
At de statlige og offentlige
myndigheter kan drivemed

sånt og la renholder og andre få
luselønninger er for jævlig.

Thorbjørn Berntsen

19NyhetLØRDAG 12. FEBRUAR 2011

andblåst på
innsida av hodeskallen

etter at han har lest Dagbladets luse-
Foto: Hans Arne Vedlog

– Det skyldes at det er en be-
visstløs holdning til dette blant
mange politikere. De ser ikke fa-
resignalene. Eller de syntes det er
greit med sosial dumping. Mange
politikere er medskyldige i sosial
dumping, sier Østvold. I likhet
med Berntsen gir han et spark til
partikollegaer i kommunestyre-
ne.

– Gjør ikke jobben
– Det er mange rødgrønne politi-
kere i kommuner og fylker som
ikke gjør jobben sin, sier Østvold,
som mener også at det den rød-
grønne regjeringen kunne gjort
mer.
– Regjeringen har gjort veldig

mye for å motvirke sosial dum-
ping,mennår vi ser at sosial dum-
ping er et voksende problem i fle-
re sektorer, må regjeringen kom-
me på banen med ytterligere til-
tak, sierØstvold.Han er enigmed
Folkestad og Davidsen i at vi er i
ferd med å få en ny underklasse.
– Regjeringen har gjort veldig

FØLG SAKEN
Luselønnavsløringene
h I januar avslørte Dag-
bladet at renholdssel-
skaper med offentlige
oppdragsgivere betaler
langt under tariff - helt
ned til 104,25 kroner
timen. Tariffbestemt
minstelønn er 148,56
kroner.
h Lønnsslipper og ar-
beidskontrakter viser at
renholdere hos Helse- og
sosialombudet i Oslo,
Utlendingsnemnda,
Norges Vassdrags- og
energidirektorat og Oslo
kommune får for lite
lønn.
h For to uker siden av-
slørte Dagbladet at ren-
holdere i Oslo-skolene
fortsatt jobber for langt
under tariff, etter at Oslo
kommune allerede i
2009 avdekket grov
underbetaling.
h I forrige uke kunne
Dagbladet avsløre at det
ikke bare var renholdere
som ble underbetalt når
de jobbet for det offent-
lige: Dagbladet kunne
avsløre at lærervikarer og
barnehageassistenter blir
betalt helt ned til 50
prosent under tariff i
Oslo, Bergen og Tromsø.
h Onsdag gikk Anders
Folkestad fra Unio og Jan
Davidsen fra Fagfor-
bundet ut å avdvarte om
at «vi er i ferd med å få en
ny underklasse med
ansatte som jobber for
det offentlige for lavere
lønninger enn andre».

mye for å motvirke sosial dum-
ping, men likevel har dette bredt
seg ut i det norske samfunnet.
Dermed ser vi at man undergra-
ver tariffavtaler og skaper sosial
nød. Folk får ikke lønninger det er
mulig å leve av, sier Østvold.

3. februar 2011.

20. februar 2011.

Det går fram av Frp's forslag
til kommunevalgprogram som
skal vedtas på søndag,
melder NRK.
Ensidig blokkbebyggelse er et
problem, ifølge Oslo Frem-
skrittsparti. Partiet mener at
Groruddalens største utford-
ring er å hindre at etniske
nordmenn flytter ut.
– Kanskje vi skal kvitte oss

med noe av det som er bygget
på 60-tallet og bringe ting litt
mer ned på bakken, og bygge
småhus og villabebyggelse,
sier Henning Holstad, som
leder programkomiteen.
– Det høres lite gjennom-

tenkt og lite gjennomførbart
ut, mener Steinar Hansgaard,
formann i Ravnkollen boretts-
lag på Romså. Han reagerer
mest på at de kaller boom-
rådene uattraktive. (NTB)

Frp vil rive
blokker i
Groruddalen

LANDEMERKE:De fire store
boligblokkene på Ammerud i
Groruddalen er blant Norges
største. Foto: Mette Møller

18 Nyhet LØRDAG 12. FEBRUAR 2011

– At de statlige og offentlige
myndigheter kan drive med sånt
og la renholder og andre få luse-
lønninger er for jævlig, sier «leppa
fra Grorud». Før politikken jobbet
Berntsen som skipsrørlegger i
Nylands verksted i1951-1966, og
er en av få sentrale Ap-politikere i
nyere tid som har bakgrunn som
industriarbeider. Berntsen har
også vært hovedmannen bak den
arbeidsmiljøloven Norge har i
dag. På bakgrunn av dette har han
fått tittelen «arbeidsmiljølovens
far».
Berntsen reagerer sterkt på at

konkurranseutsettingen har økt
siden de rødgrønne tok makta et-
ter stortingsvalget 2005.
– Det er ikke bra det vi nå ser

innen barnehage, aldershjem
og renovasjon, sier Berntsen.

Solidaritetsfølelsen
Den siste tiden har Dagbladet do-
kumentert at ansatte som jobber
for stat og kommunen blir under-
betalt, på tross av at de er lovpå-

– Her er det noen i viktige posi-
sjoner som må være bortimot
sandblåst på innsida av hodeskal-
len, sier en rasende Thorbjørn
Berntsen (75) etter at han har lest
Dagbladets luselønn-avsløringer
i stat og kommune. Spesielt pinlig
synes han det er at statlige etater
underbetalte renholderne sine.

Må være sandblås
innsida av hodesk
Thorbjørn Berntsen,
Per Østvold og LO
refser rødgrønne
partikamerater. – Det
er ikke bra, det vi nå
ser innen barnehage,
aldershjem og reno-
vasjon, sier Berntsen.

FOR JÆVLIG: – At de statlige og offentlige myndigheter kan drive med sånt og la renholder og andre få luselønninger er for jævlig, sier «leppa fra Grorud», Thorbjørn Berntsen (75)
lønn-avsløringer i stat og kommune.

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

lagt å forsikre at lønnen ikke er la-
vere enn tariff-festet nivå. På ons-
dag gikk de to mektige fagforen-
ingslederne Jan Davidsen og An-
ders Folkestad fra henholdsvis
Fagforbundet og Unio ut og ad-
varte mot «en ny underklasse».
– Dette kan true hele velferds-

modellen, sa de to fagforeningsle-
derne.

Etterlyser solidaritet
Berntsen etterlyser solidaritetsfø-
lelsen hos politikerne.
– Det er opplagt at fortjenesten

eieren skal hente ut, må tas ut et
sted. Enten må beboerne i alders-
hjemmene betalemer, eller må de
ansatte løpe fortere og tjene
mindre, sier Berntsen, som refser
Ap-kollegaer i kommunestyrene.
– Det er jo også tilfeller med

kommuner hvor Arbeiderpar-
tiet harmakta hvorman driver
med dette, sier den tidligere
Ap-ministeren.
– Her trenger man en politisk

oppstramming. Det er jo ikke de

ansatte som skal betale for under-
skudd og trang økonomi i det of-
fentlige, sier Berntsen.
– Det er de rødgrønne som har

sittet med makta og de må være
med å ta ansvaret for utviklingen
vi har sett, sier leder for LO Oslo,
Roy Pedersen. Han frykter nå at
vi er i ferd med å få en «blåere»
Jens.
– Vi harmerket at styrkeforhol-

dene i regjeringen har blitt for-
andret siden sist valg og at Stol-
tenberg er i ferd med å bli mer
somhan var i 2001, sier Pedersen.
Under Stoltenberg 1-regjeringen
ble store deler av det offentlige

konkurranseutsatt. LO-lederen
peker på at de rødgrønne blant an-
net har sluppet inn flere og flere
private inn i helsesektoren.
– Jeg trorAp vil kunnemiste

oppslutning på dette, slik som
de gjorde i 2001, sier Peder-
sen.

– Medskyldige
En annen som er bekymret, er en
av arkitektene bak SoriaMoria-er-
klæringen, Per Østvold.
– Det er veldig kritikkverdig

det somnå skjer imange kommu-
ner, Per Østvold, som nå er leder
for Oslo SV.

LUSELØNN-
AVSLØRINGENE

Thorbjørn Berntsen
rasermot lønnsdumping
i det offentlige

Vi harmerket at styrke-
forholdene i regjeringen har

blitt forandret siden sist valg og at
Stoltenberg er i ferdmed å bli mer
som han var i 2001. Roy Pedersen

Underbetalt og  
overarbeidet 

– det nye arbeidslivet i Norge 

«André» vasket for
1715 timer, ifølge hans egne ti-
melister.

– Sjokkert
Likevel har «André» aldri mottatt
noen lønnsslipper, aldri fått noen
arbeidskontrakt og i hele perio-
den, unntatt enmåned i 2010, har
han ikke vært meldt inn i Ar-
beidstakerregisteret. Ett av stede-
ne «André» har vasket til vanlig
var hos Ljabruskolen, som er en
steinerskole for elever med spesi-
elle behov. Han har også vasket på

– Jeg synes det er tungt å tenke på
at jeg har blitt så lurt, sier «An-
dré». Franskmannen begynte å
vaske for Flores & co. Renhold ja-
nuar 2010. Siden har han jobbet

25 kr i timen
– Tungt å tenke på
at jeg har blitt så
lurt, sier «André»,
som nå frykter at
han har jobbet
svart i over ett år.

SJOKKERT: – Hei, så hyggelig å se deg, sier en gledestrålende steinerskolelærer Ingrid Braune (t.v.) da hun møter «André» sammenmed Dagbladet. Hun blir rystet når hun
hører at «André» ikke har mottatt arbeidskontrakt, lønnsslipp eller lønn. Her sammenmed steinerskolelærer Asbjørn Kristiansen. Foto: Bjørn Langsem

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

LUSELØNN-
AVSLØRINGENE

Jeg har alltid ønsket å jobbe hvitt og
ærlig og jeg synes det er helt forferdelig
hvis det viser seg at jeg har jobbet svart

i over ett år. «André», renholdsarbeider

Steinerskolen i Bærum.
– Hei. Så hyggelig å se deg, sier

en gledestrålende lærer ved
Ljabruskolen, Ingrid Braune, da
hunmøter «André» sammenmed
Dagbladet. Hun blir rystet når
hun hører at «André» ikke har
mottatt arbeidskontrakt, lønns-
slipp eller lønn.
– Dette er sjokkerende. «An-

dré» gjorde en fantastisk jobb hos
oss, sier Braune. Hun forteller at
de har brukt Flores& co. Renhold
i en årrekke. På tross av at Dagbla-

det har tatt kontaktmed selskapet
både per telefon og sms, samt
banket på dørene på adressen sel-
skapet står oppført, har det ikke
lykkes Dagbladet å komme i kon-
takt med renholdsselskapet.

– Skammer meg
– Jeg skammer meg. Jeg stolte på
selskapet når de sa at alt var i or-
den, sier «André» til Dagbladet. I
dag bor han hos en venn og han
har ikke hatt noen inntekt siden
han vasket for Flores siste gang

16. mars i år. «André» er så ned-
brutt at han ikke orker å ha navn
og bilde i avisa.

«André» ble lovet 120 kroner i
timen, men har fått utbetalt langt
mindre. Norsk Arbeidsmandsfor-
bund (NAF) har regnet ut han i
flere måneder bare har fått 25
kroner i timen. Nå har NAF på
vegne av «André» sendt et krav på
167 935 kroner i ubetalt lønn og i
tillegg krever de at skatt innbeta-
les og at dette dokumenters
skriftlig. NAF vil nå fremme kon-
kursbegjæring mot selskapet hvis
de ikke innfrir kravet.

– Vi har poengtert muntlig
overfor selskapet at det er viktig
for oss å ikke bidra til sosial dum-
ping, sier lærer Asbjørn Kristian-
sen.

16 Nyhet LØRDAG 9. APRIL 2011

15NyhetSØNDAG 13. FEBRUAR 2011

– Hvorfor er såmange ansat-
te hos dere misfornøyde med
lønna?

– Jeg kjenner meg ikke igjen i
det du beskriver her. Dersom vi
hadde lønnet vesentlig annerle-
des enn andre i vår bransje, hadde
vi ikke kunnet være en attraktiv
oppdragsgiver, og det er vi.

– Ikke forpliktet
Både Bergen og Oslo kommune
mener de har avtalefestet at Adec-
co skal følge tariffbestemt nivå.
Det er ikke Adecco enige i.

– Vi er ikke forpliktet til å lønne
i henhold til KS-tabellen, vi løn-
ner markedslønn, sier Talseth.

Lærervikarens lønnsslipper
viser at han får betalt 150 kro-
ner i timen. Dette er ifølge Ut-
danningsforbundet langt un-
der tariffbestemt nivå, hvor
minstenivået for lærervikarer
er 209,30 kroner i timen.

– Utdanningsforbundet legger
til grunn en formel for utregning
av timelønn der kompensasjon
for for- og etterarbeid er inkludert
i timelønna. Våre medarbeidere
har ofte ikke for- og etterarbeid i
forbindelse med undervisningen,
og dette er derfor ikke inkludert i
timelønna, sier Talseth.

Lærervikaren forteller til Dag-
bladet at han må gjøre for- og et-
terarbeid, men at han ikke får be-
talt ekstra for dette.

– Har han ikke fått betalt, er
dette feil og skal rettes opp, sier
Talseth fra Adecco.

Tron Hofvind fra Utdan-
ningsforbundet reagerer på
Adeccos beregninger.

– Dette er veldig tvilsomt og
bekymringsfullt. Etter loven skal
manha undervisning.Damåman
sette inn vikarer som kan under-
vise og gjøre arbeidet. Det kan de
ikke hvis de ikke forbereder seg til
timen, sier Hofvind.

– Folk ønsker å jobbe for oss, og
mange velger å bli hos oss lenge,
sier informasjonssjef i Adecco,
Anne-Stine Talseth.

Ikke alle er like enige. Etter at
Dagbladet avslørte at flere Adec-
co-vikarer som jobber for det of-
fentlige, blir betalt under tariffbe-
stemt nivå, har det strømmet inn
e-poster til avisa fra tidligere og
nåværende Adecco-ansatte.

Det offentlige er lovpålagt ikke
å dumpe lønningene i forhold til
eksisterende tariffavtaler gjen-
nom en rekke forskrifter og lover.
«Jeg anbefaler ingen å være

tilkallingsvikar gjennom
Adecco. Å være tilkallingsvi-
karer, somvi var, var som å væ-
re livegne eller slaver,» skriver
en tidligere Adecco-vikar.

– Ekstremt lav lønn
– Jeg føler selv at det er ekstremt
lave lønninger, og vil kalle det for
sosial dumping, sier en lærervikar
som jobber for Adecco, til Dag-
bladet. I likhet med de fleste av
Adecco-vikarene som har tatt
kontakt, ønsker Bergens-mannen
å være anonym. Han er redd for at
det skal få konsekvenser for jobb-
en hvis han står fram.

– Vi har stor takhøyde i Adec-
co, og ønsker en åpen dialog med
alle våre ansatte, sier informa-
sjonssjef Talseth.

– Som å være slaver
Adecco-ansatte
mener de blir utsatt
for sosial dumping.
Adecco selv mener
de betaler godt.

– SOSIAL DUMPING: En rekke Adecco-vikarer som jobber i det offentlige, har sendt Dagbladet e-poster der de forteller at de får under tarifflønn.
Foto: Laurent Gillieron/EPA/Scanpix

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

LUSELØNN-
AVSLØRINGENE

FØLG SAKEN
Adecco-
lønningene
Første gang Dag-
bladet avslørte at
Adecco-ansatte
jobbet for Oslo
kommune for langt
under tariff, skyldte
Adecco på «en
skrivefeil». Siden
har Dagbladet av-
dekket at flere
Adecco-ansatte
jobber i det offent-
lige for langt under
tariff.
Her er noen av
eksemplene:
h 26. januar kunne
Dagbladet avsløre
at Adecco-vikarer
vasker for Oslo-
skolene helt ned til
115 kroner i timen.
h 3. januar kunne
Dagbladet avsløre
at barnehageassis-
tenten Vadu Jeng
jobbet fikk helt ned
til 115 kroner i timen.
h Samme dag kun-
ne vi fortelle at også
lærervikarer som
jobbet for Adecco i
Bergen, fikk 50
prosent under tariff,
ifølge Utdannings-
forbundets be-
regninger.

5NyhetONSDAG 28. DESEMBER 2011

mulighet til å bli enda bedre, sier
Kjetil Rydje.
Den 60 mann store familie-

bedriften er i bransjen kjent
som et seriøst selskap.
– Vi synes det er trist hvis foku-

set blir at vi er useriøse. Her har vi
virkelig gjort alt i god tro. Vi har
mange ansatte, og noen ønsker en
mer fleksibel arbeidsavtale for å
kunne ta ut lengre ferier, sier
Rydje.
Han forteller at de tidligere har

vært i kontakt med NHO Service
og advokater for å sjekke at alt var
i orden i forhold til arbeidstida.
– Nå registrerer vi at Ar-

beidstilsynet mener dette er i
stridmed loven.Damå vi rette

oss etter det, sier Rydje.
Avdelingsleder i Rydje Ren-

hold, Roar Huth, forteller at de i
utgangspunktet er fornøyde med
tilsynsrapporten.

