkast til avtale mellom Schibsted og et selskap
kalt Tranderkonsortiet. Dette var en avtale om at de sammen skulle kjope Orkla
Medias aksjer i Adresseavisen og Bergens Tidene, som like for hadde blitt lagt ut for
salg. Fra Schibsted fikk vi opplyst at denne avtalen var laget etter et mote hvor
tronderne var representert med Koch, Gisvold og Roll Danielsen. Ogsa Gisvold
hadde benektet kjennskap til et slikt konsortium.

Vi publiserte ogsa en e-post som hadde gatt fra Schibsted til Koch, med
avtaleutkastet som vedlegg, og som Koch hadde videresendte til Roll Danielsen.
Dette var farste dokument som knyttet Koch direkte til konsortieplanen.

Neste skritt var blant annet a finne ut om det faktisk fantes en avtale om at et
konsortium skulle overta aksjene, enten den var skriftlig, eller i form av en
forpliktende forstaelse mellom partene. Eller, hadde Roll Danielsen grunn til & tro at
det var en slik enighet? Pa sparsmal om dette, svarte Koch: "Etter min mening hadde
han ikke det."

Vi undersgkte videre om opplysningene vi brakte var kjent for andre, blant annet i
Finanstilsynet og bankens kontrollkomité. Kontrollkomiteens leder sa at
opplysningene var nye. Litt senere konkluderte komiteen med at det ikke var
framkommet noe nytt i saken, og var forngyd med bankens engasjement med Roll
Danielsen.

Haugan hadde uttalt at hans eneste befatning med Roll Danielsens aksjelan, var at
han hadde anbefalt ham overfor sin alliansepartner, stavangerbanken SR-Bank. Sa
langt hadde vi ikke skriftlig materiale som viste at Haugan var dypere involvert, kun
muntlige kilder som fortalte at han hadde veert aktiv i aksjeplanen. Pa dette
tidspunktet satt vi pa flere historier som vi unnlot & skrive fordi vi bare hadde muntlige
kilder.



Utilfredsstillende svar

Det interne dokumentet fra SR-Bank, som vi hadde presentert, indikerte en
uortodoks behandling i banken. Vi fikk notatet vurdert av personer med erfaring fra
kredittvurdering, som konkluderte med at det var et "tynt" dokument til & handle om et
lan pa hele 310 millioner kroner.

Innholdet tydet pa at det var kontakten Roll Danielsen hadde med Sparebank1 SMN
(Haugan) som var utslagsgivende for at Roll Danielsen fikk dette lanet i
stavangerbanken. Kunne dette veere en indikasjon pa at de hadde et opplegg
sammen?

Det neste dokumentet vi presenterte var Roll Danielsens lanesgknad til SR-Bank.
Ogsa dette vitnet om en uortodoks behandling. Sgknaden var pa en side. Dette
dokumentet er, sa langt vi har brakt pa det rene, eneste skriftige kommunikasjon Roll
Danielsen hadde med SR-Bank for lanet pa 310 millioner kroner ble utbetalt mindre
enn en uke senere.

Lanesoknaden beskriver i detalj konsortiet med avisen og banken som deltakere. Vi
skaffet ogsa dokumentasjon pa at denne lanesaknaden ble sendt med kopi il
Haugan. Vi matte dermed anta at banksjefen var informert. Likevel stilte vi oss
spgrsmalet: Dersom planene om et konsortium, med blant annet banken som
deltaker, kun eksisterte i Roll Danielsens hode, hvorfor sendte han da kopi av
lanesgknaden med denne informasjonen til Haugan?

Dette var ett av sparsmalene vi stilte Haugan for vi publiserte saken om
lanesgknaden. Svaret vi fikk fra bankens informasjonsdirektar, gjorde oss ikke seerlig
klokere:

"Hei! Ber om at Finn blir sitert pa folgende:

Det er tredje gang i lopet av en ukes tid Adresseavisen kommer tilbake og spor om
samme notat. Jeg har sa langt besvart 16 sporsmal, her kommer 10 nye. Siden
forrige gang har kontrollkomiteen i SpareBank 1 SMN konkludert med at 17 helsider i
Adresseavisen i lopet av et par uker ikke har brakt noe nytt til saken. Komiteen
opprettholder at de ikke har noen anmerkninger til styrets og administrasjonens
behandling av engasjementet med Roll Severin-konsernet. Nevnte notat er en del av
komiteens saksgrunnlag. Jeg forholder meg til at bankens kontrollkomité har fattet
sin beslutning, og har ikke mer a tilfoye saken.

Vennlig hilsen Hans Tronstad"

Det var fortsatt mulig at banksjefen ikke var dypere involvert enn at han hadde
anbefalt Roll Danielsen til SR-Bank, og at han ikke leste e-postene sine og derfor
ikke var informert om Roll Danielsens kontakt med SR-Bank. Haugans e-poster fra
2006, er ikke lenger tilgjengelig, i falge banken.



Leter etter bankspor

Det var kjent at Roll Danielsens lan var flagget hjem til Sparebank1 SMN i 2008.
Bostyrerapporten viste at sgsterbanken Bank1 Oslo Akershus ogsa var en av de
storste kreditorene, og at det skyldtes at ogsa den hadde overtatt en del av
aksjelanet.

