
 

 

 

Telelisenser fra diktatordatteren 

 

 

Metoderapport til SKUP 2015 

 

 

 
 

 

Journalist: Emilie Ekeberg 

Fra november 2014 i samarbeid med Simen Tallaksen og Magnus Lysberg 



2 

 

 

 

Innhold 

 

 

 

Sammendrag ......................................................................................................................................... 3 

Innledning ............................................................................................................................................. 4 

Hva er nytt i Klassekampens dekning? ................................................................................................ 7 

Problemstilling ..................................................................................................................................... 8 

Interessen for saken .............................................................................................................................. 8 

Arbeidet ................................................................................................................................................ 9 

Følg pengene ................................................................................................................................ 9 

Telenor-toppene i styret ............................................................................................................. 10 

Venner er gode å ha ................................................................................................................... 11 

Tidslinjen ................................................................................................................................... 12 

«I have payments» ..................................................................................................................... 13 

En ukes research i Sarajevo ....................................................................................................... 14 

Ut på Fornebu ............................................................................................................................ 15 

En e-post er ikke et intervju ....................................................................................................... 16 

En ny betaling i 2011 ................................................................................................................. 17 

Første publisering og gjennomslaget i mediebildet ................................................................... 18 

Mediestrategien til Telenor ........................................................................................................ 19 

Mediepress mot Baksaas ........................................................................................................... 20 

Selvpålagt taushetsplikt ............................................................................................................. 21 

Konsekvenser og fortsettelse .............................................................................................................. 22 

Liste over publiserte artikler............................................................................................................... 24 

 

 

 

 

 

 

 

 
Kontaktinformasjon: 
 

Redaksjon: Klassekampen, Boks 9257 Grønland, 0134 Oslo. Telefon: 21 09 30 00  

 

Journalist: Emilie Ekeberg, emiliee@klassekampen.no. Telefon: 21 09 30 56 / 45 03 34 79 



3 

 

Sammendrag 

 

- Klassekampen har i 2014 dokumentert at teleselskapet Vimpelcom, der Telenor er storeier, 

har betalt for telelisenser i Usbekistan til en konto som er kontrollert av datteren til landets 

president. Klassekampen har også avdekket at seks Telenor-ledere har behandlet betalingene 

som styremedlemmer i Vimpelcom, blant dem Telenors konsernsjef.  

 

- Vi har fulgt pengene gjennom et stort materiale, blant annet Vimpelcom og Telenors 

årsrapporter, innrapporteringer fra Vimpelcom til amerikanske børsmyndigheter, dokumenter 

hentet ut fra selskapsregistre i skatteparadiser som De britiske jomfruøyene og Gibraltar,  

svenske rettsdokumenter, dokumenter fra eiendomsregistre i Frankrike, og lekkede 

kontoutskrifter. Vi har også gjennomgått og systematisert informasjon som er kommet fram i 

et hundretalls tidligere mediesaker, først og fremst arbeid gjort av SVT og DN.  

 

- Delekultur og samarbeid med gravejournalister i andre land har vært avgjørende for saken. 

Klassekampen har fått tilgang til sentrale dokumenter gjennom et research-samarbeid med 

Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), som er et nettverk av 

gravejournalister i Øst-Europa og Sentral-Asia. Svenske journalister som i 2012 avdekket 

korrupsjon ved tildeling av telelisenser i Usbekistan har også bidratt med både gode råd og 

dokumenter. Samarbeidet med OCCRP ble finansiert med et stipend fra Klassekampens 

Venner, en frivillig forening som støtter Klassekampen økonomisk gjennom medlemsbidrag 

og dugnadsarbeid.  

 

- Vårt hovedanliggende har vært å kaste lys over Telenors rolle i saken. Vi har møtt taushet fra 

Telenor med ikke å godta ikke-svar. I den forbindelse har vi tilbakevist at den internasjonale 

politietterforskningen legger begrensninger på hvilken informasjon som kan gis, og reist 

spørsmål omkring den taushetsplikten Telenor-lederne har påberopt seg overfor 

næringsminister og Storting.  

 

- Klassekampens avsløringer har til nå fått den konsekvens at Telenors konsernsjef har trukket 

seg fra styret i Vimpelcom. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité innkalte i desember 

2014 Telenor-ledelsen, samt nåværende og tidligere næringsminister, til høring om saken.  



4 

 

Innledning 

 

«Telenor må ha skjønt at prisen på lisensene var for lav. Dette er som å få en mail i innboksen 

som forteller deg at du har vunnet i Microsoft-lotteriet».   

 

Det sa J. Gopikrishnan da jeg intervjuet han på brygga i Tønsberg under Skup-konferansen i 

2012. Han hadde nylig blitt kåret til årets journalist i India, etter å ha avslørt korrupsjon under 

tildelingen av telelisenser i det folkerike landet. Gopikrishnan hadde en rekke argumenter for 

at Telenor må ha ant uråd da de fikk telelisenser i India, gjennom et partnerskap med det 

senere korrupsjonsdømte eiendomsselskapet Unitech. Telenor selv ville ikke svare på mine 

(og Gopikrishnans) spørsmål om innholdet i den forundersøkelsen de hadde gjort av Unitech, 

men fastholdt at de hadde gjort grundige undersøkelser og var uvitende om korrupsjonen som 

hadde funnet sted. 

 

Slik ble min interesse for skyggesidene av Telenors utenlands-eventyr vekket.  

 

Senere samme år avslørte den svenske rikskringkasteren SVT at den svenske statseide 

telegiganten Teliasonera hadde kjøpt sin 3G-lisens i Usbekistan av et postboksselskap på 

Gibraltar. Dette selskapet, Takilant, hadde nære bånd til Usbekistans presidentdatter Gulnara 

Karimova. Selskapets eneste eier, på papiret, var en assistent til Karimova. På det tidspunktet 

millionbetalingen fant sted var hun 24 år gammel og jobbet i motebransjen. Dagens 

Næringsliv tok saken til Norge da de avdekket at Vimpelcom, der Telenor er stor-eier, 

samarbeidet med samme selskap da de gikk inn i Usbekistan. Samtidig hemmeligholdt 

Vimpelcom navnet på selskapet de hadde kjøpt sin 3G-lisens av i 2007, men opplyste at dette 

var et datterselskap av Takilant. Saken ble lagt død etter at daværende næringsminister Trond 

Giske ga uttrykk for at han var fornøyd med forsikringer han fikk fra Telenor om at 

Vimpelcom ikke var innblandet i den korrupsjonssaken SVT hadde avdekket.  