– Ikke enig i alt
– Vi registrer at de ikke har funnet
omfattende lovbrudd og at det i
det store og hele er mindre for-
hold som Arbeidstilsynet har av-
dekket. I tillegg vil jeg presisere at
dette er et varsel om pålegg, og at
vi ikke er enig i alle påstandene i
tilsynsrapporten, sier Huth.
Daglig leder, Kjetil Rydje, sier

at han er glad for at Dagbladet har
satt fokus på renholdsbransjen.
– Vi syntes det er bra at man nå

får rydde opp i renholdsbransjen,
slik at de useriøse blir luket ut. Vi
er allerede i god gangmed å rydde
opp, og jeg er overbevist om at vi
kommer til å få alt i orden innen
fristen, sier Rydje.

– Skremmende
– Det er høyst beklagelig, og ikke
minst skremmende, at enda et så-
kalt seriøst selskap blir avslørt på
denne måten, sier distriktssekre-
tær i Norsk Arbeidsmandsfor-
bund, Geir Gamborg-Nielsen til
Dagbladet.
– Forholdene som er avdekket

er alvorlige.Når selskapet ikke har
oversikt over hvor mye den en-
kelte har jobbet, og følgelig heller

ikke betaler overtid, kan det syn-
tes som om dette er satt i system.
Satt i sammenheng med arbeids-
kontrakter som ikke oppfyller lo-
vens minstekrav, og arbeid ut
over lovens grenser, er dette al-
vorlig, sier Gamborg-Nilsen.
Norsk Arbeidsmandsforbund

håper nå at offentlige etater skjer-
per oppfølgingen av forskriften
om offentlige innkjøp og all-
menngjøringsforskriften.
– Kontrollen med selskape-

ne som benyttes av det offent-
lige syntes å være under en-
hver kritikk. Det er spesielt il-
le at det her er politiet som
bruker renholdere som ikke
jobber under lovlige forhold.

er – bryter arbeidsmiljøloven

FYRVERKERI:Det er
ulovlig for privatper-

soner å ta med seg fyrver-
keri fra utlandet, men stjer-
neskudd, knall-bon-bon,
party-poppers, kruttlapper
og liknende er greit, opp-
lyser Toll- og avgiftsdirek-
toratet. (NTB)

AKG÷RD
VASKVASK

TRIST: – Vi synes
det er trist hvis
fokuset blir at vi er
useriøse. Her har vi
gjort alt i god tro,
sier Kjetil Rydje og
Roar Huth.
Foto: Anita Arntzen

I jula ga menigheten litt over
26 000 i kollekt – mesteparten
til Kirkens Nødhjelp.
Natt til 3. juledag brøt noen seg
inn i Voie kirke i Vest-Agder og
stjal pengene.
– Dette er vel et tyveri som vi

gjerne kaller både grovt og
simpelt, sier operasjonsleder i
Agder politidistrikt, Børge
Steinsland til NTB. (NTB)

Stjal kollekten
fra juledagene

En mann i 50-åra slo seg
vrang og skallet ned minst
ti personer på en fest i
Roan i Nord-Trøndelag
natt til i går.
Mannen skallet ned både
festdeltakere og en vakt,
ved siden av å brekke fin-
geren på en person, skriver
Trønder-Avisa.
Tre festdeltakere klarte

etter hvert å overmanne
mannen og bandt ham fast
med tau.
Ettersom det ikke var

mobildekning i området,
måtte en vakt kjøre hjem
for å varsle politiet om den
voldelige mannen, som
skal ha vært helt rabiat i
politibilen. (NTB)

Skallet ned
festdeltakere

HEKSEMANN:Denne is-
baderen lar sopelimen sørge
for drivkraften på sin ferd til
Songhua-elva i Kina.

Foto: Reuters/Scanpix

VERDEN I BILDER

4 Nyhet ONSDAG 28. DESEMBER 2011

beidstilsynet kommer det
fram at selskapet Rydje Ren-
hold, som rengjør lokalene til
eskortetjenesten, bryter ar-
beidsmiljøloven.
h Arbeidskontrakter «tilfreds-
stiller ikke minimumskrav som
framkommer i arbeidsmiljølo-
ven». Blant annet mangler de
opplysninger om arbeidstid,
pauser og pensjonsforhold.
h Under tilsynet framkomdet at
flere arbeidstakere hadde «en
daglig og/eller ukentlig arbeids-
tid som strakte seg ut over den
maksimalt lovlige arbeidstidene
per dag eller uke».
h Under tilsynet framkom det
også at det ikke var utbetalt

Den Kongelige Politieskorte er
kongefamiliens livvakter. Eskor-
ten er underlagt Oslo politidist-
rikt og politimesteren i Oslo.
I en tilsynsrapport fra Ar-

De vasker politiets
lokaler på Skaugum,
Slottet og i Lomme-
dalen. Nå blir
bedriften refset av
Arbeidstilsynet.

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

overtid for arbeidstid som over-
steg rammen for lovlig arbeidstid.
– Vi tar dette veldig alvorlig,

sier daglig reder for Rydje
Renhold, Kjetil Rydje, til Dag-
bladet.
Rydje forteller at de allerede var

i ferd med å utbedre arbeidskon-
traktene da tilsynet startet gjen-
nomgangen av bedriften. Rydje

sier at ingen av de ansatte har faste
oppdrag som overstiger normal
arbeidstid. Han viser også til at
når det gjelder manglende over-
tid, så er det snakk ommanglende
tillegg.
Arbeidstilsynet varsler nå

fem pålegg. Blant annet må
selskapet lage nye arbeidskon-
trakter, innføre rutiner for fø-
ring av reelt utført arbeidstid
og begynne å betale overtids-
tillegg.
«Vi har avtale med Rydje Ren-

hold AS om renhold av gardero-
bene til Den kongelige polities-
korte på Slottet, samt vaktboden
på Skaugum og vaktboden i Lom-
medalen», skriver Jørn-Kr. Jør-

gensen fra kommunikasjonsen-
heten iOslo politidistrikt til Dag-
bladet i en e-post.

Taushet på Slottet
«Oslo politidistrikt har stilt krav
om sikkerhetsklarering i forhold
til Rydje Renhold AS, og de har
forsikret oss om at så har skjedd.
Ut over dette trenger vimer tid på
å finne ut hva som er korrekt in-
formasjon i denne saken. De and-
re spørsmålene får vi eventuelt
komme tilbake til», skriver Jør-
gensen i Oslo politidistrikt.
Slottet ønsket i går ikke å

kommentere saken.
– Vi er takknemlig for tilsyns-

rapporten og ser dette på som en

Vi er takknemlig
for tilsynsrap-
porten og ser

dette på som enmulighet
til å bli enda bedre.

Kjetil Rydje, daglig leder

ARBEIDSLIV

Rengjør for kongefamiliens livvakter – bryt

HERVASKER DE: Rydje Renhold vasker
garderobene til Den kongelige politieskorte
på Slottet, samt vaktbua på Skaugum, hvor
kronprinsfamilien bor, og vaktbua i Lomme-
dalen, hvor prinsesseMärtha Louise og
forfatteren Ari Behn bor. Foto: Anita Arntzen

I KONGENS BAK
OPPVOPPV

h Fikk ikke overtidstillegg
hUlovlig lange arbeidsdager
hUlovlige arbeidskontrakter

på transport og renovasjon hvor
arbeidstilsynet, skattetaten og
politiet har gjennomført flere
samordnende kontroller.

«Innen renovasjon er det
kriminelle personer som har
vunnet anbud og inngått del-
vis eierskap med intetanende
statlige/kommunale eiere.
Dette fungerer i praksis som
trojanere – altså mafiaoppbyg-
ging som korrumperer viktige
offentlige innstanser», skriver
politiet i rapporten.

Renovasjon og transport
– Det er ingen tvil om at politiet
har en utfordrende oppgave medI en fersk politirapport Dagbladet

har fått tilgang til, «Tvangsarbeid
– kartlegging av indikatorer», ad-
varer politiet mot at organisert
kriminalitet er i ferdmed å få inn-
pass i viktige offentlige innstan-
ser. I rapporten peker de spesielt

Kriminelle
vinner anbud

Kriminelle er
allerede inne. Nå
frykter politiet at
mafiaorganisa-
sjoner skal få inn-
pass i viktige
offentlige instanser.

– TROJANERE: Politioverbetjent Christian S. Berg ved Utlendings- og forvaltningsseksjonen i Oslo frykter at mafiaorganisasjoner skal få innpass i offentlige instanser.
Foto: Nina Hansen

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

å opplyse andre etater når det gjel-
der kobling til annen type krimi-
nalitet - for eksempel til bruk av
ulovlig arbeidskraft, sier politio-
verbetjent Christian S. Berg ved
Utlendings- og forvaltningssek-
sjonen iOslo til Dagbladet. Det er
han som har forfattet rapporten.

Berg forteller at flere firmaer
innen transport og renovasjon
benytter en høy andel av uten-
landsk arbeidskraft og det er av-
dekket omfattende brudd på an-
budsregler, arbeidsmiljølov, skat-
teloven, utlendings- og straffelo-
ven.

– Det er få selskaper innen
renovasjon,menomsetningen

er relativt stor. Konkurranse-
forhold, anbudsregler og bak-
grunnen til flere involverte gir
grunn til at denne bransjen vil
granskes nærmere, sier Berg.

– Sjekk hva du kjøper
I forbindelse med politiets kart-
leggingen er det også gjort en un-
dersøkelse av kjøpere av renhold-
stjenester. Nærmere 50 foretak
har forklart seg:

«Resultatet er nedslående. Det
er ingen av foretakene som kont-
rollerer lønns- og arbeidsvilkåre-
ne hos renholderne. De er bare
opptatt av at gulvene er rene.
Renholdstjenestene utføres uten-
om vanlig arbeidstid, og det var
ingen foretak som visste fullt
navn og oppholds eller arbeids-
status på sine renholdere», skriver
Berg.

– Blant kjøperene var det både

offentlige foretak med særlige
krav til adgangskontroll, samt
private foretak som også oppbe-
varer bedriftshemmeligheter - og
som også bør har kontroll med
hvem som utfører arbeid der, sier
Berg, som forteller at samtlige av
foretakene var av liten størrelse.
Opplysningene ble gitt til politiet
under forutsetning om anonymi-
tet.

Rapporten peker også på at
«Politiet har nesten ingen regist-
rerte saker innen tvangsarbeid, og
kun et fåtall saker innen mennes-
kesmugling – siste ledd av Utlen-
dingsloven paragraf 108. Det er
derfor lett å argumentere for at
tvangsarbeid og menneskesmug-
ling ikke er et problem».

«Det er likevel grunn til å tro
at tvangsarbeid er underrap-
portert til politiet», skriver
Berg videre.

OFFENTLIGE
ANBUD

12 Nyhet ONSDAG 22. JUNI 2011

FORNØYD
FORBUNDSLEDER:En allmenngjøring av av-talen for renholdsbransjener et viktig skritt i kampenmot sosial dumping, menerbåde arbeidstakere og ar-beidsgivere. At avtalen forrenholdsbransjen blir all-menngjort, betyr at den nåskal gjelde hele bransjen.– Dette er et viktig skritt ikampenmot sosial dumpingsom vi har kjempet for len-ge, sier forbundsleder ErnaHagensen i Norsk Arbeids-mandsforbund. (NTB)

Politiet
frykter
søppel-
mafia

Dette fungerer i praksis som trojanere –
altsåmafiaoppbygging som korrumperer
viktige offentlige innstanser.

Christian S. Berg i politirapport

21NyhetLØRDAG 26. FEBRUAR 2011

En veps i bilen førte til en
dødsulykke i Snillfjord i
Sør-Trøndelag sommeren
2009.
Nå er en 29 år gammel

kvinne fra Trondheim dømt
21 dagers betinget fengsel
for uaktsom kjøring.
29-åringen hadde vært på

hyttetur på Hitra og kjørte
hjemover sammenmed en
venninne. Det var varmt, og
hun hadde sidevinduet

åpent. På riksvei 714 ved
Sætergården i Snillfjord
kommune fløy en veps inn i
bilen.
Insektet datt mellom

29-åringens lår, og hun ble
så redd at hun kjørte over i
motgående kjørefelt. Passa-
sjeren så at det kom en bil
imot, og ropte navnet hen-
nes to ganger. Men det var
for seint. Hun kolliderte med
bilen som kom imot, og den

Fikk veps i bilen – forårsaket dødsulykke

VEPSEN kan
være dødelig på
flere måter.
Foto: Jon Terje
Hellgren Hansen

74 år gamle kvinnelige
passasjeren i denne bilen
omkom.
Dommerne mener ifølge

adressa.no at kjøringen var
uaktsom fordi hun hadde
alternativer: «Hun kunne
enten ha stoppet bilen
umiddelbart eller ignorert
vepsen og fortsatt kjøringen
i riktig kjørefelt for deretter
å stoppe», heter det i dom-
men. (NTB)

holdere har vasket for stat og
kommune for helt ned mot 104
kroner i timen. Nå har arbeidsmi-
nister Hanne Bjurstrøm (Ap)
bedt alle departementer gå gjen-
nom renholdstjenestene de leier
inn, for å avdekke eventuell sosial
dumping.
Nå kan Dagbladet videre av-

sløre at Forsvarsbygghar kjøpt
inn renholdstjenester for
langt under lovpålagt nivå.
Dette på tross av at det offent-

lige er pålagt å ikke kjøpe inn tje-
nester for under tariffnivå.

Krevde tariffnivå
Lønnsslipper og arbeidskontrak-
ter Dagbladet har fått tilgang til,
viser at renholdere har vasket på
Sessvollmoen militærforlegning
for helt ned til 120 kroner i timen
– noe som er langt under minste-

– Det er tragisk at offentlige opp-
dragsgivere som Forsvarsbygg er
storkjøpere av tjenester hvor
lønningene dumpes, sier leder for
Arbeidsmandsforbundet, Erna C.
Hagensen.
Dagbladet har avslørt at ren-

Underbetalte renholdere

VASKET FOR
FORSVARET
Forsvaret visste ikke
at det var Adecco de
kjøpte tjenester fra
da renholdere vasket
byggene deres for
langt under lovpå-
lagt nivå.

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.

tariffen på 148,58 kroner. Ren-
holderne har vært ansatte i Adec-
co, som har vært en underleve-
randør av Toma Renhold. Det er
Toma som har kontrakten med
Forsvarsbygg.
Forsvarsbygg sier til Dagbladet

at de har krevd at alle ansatte hos
Toma Renhold og deres underle-
verandører ikke skal ha dårligere
lønns- og arbeidsvilkår enn det
som følger av tariffavtale. For-
svarsbygg sier de ikke visste at
Toma brukte Adecco som under-
leverandør.

– Ville ikke tjent penger
– Saksforholdet er til juridisk
behandling for å avdekke om
dette er et brudd på kontrak-
ten med Toma, sier leder for
renholdstjenester i Forsvars-
bygg, Edith Stakvik.

– Hvis vi skulle fulgt det tariff-
beløpet ville det i dette tilfellet in-
nebære at vi videreformidler ar-
beidskraft til kostpris, altså uten
fortjeneste for Adecco.

Samtidig erkjenner vi at vi
svært gjerne skulle tilbudt bedre
vilkår for mange av våre lavest
lønnede vikarer, og vi vil intensi-
vere vårt arbeid for å sikre dette,
sier informasjonssjef i Anne-Sti-
ne Talseth i Adecco til Dagbladet.

– Toma har betalt et beløp til
Adecco hvor det vil være fullt ut
mulig for Adecco å betale tariff-
lønn og tjene penger på dette. Vi
er nå i dialog med Adecco om å få
«kjøpe ut» kontraktene for å an-
sette disse i Toma. sier Svein Kro-
kås fra Toma til Dagbladet – og
peker på at alle i Toma får tariff-
lønn.

LUSELØNN-
AVSLØRINGENE

Hvis vi skulle
fulgt tariffbe-
løpet ville det

i dette tilfellet innebære
at vi videreformidler
arbeidskraft til kostpris,
altså uten fortjeneste
for Adecco.

Anne-Stine Talseth,
informasjonssjef i Adecco

FAKTA
Lov om offentlige
anskaffelser
h Norske myndigheter har
gjennom avtaler, lov og for-
skrift forpliktet seg til å ikke
kjøpe tjenester som gir dårli-
gere lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter enn det
som er «minstevilkårene i
landsomfattende tariffav-
taler.»
h Innenfor renholdsbransjen
vil det være naturlig å se på
tariffavtalen mellom NHO
Service og Arbeidsmandsfor-
bundet – der er minstesats
148,56 kroner i timen.

23. februar 2011.

13. februar 2011.

LØNNA BLE DUMPET: Lønns-
slipper og arbeidskontrakter
Dagbladet har fått tilgang til
viser at renholdere har vasket på
Sessvollmoen militærforlegning
for helt ned til 120 kroner i timen
– noe som er langt under mins-
tetariffen på 148,58 kroner.

Foto: Stian Solum

Vasket for Nav:
18 Nyhet ONSDAG 7. DESEMBER 2011

bare reise tilbake til Litauen,
sier han.