Banksjef Torbjorn Vik i Bank 1 Oslo Akershus, fortalte at banken hadde refinansiert
140 millioner kroner av Roll Danielsens lan sommeren 2007, og at dette skjedde etter
en henvendelse fra Haugan. Dette tydet pa at Haugan hadde vaert mer engasjert i
Roll Danielsen-lanet enn bare a formidle forretningsmannen til SR-Bank, som han
selv hadde hevdet.

Hvorfor engasjerte Haugan seg sa sterkt i denne saken? Roll Danielsen var jo ikke
kunde i Haugans bank?

Utover sommeren og hasten jobbet vi for & finne ny informasjon/dokumentasjon. Det
neermet seg bostyrets arsrapport etter konkursen, og bostyret hadde allerede varslet
at de ville undersgke om Koch og Haugan hadde forpliktet seg pa noen mate for Roll
Danielsen opptok lanet og kjopte aksjene. En handel som, i falge bostyret, var den
sannsynlige hovedarsaken til at Roll Danielsen gikk konkurs.

Sparebank1 SMN er en av kreditorene, de sitter i kreditorutvalget, og bostyret var
tilbakeholdende med informasjon om sine vurderinger.

Kochs handskrift

| midten av oktober presenterte vi et dokument som ble et slags gjennombrudd for &
forsta saken - kladden til Ianesgknaden som Roll Danielsen hadde sendt SR-Bank.
Denne viste at sgknaden var redigert av Per Axel Koch, noe som kunne
dokumenteres fordi det var gjort med hans egen handskrift.

Koch hadde lest korektur pa sgknaden, hvor han endret noen belgp og prosenter, og
gjorde spraklige endringer. Koch, som altsa var konsernsjef i Adresseavisen og
styreformann i banken, endret ikke hovedinnholdet om at aksjeposten skulle
replasseres i et konsortium hvor avisen skulle delta sammen med banken og Roll
Danielsen. Allerede dagen etter ble den redigerte lanesgknaden sendt til SR-Bank.

Vi visste na at Koch ikke bare hadde deltatt i forhandlingene med Schibsted, men at
han ogsa hadde assistert Roll Danielsen med lanesgknaden - og dermed var
involvert i selve aksjekjopet. Hans redigering av lanesgknaden tydet ogsa pa at han
hadde gatt god for innholdet som altsa beskrev konsortieplanene. Koch selv forklarte
denne redigeringen med at han ikke visste hva dokumentet skulle brukes til, og at
han heller ikke hadde spurt om dette.

Selv om dette var et slags gjennombrudd, manglet vi fortsatt biter i puslespillet. Bade
Koch og Haugan sto fast pa at avtalen bostyret lette etter, ikke finnes. Men hva er en
avtale?



STRENGT FORTROLIG
ADRESSEAVISEN/MEDIA NORGE

Adresseavisen har forelapig valgt & st& utenfor Media Norge, men har stadig spersmélet til
vurdering. Hvis Adresseavisens styre og administrasjon skulle velge a fusjonere med de
gvrige regionavisene, md det lokalt sikres nok aksjer/stemmer til 4 fa dette gjennom pé
Adresseavisens generalforsamling.

Tre parter (de sterste lokale aksjonarene) samarbeider om dette: Adresseavisen som som eier
egne aksjer (4,33) det forelopig ikke kan stemmes for, Sparebank 1 Midt-Norge (4,68%) og
Terje Roll Danielsen (3,18% og kontrollerer noen mindre poster).

Det er videre spesielle habilitetsutfordringer. Adm. dir. Per Axel Koch i Adresseavisen er
styreformann i banken. Terje Roll Danielsen er styreforsmann bade i banken og i
Adresseavisen. iz

by T

L S ?’-\_ uT-e~€~

Disse tre akterene planlegger & legge inn sine poster i det felles selskap A ressakonsome}\A

(forelopig ikke etablert). Postene har en samlet verdi pd ca 205 mill. kroner. Selskapets )

egenkapital vil deretter styrkes med 150-200 mill. kroner. 79 (,/, 7 {
L

5 (<= ’{257') 7 L’L ak«.,\r)/\?" o

Selskapet ensker dergtter & kjope Orkla/Mecoms post i Adresseavisen (18,68%).&ris ca%
mill. kroner. 320 Q’tv
Videre vurderer man\a kjope en storre post i Bergens Tidende fra Orkla/Mecom, antatt pris
‘—{ SO 435 mill. kroner. Hensikten med & kjope BT-posten er & oppna en stor og tydelig post i det
fusjonerte Media Norge, hvis dette blir losningen.

all

Forelepig sokes kun finansiering av Orkla/mecom-posten i Adresseavisen.

;IA/
3
Adressakonsortiet AS ove\rfaxél 5 prosent av Schibsteds aksjer i det fusjonerte Media Norge,
og vil da samlet kunne ha rundt 15% av aksjene i dette selskapet.
a Kjopet fra Schibsted vil eventuelt bli finansiert med lan fra Schibsted og en avtale om (
renteberegning som matcher fremtidig utbytte fra Media Norge.