 

Både i India og Usbekistan har befolkningen gått glipp av milliarder som skulle tilfalt 

statskassa, som følge av at det er betalt under bordet for telelisenser. Samtidig har tilgangen til 

telelisenser i disse to landene gitt, og fortsetter i dag å gi, store inntekter ikke bare til Telenor 

men også til den norske stat. 



5 

 

 

Felles for India-saken og Usbekistan-saken er at forretningene er utført med en partner som 

siden er dømt eller mistenkt for korrupsjon. I begge sakene har Telenor gått fri for 

korrupsjonsanklagene. Spørsmålet som har opptatt meg er hva Telenor vet, eller burde ha 

visst, om forretningene som har gitt dem markedsadgang i disse landene?  

 

I april 2014 deltok jeg igjen på et Skup-arrangement, denne gang Skups og IJs graveskole. 

Her fikk jeg også mulighet til å delta på et med Miranda Patrucic fra OCCRP. Hun har bidratt 

til SVTs avdekking av korrupsjonssaken. På kurset oppfordret hun norske journalister til å 

grave mer i Usbekistan-saken.  

 

Jeg hadde etter Skup 2012 fulgt Telenor-sakene tett, men nå gikk interessen over i mer aktiv 

graving, til tross for at jeg ikke hadde særlige kunnskaper eller erfaring med graveprosjekter, 

slett ikke av dette omfanget. Målet var å komme til bunns i Telenors rolle i Usbekistan-

affæren, og hva som faktisk hadde skjedd da Vimpelcom fikk sine telelisenser i landet. 

 

Det første skrittet på veien var å gå gjennom det omfattende journalistiske arbeidet som 

allerede forelå, og kartlegge hullene som gjensto. Deretter leste jeg årsrapporter, lagde 

selskapskart og tidslinjer, samt fikk oversikt over Telenor-toppenes roller i Vimpelcom til 

enhver tid. Arbeidet gjorde meg bare mer sikker på arbeidshypotesen: Telenor-eide 

Vimpelcom har bestukket presidentdatteren for å få innpass i telesektoren i Usbekistan. 

Spørsmålet var hvordan man skal bevise det, og hvordan man skal finne ut hva Telenor-

toppene har visst om bestikkelsene.  

 

Hele veien har jeg fått helt nødvendig  hjelp av en rekke kollegaer, både i Klassekampen og 

utenfor. Samarbeidet med Miranda Patrucic i OCCRP har vært avgjørende for prosjektet. 

Også de svenske journalistene som har avdekket korrupsjonssaken i Usbekistan, spesielt 

Fredrik Laurin og Ola Westerberg, har på svært generøst vis gitt råd, oppmuntringer og også 

delt dokumenter som kunne hjelpe meg videre.  

 

Prosjektet har også langt på vei vært et dugnadsprosjekt i Klassekampen. Jeg har fått støtte fra 

foreningen Klassekampens venner til å reise til Sarajevo og jobbe med graveteamet der, 

penger som kommer fra medlemsbidrag og dugnadsarbeid som arrangering av julemesse og 

kunstsalg. Etter første publisering har jeg jobbet i team med kollegaene Simen Tallaksen og 



6 

 

Magnus Lysberg, og sammen har vi presset fram svar om Telenors rolle i saken. Samtidig har 

et såpass tidkrevende prosjekt som dette på et vis vært et dugnadsprosjekt for hele 

Klassekampens innenriksredaksjon. Kollegaer må jobbe hardere enn de allerede gjør hver 

gang noen blir tatt ut av den daglige produksjonen. Likevel har kollegaene mine bare vært 

støttende til prosjektet.  



7 

 

Hva er nytt i Klassekampens dekning?  

 

- Klassekampen har ved hjelp av en lekket kontoutskrift dokumentert at Vimpelcom har 

betalt for telelisenser i Usbekistan til en konto eid av det korrupsjonsmistenkte 

postboksselskapet Takilant. Betalingene har gått gjennom et hittil ukjent datterselskap på De 

britiske jomfruøyene, Watertrail Industries. 

 

- Det er også nytt at seks Telenor-ledere, blant dem konsernsjef, visekonsernsjef og flere 

konserndirektører, har behandlet betalinger til Takilant som styremedlemmer i Vimpelcom.    

 

- Et sentralt poeng da saken ble lagt død i 2012 var at den daværende næringsministeren slo 

seg til ro med at det var «vesentlige forskjeller» mellom Teliasoneras og Vimpelcoms 

lisenskjøp i Usbekistan. Klassekampen har imidlertid dokumentert at det er vesentlige 

likheter i de to selskapenes framgangsmåter, særlig at Vimpelcom og Teliasonera har betalt 

for telelisenser til samme konto og med få ukers mellomrom.  

 

- Det er også nytt at Vimpelcom flere ganger, og så sent som i 2011, betalte for telelisenser 

til Takilant. Dette har vi dokumentert ved hjelp av dokumenter hentet ut fra Stockholms 

tingrett. 

 

- De nye opplysningene strider mot tidligere forsikringer fra både Vimpelcom og Telenor, 

som til nå har hevdet at Vimpelcom ikke kjøpte sine telelisenser fra Takilant direkte, men fra 

et ikke navngitt datterselskap av Takilant.  

 

 



8 

 

Problemstilling 

 

Den overordnede problemstillingen for gravearbeidet har vært: Har Telenor bidratt, direkte 

eller indirekte, til korrupsjon ved kjøp av telelisenser i Usbekistan?  

 

For å svare på det har to spørsmål vært sentrale.  

 

- For det første: Har Vimpelcom betalt bestikkelser til presidentfamilien for å få 

telelisenser i Usbekistan, slik de er mistenkt for? 

 

- For det andre: I hvilken grad har Telenor vært involvert i eller informert om 

betalingene?  

 

Det har vært en utfordring at både Vimpelcom og Telenor har avvist å svare på spørsmål eller 

gi innsyn i dokumenter som kunne ha kastet lys over saken. Samtidig har bruken av 

skatteparadis gjort det vanskelig å få informasjon om pengestrømmer og eierforhold, siden 

disse gir svært begrenset innsyn for utenforstående, og det er få rapporteringskrav til selskaper 

registrert der.  

 

Interessen for saken 
 

Flere tidligere norske statsmonopoler opererer i dag i en rekke av verdens mest korrupte land. 

Selskapene er i dag multinasjonale storselskaper med en stor norsk statlig eierandel, og de 

opererer i bransjer som telekom og olje der korrupsjonsrisikoen er særlig høy. 

Myndighetsutstedte lisenser er avgjørende for å kunne gjøre forretninger. Samtidig er null-

toleranse for korrupsjon sentralt i statens eierskapspolitikk.  