– Jeg ble truet
Tamasauskas startet å jobbe for
Katzo Renhold 2009. Litaueren
forteller at han fikk sparken fordi
han hadde fagorganisert seg og
krevde tariffavtale.
– Han begynte å true meg og sa

at hvis jeg fortalte noen om hva
som foregikk i selskapet ville det
være slutten for meg, sier han. I
sommer ble han sagt opp.
– Det var spesielt å gå til Nav

for å be om hjelp. Jeg hadde jo
vasket lokalet bare noen måne-
der før, sier Tamasauskas.
Også Tamasauskas sak endte i

rettsmekling. Han fikk 115 000
kroner i erstatning. Men pengene
fra Katzo kom aldri. Verken til Ce-
pukaitiene eller Tamasauskas.
– Jeg var villig til å legge dette

bak meg, men nå må jeg fortsette å
kjempe, sier Tamasauskas.

Konkurs før rettsmøte
Sist mandag forsøkte de på nytt å

LILLEHAMMER (Dagbladet):
– Dagen etter at jeg fortalte om
graviditeten fikk jeg beskjed om at
jeg hadde fått sparken, sier litauis-
ke Leonora Cepukaitiene (25).
Hun startet å jobbe for Katzo Ren-
hold i 2010. Jobben var å vaske fle-
re kafé- og butikklokaler i Lille-
hammer. I tillegg vasket hun Nav-
kontorene i byen. Da hun på vår-
parten fortalte at hun var gravid,
fikk hun sparken.
– Jeg håper jeg finner meg en

bedre jobb etter hvert. Det var
vondt å bli behandlet så dårlig,
sier Cepukaitiene. I dag er søn-
nen hennes, Tomas, litt over en
måned gammel.

Beklaget oppsigelsen
Etter Cepukaitiene ble sagt opp,
stevnet Norsk Arbeidsmandsfor-
bund selskapet for uriktig oppsi-
gelse. Dette endte med rettsmek-
ling ved Sør-Gudbrandsdal ting-
rett18 august i år, hvor de ble enige
om at «Katzo Renhold og Service
AS beklager oppsigelsen av Leono-
ra Cepukaitiene og den belastning
oppsigelsen har påført henne og
betaler i oppreisningserstatning
32 500 kroner innen to uker fra i
dag».
En annen som vasket på Nav var

Vitalijus Tamasauskas (32).
– Sjefen min ropte at hvis jeg

ikke godtok arbeidsforholdene
jeg jobbet under, så kunne jeg

–Jeg fikk
sparken
fordi jeg
var gravid
Litauerne Leonora
Cepukaitiene (25)
og Vitalijus Tama-
sauskas (32) vasket
for Nav for langt
under tariff.

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

ARBEIDSLIV

kreve pengene hos Sør-Gud-
brandsdal tingrett. En time før
rettsmøtet skulle starte, erklærte
renholdsselskapet seg konkurs.
«Vi ønsker ikke å gå i detalj på ar-

beidsforholdet, men vil presisere at
graviditeten ikke har noe sammen-
hengmedoppsigelsen.Grunnen til
oppreisningen var at oppsigelses-
vernet i Norge er særdeles sterkt.
Det vet alle som har prøvd å si opp
ansatte som ikke utfører jobben
sin», skriver styreleder, KarinAust-
nes, og daglig leder, Rui Tavares, i
en e-post til Dagbladet. Videre
skriver de at Tamasauskas ikke fikk
sparken fordi han var fagorgani-
sert.
«Vi har ingen problemer med at

de ansatte er organiserte. Vi har
tvert imot oppfordret våre ansatte
til å stille i møte med Norsk Ar-
beidsmandsforbund. Det var andre
grunner til at vi måtte gå til oppsi-
gelse avTamasauskas.Dette ønsker
vi ikke å gå inn på i media», skriver
renholdsselskapet.Demener dårlig
økonomi er grunnen til at det ikke
har fått betalt erstatningen.

FIKK SPARKEN: – Dagen etter at jeg fortalte om graviditeten fikk jeg

FIKK ERSTATNING: Både Leonora Cepukaitiene og Vitalijus Tama-
sauskas fikk sparken i Katzo Renhold. Begge ble tilkjent erstatning,
men pengene kom aldri. Foto: Marius Huse

5.desember i år. Dagbladet har fokus på arbeidslivet, og
har avslørt en rekke kritikkverdige forhold.

I går.

Nav:
19NyhetONSDAG 7. DESEMBER 2011

Sjefen ropte til
meg at hvis jeg
ikke godtok

arbeidsforholdene jeg
jobbet under så kunne
jeg bare reise tilbake til
Litauen.

Vitalijus Tamasauskas

– Jeg synes det er veldig trist at
personer opplever så dårlige
arbeidsforhold, men dette er
forhold mellom arbeidsgiver
og arbeidstaker. Det er vanske-
lig å se hva vi burde gjøre i den-
ne typen enkeltsaker når sel-
skapet er konkurs, sier avdel-
ingsdirektør for administra-
sjon ved Nav Oppland, Nina
Vaage, til Dagbladet.

Morlans ansvar?
– Men føler dere ikke etmo-
ralsk ansvar for disse ren-
holderne, siden det var de-
res lokaler de vasket?
– Vimå opptre profesjonelt i

den situasjonen som nå har
oppstått. Selskapet har nå er-
klært seg konkurs, og jeg syn-
tes det er vanskelig å se mer
hva vi kan gjøre i denne situa-
sjonen, sier Vaage.

Underbetalt
Lønnsslipper som Dagbladet
har fått tilgang til, viser at de to
ansatte fikk betalt fra 120 kro-
ner til 130 kroner i timen i
tidsperioden 2009 til mars
2011. Dette er i strid med for-
skrift om offentlige anskaffel-
ser, hvor det offentlige har for-
pliktet seg til å ikke betale lave-
re en «minstevilkårene i lands-
omfattende tariffavtaler». In-
nenfor renholdsbransjen har
minstesats siden sommeren
2010 vært 148,56 kroner i ti-
men. 1. september 2011 trådte
allmenngjøringen av ren-
holdsbransjen i kraft, dermed
er det ikke lengre lovlig å lønne
renholderne under 151,67
kroner i timen.

Urovekkende
Katzo Renhold sier at de ansat-
te fikk120 kroner i timen, som
påstår at dette var i samråd
med Arbeidstilsynet. De skri-
ver videre at de opprettet en ta-
riffavtale gjeldende fra 30. juni
2011 og at de betalte i «hen-
hold til tariff fra april/mai
2011» – nesten et helt år etter
at de hadde meldt fra til Nav
om at de betalte tariff.
– Vi synes det Dagbladet be-

skriver er veldig urovekkende,
sier Vaage, til Dagbladet. Hun
forteller at de i januar 2010
fikk en bekreftelse fra regn-
skapsfører for selskapet hvor
det sto at de ansatte fikk tariff-
lønn.
– Våren 2011 ba vi på nytt

omen slik bekreftelse.Det fikk
vi mars 2011, sier Vaage.
– Spurte dere noen gang

de ansatte?
– Nei. Det gjorde vi aldri da

vi fikk flere bekreftelser fra sel-
skapet på at lønnsforholdene
var i henhold til tariff. Vi bør
nok være enda tydeligere på å
få fram dokumentasjon neste
gang vi skriver en renhold-
skontrakt, sier Vaage.

Nav Oppland slo seg til ro
med Katzo Renholds for-
sikringer om at de betalte
tarifflønn. Renholderne
selv ble aldri spurt.

– Vanskelig
å se hva vi
kan gjøre

beskjed om at jeg hadde fått sparken, sier litauiske Leonora Cepukaitiene (25). I dag er sønnen hennes, Tomas, litt over en måned gammel.
Foto: Marius Huse

METODERAPPORT

Journalist:  
Gunnar Thorenfeldt
Dagbladet

– I tida da jeg begynte her,
brukte man seks timer på en jobb
som man nå bruker fire timer på.
Man må følge markedet, men vi
ønsker ikke å drive rovdrift på de
ansatte, sier personalansvarlig
Gunvor Søholt.

Pris viktigst for kundene
Wolsnes har både kommunale

– Det har aldri falt meg inn å begå
kontraktsbrudd for å tjenemer el-
ler ta en snarvei. Det ville vi aldri
gjort, sier Jan FrodeWoldsnes.
Han er eier og daglig leder av

Centrum vinduspuss og rengjø-
ring AS, som var den eneste av14
bedrifter som ikke har begått
kontraktbrudd med Oslo kom-
mune.
I etterkant avDagbladets av-

sløringer tidligere i år bestem-
te kommunen seg for å gjen-
nomføre en revisjon av samtli-
ge renholdsfirmaer de har
rammeavtale med.
Hos de 13 bedriftene som ikke

hadde vært fullt så redelige som
Woldsnes, ble det blant annet av-
dekket avvik i tjenestepensjon,
arbeidsavtaler, brudd på arbeids-
tidsbestemmelsene, lavere time-
lønn enn tariffavtale, manglende
overtidsbetaling, manglende
skattetrekk og skattekort, feil ut-
betaling av feriepenger, feil ved-
rørende betaling og timetall, feil i
fakturering og prisjustering og
feil vedrørende forskuddstrekk
og arbeidsgiveravgift.
«På det meste fant vi at en ar-

beidstaker hadde arbeidet i alt
282,5 timer på én måned», skri-
ver revisjonsselskapet BDO, som
utarbeidet rapporten.

– Ikke rovdrift på ansatte
Oslo kommune sier de nå vil si
opp kontraktenemed ti av sel-
skapene,mens de tre resteren-
de har fått beskjed om å rydde
opp i forholdene.
Woldsnes er svært fornøyd

med resultatene av rapporten,
men understreker at det ikke er
noe problem å drive renholdsbyrå
uten å jukse. Ryddige forhold er
viktig for ham, og han forteller
at de er opptatt av å betale de an-
satte i tide og ikke presse dem for
hardt.

13 av 14 renholdsbedrifter

En revisjonsrapport
viser at 13 av 14 ren-
holdsbedrifter Oslo
kommune har ram-
meavtaler med har
brutt kontrakten.

VASKER REINT: Jan FrodeWoldsnes og Gunvor Søholt leder det eneste firmaet som ikke har begått kontraktsbrudd. Beken Kere (i mid-
ten) jobber for selskapet. Foto: Henning Lillegård

Tekst:Gunnar Thorenfeldt
gth@dagbladet.no

Tuva Bønke Grønning
tbg@dagbladet.no

og private kunder ogmener de
kommunale oftere har en ten-
dens til å velge de billigste al-
ternativene.
– Vi har jo vært på skoler hvor

det er tydelig at det ikke rengjøres
godt nok. Likevel vinner det sam-
me firmaet anbudsrunden igjen,
forteller han.
Søholt, som selv står for vas-

kingen av bedriftslokalene, legger
til at de har liten utskiftning av
personale og at de ansatte gir ut-
trykk for at de trives godt i bedrif-
ten.
– Vi slipper å ha opplæring av

folk i tide og utide. Vaskehjelpen
har jo ofte tilgang til alle områder
av bedriftene og det er viktig for
oss at vi er til å stole på, sier hun.

OFFENTLIGE
ANBUD

JUKSET

19. januar. 22. januar. 26. januar.

12 Nyhet FREDAG 1. JULI 2011

FRØ KANVÆRE
SMITTEKILDE.
E. coli-utbruddet som
har rammet mer enn
4000mennesker i
Europa og Nord-Ame-
rika, kan ha sitt opp-
hav i bukkehornklø-
verfrø importert fra
Egypt. E. coli-utbrud-
det startet i mai og
rammet i første rekke

mennesker som
bodde i eller hadde
vært på besøk i
Tyskland.
Mistanken rettes

mot bukkehornklø-
verfrø som ble
importert fra Egypt
i 2009 og i 2010.
Slike frø brukes i
bønnespireblandin-
ger. (NTB)

Hver uke tar 1300 barn kon-
takt med hjelpeapparatet og
sier at de enten er offer for
vold eller vitne til vold hjem-
me. Nå vil justisminister Knut
Storberget (Ap) (bildet)
komme dem som lever i kon-
stant utrygghet til unnset-
ning. Tallene kom fram i en
undersøkelse Justisdeparte-
mentet foretok i fjor.

I dag trer en lovendring i
kraft som gir politi og på-
talemyndighet plikt til å
etterforske når barn under
18 år dør plutselig. I dette
arbeidet er også et forslag
om en ny type straff – ung-
domsstraff – for ungdom
mellom 15 og 18 år som skal
erstatte fengselsstraff, et
viktig element. (NTB)

Etterforskningsplikt når barn dør SIKTET ETTER DØDSFALL
I BERGEN. Politiet har
siktet en 25 år gammel
mann for legemsbeskadi-
gelse med døden til følge
etter at en 45 år gammel
mann døde i Bergen tirsdag.
Ifølge den foreløpige ob-
duksjonsrapporten ble
mannen påført flere slag-
skader mot hode og kropp
før . (NTB)

FØLG SAKEN
Offentlige anbud
h I etterkant av Dagbladets
avsløringer tidligere i år be-
stemte Oslo kommune seg for
å gjennomføre en revisjon av
samtlige renholdsfirmaer de
har rammeavtale med.
h I januar og februar avslørte
Dagbladet at renholdere
vasket for Oslo kommune for
langt under tariff. Adecco-
vikarer vasket Oslo-skoler for
helt ned til 115 kroner timen –
33 kroner under lovpålagt
tariffnivå. Siden Adecco had-
de kontrakt om levering av
vikarer er de ikke gransket i
denne rapporten. Adecco har
nå løftet alle sine renholdere
opp på tariffnivå.
h Seinere avslørte Dagbladet
at renholderne på Sogn vi-
deregående fortsatt jobbet for
langt under tariff.



LISTE OVER PUBLISERTE SAKER: 

1. Vasket for toppene for luselønn, 19.01.2011
2. - Stat og kommune har ødelagt renholdsbransjen, 19.01.2011
3. Vasker for ”smuler” på Børsen, 21.01.2011
4. - Ødelegger moralen, 22.01.2011
5. Ryddet ikke opp, 26.01.2011
6 - Dette er sosial dumping”, 26.01.2011
7. - Veldig pinlig, 27.01.2011
8. Dumper lønna, 03.02.2011
9. Slik dumper Adecco lønningene, 03.02.2011
10. Eksplosiv økning i ufaglærte, 04.02.2011
11. Lærervikarer, barnehageansatte, hjelpepleiere og renholdere: * Kan tape millioner i pens-
jon * Kan tape 30 000 i lønn * Får betalt langt under tariff, 09.02.2011
12. Den nye underklassen jobber for det offentlige, 09.02.2011
13. Må være sandblåst på innsiden av hodeskallen, 12.02.2011
14. - Som å være slave, 13.02.2011
15. Fant 1196 regelbrudd hos staten, 15.02.2011
16. Vil gi Adecco sparken, 17.02.2011
17. Adecco anklages for pensjonslovbrudd, 23.02.2011
18. Mitt liv som vikar, 23.02.2011
19. - Bare toppen av et isfjell, 24.02.2011
20. - Oslo kommune gir blaffen, 25.02.2011
21. Underbetalte renholdere vasket for Forsvaret, 26.02.2011
22. - Fanden er midt i blant oss, 01.03.2011
23. Oslo kommune kaster ut Adecco, 01.03.2011
24. Adecco Rakner, 02.03.2011
25. - Ingen er stolte over det som skjer nå, 02.03.2011
26. Tjener fett på underbetalte, 03.03.2011
27. - Sosial dumping med offentlige penger, 09.03.2011
28. Frykter Norge kan bli nytt Kuwait, 18.03.2011
29. Vil ikke lengre godkjenne NHO-bedrifter, 22.03.2011
30. - Jeg skjønner det er behov for å markeres seg, men ikke med selvmord, 24.03.2011
31. Forsker på sosial dumping – gikk i baret, 30.03.2011
32. André vasket for 25 kroner i timen, 09.04.2011
33. Mangler hjemmel for å si opp 20-millionerskontrakt, 13.04.2011
34. Adecco vil ikke etterbetale underlønna ansatte, 06.05.2011
35. - Jeg får bare smuler, 07.05.2011
36. Slik er anbuds-Norge, 11.05.2011
37. - Overalt hvor det er mulig å jukse, så jukses det, 11.05.2011
38. - Her tar Adecco feil, 23.05.2011
39. Arbeidstilsynet: Slik bryter søppelgiganten loven, 30.05.2011
40. Nå blir det ulovelig å lønne renholdere under 151,56 kroner i timen, 21.06.2011
41. Kriminelle vinner anbud, 22.06.2011
42. Frykter sjokkregning, 22.06.2011
43. Massive lovbrudd blant 13 av 14 selskaper, 30.06.2011
44. 13 av 14 renholdsbedrifter jukset, 01.07.2011
45. Staten bryter egne vaskeregler, 31.08.2011
46. Adecco-pleierne får betalt for overtidsrovdriften, 12.10.2011



47. - Nå er det nok. Vi orker ikke mer, 12.10.2011
48. Fikk lønn for strevet på overtid, 13.10.2011
49. - Dette må de avfinne seg med eller søke jobb annet sted, 14.10.2011
50. - Vi må tette NHO-Petters sugerør, 17.10.2011
51. Lønn: Null kroner, 20.10.2011
52. - Presset ut fordi jeg var gravid, 20.10.2011
53. Stemplingskort avslørte renholdsgigant, 14.11.2011
54. - Nei til greske tilstander, 15.11.2011
55. Her er stemplingskortene som avslører ISS, 22.11.2011
56. - Vårt siste rop om hjelp, 05.12.2011
57. Vasket for Nav: - Jeg fikk sparken fordi jeg var gravid, 07.12.2011
58. Eitranes forbanna på Nav, 09.12.2011
59. Sint på ministeren, 10.12.2011
60. Ap dropper hotell, 15.12.2011
61. - Ansatte behandles som kveg, 20.12.2011
62. - Bruk vaskehjelp med god samvittighet, 22.12.2011
63. Oppvask i Kongens bakgård, 28.12.2011