Formelle beslutninger

Saken er forelopig ikke forelagt styrene i Adresseavisen og Sparebank 1 Midt-Norge, og det
er derfor onskelig at Roll Severin AS (eid av Terje Roll Danielsen) forelopig kjoper /{
Orkla/Mecoms post i Adresseav1sen Det er dette kjopet som na sekes finansiert. g
Hvis det ikke skulle bli noe av nog Media Norge, skal denne
posten senere replasseres blant ndre lokale mvestorer sannsynligvis med en betydelig def i i/

Tesseavxsen og(Sparebank e
3
/'/ [ Ve [

Jka&M%NM%Wﬂﬂ

DOKUMENTDREVET: Kladden til lanesgknaden som ble sendt SR-Bank, er et av
flere fortrolige dokument vi har presentert. Notatet ble redigert med penn av Per Axel
Koch, konserngjef 1 Polaris Media og styreleder i Adresseavisen og Sparebankl SMN.



Juridiske forhold

For a sgke klarhet i hva som regnes som en avtale, kontaktet vi to jurister som er
spesialister pa avtalerett. Svarene vi fikk var for oss oppklarende:

For et eventuelt erstatningssporsmal er det ikke avgjerende om det finnes en skriftlig
avtale mellom partene om hvordan aksjene og laneforpliktelsene skulle handteres
etter aksjekjopet.

Det er intet vilkar i norsk rett at en avtale ma veere skriftlig og signert for & veere
bindende. Det avgjorende er en samlet vurdering av om partene hadde ment & binde
seg til en avtale. Dersom partene matte vite at den som handlet aksjene hadde
forstatt det slik at de andre stottet ham, og at et slikt kjop ikke ble forsgkt stoppet,
kan det vaere grunn til & kreve erstatning for brudd pa en avtale. Dette ma i sa fall
kunne bevises.

Alts3, like viktig som & lete etter en eventuelt skriftelig avtale, var det a lete etter
dokumenter/informasjon som kunne vise at Koch og Haugan hadde gjort det klart for
Roll Danielsen at de ikke var sammen med ham om aksjekjopet. Koch og banken,
som eventuelt matte sitte pa slik informasjon, har avvist dette med at
problemstillingen er irrelevant. | falge dem hadde Roll Danielsen aldri noen grunn til &
tro at det var en avtale, og det var derfor heller ingen grunn til & stoppe ham.

Ikke lenge etter offentliggjorde vi et nytt dokument som knyttet banken til
aksjehandelen. Et internt dokument i Sparebank1 Markets viste at bankens eget
verdipapirforetak ogsa hadde jobbet med oppkjopsplanen.

Samarbeid med sosteravis

Sa langt i saken hadde vi kun publisert saker basert pa dokumenter og apne kilder.
Vi hadde opplysninger om at Sparebank1 SMN hadde gatt god for innholdet i
laneinnstillingen til SR-Bank, hvor banken ogsa refereres som konsortiedeltaker, men
vi hadde hverken dokumentasjon eller apne kilder som kunne bekrefte slik
verifisering.

Vi hadde innledet et samarbeid med Stavanger Aftenblad og journalist Harald
Birkevold. Uten hans grundige arbeid, hadde vi neppe fatt ut en sak om dette. Ved
hjelp av anonyme kilder kunne vi fortelle at Sparebank1 SMN hadde verifisert SR-
Banks lanedokument far aksjelanet ble utbetalt.

Arsaken til at vi her stottet oss til anonyme kilder, er kildenes plassering, noe vi pa
grunn av kildebeskyttelse ikke kan ga nasrmere inn pa. Bruken av anonyme kilder i
denne saken ble vurdert pa redaktarniva.

Etter at arsrapporten fra bostyret var levert, som konkluderte med at det forela
tilstrekkelig informasjon til & kunne ga til rettslige skritt mot avis og bank, kom
Sparebank1 SMNs egen granskningsrapport. Denne var laget av advokat Jargen
Heffermehl pa oppdrag fra styret i banken. Advokaten hadde vurdert et eventuelt
erstatningsansvar i forbindelse med konkursen.



Konklusjonen, som ble formidlet til media, slo fast at banken ikke hadde ansvar.
Rapporten som helhet var unntatt offentlighet. Gjennom muntlige kilder hadde vi fatt
antydninger om at rapporten ogsa inneholdt andre interessante momenter. Det var
derfor viktig a fa tak i denne rapporten for & se bankens egne vurderinger i sin helhet.

Dette lyktes vi med. Vi fikk vite at rapporten ikke konkluderte sa skrasikkert som
banken hadde gitt uttrykk for. | sin konklusjon tok Heffermehl forbehold ettersom
motparten ikke var hgrt. Det skulle ikke sa store endringer til far den rettslige
vurderingen kunne falle annerledes ut, i folge advokaten.

Hjelp fra fagpersoner

For a forsta innholdet i rapporten, og betydningen av denne, la vi rapporten fram for
en uavhengig jurist som er kjent med denne type oppdrag.