 

For folkerike utviklingsland er telelisenser på et vis som en naturressurs å regne, som kan gi 

svært tiltrengte milliardinntekter til statskassa. En utbredt korrupsjon hindrer imidlertid at 

slike ressurser kommer fellesskapet til gode, og står dermed også i veien for utvikling.  

 



9 

 

Det er bakteppet for mitt engasjement i saken.  

 

I forbindelse med at jeg skrev om India-saken etter møtet med Gopikrishnan på SKUP i 2012,  

intervjuet jeg daværende næringsminister Trond Giske. Han reiste våren 2012 til India flere 

ganger for å hindre at Telenor måtte i åpen priskonkurranse for å få tilbake sine inndratte 

telelisenser. Altså skulle ikke den indiske stat få maksimalt betalt for telelisensene. Det 

sentrale argument fra den daværende næringsministers side var at Telenor hadde gjort sin 

investering uforvarende om korrupsjonen. Departementet hadde ikke gjort noen egne 

vurderinger eller undersøkelser av hvorvidt Telenor burde ha forstått at de fikk sine 

telelisenser gjennom korrupsjon, fortalte Giske. Han baserte seg kun på informasjon fra 

Telenor da han la til grunn at de var uvitende om korrupsjonen som hadde funnet sted.  

 

Senere samme år sa samme næringsminister seg fornøyd med forsikringer fra Telenor i 

Usbekistan-saken, på tross av utstrakt hemmelighold og ubesvarte spørsmål. 

 

Jeg undret meg over at tilliten til Telenor fra politisk hold var så stor, samtidig som 

forretningene omgis av utstrakt hemmelighold. Da Miranda Patrucic på SKUP og IJs 

graveskole i 2012 presenterte metoder som hun mente kunne kaste lys over Telenor og 

Vimpelcoms Usbekistan-forretninger, startet det konkrete arbeidet med å dokumentere og 

avdekke lisens-betalingene og grave i Telenors rolle i saken. 

 

Arbeidet 

 

Følg pengene  
 

Jeg deltok på SKUP og IJ sin graveskole i starten av april 2014, og der deltok jeg på en sesjon 

med tittelen «Follow the money» med Miranda Patrucic fra OCCRP. Kurset innebar blant 

annet en introduksjon til å søke i selskapsregistre for å finne informasjon om eierskapsforhold 

og pengestrømmer. Under kurset oppfordret hun norske journalister til å grave mer i 

Vimpelcoms Usbekistan-forretninger. Umiddelbart etter kursets slutt tok jeg kontakt med 

Miranda og meldte min interesse. Hun satte meg da i kontakt med Joachim Dyfvermark, 

journalist i SVTs Uppdrag granskning, som var en av de tre journalistene som sto bak 



10 

 

avsløringene av Teliasoneras virksomhet tilbake i 2012. Dette var avsløringer som også 

Patrucic hadde bidratt til.  

 

Telenor-toppene i styret 
 

Min hovedinteresse var hvordan jeg kunne undersøke hva som har vært Telenors rolle. 

Dyfvermark, som jeg snakket med på telefon i etterkant av graveskolen, la vekt på at et beløp 

i den størrelsesorden som en betaling for en telelisens utgjør må ha vært styrebehandlet. 

 

Jeg begynte deretter å lese meg opp på saken, først og fremst mediedekningen i 2012.  

 

SVTs Uppdrag granskning avdekket dengang at selskapet svenske Teliasonera hadde kjøpt 

usbekiske telelisenser av, Takilant, er et postboksselskap på Gibraltar med tette bånd til 

Usbekistans presidentdatter. I forlengelse av SVTs avsløringer avdekket Dagens Næringsliv at 

også Vimpelcom samarbeidet med Takilant da de gikk inn i Usbekistan. De inngikk en 

partnerskapsavtale som garanterte Takilant en gevinst på omtrent 200 millioner kroner. 

Vimpelcom opplyste i 2012 til Dagens Næringsliv at de i 2007 kjøpte en 3G-lisens fra et ikke 

navngitt datterselskap av Takilant, og Telenor forsikret den daværende næringsministeren om 

at det var vesentlige forskjeller mellom Teliasonera og Vimpelcoms lisenskjøp i Usbekistan. 

Takilant står som følge av SVTs avsløringer i sentrum for en omfattende internasjonal 

korrupsjonsetterforskning, som siden mars 2014 også har omfattet Vimpelcom.  

 

Etter å ha lest meg opp på saken identifiserte jeg en rekke ubesvarte spørsmål:  

 

- Hvorfor gjøre et postboksselskap på Gibraltar med en 24-årig som eneste aksjonær til 

lokal partner i Usbekistan?  

- Hvorfor garantere denne partneren en gevinst på hele 200 millioner kroner før 

samarbeidet har begynt?  

- Hva er grunnen til å hemmeligholde navnet på selskapet Vimpelcom har kjøpt sine 

telelisenser av?  

- Hvordan kunne daværende næringsminister Trond Giske legge saken død ved å godta 

forsikringer fra Telenor om vesentlige forskjeller mellom Teliasonera og Vimpelcoms 

lisenskjøp i Usbekistan når saken var omgitt av et så stort hemmelighold? 



11 

 

 

Deretter ga jeg meg til å lete i årsrapportene til Telenor og Vimpelcom etter relevant 

informasjon. I årsrapportene til Vimpelcom fant  jeg at det var folk i Telenors øverste 

konsernledelse som satt i Vimpelcom-styret. Disse topplederne har også ledet Telenor-

satsinger i andre korrupsjonsplagede land og verdensdeler, deriblant en rekke asiatiske land, 

Serbia og Russland.  

 

Det ledet meg til å stille spørsmål ved om Usbekistan-saken var uttrykk for en ukultur i 

Telenor-ledelsen. Hvordan kunne de godkjenne at et postboksselskap på Gibraltar skulle få 

rollen som Vimpelcoms lokale partner i Usbekistan?  

 

Jeg hadde imidlertid ikke mulighet til å jobbe med saken annet enn etter den daglige deadline. 

Mangelen på egentid til dette gravearbeidet, i kombinasjon med at jeg sto overfor et enormt 

materiale uten at jeg hadde noen klare spor, førte til at researchen etterhvert stoppet litt opp.  