Redaksjon: Dagbladet
Adresse: Pb. 1184 Sentrum, 0107 Oslo

Telefonummer: 24001000

Journalist: Gunnar Thorenfeldt
Adresse: c/o Dagbladet, Pb. 1184 Sentrum, 0107 Oslo

Telefonummer: 95044570



Inndeling: 

1. Når og hvordan kom arbeidet i gang, hva var ideen som startet det hele?
2. Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av prosjektet?
3. Redegjør kort for hva som er genuint nytt i saken? 
4. Konsekvenser
5. Metoder: 
	 5.1. Metodekart
	 5.2. Metode: Lovtolkning
	 5.3. Metode: Masseutsendelser av e-poster
	 5.4. Metode: Bruk av kalkyler 
	 5.5. Metode: Bruk av databasen Doffin
	 5.6. Metode: Bruk av beregninger
	 5.7. Metode: Innsyn i offentlige dokumenter og klagerunder
	 5.8. Metode: Lønnsslipper og arbeidskontrakter 
	 5.9. Metode: Bruk av tolker 
	 5.10. Metode: Skaffe rammeavtaler 
	 5.11: Metode: Skaffe revisjonsrapport 
	 5.12: Metode: Bruk av mms-bilder som dokumentasjon 
	 5.13: Metode: Utvidet tilsvar
6. Press fra kilder 
7. Kildekritikk
	 7.1. Kildekritikk: Anonyme kilder 
	 7.2. Kildekritikk: Politisk press og kampanjejournalistikk
	 7.3. Kildekritikk: Journalistens forhold til kildene 
8. Felt i PFU
9. Arbeidet etter første sak og publisering
	 9.1. Publisering: ”Vasker for toppene for luselønn”
	 9.2. Publisering: ”Vasker for ”smuler” på børsen”
	 9.3. Publisering: ”- Ødelegger moralen”
	 9.4. Publisering: ”Ryddet ikke opp”
	 9.5. Publisering: ”Slik dumper Adecco lønningene”
	 9.6. Publisering: ”- Den nye underklassen jobber for det offentlige”
	 9.7. Publisering: “- Må være sandblåst på innsida av hodeskallen”	
	 9.8. Publisering: ”- Som å være slave”
	 9.9. Publisering: ”Vil gi Adecco sparken”
	 9.10. Publisering: NRK kommer på banen
	 9.11. Publisering: Adecco-skandalen
	 9.12. Publisering: ”Underbetalte renholdere vasket for Forsvaret”
	 9.13. Publisering: ”Oslo kommune kaster ut Adecco”
	 9.14: Publisering: ”- Sosial dumping med offentlige penger”
	 9.15: Publisering: ”Forsker på sosial dumping – dumper selv”. 
	 9.16. Publisering: ”Vasket for 25 kroner i timen”
	 9.17: Publisering: ”- Jeg får bare smuler”
	 9.18: Publisering: ”Slik er anbuds-Norge”
	 9.19: Publisering: ”- Her tar Adecco feil”
	 9.20: Publisering: ”Nå blir det ulovelig å lønne renholdere under  
	          151.56 kroner i timen”
	 9.21: Publisering: “Massive lovbrudd blant 13 av 14 selskaper”



	 9.22: Publisering: ”Staten bryter egne vaskeregler”. 
	 9.23: Publisering: ”Lønn: Null kroner”
	 9.24: Publisering: ”Her er stemplingskortene som avslører ISS”
	 9.25: Publisering: ”Vasket for Nav: - Jeg fikk sparken fordi jeg var gravid”
	 9.26: Publisering: ”Oppvask i kongens bakgård”. 
10. Ettertanke



1. Når og hvordan kom arbeidet i gang, hva var  
ideen som startet det hele?

Høsten 2010 tipset en kilde meg om at det pågikk omfattende lønnsdumping blant renhold-
erne som vasket for det offentlige. Ifølge denne kilden fikk renholderne systematisk dumpet 
sine lønns- og arbeidsvilkår når det offentlige kjøpte inn private tjenester. 

Dette ville i så fall være dramatisk. Det offentlige har tidligere vært en garantist for ordnede 
arbeidsforhold, og for de fleste i Norge har ”en stilling i staten” vært et synonym for en trygg 
arbeidsplass. 

Da jeg undersøkte kildens informasjon nærmere, ble det raskt klart at lønnsdumpingen ikke 
begrenset seg til renholdsbransjen. Blant annet kom jeg i kontakt med en rekke ansatte ved 
Adecco-drevne sykehjem, og fra en rekke lærervikarer. Jeg hadde imidlertid store proble-
mer med å få de ansatte – både renholdere, sykehjemsansatte og lærervikarer – til å stå fram. 
Mange var redde for å miste jobben. Vi forsøkte også å komme i kontakt med tidligere ansat-
te ved de samme stedene. Kanskje de ville våge å stå fram? Heller ikke dette lyktes. 

Denne frykten overrasket meg. Norge er kjent for trygge og gode arbeidsvilkår. Det var 
åpenbart at noe hadde skjedd. Jeg ville finne ut hvordan og hvorfor. 

Noe av det mest påfallende ved saken var at verken kommuner, stat eller forskere ante noe 
særlig om hva som hadde skjedd i kjølvannet av det offentliges anbudsutsetting. Verken 
Statistisk Sentralbyrå (SSB), Kommunesektorens arbeidsgiverorganisasjon (KS) eller regjer-
ingen hadde oversikt over omfanget av anbudsutsettingen da Dagbladet tok kontakt. Å finne 
disse svarene ble en sentral del av prosjektet mitt.

”Her har man gjennomført en stor revolusjon i offentlig sektor uten at noen har oversikt over 
konsekvensene”, sa seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt, Jens Chr. Andvig, til 
meg. Heller ikke Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Norsk Arbeidsmandsforbund eller 
andre arbeidstakerorganisasjoner kunne svare Dagbladet på hvor mange som tidligere hadde 
jobbet for det offentlige, men som nå var ansatt hos underleverandører. 

Hvordan skulle vi dermed klare å komme til bunns i min kildes påstand om at det 
pågikk en kontinuerlig og systematisk dumping av arbeidstakernes lønns- og arbeids-
vilkår når arbeidsplassen deres ble satt ut på anbud? 

Ettersom de berørte personene ikke var villige til å stå fram og heller ingen fagetater hadde 
oversikt, måtte Dagbladet velge en annen framgangsmåte. Vi bestemte oss for å gå bredt ut. 
Dagbladet ba om innsyn i over ett hundre anbudsdokumenter, besøkte nærmere 50 bedrifter 
og snakket med mer enn ett hundre ansatte. Dette arbeidet skulle til slutt resultere i godt over 
60 publiserte artikler i perioden 19. januar - 28. desember 2011. Det aller meste av arbeidet 
har utførte jeg alene.

Under arbeidet med prosjektet har jeg store deler av 2011 vært skjermet for andre saker i 
lengre perioder. Jeg jobber i Dagbladets nyhetsavdeling, og har sluppet en del turnusarbeid, 
siden det har vært vanskelig å kombinere med prosjektet.



2. Hva var den sentrale problemstillingen ved starten av pros-
jektet?

Den overordnede problemstillingen Dagbladet ønsket å undersøke i begynnelsen av pros-
jektet var hvorvidt ansatte systematisk fikk dumpet sine lønns- og arbeidsvilkår når det of-
fentlige kjøpte inn private tjenester. Hvordan praktiseres anbudspolitikken i offentlig sektor i 
Norge? Og hvordan påvirker dette arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår? 

EU-utvidelsen i 2004 stilte det norske arbeidsmarkedet overfor helt nye utfordringer. 
Ved at personer fra Polen, Estland, Latvia, Litauen, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia, og 
Ungarn har fått tilgang til det nye arbeidsmarkedet har norske lønns- og arbeidsvilkår 
blitt satt under press. Dette presset har økt etter at borgere fra Romania og Bulgaria i 
2007 også fikk tilgang til det norske arbeidsmarkedet. 

Samtidig har norske offentlige virksomheter i økende grad valgt å sette tjenestene sine ut på 
anbud. Dette har medført at en stor andel av de kommunalt ansatte nå har blitt ansatt i privat 
sektor, noe som igjen har medført et press på arbeidstakeres vilkår innenfor mange bransjer. 
Som et viktig tiltak har det offentlige derfor vedtatt forskrift og lov som skal hindre at det of-
fentlige bidrar til å dumpe lønns- og arbeidsvilkår.

Det finnes en risiko for at store samfunnsendringer skjer, uten at media setter søkelys på dem. 
En sentral journalistisk utfordring er å få tid og ressurser til å se på de større sammenhengene 
i samfunnet, fremfor å bidra i en kontinuerlig strøm av hendelsesorientert nyhetsdekning. 
Som en del av Dagbladets samfunnsansvar ble det nødvendig å undersøke nettopp forhold-
ene mellom de nye grensene i Europa, tendenser til privatisering og konkurranseutsetting, og 
konsekvensene av dette i det norske arbeidslivet. Det store spørsmålet var hvordan vi skulle 
nærme oss dette. Hvilke metoder skulle vi benytte og utvikle i arbeidet? Og hvordan kunne vi 
avdekke hvordan anbudsutsettingen eventuelt hadde påvirket arbeidstakernes situasjon? Her 
skulle det vise seg at tidligere langsiktig arbeid med spørsmål knyttet til arbeidslivet og et 
rikt kildenettverk skulle spille en viktig rolle.  

I sakene kom Dagbladet til å avdekke en samfunnsutvikling som har påvirket tusenvis 
av mennesker over hele landet innenfor så vidt forskjellige bransjer som barnehage, 
helse, renovasjon og læreryrke, uten at noen har en overordnet innsikt eller kontroll 
over konsekvenser og omfang. 

3. Redegjør kort for hva som er genuint nytt i saken? 

Gjennom arbeidet med denne saken i løpet av hele 2011 fant Dagbladet ut følgende: 

* Hvordan det offentlige verken hadde innsikt i eller følger sine egne regler, og slik bidrar 
til å dumpe lønns- og arbeidsvilkår når de kjøper private tjenester. Dagbladet har avdekket 
hvordan det offentlige bidrar til å undergrave viktige bærebjelker i det norske arbeidsmarke-
det.

* Hvordan kommuner og statlige etater ikke kontrollerer selskapene de kjøper tjenester av, og 
hvilke arbeidsforhold de ansatte i disse selskapene har. 

* Hvordan seriøse private selskaper har gitt opp å levere inn anbud til det offentlige fordi det 



utelukkende blir fokusert på pris. Dermed blir de selskapene som har ordnede arbeidsforhold 
presset ut av de useriøse.   

* Hvordan det offentlige mangler rutiner for å si opp kontrakter når det blir avslørt uregelm-
essigheter. 

* Samlet sett har det publiserte materialet dokumentert en samfunnsutvikling som verken 
forskere, politikere eller byråkrater kjente til. 

4. Konsekvenser
Allmenngjøring av renholdsbransjen: ”Dagbladets saker har vært helt avgjørende, og 
uten de beklagelige oppslagene så hadde man ikke fått til noe av dette”, sa direktør for NHO 
Service, Petter Furulund, da renholdsbransjen ble allmenngjort sommeren 2011. Etter all-
menngjøringen har det blitt ulovlig å lønne renholdere under 151,56 kroner i timen. ”De som 
har fulgt lover, forskrifter og tariffavtaler var i ferd med å gi opp. Nå håper jeg de seriøse vil 
fortsette”, sa Furulund videre.

Økt fokus på offentlige kontrakter og sosial dumping: En viktig konsekvens av Dagb-
ladets fokus er en økt samfunnsmessig bevissthet og kunnskap rundt offentlige kontrakter og 
sosial dumping. NHO Service har meldt at flere av deres medlemmer har blitt kontaktet av 
sine offentlige oppdragsgivere for å forsikre seg om at de hadde ordnede arbeidsforhold etter 
Dagbladets avsløringer. 

Granskninger: En revisjonsrapport, som ble gjennomført etter Dagbladets avsløringer, viste 
at 13 av 14 renholdsbedrifter Oslo kommune hadde rammeavtaler med hadde brutt kontrakts-
vilkårene. Oslo kommune har også sagt opp vikarkontrakten med Adecco etter Dagbladets 
avsløringer. 

Selskaper som Adecco, Østlandske Miljørenhold og CeCe Renhold har mistet kontrakter som 
en direkte følge av Dagbladets artikler, og det offentlige, blant andre Forsvaret, Norges Vass-
drag- og Energidirektoratet og Nav, har måtte granske forholdene blant sine egne renholdere.  
Adecco har også gjennomført en omfattende granskning av sin egen praksis ledet av advokat 
Jan Fougner.

Adecco har nå gitt løfter om å heve alle sine vikarer opp på tariffnivå og de har avsluttet drif-
ten av samtlige offentlige sykehjem.

Regjeringsgranskning: Regjeringen satte også i gang en granskning av renholderne som 
vasket for staten etter Dagbladets avsløringer, og også denne granskningen dokumenterte 
brudd på lov og regler. 

Adecco måtte betale millioner til tidligere ansatte: Adecco har måtte tilbakebetale flere 
millioner i overtid og lønn til sine tidligere og nåværende ansatte. 



5. Metoder: 

I løpet av arbeidet benyttet jeg meg av både gamle og nye metoder. Her vil jeg i all hovedsak 
redegjøre for nye metoder, men også gamle metoder som jeg har brukt på en ny måte. Som 
beskrevet over var det vanskelig å få kilder til å stille opp. Sentrale fagmiljøer kunne heller 
ikke hjelpe meg i å få større innsikt i materialet. For å kunne avdekke kritikkverdige forhold 
og sammenhenger var jeg derfor avhengig av å utarbeide nye metoder, og bruke gamle me-
toder på nye måter. Disse metodene måtte kontinuerlig utvikles i et konkret møte mellom de 
utfordringene jeg stod overfor og det materialet jeg foreløpig hadde fremskaffet. Metodene 
som beskrives under blir presentert kronologisk.

5.1. Metodekart. 

(Metodekartet er ment å gi en svært forenklet grafisk oversikt over arbeidsmetodene.) 



5.2. Metode: Lovtolkning
Et sentralt utgangspunkt for arbeidet ble å forstå ”Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i of-
fentlige kontrakter”. Denne er en del av implementeringen av ILO-konvensjon nr. 94. I den 
originale lovteksten stod det (fram til den ble endret ved forskrift 15. november 2011): 

”Oppdragsgiver skal i sine kontrakter stille krav om at ansatte hos leverandører og 
eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten, har 
lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsom-
fattende tariffavtale, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke”. 

Et kjernespørsmål her er tolkningen av formuleringen ”følger gjeldende landsomfattende tar-
iffavtaler, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke”. Dagbladets under-
søkelser viste at veldig mange kommuner og leverandører tolket dette som en valgmulighet. 
Enten kunne de betale i henhold til ”landsomfattende tariffavtale”, eller så kunne de betale 
det ”som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke”. Undertegnende brukte mye tid på 
å finne fram til kompetente miljøer og personer som kunne hjelpe meg i arbeidet med å forstå 
denne lovteksten korrekt. Etter en dialog med blant andre fungerende avdelingsdirektør i 
Fornyings- og administrasjonsdepartementet, Monica Auberg, ble det klart at forskriften ikke 
åpner for å betale dårligere lønn enn det som er tilsvarende landsomfattende tariffavtale. For-
muleringen ”ellers er normalt for vedkommende sted og yrke” gjaldt bare for områder hvor 
det ikke finnes landsomfattende tariffavtale. 

Så sent som mai i 2011 fastholdt Adecco at de ”har lønnet i henhold til det som er normalt for 
gjeldende sted og yrke (markedslønn)”. Her er det viktig å understreke at det er det offentlige 
som bryter forskriften når de kjøper tjenester som er lavere enn tariffnivå, ikke Adecco. I 
Norge er det ingen minstelønn og Adecco står dermed fritt til å betale under tariff. Det eneste 
spørsmål vil her være om Adecco har brutt vilkårene i kontrakten med den offentlige oppd-
ragsgiveren. Det offentlige har derimot i henhold til gjeldende forskrift ikke lov til å kjøpe 
tjenester som ligger under tariffnivå. 

Her kan det være på sin plass å understreke at aviser ikke skal være en rettsinnstans. Det er 
ikke alltid pressens oppgave å konkludere i stridsspørsmål, men heller belyse den uenigheten 
som finnes og bringe de forskjellige argumentene fram. Dette nevner jeg for å understreke at 
tolkning av lover først og fremst er en juridisk og ikke en journalistisk oppgave. Dermed er 
det ikke mulig for meg å konkludere med at noen har brutt loven før dette er prøvd rettslig. Et 
annet viktig poeng i denne sammenhengen er at det også kan finnes flere ulike tolkningsmu-
ligheter av disse forskriftene og lovene. Mitt poeng var her å belyse at for eksempel Adecco 
ikke hadde fulgt kontrakten slik Oslo kommune forutsatte. 