Det mest overraskende, mente juristen, var at rapporten var utarbeidet pa et sa vidt
tynt faktisk grunnlag, at den var upresis i flere av sine vurderinger, og at flere viktige
problemstillinger ikke var diskutert. Uten kritiske sparsmal hadde for eksempel
Heffermehl lagt til grunn at Koch ikke skjonte at han redigerte lanesgknad, uten a
problematisere hva Koch ellers hadde med et slikt dokument & gjore. Hadde Koch for
vane a kommentere pa dokumenter som omtaler selskaper hvor han selv er
styreleder og konsernsjef, uten a sparre hva disse skulle brukes til?

Konklusjonen i rapporten, om at banken ikke har ansvar, var etter juristens
oppfatning heller ikke saerlig mye verdt. Rapporten ga ikke mye nytt i form av
skriftlige dokumenter. Med unntak av ett notat, hadde rapporten ingen andre vedlegg
enn dokumenter Adresseavisen hadde publisert.

Alle dokumenter vi har offentliggort i denne saken, er giennomgatt av uavhengige
fagpersoner pa de respektive felt. Poenget har veert a fa hjelp til & vurdere innholdet i
dokumentene, og bli korrigert hvis vi tolket dem feil.

A snakke med juridiske eksperter har ogsé vaert til hjelp fordi saken i sin helhet har
krevende juridiske sider, bade avtalerettslig, konkursrettslig og prosessuelt.

Metodiske problemer

Skriftlige sporsmal og svar

Siden dag to har vi ikke fatt snakke med banksjef Finn Haugan.
Informasjonsdirektaren ga beskjed om at "vi gnsker a forvalte tilsvarsretten skriftlig."
Dette bod pa metodiske utfordringer i en krevende sak.

Skriftlige sparsmal gjor det vanskelig & stille oppfolgingsspersmal. A sende alle
sporsmal samtidig, gjar at svarene kan justeres i forhold til oppfelgingsspgrsmalene.
A sende ett og ett sporsmal var problematisk p& grunn av tid, i s fall kunne det tatt
flere dager a fatt svar pa alle.



Vi har flere ganger fatt svar som tydet pa at akterer koordinerte svarene mellom seg,
noe som har gjort det vanskelig & kryssjekke opplysninger. Et eksempel: Da vi ville
sammenholde svarene fra Finn Haugan og settestyreleder Kjell Bjordal i Sparebank1
SMN, fikk vi dette svaret fra sistnevnte:

"Hei, jeg har hatt en prat med Finn, og forstar han har fatt noyaktig de samme
sporsmalene. For a spare litt tid, tror jeg vi gjor det slik at jeg sier jeg ikke har noe a
tilfoye til hans svar. Kjell."

Skriftlige sparsmal og svar gir ogsa kildene starre mulighet til ikke a svare pa
spersmal, enn i en vanlig intervjusituasjon pa telefon eller i samme rom. Det fratar
oss ogsa muligheten til & reformulere sparsmal dersom spgrsmalet er stilt upresist. |
et vanlig intervju har vi mulighet til & drgfte ting, oppklare misforstaelser og bringe
saken framover pa en mer dynamisk mate. Fordelen med et skriftlig intervju kan
veere at sparsmal og svar blir mer presise, men i et muntlig intervju kan dette
gjenvinnes i form av sitatsjekk.

| disse sakene er alle sitater sendt til sjekk hos kilden.

Det har veert sveert viktig for oss a ikke feile mht. tilsvar. Enkelte ganger har vi satt
dem pa trykk selv om de for leserne kunne veere vanskelig a forsta fordi det ikke er
gitt direkte svar pa spoarsmal. Et eksempel pa dette er da vi spurte om det stemte at
Sparebank1 SMN verifiserte lanedokumentet fra SR-Bank.

Dette er svaret vi fikk:

"Sporsmal knyttet til SR-Banks lanebehandling kan ikke besvares av oss. Det finnes

ingen avtale hvor SMN var forpliktet til & delta i et eierkonsortium som var tiltenkt &
avlaste Roll Danielsens aksjekjop i adresseavisen."

Kilder/Kildekritikk/Uavhengighet/Integritet

Skriftlige og muntlige kilder

Som vi har veert inne pa, er dokumentene vi har presentert konfidensielle, ingen av
dem har offentlig karakter. Det har derfor veert viktig & sjekke om dokumentene vi har
fatt tilgang til faktisk er reelle. Et av de sentrale dokumentene var kladden til
lanesgknaden Roll Danielsen sendte SR-Bank, med Kochs pategninger. | prinsippet
var dette et enkelt dokument & sjekke hos Koch. To dager senere bekreftet han at det
var hans handskrift.

Det interne dokumentet fra SR-Bank fikk vi verifisert gjennom en sentral kilde, det
samme gjelder det interne dokumentet fra Sparebank1 Markets. Heffermehl-
rapporten fikk vi bekreftet fra advokaten som hadde laget den. Lanesgknaden til Roll
Danielsen fikk vi bekreftet av Roll Danielsen. Schibsted-avtalen fikk vi bekreftet hos
Schibsted. E-posten som fulgte denne avtalen, ble bekreftet av Koch. Andre
dokumenter, som vi ikke har offentliggjort, har vi fatt bekreftet innholdet i, gjennom
samtaler med kilder.