 

Venner er gode å ha  
 

Klassekampens venner er en organisasjon som støtter Klassekampens økonomisk, gjennom 

medlemsbidrag og gjennom forskjellig dugnadsarbeid der den årlige julemessen, med blant 

annet bok- og kunstsalg, står sentralt. En gang i året deler de ut stipender på opp til 20.000 

kroner hver til en eller flere journalister i Klassekampen, som skal munne ut i redaksjonelt 

stoff i avisa, oftest til reportasjereiser. Da Klassekampens venner i mai 2014 lyste ut årets 

stipender så jeg en mulighet for å søke penger som kunne gi meg tid til å researche 

Vimpelcom-saken. Jeg kontaktet Miranda Patrucic, og spurte om hun kunne være interessert i 

å jobbe sammen med meg på saken i en uke, dersom jeg fikk stipend som kunne dekke en 

ukes lønn for henne samt min reise til og opphold i Sarajevo, der hun jobber. Jeg var blant de 

heldige som ble tildelt et stipend under Klassekampens sommerfest i slutten av juni, og derfor 

kunne jeg til høsten ta en uke ut av kalenderen og samtidig få grave-opplæring og hjelp av 

Miranda Patrucic i OCCRP.  

 

 



12 

 

 

Tidslinjen 
 

Med ny giv fra stipendet tok jeg fatt på arbeidet igjen. Jeg startet med å systematisere den 

informasjon som er tilgjengelig, noe som innebar å se igjennom TV-programmer og lese alle 

artikler publisert av SVT og Dagens Næringsliv primært i 2012. Jeg lagde en liste over 

informasjon som tidligere hadde vært avdekket og som jeg kunne få bruk for senere, med 

kilde og dato. Jeg var spesielt opptatt av å samle tidligere uttalelser fra Telenor og den 

informasjonen de har gitt om saken. Dette skulle komme til nytte i senere intervjuer. 

 

Jeg søkte også om innsyn i tidligere korrespondanse om saken mellom Telenor og den 

daværende næringsministeren som lå i departementets postjournal. Denne fikk jeg innsyn i 

etter å ha klagd på et avslag fra Næringsdepartementet. 

 

Siden mitt mål var å finne ut hvor mye kontroll Telenor hadde over beslutningene i 

Vimpelcom, laget jeg også en tidslinje over selskapets utvikling og Telenors rolle i selskapet. 

Delvis på grunn av tidligere stridigheter og rettssaker over kontrollen i Vimpelcom mellom 

Telenor og den andre stor-eieren, russiske Alfa-gruppen, fant jeg en ganske stor mengde 

informasjon på både Vimpelcom og Telenors nettsider om selskapets historie. Disse 

historiefortellingene ga ulike bilder av stridighetene, men ga tilsammen mye relevant 

informasjon. Blant annet kom det fram at Telenor, da de på starten av 2000-tallet inviterte 

med Alfagruppen som partner i Vimpelcom, inngikk en aksjonæravtale som ga Telenor (såvel 

som Alfagruppen) sterk kontroll over selskapet. Jeg kunne lese at avtalen innebar at alle 

oppkjøp måtte godkjennes av åtte av ni styremedlemmer. Jeg kunne også lese at tre 

styremedlemmer utnevnes av Telenor, et styremedlem nomineres av Telenor, og en 

styrerepresentant velges blant navn foreslått av både Telenor og Alfagruppen. Denne 

aksjonæravtalen ble endret da Vimpelcom i 2009 ble registrert på Bermuda og hovedkontoret 

flyttet fra Moskva til Nederland. Den tidligere aksjonæravtalen ønsket jeg å lese for å få mer 

informasjon om hvilke saker og hvilke beløp som utløste styrebehandling da Vimpelcom gikk 

inn i Usbekistan i 2007, men verken Vimpelcom eller Telenor ga meg innsyn i den tidligere 

aksjonæravtalen.  

 

Også i årsrapportene til Vimpelcom og Telenor fant jeg relevant informasjon, såvel som i 

tidligere mediesaker om Telenors oppkjøp i Vimpelcom. Alt i alt tegnet det seg et klart bilde 



13 

 

av at Telenor valgte å gå inn i de tidligere sovjetrepublikkene i Sentral-Asia gjennom et 

datterselskap og med en partner, fordi de anså at den politiske risikoen ved å gå inn alene var 

for stor. Og at det i stor  grad var Telenor som skapte Vimpelcom, et selskap som opererer i 

flere av verdens mest korrupte lande, som Usbekistan, Tadsjikistan og Zimbabwe, og som i 

dag har over 220 millioner mobilkunder og står for en stor del av Telenors inntekter. Dette sto 

i kontrast til bildet Telenor selv tegnet i mediene, der de konsekvent omtalte seg selv som 

minoritetsaksjonær og generelt var opptatt av å understreke avstand til selskapet. Det var 

underkommunisert hvor stor kontroll Telenor har i selskapet, 43 prosent av stemmene og 

betydelig kontroll i styret, styreposter som besettes av toppledere i Telenor.   

 

Dette arbeidet foregikk i hovedsak etter den daglige deadline, men jeg fikk også et par 

arbeidsdager til å forberede meg før mitt researchopphold i Sarajevo. 

 

«I have payments» 
 

I slutten av september, ikke lenge før jeg reiste til Sarajevo, ba Miranda Patrucic meg om å 

ringe henne. Vi snakket sammen på Skype på kvelden, og da fortalte hun at hun hadde 

kommet over betalinger for telelisenser som kunne være interessante for meg. OCCRP hadde 

på dette tidspunktet jobbet i månedsvis med å kartlegge den usbekiske presidentdatteren 

Gulnara Karimovas forretninger. Betalingen kom fra et selskap ved navn Watertrail Industries 

(BVI). Dette selskapsnavnet hadde jeg ikke hørt før, men etter vår Skype-samtale kunne jeg 

google meg fram til at BVI betyr at selskapet er registrert på De britiske jomfruøyene. Fra min 

research visste jeg at Vimpelcom hadde gjort Usbekistan-forretninger gjennom datterselskapet 

Freevale Enterprises, som også var registrert i dette skatteparadiset.  

 

På Mirandas anbefaling kontaktet jeg Fredrik Laurin, som er en svært erfaren svensk 

gravejournalist, og som er del av den trioen som først avdekket korrupsjonssaken i 2012. 

«Endelig!», var svaret fra han da jeg spurte om jeg kunne ringe han om saken. Jeg møtte også 

Laurin da han var i Oslo for å forelese på Data-Skup, og gikk fra møtet med en minnepinne 

med en stor mengder dokumenter som jeg kunne få nytte av i den videre researchen.  

 

 



14 

 

En ukes research i Sarajevo 
 

Jeg satte meg på et fly til Bosnia i Oktober for å tilbringe en uke sammen med Miranda 

Patrucic og OCCRP.  OCCRP har i lengre tid jobbet med å kartlegge den usbekiske 

presidentdatteren Gulnara Karimovas forretninger og selskaper, og vel fremme i Sarajevo fikk 

jeg fikk tilgang til et stort materiale de har innhentet. Det mest sentrale dokumentet jeg fikk 

tilgang til i Sarajevo var kontoutskriftene jeg allerede hadde fått høre om fra Miranda. Det 

fremgikk av merknader til overførslene at dette var betalinger for telelisenser. Denne 

informasjonen var helt sentral, siden jeg fra min research visste at et utenlandsk selskap ifølge 

usbekisk lov ikke kan eie en telelisens i Usbekistan.  Kontoutskriftene var også sentrale fordi 

de viste at Vimpelcom og Teliasonera hadde betalt til samme konto og med få ukers 

mellomrom for sine telelisenser. Det er informasjon som strider med tidligere forsikringer fra 

Telenors konsernsjef og styreleder til den daværende norske næringsministeren.  