Det var mange som hadde problemer med å forstå denne lovteksten. Oslo kommune 
påsto for eksempel i en e-post til Dagbladet 25. Januar 2011 at ”det foreligger ingen 
(…) landsomfattende tariffavtale for renholdsbransjen”. Ifølge arbeidsminister Hanne 
Bjurstrøm er dette feil. 23. mai 2011 understreket arbeidsministeren nettopp følgende 
i et intervju: ”Innenfor disse bransjene; renhold, utdanning og barnehage, finnes det 
veletablerte nasjonale tariffavtaler. Da kan man ikke velge og heller legge til grunn ”det 
som er normalt for gjeldende sted og yrke”.

I et høringsbrev fra 2010 skriver regjeringen at ”Bakgrunnen for forskriften er at Norge har 
tiltrådt ILO-konvensjon 94. Den stiller krav om at sentrale myndigheter i tjenestekontrakter 
og i bygge- og anleggskontrakter forplikter tilbydere å gi sine ansatte vilkår i henhold til det 
tariffavtalte nivået. Denne plikten gjelder tilsvarende nedover i kontraktskjeden. Formålet 



er at ”det offentlige skal respektere tariffavtaler og opptre som en modelloppdragsgiver med 
hensyn til lønns- og arbeidsvilkår. I Norge er konvensjonen gjennomført ved at det på all-
menngjorte områder er allmenngjøringsforskriftene som utgjør vilkårene, mens tjenestetil-
bydere utenfor allmenngjorte områder må påta seg å tilby vilkår i tråd med minstevilkårene i 
landsomfattende tariffavtaler, selv om disse ikke er allmenngjort”.

5.3. Metode: Masseutsendelser av e-poster
I den tidligere omtalte forskriften står det at ”oppdragsgiver skal gjennomføre nødvendig 
kontroll av om kravene til lønns- og arbeidsvilkår overholdes. Graden av kontroll kan tilpass-
es behovet i vedkommende bransje, geografiske område mv”.

Dagbladet sendte ut en e-post til 79 kommuner i Norge hvor vi stilte følgende spørsmål: 
”Hva har du gjort som oppdragsgiver for å kontrollere at loven overholdes”.  80 prosent, eller 
66 rådmenn, svarte at de hadde stilt krav i anbudsrunden. Men bare 14 sa at de hadde kon-
trollert bedriften i etterkant. Dermed hadde ikke de 66 kommunene oversikt over om anbuds-
vinnerne faktisk leverer de lønns- og arbeidsvilkårene som de har lovet.

E-postadressene til rådmennene fikk jeg fra en kilde. Jeg sendte e-posten ut fra min egen 
adresse. Selv om dette gjorde arbeidet mye mer arbeidskrevende, gjorde det at jeg raskt 
kunne svare på spørsmål, og at jeg fikk en mer personlig tone med e-postkildene. Resultatet 
var interessant, og jeg benyttet metoden igjen flere ganger. Blant annet sendte jeg ut en e-post 
til samtlige helseforetak hvor jeg spurte ”har dere en oversikt over hvor mye penger dere 
bruker årlig på å kjøpe tjenester fra andre? Og hvem dere kjøper mest av? Gjerne med en 
sammenligning med årene tidligere?”

Samtidig sendte jeg ut en e-post til samtlige private helseleverandører som er organisert 
i NHO Service. E-postadressene fant jeg på selskapenes hjemmesider. Der spurte jeg 
blant annet om hvilke helsetjenester de tilbød, hvor mye norske kommuner betalte for 
deres tjenester og hvor stor veksten hadde vært siden 2005. 

Gjennombruddet fikk jeg da jeg sendte ut e-poster til samtlige renholdsselskaper som er 
medlem av NHO Service. Spørsmålene jeg sendte 10. november 2010 var: 
“I anledning en artikkel vi skal skrive om offentlig innkjøp, skriver vi om hvordan kom-
munene og det offentlige priser ut de seriøse aktørene ved å velge anbud som ligger lavere 
og lavere i pris, uavhengig av kvalitet. Er dette en problemstilling dere kjenner dere igjen i? I 
så fall, har dere eksempler? Opplever dere at andre selskaper priser seg lavere enn det som er 
mulig ut i fra konkurransegrunnlaget, altså lavere enn tariff og lovpålagte avgifter?”

Svarene viste at de seriøse selskapene var i ferd med å gi opp det offentlige. Hele ti selskaper 
fortalte om dumping av lønninger, anbudsjuks og bruk av useriøse underleverandører. 
Det var ikke lengre mulig å drive seriøst med de prisene det offentlige opererte med, fortalte 
selskapene. ”Mye snusk og svart arbeid i vår bransje”, skrev et renholdsselskap til Dagbladet. 
Et annet skrev at ”anbudene i stor grad oppleves som et ”spill for galleriet”. NHO-selskapene 
fortalte at de opplevde det offentlige som uærlige og at de bedrev juks. 
”Vi jobber ikke så mye med det offentlige, nettopp fordi vi anser at seriøse selskaper ikke blir 
valgt ut”, skrev Knut Blom fra Resco til Dagbladet. 

Å sende ut massemeldinger via e-poster samtidig med likelydende forespørsler ble et 
helt sentralt kartleggingsverktøy i dette prosjektet, og gjorde at jeg tidlig kom i kontakt 
med hundrevis av kilder. 



5.4. Metode: Bruk av kalkyler 

(Faksimile fra egne notater: Som et ledd i kampanjen ”Ren Utvikling” ga NHO Service i 
2009 ut heftet ”Profesjonelt Renhold – suksessfaktor for etablering og drift” med en selvko-
stkalkyle.)

En kilde nevnte at han aldri hadde sett en timepris i renholdskontrakter med det offentlige 
som var høy nok til at man kunne betalte tarifflønn. Men hvordan skulle Dagbladet bevise 
dette? Et gjennombrudd kom da Dagbladet fikk tak i en beregning som NHO Service hadde 
gjort i 2009. Som et ledd i kampanjen ”Ren Utvikling” ga de i 2009 ut heftet ”Profesjonelt 
Renhold – suksessfaktor for etablering og drift” med en selvkostkalkyle. Selvkost er den 
kostnaden som er reell, altså inklusive bedriftens faste kostnader. 

Beregningen til NHO Service viste selvkostanalyse per renholdstime for en renholds-
bedrift i 2008. Som NHO Service skriver ”det kan være små variasjoner fra bedrift 
til bedrift, men dersom man driver i lovlige former og betaler tarifflønn vil dette være 



en realistisk kalkyle”. I beregningen ville selvkost per time være 317,91 kroner. NHO 
Service publiserte denne beregningen sist i 2009, så jeg måtte selv oppdatere kalkylen. 
Dette fikk jeg hjelp fra en økonom ved et norsk renholdsselskap å utføre. Etter mine 
beregninger burde selvkosten per time ligge på minst 320,21 kroner i timen, hvis man 
betalte tarifflønn. Dette ville si at alle som hadde en timepris på mindre enn dette mest 
sannsynlig betalte under tarifflønn. 

5.5. Metode: Bruk av databasen Doffin

(Faksimile fra databasen Doffin)

For at kalkylene skulle være fruktbare var Dagbladet avhengig av å kjenne til timeprisen i de 
ulike anbudene. Men hvordan skulle jeg få tilgang til dette? Jeg gikk gjennom flere offentlige 
anbudsprotokoller, men disse manglet spesifisert timepris. Etter å ha lest meg opp på anbud-
sprosesser, kom jeg over en regel som sier at alle offentlige anskaffelser over 500 000 kroner 
skal registreres i Doffin (Database for offentlige innkjøp), som blir drevet av Fornyings- og 
administrasjonsdepartementet. Doffin administreres av Direktorat for forvaltning og IKT 
(Difi), som blant annet skal bistå offentlige oppkjøpere med veiledning i konkurranseproses-
sene.

Ettersom samtlige offentlige anbud skal publiseres gjennom denne nettsiden, gjør det 
Doffin til en av de beste kildene når det gjelder denne typen kontrakter. 

For å få innsyn registrerte jeg en profil på doffin.no 11. november 2010. For å få opprettet 
en profil må man enten registrere seg som ”oppdragsgiver” eller ”leverandør”. Jeg valgte å 
registrere meg som ”leverandør”. 

I Vær Varsom-plakaten punkt 3.10 står det at ”Skjult kamera/mikrofon eller falsk identitet 
skal bare brukes i unntakstilfeller. Forutsetningen må være at dette er eneste mulighet til å 
avdekke forhold av vesentlig samfunnsmessig betydning”. Her vil jeg vise til at jeg brukte 
eget navn og Dagbladet-adressen i brukerprofilen. Jeg ga meg aldri ut for å være noen andre, 



og jeg la heller aldri skjul på at jeg jobbet som journalist.  

Doffin har utvidett søkemuligheter, og man kan både søke blant gjeldende og utgåtte 
kunngjøringer. Ved å bruke søkeordet ”renhold”, og bla gjennom utgåtte kunngjøringer lyktes 
det meg å be om innsyn i nærmere hundre kunngjøringer. 

5.6. Metode: Bruk av beregninger
Allerede i kunngjøringene var det ofte mulig å regne seg fram til timeprisen. Under punktet 
”Kort beskrivelse av anskaffelsens art og omfang” sto det for eksempel ”leveransen omfat-
ter daglig renhold 6 dager i uken, tilsyn, periodisk renhold og hovedrenhold”. Under ”kon-
traktens mengde eller omfang” sto det samtidig at ”estimert verdi av anbudet var mellom én 
million og 1,6 millioner kroner i året”. Ved hjelp av en økonom fra en sentral renholdsbedrift 
kunne jeg dermed regne ut en innkjøpspris på mellom 120 og 192 kroner per time, noe som 
ikke dekker selvkost hvis man betaler tarifflønn. I tillegg kommer hovedrengjøring.  

Med denne metoden kunne jeg peke ut nærmere 40 kontrakter i Doffin som var spesielt 
interessante fordi de hadde en mistenkelig lav timepris. 

5.7. Metode: Innsyn i offentlige dokumenter og klagerunder
I etterkant av at jeg hentet ut kunngjøringene 
på Doffin, sendte jeg følgende e-post til 40 
offentlige innstanser som kjøpte inn renhold-
stjenester: 

”Har du muligheten til å sende meg tilby-
dernes prisforslag og anbudsvinnerens 
timepris og totalpris i avtale på rengjøring-
stjenester? Hvor mange timer utgjør anbudet 
per år?
Viser til at allmennheten har rett til innsyn i 
tilbud og protokoll etter at valg av leverandør 
er gjort, se lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett 
til innsyn i dokument i offentlig verksemd 
(offentleglova) § 23 tredje avsnitt, jf. forskrift 
av 7. april 2006 nr. 402 om offentlige anskaf-
felser (FOA) § 3-5. Oppdragsgiver er pålagt 
å følge prinsippet om merinnsyn, jf. offentle-
glova § 11”.

Én av de som svarte var Utlendingsnemnda 
(UNE). De fortalte at de hadde kontrakt med 
Royal Renhold for 770.000 kroner for to års-
verk. Ifølge UNE utgjorde dette 4000 timer. 
Dette blir 192,5 kroner i timen. Som tidligere 
vist vil dette ut i fra selvkostanalysen gi grunn til bekymring. Altså var det verdt å undersøke 
forholdene hos UNE nærmere. 

Offentlighetsloven har vist seg å være et viktig verktøy når man undersøker anbudsut-
setting. Loven gir etter mitt skjønn rett til å få vite timepris, hvordan de forskjellige 

Faksimile: Følgende e-post sendte jeg til 40 
offentlige instanser.



tilbudene er vektet i anbudsprotokollen, og rett til innsyn i store deler av anbudsproses-
sen. Dette var noe som de fleste offentlige oppdragsgiverne bestred på dette tidspunktet. 

En rekke av de offentlige etatene eller institusjonene jeg var i kontakt med, mente at time-
prisen var unntatt offentlighet. For eksempel avslo Norges vassdrags- og energidirektorat 
(NVE) innsyn med hjemmel i offentleglova § 13 første ledd som lyder:

“Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå 
innsyn og forvaltningsloven § 13 første ledd 2: Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et 
forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse 
med tjenesten eller arbeidet får vite om:
1) noens personlige forhold, eller
2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil 
være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen 
angår”.

Dagbladet klagde på avslaget fra NVE umiddelbart. Et sentralt punkt i denne klagen er at 
det ikke er mulig for pressen å undersøke om det offentlige faktisk følger forskrift for of-
fentlige anskaffelser dersom de kan gjemme seg bak ”bedriftshemmeligheter”. En av de få 
mulighetene pressen har til å undersøke hva det offentlige betaler for renholdstjenestene er 
nettopp tilgangen på timeprisen og navnet på renholdsselskapet.

I tillegg til klagen sendte jeg også følgende e-post til Olje- og Energidepartementet og 
NVE dagen etter: 

”Vil i utgangspunktet stille meg svært undrende til at det skal være en bedriftshemmelighet 
hvem som har renhold hos NVE. Stiller meg også undrende til at pris skal være hemmelig, da 
det ikke er det hos de fleste andre kommuner, etater, direktorater og politi og domstolsadmin-
istrasjoner som jeg har vært i kontakt med. Hvilke forhold hos NVE gjør det spesielt viktig 
for dere å holde denne informasjon hemmelig?”

To dager senere fikk vi en e-post fra NVE hvor de skrev at ”avslaget skyldes en inkurie”.  
Dermed fikk vi innsyn i konkurransegrunnlaget, pristilbudet fra Royal Renhold og anbud-
sprotokollen. 

NVE var langt fra den eneste etaten som forsøkte å gjemme seg bak at et valg av renhold-
stjenester var bedriftshemmeligheter. Også UDI nektet først å si hvilket renholdsselskap de 
brukte. 

”Vi har ikke anledning til å oppgi delpriser og detaljert innhold i tilbud fra våre leverandører. 
Dette er informasjon av forretningsmessig karakter og offentliggjøres normalt ikke”, skrev 
Arne Nordlien, seniorrådgiver i UDI til Dagbladet 29. november. Samme dag klagde Dag-
bladet på avslaget. Da fikk vi som svar fra Nordlien: ”Du vil finne en rekke avgjørelser i 
KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser red.anm.) som nok vil gå i vår favør på dette 
området.  Klage på innsyn må rettes til vårt moderdepartement som er Justisdepartementet”. 
Som svar, skrev jeg blant annet at ” Vil i utgangspunktet stille meg svært undrende til at det 
skal være en bedriftshemmelighet hvem som har renhold hos UDI (…) Hvilke forhold hos 
UDI gjør det spesielt viktig for dere å holde denne informasjon hemmelig?” Dagen etter ga 
en annen saksbehandler i UDI meg fullt innsyn i leverandører og prisskjemaer. 

Til sammen var det mer enn 20 offentlige institusjoner som forsøkte å nekte Dagbladet inn-



syn i hvem de brukte som renholdsselskap ved å vise til at det var en bedriftshemmelighet. 
Dette viser at vi har store utfordringer når det gjelder åpenhet rundt offentlige anbud. Etter 
hvert ble de forskjellige klagene så omfattende at jeg måtte be om hjelp fra Kristine Foss, 
jurist i Norsk Presseforbund. Mange av problemstillingene var nye for oss begge, men etter 
hvert fikk vi gjennomslag for vår tolkning av offentlighetsloven. Et godt eksempel var Den 
Norske Operaen (DNO): ”Av konkurransehensyn kan vi ikke oppgi denne informasjonen 
til offentligheten. Vi anser denne informasjonen til å være underlagt taushetsplikten som gir 
grunnlag for unntak fra offentliggjøring, jf Offentleglova, kap.3 § 13, jf forvaltningslova § 13 
fyrste ledd nr. 2”, skrev DNO da vi ba om innsyn. 

Dette klagde jeg på, og pekte blant annet på at taushetsplikten forutsetter at det er tale 
om opplysninger som er av ”konkurransemessig betydning å holde tilbake”. Det er 
altså ikke opp til virksomheten selv å definere hva som er en ”forretningshemmelighet”.  

Da svarte DNO: ”Slik konkurransen var bygd opp og senere priset, i vårt tilfelle, så mener vi 
at det her et klart unntak fra å meddele totalprisen (…) Vår valgte leverandør har også konk-
ret anmodet om at tilbudsskjema unndras offentlighet, dette ble anført i deres tilbud (…) På 
bakgrunn av ovennevnte finner vi det svært problematisk å utlevere totalpris i dette aktuelle 
anbudet, og opprettholder vårt avslag på innsynsbegjæringen”.

Nok en gang klagde jeg på avgjørelsen og skrev blant annet: ”DNO oppgir at de - på 
bakgrunn av praksis fra KOFA - har lagt vekt på at valgte leverandør har anmodet om at 
tilbudsskjema unndras offentlighet. I en vurdering av om det foreligger taushetsplikt, skal 
ikke ønske fra leverandøren i seg selv et relevant hensyn. Vurderingen av om det foreligger 
taushetsplikt skal ta utgangspunkt i om en opplysning er av en slik art at det er en reell fare 
for at den kan utnyttes kommersielt. Jeg kan ikke se at totalpris er en opplysning som er av 
en slik art. Jeg stiller uansett spørsmål om en nærmere begrunnelse for på hvilken måte man 
mener totalprisen kan utnyttes av andre aktører på en måte som er til skade for tilbyder. Et av 
hovedmålene med den nye loven er nettopp mer innsyn i anbudsdokumenter, se Stortingets 
behandling av loven i Innst. O. nr. 41, særlig siste avsnitt.”