Et kildekritisk problem i denne saken, er at historien om konsortiet var kjent for et lite
antall mennesker. Da blir det ekstra sarbart nar en sentral aktor lukker seg for apne
samtaler.

Haugan/Banken

Et problem i forhold til banken er at vi, siden slutten av mai, ikke har fatt snakke med
farstehandskilden, konsernsjef Finn Haugan. Alle sparsmal og svar loses gjennom
bankens informasjonsavdeling. Vi er tvunget til & forholde oss til andrehandskilde, og
svarene kan virke produsert i et mediemaskineri som ogsa radgivningsselskapet First
House etter hvert ble en del av.

Nar en av hovedaktarene ikke vil snakke med oss, og for oss gir utilfredsstillende
skriftlige svar, ofte uten anledning til oppfalgingssparsmal, kan det resultere i en
slags frustrasjon som motiverer til mer pagaende dekning. Fra den andre siden kan
dette tolkes som at det pagar en jakt ledet av to vanskelige journalister.

Dette kunne veert forsgkt last ved at andre journalister hadde kontakien med banken,
jfr. vedlagte jubileumsintervju som journalist Bard Ove Molberg gjorde med Haugan.
Molberg stilte ogsa spersmal om aksjesaken, og han fikk noen uttalelser om
banksjefens behandling av Roll Danielsen-lanet da det ble refinansiert - uten at
Haugen gikk nsermere inn pa striden.

Kanskje kunne vi kommet lenger dersom Molberg hadde fortsatt denne kontakten,
noe vi ogsa vurderte. Argumentet mot var at det var vi som satt pa kildenettet og som
kjente saken best, og som derfor var best i stand til & stille relevante sparsmal. | et
forsgk pa a apne kommunikasjonen, diskuterte om vi skulle la banken slippe til uten
at vi stilte dem de mest kritiske sparsmalene.

Pa den annen side bestemte banken seg allerede etter andre dag av dekningen for &
"forvalte tilsvarsretten skriftlig." Det er neerliggende a forsta dette i lys av at banken
allerede tidlig i sommer sa at den kunne bli stilt gkonomisk ansvarlig i forbindelse
med aksjekjopet (jfr. bestillingen av Heffermehl-rapporten), og at alle uttalelser
dermed kan bli brukt i en eventuell rettstvist.

Sakens alvorlighet, samt det faktum at bostyret vurderer millionsgksmal, er samtidig
noe vi ma ha i bakhodet nar vi vurderer svarene vi far fra denne aktaren.

Vi har under denne saken mottatt klager fra to av aktarene for at vi ikke har satt alle
deres skriftlige svar pa trykk, og at vi derfor skal ha drevet sensur.

Ved to tilfeller gikk redaksjonsledelsen gjennom svar og redegjorelser som var sendt
0ss, og sjekket dette opp mot svarene vi hadde satt pa trykk. Konklusjonen var at vi
ikke hadde utelatt noe som tidligere ikke var nevnt, eller var relevant for saken.
Akkurat som i muntlige intervjuer, ma det ogsa i skriftlige intervjuer veere slik at lange
dialoger kan ende med at noen fa setninger brukes.

Ingen av oss har personlige relasjoner til Haugan, som journalister har vi begge hatt
et uproblematisk, profesjonelt forhold til ham gjennom mange ar. Det samme gjelder



Marvin Wiseth, konserndirektar for kommunikasjon og samfunnskontakt. Derimot har
Grete gjennom flere ar veert kollega med bankens informasjonsdirektar Hans
Tronstad, som tidligere var gkonomijournalist i Adresseavisen. Likevel har kontakten
veert profesjonell, nesten som om vi ikke kjente hverandre fra tidligere.

Vi har sett at banken har endret forklaring etter at First House ble engasjert. | en
artikkel i Dagens Neeringsliv like far jul, hvor avisen skriver at Haugan for fgrste gang
siden mai "bryter den offentlige tausheten om bankens rolle", forteller Haugan at han
deltok i seks samtaler om eventuelt oppkjop av Polaris-aksjer.

Vi merket oss uttalelsen, ikke bare fordi han nd snakket med DN, mens han fortsatt
nektet & snakke med oss, men mest fordi han na ga en annen beskrivelse av sin
egen rolle. | de to forste oppslagene vi hadde om saken, og de eneste gangene
Haugan har latt seg intervjue pa vanlig mate, benektet han kjennskap til planen om
aksjekjopet.

"Vi var ikke involvert", uttalte han forste dag. Neste dag gjentok han det samme og
sa at han aldri hadde hgrt om noe konsortium. Hans eneste befatning med saken,

var at han anbefalte Roll Danielsen overfor SR Bank. "...etter det har jeg ikke veert
involvert i laneprosessen”, sa Haugan i intervjuet som ble sitatsjekket.

DN-saken markerte at banken ikke bare har endret mediestrategi ved at Haugan
snakker med media om denne saken, den viste ogsa at Haugan har endret sin
framstilling av hva som skjedde hgsten 2006.

Haugan har forsgkt & gi inntrykk av at han ikke har endret sin forklaring, men at det
er vi som har underslatt opplysninger. | en tekstmelding til Age i slutten av oktober,
hvor vi blant annet igjen ber om et intervju, skriver Haugan at han pa forsommeren
fortalt Grete at han var med pa et mate med Roll Danielsen om denne saken. Altsa
det motsatte av hva han hevdet i de to eneste intervjuene vi har fatt med ham om
dette.