 

I tillegg fikk jeg en  stor mengde dokumenter kopiert til min PC fra Miranda, blant dem 

dokumenter OCCRP hadde hentet ut fra selskapsregistre i blant annet Gibraltar, Hong Kong 

og England, selskaper med mulige bånd til Usbekistans presidentdatter Gulnara Karimova.  

 

Mens jeg var i Sarajevo bestilte vi sammen dokumenter fra selskapsregisteret på De britiske 

jomfruøyene over Watertrail Industries, som er selskapet som betalte for telelisenser til 

Takilants konto. Dokumentene fra selskapsregisteret på De britiske jomfruøyene fikk vi først 

en stund etter at jeg hadde reist fra Sarajevo, å hente ut dokumenter fra disse registre viste seg 

å være en tidkrevende prosess som krevde flere purringer på mail og telefon. Av de 37 

innrapporterte dokumentene til selskapsregisteret på De britiske jomfruøyene som jeg siden 

har gjennomgått, og som er innrapportert mellom 2005 og i dag, fremgår det imidlertid ikke 

hvem som er de reelle eierne av Watertrail Industries. Man kan ikke av disse dokumentene 

lese seg til at de er et heleid datterselskap av Vimpelcom. Det finnes heller ingen regnskaper 

eller annen informasjon som gir innblikk i selskapets aktiviteter, eller hvorfor de har betalt et 

tresiftet millionbeløp for telelisenser i Usbekistan.   

 

Søk i innrapporteringer til US Securities and Exchange Commison (SEC), som vi gjorde i 

Sarajevo, kunne imidlertid klargjøre eierforhold. Da Vimpelcom er børsregistrert i New York 

er de pålagt å innrapportere sine datterselskaper til SEC. Her gikk det frem at Watertrail 

Industries er et datterselskap av Vimpelcom. Å søke i disse dokumentene er mindre 



15 

 

tidskrevende, siden informasjonen ligger tilgjengelig på nett og kan finnes gjennom 

søkemaskinen og databasen Edgar. Samtidig er det en veldig stor mengde informasjonen som 

ligger der, og det var avgjørende å få hjelp til å søke fram disse dokumentene.  

 

Disse dokumentene bidrar også til å verifisere ektheten av  kontoutskriften som OCCRP 

hadde fått tilgang til.  I Sarajevo fikk jeg god opplæring i å lese denne typen dokumenter, og i 

å systematisere informasjonen og lage oversiktskart  over eierskapsforhold. 

 

Jeg gjør også intervju av flere omganger med den svenske sjefsanklageren ved Sveriges 

Riksenhet mot Korruption, som har etterforsket Teliasonera-saken siden 2012. Han forteller at 

svenske etterforskere mener å kunne bevise at Gulnara Karimova er den begunstigede i 

Takilant, uten at han kan dele bevisene de har for dette med meg. Jeg har også  

eiendomspapirer som er hentet ut av OCCRP og som viser at representanter for Takilant står 

på kjøpspapirene for luksuseiendommer eid av Gulnara Karimova i Frankrike, blant dem et 

historisk slott utenfor Marseille. Også selve kontoutskriften, som vi bare kan trykke utsnitt av 

av hensyn til kildebeskyttelsen, sammenholdt med dokumentene OCCRP har hentet ut fra 

selskapsregistrene i flere land, gir sterke indikasjoner på at det er Gulnara Karimova eller 

noen som jobber for henne som kontrollerer kontoen til Takilant. 

 

Fra Sarajevo sender jeg også en rekke spørsmål til Vimpelcom om lisenskjøpene i Usbekistan, 

men får til svar at de ikke svarer på noen spørsmål om saken siden den er under 

politietterforskning. Heller ikke Telenor ønsker å svare på spørsmål om saken. De viser til 

Vimpelcom for svar.   

 

Ut på Fornebu  
 

I slutten av oktober måned, kort etter at jeg har kommet hjem fra mitt researchopphold i 

Sarajevo, får jeg en anledning til å intervjue Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas. Han 

presenterer resultatrapporten for tredje kvartal på en presse- og analytikerkonferanse på 

Fornebu, og etter presentasjonen blir det anledning til enkeltintervjuer. Jeg forbereder en 

rekke spørsmål som jeg tror kan gi meg informasjon, til tross for at jeg forventer at Baksaas 

vil være svært tilbakeholdende i sine svar. Noe får jeg dog ut av intervjuet: Blant annet får jeg 

informasjon om Baksaas og andre Telenor-ledere sitt kjennskap til saken, gjennom at han 



16 

 

bekrefter tidligere informasjon som har kommet fra Vimpelcom. Jeg 

får også indikasjoner på at Telenor-ledere har vært involvert i 

gjennomganger av lisenskjøpene i etterkant av Teliasonera-saken.  

 

Deler av intervjuet med Baksaas er gjengitt i boksen til venstre.  

 

 

En e-post er ikke et intervju  
 

Helgen før første publisering er Klassekampen samlet til vårt årlige 

høstseminar, og på programmet står blant annet intervjuteknikk med 

Steffen Fjærvik. Etter hans innledning diskuterer vi problemet med at 

intervjuforespørsler, kanskje særlig til departementene, stadig oftere 

besvares med en uttalelse sendt på e-post fra en 

kommunikasjonsrådgiver. Ofte trykker vi disse «svarene» på en måte 

slik at de ser ut som at det har vært gjort et intervju, uten at det har 

vært mulighet for å stille oppfølgingsspørsmål. Vi diskuterer hvordan 

dette kan bidra til å underminere intervjuet som metode.  I diskusjon 

på seminaret er det bred enighet om at vi framover i større grad må 

gjøre det klart for leserne hva som er et faktisk intervju, og hva som 

er en uttalelse på e-post. Vi må også selv være nøye på å be om et 

intervju ansikt til ansikt eller på telefon, og gjøre det klart at vi ikke 

anser en uttalelse sendt på e-post som et intervju, dersom det likevel 

blir resultatet.     