DNO svarte da at de sendte klagen videre til Kulturdepartementet og at de ville forsøke 
“også å få en vurdering på dette fra vår kontraktspartner, men akkurat nå er daglig 
leder på ferie og vi avventer derfor deres respons”. 

Men ved å bruke Doffin-basen klarte jeg å finne totalprisen samme dag som jeg fikk avslaget. 
Jeg sendte totalprisen til DNO og ba om å få den detaljerte oversikten og fikk da som svar at: 
“Vi viser til din mail datert 24.11.10 hvor du har funnet totalpris fra kontraktstildeling på dof-
fin.no. Din anmodning om detaljert innsyn i kontrakt kan vi dessverre ikke etterkomme, men 
viser til det vi har meddelt tidligere – at saken er oversendt klageinstans”. Senere ga DNO 
beskjed om at de igjen hadde rettet en forespørsel til sin leverandør.

1. desember 2010 sendte DNO oversikt over detaljerte timepriser. Timeprisene viste ikke at 
selskapet brøt loven og det var ingen grunn til å tro at det foregikk lønnsdumping hos DNO. 

Poenget her er å vise at gjennom det arbeidet Kristine Foss fra Norsk Presseforbund 
og jeg gjorde, har vi vist at journalister har krav på å se timeprisene, da dette er den 
eneste muligheten for å undersøke om det offentlige bryter forskriften eller ikke. 

Uten Dagbladets vilje til å gi meg tid til å gjennomføre denne omfattende klageprosessene, 
ville det kunne lyktes de offentlige etatene å trette oss ut.  



En annen utfordring var at mange av de offentlige institusjonene ikke visste hvor mye de 
betalte i timen. For eksempel skrev Anne-Lise Kristensen, som er helse- og sosialombud i 
Oslo, til Dagbladet at de ikke hadde sjekket ”lønnsforholdene til de som vasker hos oss”. 
Forskningsstiftelsen Nova, som ligger under Kunnskapsdepartementet, skrev at de ”dess-
verre” ikke hadde oversikt over timeprisen. ”Avtalene er inngått i forhold til spesifiserte 
arbeidsplaner om hva som skal gjøres, men ikke hvor mye tid de skal bruke. Prisen er kun 
oppgitt per måned”, skrev administrasjonssjef i Nova, Elisabet Vestvatn, til Dagbladet i en 
e-post 26. november. 

5.8. Metode: Lønnsslipper og arbeidskontrakter 

(Faksimile av lønnsslipp: I arbeidskontrakten fra Adecco var det skrevet at renholderen 
skulle ha dårligere betalt når personen jobbet for Oslo kommune (28,56 kroner under tariff i 
timen). Adecco skyldte på en en skrivefeil.)

På tross av at en lav timepris ga god grunn til å være mistenksom, var det ikke nok til å slå 
fast lønnsdumping. Jeg forsto ganske tidlig at lønnsdumpingen måtte dokumenteres med 
lønnsslipper og arbeidskontrakter. Det er ikke alt jeg kan redegjøre for her på grunn av 
kildebeskyttelse, men kort og greit begynte jeg å oppsøke stedene renholderne vasket. Jeg 
oppsøkte også renholdsfirmaene. Her må jeg også understreke at dette ikke betyr at samtlige 
av lønnsslippene kom fra renholderne eller renholdsfirmaer. Det var også kilder som ga meg 
informasjon, som ikke kan nevnes i denne metoderapporten, jmf. Vær Varsom Plakaten punkt 
3.4.: ”Vern om pressens kilder”.



Når jeg oppsøkte arbeidsplasser, var det ofte at renholderne ikke var til stede, så jeg fikk 
heller ut navnet deres ved å snakke med kollegaer, vaktmestre eller andre ansatte i lokalene 
de vasket. Deretter oppsøkte jeg dem på hjemmeadressen. Jeg ventet også utenfor stedet de 
vasket, slik at jeg kunne snakke med dem før eller etter arbeid. Jeg ringte også oppdragsgiver 
og spurte om når lokalene ble vasket. 

Heller ikke de som eide renholdsselskapene var lett tilgjenglige. Ved ett av renholdssel-
skapene måtte jeg vente utenfor adressen i nesten tre lange arbeidsdager. Flere selska-
per ble først tilgjengelig etter at jeg tok kontakt med den offentlige oppdragsgiveren. 
Det fungerte som et indirekte pressmiddel.

Etter hvert satt jeg med rundt 20 lønnsslipper som viste at renholderne fikk langt lavere betalt 
enn minstesats i den landsomfattende tariffavtalen mellom NHO og Arbeidsmandsforbundet, 
som da var 148,56 kroner. Et godt eksempel her er en ansettelseskontrakt fra Adecco, som 
jeg klarte å få tak i gjennom kilder. I ansettelseskontrakten står det at ”din garanterte lønn er 
avtalt til kr. 127 pr time”, men ”I oppdrag for Oslo kommune er din garanterte lønn avtalt til 
kr. 120 pr time”.  Det står altså at renholderne skal ha dårligere betalt når personen jobber for 
Oslo kommune. 

Jeg klarerte alltid sladdingen med kilden, slik at jeg var sikker på at de var komfort-
able med at jeg konfronterte motparten med dokumentene. Dette er ikke minst viktig 
i forhold til Vær Varsom-Plakten punkt 3.6., hvor det står at ”av hensyn til kildene og 
pressens uavhengighet skal upublisert materiale som hovedregel ikke utleveres til uten-
forstående”.

I enkelte tilfeller valgte jeg å ikke vise dokumentene jeg hadde i det hele tatt – jeg bare viste 
til at jeg hadde dem. Problemet var at lønnsslippene var så detaljerte at det var umulig å 
sladde dem slik at jeg var sikker på at kildene ble beskyttet. Et eksempel er selskapet Royal 
Renhold, som jeg først konfronterte muntlig, før jeg sendte dem følgende e-post: 

“Takk for hyggelig samtale. Som sagt sitter vi med en rekke lønnsslipper som viser at flere av 
deres renholdere jobber for under tariff. På grunn av kildevern kan jeg ikke gi deg original-
ene, men dette viser noen av lønnsslippene (tariff er 148,56 kroner i timen fra 01.07.2010). 
Lønnsslippene er fra de siste månedene:

* Helse- og Sosialombudet i Oslo (143,50 kroner i timen)
* Utlendingsnemnda i Oslo (140,50 kroner i timen)
* Norges Vassdrags- og energidirektorat (138,50 kroner i timen)
* En rekke kommunale barnehager i Oslo (135 kroner i timen)
* En rekke skoler og barnehager i Bærum (helt ned til 104,25 kroner i
timen)”

5.9. Metode: Bruk av tolker 
En av de største utfordringene jeg møtte var at flere av renholderne ikke snakket norsk, og at 
de også ofte var redde for å snakke med media. Jeg har gjentatte ganger sett eksempler på at 
arbeidsgivere bevisst velger å ansette personer som verken snakker norsk eller engelsk. Dette 
gjør at de kjenner rettighetene i Norge dårligere og det er også mindre sjanse for at de kom-
mer i kontakt med mennesker som kan hjelpe dem. Språkproblemer gir også utfordringer i 
forhold til det journalistiske arbeidet, og jeg måtte bruke stadig mer tid på å forsikre meg om 
at de hadde forstått premisset for intervjuet. Dette er ikke minst viktig i forhold til punkt 3.3. 



i Vær Varsom-Plakaten: ”Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituas-
joner og ellers i forhold til kilder og kontakter”. Også punkt 3.9. i Vær Varsom-Plakaten ber 
om at man skal vise ”særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over 
virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende døm-
mekraft”. Dette betyr at man skal være spesielt aktsom i forhold til for eksempel en asylsøker 
som aldri har lest en norsk avis, og dermed ikke har bakgrunn for å forstå konsekvensene av 
å stå fram. 

En god journalistisk dekning av utfordringene i arbeidsmarkedet krever i større og 
større grad bruk av tolker som kan polsk, bulgarsk, latvisk eller andre språk. I tillegg 
forsøker jeg så langt som det er mulig å sende kildene en skriftlig utgave av intervjuet 
før publisering, slik at de har mulighet til å lese det under roligere forhold. Jeg har også 
hatt bruk for mine egne russiskkunnskaper i arbeidet. 

5.10. Metode: Skaffe rammeavtaler 
En annen metode var å hente inn rammeavtalen for Oslo kommune med forskjellige ren-
holdsselskaper. Dagbladet klarte å skaffe en oversikt over hvilke selskaper 61 skoler brukte. 
I tilegg skaffet jeg samtlige rammeavtaler Oslo kommune hadde med renholdsselskaper. Jeg 
tok kontakt med renholdere, bedriftene og andre som hadde kontakt med selskapene. 

5.11: Metode: Skaffe revisjonsrapport 
Ved hjelp av tips klarte jeg å finne en revisjonsrapport fra Østfold Kommunerevisjon, som 
viste at Fredrikstad kommune brøt forskrift om offentlig anskaffelse når de brukte Adecco-
vikarer i skolene. De ansatte fikk betalt langt under det lovpålagte lønnsnivået. En uttalelse 
fra advokatfirmaet G-Partner fra 26. november 2010 viste at lønnen vikarene fikk utbetalt var 
langt lavere enn det som følger av landsomfattende tariffavtaler. Dagbladet tok derfor kontakt 
med Utdanningsforbundet for å finne ut om dette også gjaldt andre steder i landet. 

5.12: Metode: Bruk av mms-bilder som dokumentasjon 
Gjennom renholderne jeg hadde kommet i kontakt med kom jeg også i kontakt med renhol-
dere som manglet arbeidskontrakt og lønnsslipper. Spørsmålet blir da hvordan jeg faktisk kan 
dokumentere at de faktisk har jobbet der de sier. Noen av disse vasket for Norsk institutt for 
forskning om oppvekst, velferd og aldring (Nova), Institutt for samfunnsforskning (ISF) og 
Oslo Børs. Da jeg jobbet med Reno Norden-saken i 2009 begynte jeg å spørre de tidligere 
ansatte om de hadde tatt mobilbilder av seg selv mens de jobbet. Til min store overraskelse 
var dette noe de fleste hadde gjort. Det jeg fant ut var at utenlandske arbeidstakere ofte tar 
mms-bilder av seg selv på jobb for å sende det til familie eller venner i hjemlandet. 

På ISF og Nova kunne jeg selv observere renholderne vaske kontorlokalene, mens på Oslo 
Børs hadde en av renholderne tatt mms-bilder av seg selv mens han vasket inne på lokalet. 

Ved å skaffe tilgang på og publisere ansattes mms-bilder kunne jeg dokumentere uver-
dige arbeidsforhold flere steder, samtidig som det ble vanskeligere for arbeidsgivere å 
motstride de ansattes påstander.

5.13: Metode: Utvidet tilsvar
Det var et viktig poeng for meg å gi de som ble anklaget størst mulig anledning til å komme 
til orde. Vi forsøkte å gi de som ble anklaget for underbetaling størst mulig plass til å komme 
med sine synspunkter, ved å blant annet tilby uredigerte nettmøter. Dette skal ikke sees som 



en del av tilsvarsretten, men heller et utvidet tilbud til de som blir utsatt for sterke angrep å 
komme til ordet. 

Et godt eksempel er arbeidet med Adecco. Jeg ville nødig at Dagbladet skulle framstå som 
om de hadde en kampanje mot Norges største bemanningsbyrå. 11. februar 2011 skrev jeg til 
informasjonssjefen i Adecco, Anne-Stine Talseth: ”Mener fortsatt at nettmøte hadde vært en 
god idé, så hadde dere fått snakket direkte med leserne våre. Vil ikke ha på meg at jeg ikke 
har gitt dere mulighet for å komme til orde - er jo ikke ute etter å ta Adecco. Dette er jo en 
interessant samfunnsdebatt, og åpenbart så er det ikke alle her som er enig i hvordan regler 
og lover skal tolkes”.

Dette var tredje gang jeg ga Adecco dette tilbudet. Jeg hadde også tilbudt, både muntlig og 
skriftlig, å gjøre et større intervju med Adecco, slik at de kom bedre til ordet. Selv om Talseth 
stilte seg positiv til forslaget, sa de aldri ja til tilbudet. 

6. Press fra kilder 
Flere av bedriftslederne jeg snakket med var redde for konsekvensene hvis jeg skrev om 
dem, og la betydelig press på meg for at jeg ikke skulle publisere de planlagte sakene. Blant 
annet tok en bedriftsleder flere ganger kontakt for å si at livet hans ville bli ødelagt hvis 
jeg publiserte en sak om ham, og at en eventuell identifisering ville føre til at han i ytterste 
konsekvens kom til å ta selvmord. I forhold til Vær Varsom-plakaten punkt 4.6. ”Vis hensyn 
overfor mennesker i sorg eller ubalanse”, hadde jeg en rekke møter med bedriftslederen sam-
men med min sjef, nyhetsleder Arve Bartnes, og da vi publiserte saken navnga vi ikke perso-
nen, men valgte å publisere navnet på selskapet.

7. Kildekritikk 

7.1. Kildekritikk: Anonyme kilder 
En stor utfordring var at de fleste ville snakke anonymt. Under Vær Varsom-plakaten punkt 
3. angående ”journalistisk atferd og forholdet til kildene”, står det at ”kilden for informasjon 
skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller 
hensynet til tredjeperson”. Videre står det at man skal være ”spesielt aktsom ved behandling 
av informasjon fra anonyme kilder”. Samtidig var redselen mange følte reell, og for flere av 
dem ville det å miste jobben få store konsekvenser. Utenlandske arbeidstakere har ofte min-
dre nettverk enn norske, og flere av de jeg snakket med var i tillegg asylsøkere eller personer 
uten lovlig oppholdstillatelse. 

Når kilden er anonym er det viktig å forsøke å finne andre ting som kan dokumenteres åpent. 
Dette er også viktig i forhold til å gi de som utsettes for sterke beskyldninger adgang til å bli 
konfrontert med de faktiske beskyldningene, jmf. punkt 4.14. i Vær Varsom-Plakaten. Løs-
ningen ble å få kildene til å gi meg lønnsslipper og arbeidskontrakter, som jeg siden sladdet 
før jeg konfronterte oppdragsgiver eller bedriften med disse. 

7.2. Kildekritikk: Politisk press og kampanjejournalistikk 
Allerede fra første dag var det et betydelig press på å få saken til å handle om den politiske 
striden om anbudsutsetting i det offentlige. Saken kom samme år som det var lokalvalg, og 
det var tidlig klart at blant annet Arbeiderpartiet, Rødt og SV ønsket å bruke sakene til Dag-



bladet som en del av valgkampen. I kapittelet ” Metoderapportens ABC” i Skups Jubileum-
stidsskrift skriver Fritz Leo Breivik: ”Det skjer at journalisten går så tett på kildene at det 
oppstår et symbiotisk forhold. Det ser vi spesielt i kampanjesaker og i saker der journalisten 
inntar en slags advokatrolle i forhold til kilden. Juryen er opptatt av at journalisten opptrer 
med autoritet, selvstendighet og integritet både til sak og kilder, at journalisten klarer å op-
prettholde og vedlikeholde en profesjonell distanse til alle parter i en sak”. 

Det er også interessant å diskutere om Dagbladets saker var kampanjejournalistikk. I Wiki-
pedias definisjon av kampanjejournalistikk, eller rettere sagt det engelske ordet ”Advocacy 
journalism”, står det at kampanjejournalistikk er ”en journalistisk sjanger som på en bevisst 
og åpen måte følger et ikke-objektivt syn, og som regel har et sosial eller politisk formål”. 
For meg var det viktig at Dagbladets dekning ikke skulle være kampanjejournalistikk, men at 
saken skulle være faktadrevet. 

Videre var det viktig å skille mellom striden om konkurranseusetting og Dagbladets avdek-
king av brudd på lov og forskrifter. Hovedfokuset vårt var å dokumentere at det offentlige 
brøt sine egne forskrifter, ikke å bevise at konkurranseutsetting i seg selv var galt. Derfor 
hadde vi tidlig kontakt med blant andre NHO Service, som lenge har slåss for mer konkur-
ranseutsetting, men som samtidig så sine egne medlemmer bli presset ut av useriøse selska-
per fordi det offentlige ikke slo ned på lovbrudd. Vi valgte derfor å begrense antall politiske 
utspill i kjølvannet av den første saken. Vi ønsket ikke at saken skulle bli en forutsigbar 
debatt mellom venstre- og høyresiden om konkurranseutsetting. Samtidig ville vi heller ikke 
legge lokk på den politiske debatten, og etter hvert åpnet vi for politiske utspill fra både 
høyre- og venstresiden. 

7.3. Kildekritikk: Journalistens forhold til kildene 
En stor utfordring var at mange av kildene jeg kom i kontakt med ønsket hjelp, og flere av 
dem var klart blitt utsatt for kriminelle handlinger. Det er ikke min oppgave å være ”advokat” 
for mine kilder, men jeg opplyste dem om hvilke rettigheter de hadde og ga dem også tel-
efonnummer og adresse til Arbeidstilsynet, politiet eller andre relevante etater. 