Det var da nyttig & ha stenografert ned hele intervjuet, ogsa den delen av samtalen
som ikke ble publisert.

| arbeidet med disse sakene har vi skrevet ned og lagret alle samtaler. Dette er alltid
nyttig for & kunne ga tilbake a sjekke opplysninger, seerlig i en dekning som har gatt
over flere maneder.

Bostyret

Bostyret jobber pa vegne av tingretten, men medlemmer i kreditorutvalget kan ha
interesse av & ramme banken og Adresseavisen fordi et soksmal kan gi mer penger
til kreditorene. At bostyrets bruker store ressurser pa akkurat denne saken i sitt
arbeid med konkursen, kan ogsa veere pavirket av at bostyrer far betalt for antall
timer som legges ned.



Roll Danielsen

Vi har flere ganger stilt sparsmal ved Roll Danielsens motiver, om han var en
okonomisk rotekopp som pa egen hand spekulerte da han kjopte aksjene til
overkurs. Dersom Adresseavisen hadde blitt en del av Media Norge, kunne
fortjenesten blitt stor. Konsortieplanene kan ogsa ha veert noe Roll Danielsen selv
fant pa, slik motparten hevder.

Roll Danielsen er ikke formell part i en sak som eventuelt reises av bostyret, men han
har likevel interesser i den fordi den ogsa handler om hans sere og troverdighet. |
denne forbindelse er det for eksempel neerliggende a tro at Roll-Danielsen kan ha et
motiv om a blir frikjent for skyld i konkursen. Det er heller ikke utenkelig at Roll
Danielsen har en gkonomisk interesse av at hans historie vinner fram. Hvis bostyret
lykkes med et eventuelt soksmal, er det tenkelig at Roll Danielsen selv vil ga til et
sivilt ssksmal mot Koch og Haugan med krav om a fa erstattet tap han fikk pa grunn
av aksjekjgpet.

Roll Danielsen har for mange ar siden jobbet en kort periode i Adresseavisen, og er
fortsatt venn med flere i avisen. Vi er ikke blant disse, og vi begynte i avisen lenge
etter at Roll Danielsen sluttet. | 1991 jobbet Age noen maneder for Roll Danielsen da
han prosjekterte et nytt magasin, men har siden hatt kun sporadisk profesjonell
kontakt. Grete har kun veert i kontakt med Roll Danielsen som journalist.

Det har ogsa veert et problem at Roll Danielsen ikke har veert seerlig villig til & gi
fyllestgjorende kommentarer.

En del av jobben har veert & undersoke alle aktarenes troverdighet med personer
som kjenner dem godt. Hva hadde de for eksempel fortalt om denne saken tidligere?
Hvor konkret hadde de veert? Hvordan hadde de oppfart seg i andre krevende
saker?

Koch

Av aktarene er det Koch som har veert mest apen, i det siste intervjuet med ham
stilte han opp i over to timer. Koch er som nevnt en del av mediehuset, og i det ligger
det en fare for at han blir behandlet annerledes enn andre. Ikke minst fordi han star i
et spesielt forhold til sjefredaktor Arne Blix. (Se punktet om spesielle forhold.)

Spesielle problemer: A granske sine egne
Uavhengighet

Nar du skriver om folk i eget hus, kan det fort bli stilt spersmal ved din uavhengighet
og integritet. For leserne er det personer som tilsynelatende star oss neer. De er vare
eiere og ledere, og derfor har det veert ekstra viktig & holde avstand til disse kildene.
Vi har ingen personlige relasjoner til primaerkildene, men det er likevel spesielt &
skrive om sjefen til sjefen.



Vi har opplevd det til tider problematisk fordi noen av aktgrene har tett forbindelse
med noen av vare sjefer. Det gjelder spesielt Kochs forhold til sjefredaktoren og
nyhetsredaktaren. Det gjelder ogsa Polaris Medias styreleder Kaare Gisvolds forhold
til sjefredaktoren. Som ledere i mediehuset mates disse ofte.

Spesielt i starten var vi flere ganger usikker pa om vi skulle se pa sjefredaktaren som
en kilde med, for oss, uklare motiver, eller som en redaksjonell sjef som betraktet
saken som en hvilken som helst annen. Kunne hans tette forbindelse, saerlig med
Koch og Gisvold, gjore at han var inhabil til & lede arbeidet med saken vi dekket?
Dette hadde vi flere samtaler om.

Den tette kontakten mellom noen av aktgrene og sjefredaktaren, var ogsa et problem
for noen av vare kilder. | starten fikk vi for eksempel dokumenter under den
forutsetning av at vi ikke viste disse til redaktaren, fordi kildene fryktet at dokumenter
som kunne spores tilbake, kunne tilflyte for eksempel Koch.

Dette forstod Blix. Vi refererte innholdet i dokumentene. Etter hvert som dekningen
skred frem, merket vi storre tillit blant kildene slik at vi kunne dele kildeinformasjon,
og vise dokumenter for sjefredaktaren.