 

Det nærmer seg første publisering når jeg ber om et nytt intervju med 

Jon Fredrik Baksaas om lisenskjøpene i Usbekistan. Det avslås. Jeg 

forteller at jeg har dokumenter jeg ønsker å legge fram for ham, men 

får opplyst at de ikke gir intervju uten på forhånd å ha fått vite hva 

disse inneholder. For å gi Telenor og Vimpelcom rimelig tid til tilsvar 

sender jeg tre dager før publisering en mail hvor det framgår at vi kan 

dokumentere betalingene, sammen med spørsmål vi ønsker å stille 

om tidligere uttalelser i saken, gitt den nye informasjonen. Verken 

 

 

 

 

 

 

 

Fra intervju med Telenors 

konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i 

oktober 2014: 

 

– Nå er du inne i gammel historie 

her. Da denne saken kom opp i Telia 

i Sverige, så var det jo naturlig at vi, 

og jeg, fra styrenivå tok opp denne 

typen problemstillinger også for 

Vimpelcoms vedkommende. For så å 

få en gjennomgang av de historiske 

transaksjonene som Vimpelcom 

hadde gjort i den samme geografien. 

 

– Du var i møte med Giske om denne 

saken i desember 2012 etter at han 

ba om en orientering. Giske sa etter 

møtet at han hadde blitt forsikret om 

at det var vesentlige forskjeller 

mellom Teliasonera-saken og 

Vimpelcom-saken. Hva er de 

viktigste forskjellene? 

 

– Det tror jeg er allment kjent fra 

generelle medieartikler allerede. 

 

– Det handler altså om at dere kjøpte 

en 3G-lisens fra et datterselskap av 

Takilant – og ikke som Teliasonera 

kjøpte fra Takilant direkte? Det er 

den vesentligste forskjellen? 

 

– Det er andre forskjeller også. 

 

– Kan du bekrefte at du, som 

styremedlem i Vimpelcom, kjenner 

navnet på selskapet Vimpelcom 

kjøpte 3G-lisensen av? 

 

– Ja, det er jeg jo etter hvert blitt 

kjent med. Jeg er jo styremedlem i 

Vimpelcom, så det skulle jo bare 

mangle. 

 



17 

 

Telenor eller Vimpelcom ønsker å gi noe intervju, og Telenor viser i en e-post til Vimpelcom 

for svar, og til et leserinnlegg Jon Fredrik Baksaas har skrevet i DN der han oppfordrer 

Vimpelcom til mer åpenhet. 

 

Telenor-ledelsen har ikke ønsker å besvare våre spørsmål i denne saken, og vi ønsket å vise 

tydelig hvilke spørsmål vi ikke får anledning til å stille. Dette gjorde vi fordi vi ønsket å 

synliggjøre hemmeligholdet det norske selskapet opprettholder, til tross for vakre ord om 

åpenhet. Klassekampens første artikkel avslutter jeg derfor med å gjengi noen av de 

spørsmålene vi har ønsket å stille i et intervju, slik:  

 

«Dermed har vi ikke fått svar på disse spørsmålene: 

* Visste Baksaas at Vimpelcom betalte for sin usbekiske 3G-lisens direkte til Takilant da han 

orienterte næringsministeren i desember 2012? 

* Kjenner Baksaas til selskapet Watertrail Industries? 

* Hvordan kunne Baksaas gå inn for å legge saken i skuffen, etter at styret i Vimpelcom hadde 

behandlet granskingsrapporten om det usbekiske telelisenskjøpet?» 

 

En ny betaling i 2011 
 

Det seks sider lange lørdagsdokumentet som dokumenterer lisensbetalingene er ferdig brekket 

og klart til trykk når Ola Westerberg i det svenske nyhetsbyrået TT sender en SMS. I den står 

det han har fått et tips som også berører min Vimpelcom-sak, og at jeg må sjekke mailen min. 

Westerberg har siden 2012 skrevet en lang rekke saker om Teliasonera-saken, og han har 

underveis i mitt arbeid hjulpet med informasjon og dokumentasjon han sitter på. I mailen fra 

Westerberg er en nyhetsmelding som TT nettopp har sendt ut. Den handler om at nederlanske 

etterforskere krever at midler på en Takilant-konto i Nordea i Sverige fryses, i påvente av 

rettssak. Westerberg, som har skrevet denne TT-meldingen, har også hentet ut dokumentene i 

saken fra Stockholms tingrett. Han videresender disse til meg.  

 

I disse rettsdokumentene  som Westerberg sender meg, legger de nederlandske etterforskerne 

fram informasjon de har avdekket om betalinger fra Vipelcom til Takilant. Dokumentene viser 

at Vimpelcom også i 2011 har betalt til Takilant fra sitt datterselskap Watertrail industries. 

Dette er en betaling som etterforskerne mener utgjør betaling for telelisenser, og betalingen er 



18 

 

på 30 millioner dollar. Rettsdokumentene viser også betalingen av 25 millioner dollar i 2007, 

som vi ved hjelp av kontoutskriften og merknaden til overførselen dokumenterer at er en 

betaling for telelisenser. Rettsdokumentene viser også betalingen av 37,5 millioner til Takilant 

i 2009, som følger av den partnerskapsavtalen DN avdekket i 2012. Disse tre betalingene, som 

til sammen beløper seg til over 600 millioner norske kroner, anser etterforskerne i følge 

dokumentene som bestikkelser for å få markedsadgang og telelisenser i Usbekistan.  

 

Det er for seint å få med den nye betalingen i 2011 i vår første sak lørdag. Første publisering 

handler derfor utelukkende om lisensbetalingene i 2007, som vi dokumenterer ved hjelp av 

kontoutskriften. Informasjonen om den nye betalingen i 2011 trykker vi i vår neste utgave, 

mandag 17. november.  

 

Første publisering og gjennomslaget i mediebildet 
 

I forkant av første publisering får jeg hjelp til presentasjonen av nyhetsleder Mari Skurdal og 

kollega Simen Tallaksen. Vi bestemmer å trykke en nyhetssak samme dag som det seks sider 

lange lørdagsdokumentet, for å hindre at nyhetspoengene «drukner» og gjøre det enda klarere 

hva de nye opplysningene i saken er. Ettersom saken er skrevet mye om allerede, er det 

avgjørende at det går klart fram hva som er nytt i saken. Dessuten må vi fordele saker 

framover, slik at vi kan opprettholde trykket i dekningen. Vi skiller derfor ut den delen av 

historien som handler om at seks Telenor-topper har godkjent betalingene, slik at dette 

kommer som en oppfølger til den første saken.  

 

Både Simen Tallaksen og Magnus Lysberg kobles på saken, og vi jobber sammen med 

oppfølgingen. Denne pågår fortsatt i 2015.  