8. Felt i PFU
Dagbladet ble felt i PFU i en sak vi skrev om renholderne ved Oslo Børs (PFU-sak 048/11). 
Jeg vil nødig gi inntrykk av at jeg her skjønnmaler mitt eget arbeid og jeg mener også fel-
lelsen er en interessant del av sakskomplekset. 

Dagbladet ble opprinnelig klagd inn for mer enn ti punkter i Vær Varsom-plakaten, 
men vi ble felt for ett punkt 4.14 hvor det står at ”De som utsettes for sterke beskyldnin-
ger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger”.

Det blir for plasskrevende å gjengi hele korrespondansen mellom klageren, Arcadio N. 
Aromin fra selskapet Jerness, og Dagbladet, så jeg vil nøye meg med å kommentere fellelsen. 
PFU tar utgangspunkt i en setning når de feller min artikkel, nemlig setningen ”Etter det 
Dagbladet får opplyst står han (renholderen red.anm.) ikke registrert i arbeidstakerregisteret, 
og han har heller aldri mottatt noen arbeidskontrakt eller lønnsslipper”.  
 
Utgangspunktet her var at en kilde som hadde tilgang til arbeidstakerregisteret kunne 
bekrefte at den omtalte personen ikke var meldt inn i registeret, og at den ansatte selv op-
plyste at han aldri hadde mottatt noen arbeidskontrakt eller lønnsslipp. Aromin hadde på sin 



side sagt at ”Alle våre ansatte har arbeidskontrakt og blir innmeldt i arbeidstakerregisteret”. 
Dette ble ikke gjengitt i artikkelen som sto på trykk, selv om det sto i den opprinnelige ar-
tikkelen som ble levert til publisering. At for så vidt Arbeidstilsynet senere også har kunnet 
dokumentere at flere renholdere på Oslo Børs ikke har vært meldt inn i Arbeidstakerregis-
teret, blir her uvedkommende. Dagbladet ble felt fordi vi ikke gjenga Aromins påstand – selv 
om påstanden hans var feil. 

Dette var min første fellelse i PFU og jeg har brukt mye tid på å gå gjennom hva som her 
har skjedd. På den ene siden er det viktig å tydeliggjøre i en artikkel hva som kan kuttes og 
ikke, men til syvende og sist er det mitt ansvar å gi klar beskjed om hva som må være med i 
en artikkel. I tillegg er det viktig å tydeliggjøre hva som er faktiske opplysninger og hva som 
er påstander. Jeg vil på ingen måter gi inntrykk av at jeg tar lett på å bli felt i PFU, og jeg har 
brukt mye tid på å snakke med min daværende redaktør, Lars Helle, og min nærmeste sjef, 
Arve Bartnes, om fellelsen. I etterkant av fellelsen har jeg brukt mye tid på å forsøke å kval-
itetssikre at en slik feil ikke kan skje igjen.  

Jeg var veldig bekymret for at fellelsen ville bli brukt mot meg og Dagbladet i det videre 
arbeidet med saken. Det skjedde heldigvis ikke.
 

9. Arbeidet etter første sak og publisering
I det følgende vil jeg kronologisk gjøre rede for sakenes gang og de erfaringene jeg gjorde 
underveis. Selv før jeg hadde publisert første sak hadde arbeidet mitt fått konsekvenser. Etter 
at jeg konfronterte avdelingsdirektør Gunnar Wedde i Oslo kommunens avdeling for konser-
ninnkjøp med ansettelseskontrakten fra Adecco, bestemte han at kommunen skulle foreta en 
større revisjon av alle selskapene som leverer renhold til kommunene. 

Royal Renhold ble konfrontert med lønnsslippene jeg hadde klart å få tak i, og iverksat-
te interne granskninger for å få fakta på bordet. Royal Renholds oppdragsgiver Helse 
og Sosialombudet, Utlendingsnemnda og Norges Vassdrags- og Energidirektorat hadde 
også satt i gang interne granskninger av lønns- og arbeidsvilkårene. 

Jeg oppdaget at det nye anbudsregimet i Norge hadde en overraskende og  - vil jeg påstå – 
skremmende effekt. En rekke offentlige etater, selskaper og kommuner gjemte seg aktivt 
bak de private selskapene når juks og ulovligheter ble avdekket. Denne taktikken brukte de 
selv om forskriften er klar på at oppdragsutsetter har et ansvar for å sjekke at lover og regler 
følges.

For oss ble det derfor viktig å ansvarliggjør den øverste lederen for de offentlige oppdrags-
giverne. I anbudssaker ser man gang på gang at ansvaret blir forskjøvet nedover i systemet, 
fra politisk lederskap, ned til den lokale saksbehandleren, til renholdsselskaper og derfra ned 
til underleverandøren. Et eksempel: Vi kontaktet og ansvarliggjorde Justisdepartementet og 
Olje- og Energidepartementet angående renholdskontraktene til henholdsvis Utlendingsnem-
nda og Norges Vassdrags- og Energidirektorat. Det var departementene som hadde det øver-
ste ansvaret. 

9.1. Publisering: ”Vasker for toppene for luselønn”
Etter en to måneder lang researchperiode ble den første saken publisert onsdag 19. januar 
2011 under tittelen ”Vasker for toppene for luselønn”. Saken dokumenterte hvordan Helse- 
og Sosialombudet, Utlendingsnemnda, Norges Vassdrags- og Energidirektorat og Oslo kom-



mune kjøpte tjenester for langt under tariff. 

Saken ble øyeblikkelig sitert landet rundt og fikk stor oppmerksomhet i de politiske partiene. 
Min kollega, Eiliv Frich Flydal, fulgte raskt opp med en sak for nettutgaven med de politiske 
reaksjonene. Under tittelen ”- Kommunen er en motor i sosial dumping” hentet han inn de 
politiske kommentarene på Dagbladets avsløring. 

Jeg fulgte opp med et intervju med Norsk Arbeidsmandsforbund og finansbyrådet i Oslo 
kommune, Kristin Vinje, under tittelen ” - Stat og kommune har ødelagt renholdsbransjen”, 
som også ble publisert på nettet samme dag. 

9.2. Publisering: ”Vasker for ”smuler” på børsen”
Fredag 21. januar publiserte Dagbladet artikkelen ”Vasker for ”smuler” på børsen”. Ingressen 
var ”her vasker asylsøkeren for luselønn for Norges finanselite i Oslo Børs”. Der publiserte vi 
også et mms-bildet av to av renholderne inne på Oslo Børs. 

9.3. Publisering: ”- Ødelegger moralen”
22. januar 2011 publiserte vi et intervju med NHO Service-direktør Petter Furulund under 
tittelen ”- Ødelegger moralen”. Som tidligere nevnt, var det viktig for meg å dokumentere at 
dette ikke var en strid mellom venstresiden og høyresiden om konkurranseutsetting, men en 
strid mellom de som vil drive lovlig og de som ikke følger norske lover og regler. 

I kjølvannet av disse artiklene fikk jeg en rekke tips på kritikkverdige forhold i vikargi-
ganten Adecco. Jeg brukte flere kvelder på å møte dem for å hente inn lønnsslipper og anset-
telseskontrakter. Papirene dokumenterte at vaskere ved Oslo-skolene har fått betalt helt ned 
til 115 kroner i timen.  

9.4. Publisering: ”Ryddet ikke opp”
Kontakten med renholdere og andre ansatte ved Oslo-skolene begynte også å bære frukter. 
Et spesielt interessant tips omhandlet selskapet Askeladden, som hadde renhold ved Sogn 
Videregående skole. Etter lengre kildearbeid klarte jeg å få tak i kopier av flere av de ansattes 
lønnsslipper. Det ble også klart at dette ikke var første gang Oslo kommune ble varslet om at 
renholderne ved denne skolen ble underbetalt. I 2009 ble revisjonsselskapet Deloitte leid inn 
for å undersøke forholdene. Jeg klarte å få en kopi av rapporten, og den viste at de ansatte 
ble betalt helt ned til 105 kroner i timen. Men kontraktsbruddene fikk ingen konsekvenser for 
Askeladden. To år senere viste lønnsslippene og arbeidskontraktene jeg hadde fått tak i at de 
ansatte fortsatt fikk betalt helt ned til 120 kroner. 

26. januar kunne Dagbladet publisere artiklene ”Ryddet ikke opp” og ”Avslørte lønnsdump-
ing i 2009 – i dag jobber de ansatte fortsatt for luselønn” på henholdsvis papir og nett. 
Samme dag publiserte jeg også en sak på nett med de politiske reaksjonene ”- Dette er sosial 
dumping” og journalist Knut Jarle Einstad fulgte opp med artikkelen ”- Oslo kommune må 
holde tilbake penger”. 

27. januar fulgte Halldor Hustadnes og undertegnede opp med et intervju med arbeidsminis-
ter Hanne Bjurstrøm under tittelen ”- Veldig pinlig”. 



9.5. Publisering: ”Slik dumper Adecco lønningene”
En av de største utfordringene var at ingen av renholderne hadde vært villig til å stå fram 
med navn og bilde. En annen utfordring var at vi så langt bare hadde klart å belyse renholds-
bransjen. Tips og dokumenter jeg hadde fått inn tydet på at dette kunne være relevant for 
ansatte i flere arbeidstakere, blant annet barnehager og utdanningsinstitusjoner.

I løpet av den siste uken i januar hadde jeg kommet i kontakt med Vadu Jeng, som jobbet 
som barnehageassistent gjennom Adecco. Han hadde lønnsslipper som viste at han jobbet 
som assistent for 115 kroner i timen. Dette er 22 kroner under lovpålagt minstenivå. I tillegg 
klarte jeg å skaffe lønnsslipper som viste at Adecco-ansatte som jobbet som lærervikarer 
i Bergen tjente 175 kroner i timen. Ifølge Utdanningsforbundet skulle vikaren ha hatt 361 
kroner i timen. I tillegg klarte jeg ved hjelp av dokumenter å avdekke at i Tromsø fakturerte 
bemanningsbyrået Proffice kommunen 17,46 kroner mindre i timen enn gjeldende min-
stelønnssats. 

3. februar publiserte Dagbladet artiklene ”Dumper lønna” og ”Slik dumper Adecco løn-
ningene” på henholdsvis papir og nett. I denne artikkelen regnet jeg ut differansen mellom 
tariffavtalen og Jengs lønn feil. Som blant annet min tidligere kollega Hege Løvdal Gulseth 
påpekte var det ikke 17 kroner i forskjell mellom 115 og 137,72, men 22 kroner. Dette fikk 
jeg raskt rettet opp i nettartikkelen. 

På dette tidspunktet endret Adecco argumentasjonen i dialogen med Dagbladet. I stedet for å 
skylde ”på en skrivefeil i kontrakten”, som de gjorde i den første saken, hevdet informasjons-
sjef i Adecco Anne-Stine Talseth at ”prisnivået hos Oslo kommune (…) umuliggjør å lønne i 
henhold til deres tariffavtale innen disse yrkesgruppene”. Oslo kommune varslet som en kon-
sekvens av Dagbladets avsløringer at de ville sette i gang en full gjennomgang av kontrak-
tene med Adecco. Tromsø kommune varslet samtidig at de ville lyse ut hele rammeavtalen på 
nytt.  

9.6. Publisering: ”- Den nye underklassen jobber for det of-
fentlige”
Siden desember 2010 hadde jeg vært i kontakt med sykepleiere og hjelpepleiere ved Adecco-
drevne Klæbu sykehjem. Vi hadde også gjentatte ganger forsøkt å få Fagforbundet og Norsk 
Sykepleierforbund til å hjelpe oss med å komme i kontakt med ansatte ved de andre Adecco-
drevne sykehjemmene. Problemet var ifølge arbeidstakerorganisasjonen at de ansatte ikke 
turte, og at de også var redde for å ødelegge dialogen med Adecco. 

9. februar publiserte Dagbladet artikkelen ”Lærervikarer, barnehageansatte, hjelpepleiere og 
renholdere: * Kan tape millioner i pensjon * Kan tape over 300 000 i lønn * Får betalt langt 
under tariff”. På nett fikk saken tittelen ”- Den nye underklassen jobber for det offentlige”. 
Der sto Margaret Fiskvik, hovedtillitsvalgt for Delta ved Klæbu sykehjem, fram og fortalte 
om situasjonen ved det Adecco-drevne sykehjemmet. 
”Vi ser allerede i dag at lønns- og arbeidsvilkårene har blitt forringet”, sa Fiskvik. 
Etter at Dagbladet møtte Fiskvik for første gang desember året før hadde hun valgt å slutte 
ved sykehjemmet. Dagbladet publiserte også beregninger fra Fagforbundet som blant annet 
viste at en hjelpepleier kan få bortimot 58 400 kroner mindre lønn i året, hvis arbeidsplassen 
blir konkurranseutsatt. I tillegg hadde Fagforbundet regnet ut lønns- og pensjonsforskjellen 
mellom offentlige og kommersielle sykehjem. 



9.7. Publisering: ”- Må være sandblåst på innsida  
av hodeskallen”. 
12. februar fulgte Ap-veteran Thorbjørn Berntsen, leder for Oslo SV Per Østvold og leder for 
Oslo LO Roy Pedersen ut og refset de rødgrønne partikameratene for å ikke gjøre mer mot 
sosial dumping i det offentlige. ”At de statlige og offentlige myndighetene kan drive med 
sånt og la renholdere og andre få luselønninger er jævlig”, sa Berntsen til Dagbladet under 
overskriften ”Må å være sandblåst på innsida av hodeskallen”. 

9.8. Publisering: ”- Som å være slave”
Siden vi startet serien hadde jeg fått nærmere 40 e-poster fra nåværende og tidligere Adecco-
ansatte. De fortalte om uverdige arbeidsforhold, slavelignende kontrakter og rot med løn-
ningene. 11. februar sendte Dagbladet en e-post til informasjonssjef i Adecco Anne-Stine 
Talseth hvor jeg blant annet stilte følgende spørsmål: ”Har nå mottatt rundt regnet 40 e-poster 
(de fleste har jeg ikke referert fra) fra misfornøyde ansatte hos dere. Da er det vel et legitimt 
spørsmål: Hvorfor er så mange ansatte hos dere misfornøyde med lønna?”

De fleste av de nåværende eller tidligere Adecco-ansatte ønsket å være anonyme. Jeg har 
tidligere skrevet om utfordringene med anonyme kilder. Selv om de fleste av kildene kunne 
dokumentere at de hadde et arbeidsforhold til Adecco, mente jeg at det var viktig å være 
forsiktig med å gjengi anonyme kilder ukritisk. Erfaring tilsier at kilder ofte utaler seg sterk-
ere når de ikke må stå til rette for sitatene med fullt navn og bilde. Likevel var mengden av 
misfornøyde ansatte et journalistisk poeng i seg selv. Hvorfor var så mange misfornøyde?

13. februar publiserte Dagbladet artikkelen ”- Som å være slave”. Ingressen var ”Adec-
co-ansatte mener de blir utsatt for sosial dumping. Adecco selv mener de betaler godt”. 
I artikkelen gjentok Talseth at de ikke behøver å følge tariffbestemt nivå. 
”Vi lønner markedslønn”, sa Talseth i artikkelen. 

Fra første Adecco-sak var responsen overveldende. Tips og henvendelser strømmet inn. 
Ledende samfunnsaktører i regjering, storting, fagbevegelse og forskere tok kontakt. Det var 
tydelig at Dagbladets avsløringer skapte en voksende uro og engasjement i Norge. Debatten 
gikk livlig, ikke bare i Dagbladets kronikk- og debattsider. 
Vi var i ferd med å lykkes i et av de sentrale målene i det journalistiske prosjektet: Å avdekke 
at det norske arbeidsmarkedet hadde gjennomgått fundamentale endringer til det verre for 
titusener av arbeidstakere.

15. februar publiserte Dagbladet artikkelen ”Fant 1196 regelbrudd hos staten”. Der beskrev 
jeg hvordan Riksrevisjonen konkluderte med at statlige virksomheter ofte bryter loven for 
offentlige anskaffelser. Jeg hadde lenge ventet på Riksrevisjonens rapport og jeg hadde 
håpet det ville komme mer der angående forskriften for offentlige anskaffelser. Det gjorde 
det ikke. Men Riksrevisjonen bekreftet mine tidligere funn om at kontrollen var for dårlig. 
”Statlige virksomheter bryter ofte regelverket for offentlige anskaffelser. Riksrevisjonens 
undersøkelser tyder på at dette skyldes blant annet svak innkjøpskompetanse, utilstrekkelig 
ledelsesforankring, mangelfull internkontroll og lite formålstjenelig organisering av innkjøp-
sarbeidet”, skrev Riksrevisjonen i en pressemelding.  

9.9. Publisering: ”Vil gi Adecco sparken”
17. februar publiserte Dagbladet på nett et intervju med Jan Davidsen under tittelen ”Vil gi 
Adecco sparken”. Der sa Davidsen at ”vikarbyråene undergraver avtaleverket og folks krav 



til trygghet”. Videre sa Fagforbundets leder at han var rystet over Dagbladets avsløringer om 
at vikarer jobber for det offentlige langt under tariff.  