Pavirkning

Samtidig opplevde vi at andre aktarer kontaktet sjefredaktoren i et forsgk pa a
pavirke dekningen. Farste gang dette skjedde, var etter dag to. Representanter for
Sparebank1 SMN henvendte seg direkte til sjefredaktar og ba om et mgte der bade
Koch, Haugan, Roll Danielsen og flere andre skulle delta, for at redakteren skulle fa
"riktig informasjon".

Banken ba samtidig om at vi ikke matte publisere flere saker for etter at dette motet
var holdt, noe som ikke kunne skje for flere dager senere, ifglge banken. Blix svarte
ja til et mate, under forutsetning av at vi som dekket saken deltok.

For oss var et slikt mgte, som naermest kunne fortone seg som et familierad,
problematisk. Vi kunne for eksempel havne i en meget vanskelig situasjon i forhold til
kildevern. Vart svar var at vi nar som helst var apen for hvilken som helst
informasjon, og at vi gjerne ville intervjue alle som skulle pa det matet. Blix stottet
denne vurderingen, og det ble ikke noen av dette matet.

Denne henvendelsen kunne tyde pa at enkelte mente de kunne pavirke hva som ble
publisert, og nar det skulle skje. Det gjelder ogsa hendelsen for tredje publisering, da
vi ble ringt opp av bankens konserndirektar for kommunikasjon og samfunnskontakt,
Marvin Wiseth. Vi hadde i lapet av helgen gjort flere forsgk pa a tilsvar fra Haugan.
Wiseths beskjed var at det var uaktuelt & fa snakke med ham denne dagen.
"Dessuten skal ingenting skrives for tirsdag,"” sa Wiseth. Pa sparsmal om hvorfor, var
svaret kort og greit: "Fordi det har vi bestemt, sann er det bare!"



En annen behandling

Blix stod mellom barken og veden, eller mellom journalister og eiere. En apenbar
vanskelig situasjon. Vi hadde alle et behov for & ikke gjore oss vanskelige, ikke minst
fordi vi ansket mer informasjon. Men pa den annen side sa vi klart at vi i denne
saken stod i fare for a bli "korrumpert" av kildene neer vart eget hus.

Flere journalister i Adresseavisen har opplevd det meget problematisk & skrive kritisk
om avisens eiere, styremedlemmer og personer som internt omtales som «avisens
venner». Det vil veere a lyge at terskelen for saker som har med disse personene a
gjere, er den samme som i andre saker. Kravene til kilder og fremstilling er
annerledes, sa annerledes at det til tider har veert vanskelig a fa journalister til &
dekke slike saker.

Veer Varsom-plakaten punkt 1,4 har veert god & ha i ryggen gjennom hele denne
dekningen, og den er flere ganger lest hoyt i mgter om denne saken:

"Det er pressens rett a informere om det som skjer i samfunnet og avdekke
kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt & sette et kritisk sokelys pa hvordan
mediene selv fyller sin samfunnsrolle.

Veer Varsom-plakaten punkt 1,4."

Alle saker er lest av en uavhengig jurist, og gjennomgatt langt grundigere av
redaksjonsledelsens enn vanlig. Sjefredaktor, nyhetsredaktar og reportasjeleder i
okonomiredaksjonen, har giennomgatt dem ngye. De mest kontroversielle artiklene,
som for eksempel saken om Koch-notatet, ble ogsa behandlet i redaktarkollegiet for
den kom pa trykk. Dette var ngdvendig, fordi Blix er inhabil i forhold til konsernsjef
Per Axel Koch. De sitter i konsernledelsen sammen, og Koch er som styreformann i
Adresseavisen Blix' arbeidsgiver.

"| faretruende naerhet av dette vepsebolet har ansvarlig redaktor Arne Blix statt uredd
og uavhengig i ledelsen for avisens undersokende journalistikk, som hittil har
resultert i publisering av ukjente notater og korrespondanse av kontroversiell
karakter."

Bernt Olufsen, tidligere ansvarlig redaktor i VG. (VG 14. november 2011)

All denne kontrollen har tatt mye tid og har til tider teeret pa talmodigheten. | den grad
dette har gjort at publisering er utsatt, har det ikke hatt stor betydning, rett og slett
fordi vi neermest har veert uten konkurranse. (Dagens Neeringsliv har skrevet noen
artikler i den siste fasen.)

Samtidig har denne kontrollen vaert en styrke, fordi vi med dette har veert et
arbeidskollektiv og statt samlet om publiseringen. Sakens karakter har gjort den
krevende a jobbe med, men vi har folt at vi har hatt redaksjonsledelsen i ryggen.



Reportasjeleder Anne Berit Bjorken har veert en ngdvendig stotte. Vi faler var
journalistiske frihet er ivaretatt.

Nar det gjelder sjangerbruk har vi noen ganger gnsket a bruke andre
fortellermetoder. Historien om Adressakonsortiet inneholder "alt" som skal til for &
lage god feature: Roll Danielsens vekst og fall. Polaris Media ble til som en folge av
aksjekjopet. Banken som til slutt ble sittende som starste eier i avisen. Magtene
mellom aktgrene. Den intense uken far aksjekjgpet. Vennene som havnet i konflikt.
Store penger og mektige personer.