 

Vi trykker første sak lørdag 15. november, med kontoutskriften som dokumenterer 

lisensbetalingene. Saken siteres av NTB og i finansavisene, men siteringene er forbeholdne og 

forsiktige, og fokus er på Vimpelcom. Saken får større respons i utenlandske medier, og 

allerede samme lørdag sender nyhetsbyrået AFP ut en sak. Flere svenske medier gjør egne 

saker om at Telenor nå knyttes til Teliasonera-saken. I løpet av helgen uroer vi oss noe for at 

saken ikke skal få gjennomslaget vi har håpet på, for at Telenor skal måtte få press på seg til å 

svare på saken. Mandag, når vi trykker saken om nye betalinger i 2011 og rettsdokumenter fra 



19 

 

Sverige, begynner saken dog å få betydelig større oppmerksomhet i norske medier. Baksaas 

stiller mandag til intervju i Dagsnytt 18, og sender et leserinnlegg til Klassekampen. I 

Dagsnytt 18 avklares ikke spørsmålene vi har ønsket å stille til Baksaas, som kommenterer sitt 

kjennskap til betalingene slik: «Jeg sier ikke at jeg ikke har visst». Fortsatt vil Baksaas ikke 

stille til intervju med oss om saken. Tirsdag, når vi trykker saken om at seks Telenor-topper 

har godkjent betalingene, får saken mediegjennomslag for alvor. Næringsministeren innkaller 

Telenor-toppene til et orienteringsmøte dagen etter, onsdag 19. november.  

 

Mediestrategien til Telenor 
 

Til tross for at ministeren nå har innkalt til møte. og saken får stor medieoppmerksomhet, er vi 

på daværende tidspunkt fortsatt usikre på om saken vil gi noen ytterligere svar om Telenors 

rolle i saken enn avsløringene til SVT og DN i 2012. Telenor opptrer på en måte som vi 

gjenkjenner.  

  

Telenor følger tilsynelatende helt samme mediestrategi som de gjorde høsten 2012. Også 

dengang stilte Baksaas til et intervju på Dagsnytt 18, og sendte et leserinnlegg til DN som 

hadde gravd fram saken. Også dengang ga Telenor-ledelsen en orientering til ministeren, som 

etterpå bidro til å legge saken død med sine uttalelser.  

 

Mediekommentator Anders Cappelen skrev
1
 om Telenors mediestrategi etter DNs avsløringer 

i 2012. Han mente at Telenor ved å stille opp til intervju i Dagsnytt 18 framstår åpne, samtidig 

som de unngår oppfølgingsspørsmål fra journalistene som har gravd fram saken. 

Leserinnlegget bidrar også til å gi inntrykk av åpenhet.  

 

For å prøve å slå hull på denne mediestrategien, skriver vi saker om at Telenor ikke svarer, og 

gjentar på slutten av andre saker at vi ikke får intervju. I tillegg skriver vi saker om hva 

Telenor-toppene i Vimpelcom-styret må ha visst om betalingene. Samtidig intervjuer vi både 

medlemmer av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, medlemmer fra 

næringskomiteen, og ulike korrupsjonseksperter, som tar til orde for mer åpenhet fra Telenor i 

saken.  

 

                                                 
1
  Se http://e24.no/kommentarer/spaltister/telenor-pr-i-dax-18/20297673 



20 

 

Fra Stortinget er politikere fra en rekke partier misfornøyde med at næringsminister Monica 

Mæland ikke har varslet ytterligere tiltak mot Telenor etter informasjonsmøtet om saken.  I 

desember avholder kontroll- og konstitusjonskomiteen flere møter om saken, og de 

bestemmer at Telenors konsernsjef og styreleder skal innkalles til åpen høring i Stortinget, 

sammen med både næringsminister Monica Mæland og tidligere næringsminister Trond 

Giske. 

 

Mediepress mot Baksaas 
 

Det er alvorlige anklager som vi har reist mot både Telenors konsernsjef, og andre navngitte 

nåværende og tidligere Telenor-ledere. Vi har i vår dekning satt særlig fokus på Baksaas sin 

rolle i saken, og bruker gjentatte ganger bilder av ham for å illustrere sakene våre. Vi ser også 

at mediepresset mot hans person er veldig stort, i særlig stor grad når Telenor-sjefen møter 

pressen i Næringsdepartementet 19. november. Baksaas ga rett før jul 2014 et portrettintervju 

til VG der han forteller at saken har vært en stor personlig belastning for ham. I intervjuet sier 

han også at det er vondt ikke å bli trodd, selv om det ikke kommer fram av intervjuet hva han 

ønsker å bli trodd på. Han avviser fortsatt å stille til intervju med Klassekampen. 

 

Vi mener det har vært riktig å rette søkelyset mot Baksaas i saken, selv om vi også har 

diskutert at det legges et stort press på en enkeltperson. Dette skyldes sakens karakter, fordi 

skadevirkningene av korrupsjon er store og til hindre for utvikling og fattigdomsbekjempelse. 

Vi mener det er nødvendig å insistere på svar fra Baksaas for å belyse spørsmålet om Telenors 

rolle i saken, siden han har flere år bak seg som styremedlem i Vimpelcom, og fordi han har 

ledet Telenors internasjonale satsing i et tiår. Vi har nesten daglig bedt om intervju med 

Baksaas i saken. Vi har hele tiden gitt mulighet for tilsvar til ny informasjon eller anklager, 

som for eksempel påstander fra Eva Joly om at Telenor-toppene må ha visst om betalingene, 

eller juristers vurdering av muligheten for å gi offentligheten informasjon. Vi har trykket 

tilsvar fra kommunikasjonsavdelingen til Telenor, i hovedsak skriftlige, samtidig som vi har 

gjort det klart at Baksaas ikke har ønsket å stille til intervju. 

 

Samtidig har vi underveis vurdert muligheten for å oppsøke Baksaas mer direkte, der han 

antas å ferdes i hverdagen til og fra jobb, eller i forbindelse med Telenor-arrangementer som 



21 

 

ikke er presse-arrangementer. Vi har imidlertid vurdert at dette ville være en unødig 

ekstrabelastning, tatt i betraktning at det høyst sannsynlig ikke ville gitt nye svar.  

Det har underveis vært noen uenigheter med Telenors kommunikasjonsavdeling, som mener 

de har gitt svar ved å sende leserinnlegg og epost-uttalelser. Fra vår side har vi fastholdt at 

dette ikke kan erstatte et intervju med mulighet for oppfølgingsspørsmål til dem det gjelder.  

 

Selvpålagt taushetsplikt  
 

En av våre viktigste oppgaver i oppfølgingen av saken har vært å rive bort det vi har oppfattet 

som feilaktige unnskyldninger fra Telenor om hvorfor de ikke kan svare på spørsmål. 