9.10. Publisering: NRK kommer på banen
Senere samme dag publiserte NRK Dagsrevyen sin strålende reportasje fra det Adecco-
drevne Ammerudlunden sykehus i Oslo. I utgangspunktet hadde jeg håpet at Dagbladet 
skulle få denne saken. Norsk Sykepleierforbund begrunnet overfor meg valget av NRK med 
at saken passet best på tv. 

9.11. Publisering: Adecco-skandalen
23. februar kunne Jørgen Gilbrant, Maria Gilje Torheim og jeg avsløre at Adecco ble anklaget 
for mulig brudd på pensjonslovgivningen under tittelen ”Adecco anklages for pensjonslov-
brudd”. 

Samme dag skrev tidligere Adecco-ansatte Helene Marie Knutsen en kronikk i Dagbladet. 
Jeg hadde over lengre tid vært i kontakt med Knutsen, og mente at det var mer spennende for 
det offentlige ordskiftet om hun skrev en kronikk enn at jeg skrev enda en ny sak om mis-
fornøyde Adecco-ansatte. For likevel å ivareta tilsvarsretten, sendte jeg en kopi av kronikken 
til Adecco og lagde en nyhetssak basert på kronikken. 

24. februar publiserte Dagbladet et intervju med arbeidsminister Hanne Bjurstrøm med tit-
telen ”- Bare toppen av et isfjell”. 25. februar publiserte Dagbladet et intervju med hovedtil-
litsvalgt ved Midtåsenhjemmet, Birgit Rekvig Berg, med tittelen ”- Oslo kommune gir 
blaffen”. Berg risikerte nå å bli anbudsutsatt for tredje gang etter at Adecco hadde mistet 
driften av sykehjemmet. 

9.12. Publisering: ”Underbetalte renholdere vasket  
for Forsvaret”
For meg var det likevel viktig å komme tilbake til det opprinnelige temaet, som var brudd på 
forskrift om offentlige anskaffelser og lønnsdumping av ansatte som jobbet for det offentlige. 
Jeg fortsatte arbeidet med å møte ansatte og samle inn lønnsslipper og arbeidskontrakter. 26. 
februar kunne jeg avsløre at ”Underbetalte renholdere vasket for Forsvaret”. I saken avslørte 
jeg at Forsvaret ikke visste at det var Adecco de kjøpte tjenester fra da renholdere vasket by-
ggene deres for langt under lovpålagt nivå. 

1. mars fulgte jeg opp med et dobbeltintervju med Fagforbundets leder Jan Davidsen 
og leder for Norsk Sykepleierforbund, Lisbeth Normann, under tittelen ”- Fanden er 
midt i blant oss”. 

9.13. Publisering: Oslo kommune kaster ut Adecco
Som jeg tidligere har skrevet satt Oslo i gang med en full gjennomgang av kontraktene med 
Adecco etter Dagbladets avsløringer 3. februar. 1. mars kunne vi bringe nyheten om at ”Oslo 
kommune kaster ut Adecco”. I etterkant av Dagbladets avsløringer varslet Oslo kommune at 
det ikke ville fortsette samarbeidet om vikarer fra bemanningsbyrået Adecco.  ”De har betalt 
vikarer lavere enn det som står i kontraktene med oss. Og det liker vi dårlig”, sa finansbyråd 
Kristin Vinje til undertegnede. Oslo kommune hadde fire rammeavtaler verdt 83 millioner 
kroner med Adecco som vikarbyrå. I tillegg er avtalen om drift av Ammerudhjemmet og 



Midtåsenhjemmet, som allerede var kansellert. Dagbladet fulgte opp med blant annet sakene 
”Adecco Rakner”, ”- Ingen er stolte over det som skjer nå” og ”Tjener fett på underbetalte”. 

9.14: Publisering: ”- Sosial dumping med offentlige penger”
9. mars kom et intervju med LO-leder Roar Flåthen og Unio-leder Anders Folkestad under 
tittelen ”- Sosial dumping med offentlige penger”. 18. mars fulgte jeg opp med et intervju 
med arbeidsminister Hanne Bjurstrøm under tittelen ”Frykter Norge kan bli nytt Kuwait”. 

Dagbladets avsløringer fikk også konsekvenser for samarbeidet mellom Norsk Arbeids-
mandsforbund og NHO Service. 22. mars gikk forbundslederen ut i Dagbladet og sa at hun 
ikke lengre ville godkjenne NHO-bedrifter etter at Dagbladet hadde avslørt at NHO-medlem-
mer dumpet lønns- og arbeidsvilkår . Dette gjorde direktøren for NHO Service rasende, og i 
Dagbladet truet han med å lage tariffavtale med andre enn Norsk Arbeidsmandsforbund. 

9.15: Publisering: ”Forsker på sosial dumping – dumper selv”. 
Som tidligere nevnt hadde jeg i starten av dette prosjektet vært i kontakt med Forskningsstif-
telsen Nova og Norsk Institutt for Samfunnsforskning (ISF), som deler lokaler i Munthesgate 
i Oslo. Nova, som ligger under Kunnskapsdepartementet, skrev til Dagbladet november 2010 
at de ”dessverre” ikke hadde oversikt over timeprisen. ”Avtalene er inngått i forhold til spesi-
fiserte arbeidsplaner om hva som skal gjøres, men ikke hvor mye tid de skal bruke. Prisen er 
kun oppgitt per måned”, skrev administrasjonssjef i Nova, Elisabet Vestvatn, til Dagbladet 
26. november. 

Dette gjorde det svært spennende å undersøke dette lokalet nærmere. Etter hvert lyktes det 
Dagbladet å komme i kontakt med både renholdsselskapet og å få snakket med flere av de 
som vasket der. I etterkant av Dagbladets sak om Oslo Børs gjennomførte Arbeidstilsynet 
tilsyn der. Der fant de omfattende brudd på Arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet gjennom-
førte også tilsyn hos Nova og IS, siden det var det samme selskapet som vasket der. Det ble 
avdekket omfattende brudd på Arbeidsmiljøloven.

30. mars kunne Dagbladet publisere saken ”Forsker på sosial dumping – gikk i baret”. I 
saken kunne Dagbladet avsløre at ISF og Nova aldri hadde stilt krav til lønns- og arbeids-
vilkår i kontraktene med renholdsselskapet. Videre kunne jeg avsløre at verken ISF eller 
Nova visste hvilket selskap renholderne jobbet for. CeCe Renhold, som hadde kontrakten, sto 
oppført med null (0) ansatte i Brønnøysundregisteret da de skrev kontrakten. De ansatte var 
i realiteten ansatt hos selskapet Jerness. Der tjente renholderne langt under tariffnivå. I saken 
kommer det også fram at Arbeidstilsynet hadde funnet flere brudd på Arbeidsmiljøloven hos 
selskapet. 

Nova innrømmet i artikkelen at de hadde brutt lov om offentlig anskaffelse. 
”Ved en glipp inngikk vi kontrakt med CeCe Renhold uten å kontrollere”, sa Magnus 
Rindal, direktør i Nova, til undertegnede. 

9.16. Publisering: ”Vasket for 25 kroner i timen”
Flere av renholderne jeg kom i kontakt med manglet arbeidskontrakt eller lønnsslipper. Flere 
av de jeg snakket med kunne ikke dokumentere at de hadde jobbet der de påsto. Derfor ble 
løsningen at jeg sammen med dem oppsøkte stedene hvor de hadde vasket. En fransk ren-
holder Dagbladet kom i kontakt med hadde blant annet vasket på Ljabruskolen. Da Dagb-



ladet og renholderen oppsøkte lokalene og konfronterte de ansatte kjente de ham straks igjen. 

9. april publiserte Dagbladet saken ”André” vasket for 25 kroner i timen”. Der kunne 
Dagbladet avsløre at en franskmann blant annet hadde vasket ved Ljabruskolen og en 
steinerskole i Bærum uten å få betalt den avtalte lønna. 

I mars avslørte Dagbladet at det var underbetalte Adecco-ansatte som vasket for Forsvaret. 
13. april kunne Dagbladet avdekke at Forsvaret manglet hjemmel for å si opp 20-millioner-
skontrakten. 

9.17: Publisering: ”- Jeg får bare smuler”
6. mai kunne Dagbladet bringe nyheten om at Adecco ikke vil etterbetale underlønna ansatte. 
På tross av at blant andre Oslo kommune mente Adecco hadde brutt kontrakten, fastholdt 
Adecco at de hadde lønnet riktig. 
”Som andre aktører i vår bransje, har vi lønnet i henhold til det som normalt for gjeldende 
sted og yrke (markedslønn)”, skrev informasjonsjef Anne-Stine Talseth til Dagbladet. 

7. mai fulgte Dagbladet opp med et intervju med tidligere Adecco-ansatte Kipra Freimuth, 
som hadde vasket Rælingen Rådhus for langt under tariff.
”Her har jeg jobbet og jobbet – så ender det hele med at jeg bare får smuler”, sa Freimuth til 
Dagbladet. 

9.18: Publisering: ”Slik er anbuds-Norge”
11. mai 2011 kunne Dagbladet bringe innholdet i en ny forskningsrapport fra Fafo som viser 
at det offentlige bryter lover og tariffavtaler når de kjøper private tjenester. Rapporten viste til 
flere av Dagbladets artikkel og bekreftet helt sentrale momenter i Dagbladets avsløringer.  

Blant annet viser rapporten til Dagbladets reportasjer om de underbetalte renholderne hos 
Forsvaret. Rapporten viser til at Dagbladet særlig har fokusert på renholdsbransjen. De viser 
til at Dagbladet og NRK Brennpunkt ”har presentert en rekke avsløringer, som for eksempel 
bruk av papirløse innvandrere, skatteunndragelser, hvitvasking av penger, lønnsdumping, 
manglende arbeidskontrakter, trusler mot arbeidstakerne og fravær av kontroll fra offentlige 
og private innkjøpere av disse tjenestene”. 

9.19: Publisering: ”- Her tar Adecco feil”
23. mai 2011 gikk arbeidsminister Hanne Bjurstrøm ut og kritiserte Adecco under tittelen 
”- Her tar Adecco feil”. Hun mente det var feil av Adecco å påstå at de står fritt til å betale 
markedslønn. 
”Adecco tar feil. Det følger av forskriften at lønnen ikke skal være dårligere enn gjeldende 
landsomfattende tariffavtale”, sa Bjurstrøm til undertegnede i artikkelen. 

9.20: Publisering: ”Nå blir det ulovelig å lønne renholdere  
under 151,56 kroner i timen”
21 juni kunne Dagbladet avsløre at renholdsbransjen hadde blitt vedtatt allmenngjort. 
Dermed ble det ulovlig å lønne renholdere under 151,56 kroner i timen. 



Dagen etter kunne Dagbladet avdekke innholdet i en fersk politirapport, hvor det blir advart 
om at kriminelle vinner anbud. Rapporten, som blant annet tok utgangspunkt i Dagbladets 
avsløringer, skriver at kriminelle personer allerede har vunnet anbud. Nå frykter politiet at 
mafiaorganisasjoner skal få innpass i viktige offentlige innstanser. 

Samme dag publiserte Dagbladet et intervju med direktør for NHO Service, Petter Furulund, 
hvor han sa at mange kom til å bli sjokkert når de så regninga etter allmenngjøringen. Videre 
sa han at ”Dagbladets saker har vært helt avgjørende og uten de beklagelige oppslagene så 
hadde man ikke fått til noe av dette”. 

9.21: Publisering: “Massive lovbrudd blant 13 av 14 selskaper”
Som jeg tidligere har skrevet satte Oslo kommune i gang en revisjon av alle renholdskontrak-
tene sine etter at Dagbladet konfronterte kommunen med de første lønnsslippene fra Adecco 
desember i 2010. 30. juni kunne Dagbladet avsløre at revisjonsrapporten viser at det var 
massive lovbrudd blant 13 av 14 selskapene som hadde rammeavtale med kommunen. Revis-
jonsrapporten bekrefter lovbruddene som Dagbladet tidligere har avdekket. Dagen publiserte 
Dagbladet et intervju med det eneste renholdsselskapet som IKKE hadde brutt kontrakten. 

9.22: Publisering: “Staten bryter egne vaskeregler”. 
Regjeringen satte i gang en granskning av renholderne som vasket for staten etter Dagbladets 
avsløringer i januar og februar. 31. august kunne Dagbladet publisere saken ”Staten bryter 
egne vaskeregler”. Også denne granskingen bekreftet Dagbladets tidligere avsløringer. 12. 
oktober kunne Dagbladet melde at ”Adecco-pleierene får betalt for overtidsrovdriften”. Da-
gen etter fulgte vi opp med et intervju med sykepleier Samir Kadiric, som var en av de som 
fikk etterbetalt. 

13. oktober kunne Dagbladet bringe et intervju med samtlige ansatte ved det tidligere Adec-
co-drevne Midtåsenhjemmet, som tryglet om å ikke bli konkurranseutsatt for tredje gang på 
seks år. Dagen etter publiserte Dagbladet et intervju med NHO Service-direktør Petter Furu-
lund hvor han sa at ”dette må de avfinne seg med eller søke jobb annet sted”. 17. februar fikk 
han svar fra SVs Karin Andersen, som kalte NHO Service-direktøren for ”grenseløst frekk”. 

9.23: Publisering: ”Lønn: Null kroner”
På grunn av det tidligere arbeidet fortsatte jeg å motta lønnsslipper. 20. oktober kunne Dagb-
ladet publisere saken ”Lønn: Null kroner”. Artikkelen handler om Daisy Tobar (57) fra Sver-
ige som jobbet for bemanningsbyrået Helsenor. Etter tre ukers arbeid fikk hun beskjed om at 
den offentlige oppdragsgiveren ikke var fornøyd og at hun derfor fikk null (0) kroner i lønn. 

9.24: Publisering: ”Her er stemplingskortene som avslører ISS”
Mye av arbeidet som ble nedlagt resulterte ikke umiddelbart i saker, men ble artikler senere 
på indirekte vis. Gjennom året var jeg i kontakt med mange renholdere fra ISS. Det resulterte 
i at vi 14. november kunne publisere en sak om at renholdsgiganten ISS begår omfattende 
brudd på Arbeidsmiljøloven. En tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet viste at de ansatte fikk 
betalt for sju timer. Stemplingskortene viste åtte til ni timer. Siden ISS nektet for at stem-
plingskortene fantes, kunne jeg 22. november publisere saken ”Her er stemplingskortene som 
avslører ISS”. 



Forskriften for offentlig anskaffelse ble også satt under press av EØS kontrollorgan ESA og 
15. november kunne Dagbladet publisere et intervju med arbeidsminister Hanne Bjurstrøm 
hvor hun varslet kamp mot ESA. 

På grunn av alt arbeidet med de ISS-ansatte ble jeg kontaktet av renholderne hos flere ho-
teller på Gardermoen som for første gang sto åpent fram og fortalte om den vanskelige ar-
beidssituasjonen. 

9.25: Publisering: ”Vasket for Nav: - Jeg fikk sparken fordi  
jeg var gravid”
At det offentlige fortsatt ikke hadde alt under kontroll, kunne jeg dokumentere 7. desember 
2011 med en sak om litauerne Leonora Cepukaitiene og Vitalijus Tamasuskas som vasket for 
Nav for langt under tariff. To dager senere slaktet Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Lille-
hammer Nav og kommunens håndtering av saken. Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm valgte å 
forsvare Nav. Dette gjorde at Norsk Arbeidsmandsforbund gikk ut og slaktet arbeidsminister-
ens håndtering. 

I etterkant av Dagbladets avsløringer om de ISS-ansatte på hotellene på Gardermoen valgte 
Ap å droppe hotellkjeden ved en planlagt konferanse. LO-leder Roar Flåthen gikk 20. desem-
ber ut og kommenterte Dagbladets avsløringer på nytt. 

9.26: Publisering: ”Oppvask i kongens bakgård”. 
28. desember kunne Dagbladet avsløre at Rydje Renhold, selskapet som rengjør for konge-
familiens livvakter på Slottet, ved Skaugum og i Lommedalen, bryter Arbeidsmiljøloven. 
 



10. Ettertanke

Som reporter har jeg aldri opplevd et slikt engasjement blant vanlige folk og lesere som dette 
prosjektet har utløst. I løpet av 2011 merket vi i Dagbladet også at frykten for et råere og 
mindre trygt arbeidsmarked spredte seg til flere og flere sosiale lag.  I mange år har useriøse 
selskaper og offentlige oppdragsgivere kunnet operere under radaren fordi det stort sett var 
sårbare personer, med utenlandsk bakgrunn og med lite nettverk som ble rammet. 

Gjennom våre artikler har vi dokumentert at disse endringene i økende grad også rammer 
såkalt attraktive yrker, blant annet innenfor skole og helsevesen. I generasjoner har nord-
menn oppfattet at et arbeidsforhold for det offentlige har vært en garanti for ordnede lønns-og 
arbeidsforhold. Vi mener Dagbladet gjennom sin satsing på ”Det nye arbeidslivet” har avslørt 
at slik er det ikke lenger. Det norske samfunnet har på få år gjennomgått store forandringer 
som griper direkte inn i svært mange menneskers liv og karriere. Dissen endringene har kun-
net skje ikke minst fordi det offentlige har lukket øynene.

Rapporten er skrevet av undertegnede: 

Gunnar Thorenfeldt
14.01.2012