Men, blant annet pa grunn av neerheten til aktgrene, har vi valgt en ngktern og
strengt dokumentdrevet dekning.

Kildejakt/Mistenkeliggjoring

Atte ganger er vi gjort kient med at bankens informasjonsavdeling har drevet jakt pa
vare kilder, bade i et forsgk pa a finne hvem som har lekket oss dokumenter, og for &
fa personer til & endre sine uttalelser. Vi har ogsa opplevd at kilder etter slike
oppringninger har moderert seg overfor oss. At noen folger ngye med, fikk vi en
indikasjon pa under et intervju med en aktor:

"Vi far hore hva dere gjor, vi harer hvor dere er hen, hvem dere snakker med, og pa
hvilken mate."

"Hvem har du snakket med?"

"Det har jeg ikke lyst til & kommentere. Det er ikke en sa stor by, og dere tror jo ikke
akkurat varsomt rundt i den her byen."

Under bankens eget nzeringslivsseminar i oktober dpnet Haugan sitt foredrag med en
powerpoint titulert "Adressa-saken". Over 200 neeringslivsledere fikk se og hgre at
"To journalister i Adresseavisen har holdt liv i spekulasjoner om at bl.a. SMN skulle
ha forpliktet seg til a dekke inn et evt. tap pa Adressa-aksjer ervervet av Roll Severin
A/S i 2006."

Dette kunne oppfattes som mistillit fra avisens storste eier mot redaktar Arne Blix,
underforstatt at han ikke har kontroll pa sine journalister.

Etikk og kritikk

Saken handler om personer med hgy status i sentrale stillinger, og det er selvsagt en
stor belastning a fa et kritisk sgkelys pa seg. Som Koch sa under et intervju med oss,
"dette er en viktig sak for meg fordi min integritet trekkes i tvil." Dette har
redaksjonsledelsen hatt i bakhodet med tanke pa antall saker og forstesideoppslag. |
denne saken har vi hatt fire farstesider.

| boka «Skandalenes markedsplass", hvor Sigurd Allern og Ester Pollack er
redaktorer, papekes det at nar journalister veerer en skandale, ofres etiske prinsipper
og journalistisk handverk. Det snakkes om et mediedrev hvor det gis stort rom til
synsing og fordemming, og det settes i gang et kjar hvor all dritt graves fram.



Underveis i denne saken har vi fatt flere tips om akterer, ogsa av sveert personlig art,
men vi har valgt & holde oss til "saken." Redaksjonsledelsen har valgt & veere
noktern i forhold til & skrive kommentarstoff.

Som journalister er det lett a bli fartsblind, og ikke evne & se saken fra alle sider.

Banken har i Dagens Neeringsliv kritisert Adresseavisen for a ha veert for ensporet i
sin dekning av hva som skjedde forut for konkursen i Roll Danielsens selskaper.
Haugan uttalte til DN at "De har hatt en arbeidshypotese de har jobbet hardt for a
bekrefte. (...) Avisa burde tillatt seg en storre grad av balanse i dekningen."

Vi har gjentatte ganger spurt banken om intervju med Haugan for & fa hans hele og
fulle framstilling. Dette har ikke banken onsket. Vi har likevel tilstrebet & fa fram
bankens syn. | en lgpende nyhetsdekning som denne, er ikke kravet til samtidig
tilsvarsrett like pakrevd. Vi har likevel alltid ventet med a publisere til det har
foreligget tilsvar.

Vi har to ganger skrevet om kontrollkomiteens "frikjienning" av bankledelsen, vi har
videreformidlet bankens kritikk av bostyret og konklusjonen i Heffermehl-rapporten.
Vi har ogsa brakt videre Haugans kritikk av Adresseavisens dekning som han
fremfarte under bankens neeringslivsseminar i hgst. Men det kan diskuteres om dette
har fatt rettferdig plass i avisen.

Konsekvenser

Bostyret vurderer erstatningsseksmal mot bank og avis for de tap Roll Danielsen kan
ha fatt ved a vaere alene om aksjekjopet. Tapet er stipuler til mellom 150 og 200
millioner kroner. Et slikt seksmal er aktuelt ogsa for Roll Danielsen dersom bostyret
vinner gjennom med et eventuelt slikt krav.

Bostyret har innklaget Sparebank1 SMN til forliksradet for & fa omstatt pant banken
tok i Roll Danielsens aktiva far konkursen. Hvis boet far medhold i dette kravet kan
det koste banken flere titalls millioner kroner. Dersom det ikke oppnas enighet i
forliksradet, kan saken havne for retten.

Saken har veert gjenstand for en prinsipiell diskusjon i Polaris Media sitt styre om den
redaksjonelle uavhengigheten for alle avisene i konsernet, i forhold til mediehusets
eiere. Konklusjonen var at denne saken er en prgvestein.



* k%

Det mest spesielle med denne saken for oss, er at vi driver journalistikk som kan fore
til store okonomiske tap for var egen arbeidsplass dersom bostyret, og senere Roll
Danielsen, gar til erstatningssoksmal mot avisen og banken.

Trondheim 12. januar 2011

Grete Holstad Age Winge