 

I 2012 avtok medieoppmerksomheten om Telenor og Usbekistan-saken etter at Telenor hadde 

møtt næringsministeren. Det skyldes trolig at næringsministeren ga uttrykk for at han hadde 

blitt beroliget, og at det var vesentlige forskjeller mellom Vimpelcoms og Teliasoneras 

Usbekistan-investeringer. Også i november 2014 ga næringsministeren uttrykk for at hun var 

fornøyd med forklaringen til Telenor. Vi fryktet da at saken ville ta samme vending, og dø ut 

uten at vi fikk svar om Telenors rolle i lisensbetalingene vi nå hadde dokumentert gjennom 

kontoutskrifter og rettsdokumenter. Dette skjedde ikke. 

 

To dager etter møtet med næringsministeren, godt ut på fredags ettermiddag, gikk Telenor til 

det skrittet og sende ut en pressemelding og offentliggjøre dokumenter om Telenors opptreden 

i Vimpelcom. Disse dokumentene, som vi på overtid av deadline gjennomgikk, ga imidlertid 

ikke noen svar på spørsmålene vi stilte. Særlig gjaldt altså dette informasjon om Telenor-

toppenes agering i Vimpelcom-styret.  

 

Vi så nå en mer offensiv linje fra Telenor, som etter vår vurdering ønsket å legge saken død 

ved å vise til at de har stilt generelle henvendelser til Vimpelcom om etikk. Pressemeldingen 

som kom ut fredag 21. november avsluttet Telenor slik: «Gitt den pågående etterforskningen 

er Telenor ikke i en stilling til å kunne gi noen ytterligere detaljer.»  

 

Allerede to dager tidligere, på onsdag 19. november i Næringsdepartementet, hadde Telenors 

styreleder uttalt at det nå var viktig at etterforskerne nå fikk fred. Vi stilte derfor spørsmål til 

korrupsjonsetterforskerne i Nederland og Norge (Økokrim) om hvorvidt de hadde lagt 



22 

 

begrensninger på hva Vimpelcom eller Telenor kunne si eller offentliggjøre mens 

etterforskningen pågikk. Vi fikk til svar at det ikke fantes slike begrensninger. Samtidig hadde 

vi tidligere intervjuet svenske etterforskere, som fortalte at informasjonen vi avdekket var til 

nytte for deres etterforskning. 

 

Vi kastet derfor fredag ettermiddag om på den saken vi hadde levert til vår lørdagsavis, og 

skrev en sak om at Telenor ifølge etterforskerne står fritt til å svare. I denne saken listet vi 

også opp hvilke dokumenter vi ikke fikk innsyn i, og hvilke spørsmål vi ikke fikk svar på. 

Også denne saken fikk godt gjennomslag. 

 

Siden har Telenor endret forklaring på hvorfor de ikke har kunnet gi informasjon i saken. 

Dette har i stor grad handlet om en taushetsplikt, som det har vært gitt noe ulike begrunnelser 

for. Vi har vist i vår dekning at ingen myndigheter direkte har pålagt Vimpelcom denne 

taushetsplikten, men at den er pålagt Vimpelcom-styret der Telenor selv var representert med 

konsernsjef Baksaas på det aktuelle tidspunktet. Telenor har begrunnet saken med at 

Vimpelcom er underlagt lovverk i USA, Nederland og Bermuda (der selskapet er registrert). 

Vi har intervjuet jurister med spesialkompetanse på selskapsrett om deres vurdering av denne 

taushetsplikten, blant at i saken «Mener taushet er tull» fra slutten av november. Også i et 

brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i forkant av høringen 14. januar 2015 

påberopte Telenor-sjefen seg en taushetsplikt. Under selve høringen meldte Telenor-sjefen 

imidlertid at han hadde fritatt seg selv fra denne taushetsplikten, og det kom under høringene 

fram noe ny informasjon i saken.   

Konsekvenser og fortsettelse 
 

Lørdag 15. november 2014 publiserte Klassekampen artikkelen som dokumenterer 

lisensbetalingene. Tirsdag 18. november innkalte næringsministeren Telenors konsernsjef og 

styreleder til et orienteringsmøte om saken. Mandag 8. desember trakk Telenors konsernsjef 

seg fra Vimpelcoms styre med umiddelbar virkning. Stortingets kontroll- og 

konstitusjonskomité innkalte i desember nåværende og tidligere næringsminister, samt 

Telenors konsernsjef og styreleder til en høring om saken, som ble avholdt 14. januar 2015.  

 



23 

 

Klassekampen fortsetter å jobbe med saken i 2015. Det inkluderer et oppsøkende kildearbeid 

som er påbegynt i 2014, et arbeid som har inkludert en utenlandsreise. Vi håper dette arbeidet 

kan gi ny informasjon i saken.  

 
 
 



24 

 

Liste over publiserte artikler 
 

Artikler om Vimpelcom-saken publisert i Klassekampen i 2014. Artiklene i sin helhet er 

vedlagt. 

 

Dato Stikktittel/Tittel Ingress Journalister 

15.11.2014 (Lørdagsdokument) 

Telenor-selskap 

overførte millioner til 

presidentdatterens 

postboksfirma: Gull, 

glitter og telelisens 

Hvordan ender millioner 

fra delvis Telenor-eide 

Vimpelcom opp i Marie 

Antoinettes slott i 

Frankrike? 

Emilie Ekeberg 

15.11.2014 Klassekampen 

presenterer 

kontoutskriftene som  

knytter Telenor til 

korrupsjonsskandale: 

Slik ble betalingene 

skjult 

Da Vimpelcom, som 

Telenor er storeier i, 

kjøpte lisenser i 

Usbekistan, endte pengene 

hos landets president-

familie. Økokrim omtaler 

korrupsjonsmistankene 

som «meget alvorlige». 

Emilie Ekeberg og 

Simen Tallaksen 

17.11.2014 Telenor-selskap 

overførte ytterligere 

30 mill. dollar til 

presidentdatteren i 

Usbekistan: Nye 

betalinger i 2011 

Nye dokumenter viser at 

Vimpelcom også i 2011 

betalte Usbekistans 

diktatordatter for å få 

telelisenser. Etterforskere 

anslår nå at Vimpelcom 

har tjent 1,7 milliarder 

kroner gjennom ulovlige 

bestikkelser. 

Emilie Ekeberg og 

Simen Tallaksen 

18.11.2014 Seks Telenor-topper 

behandlet 

Usbekistan-saken 

som styremedlemmer 

i Vimpelcom : Disse 

godkjente 

betalingene 

Gulnara Karimova har fått 

over en halv milliard 

kroner fra Telenor-eide 

Vimpelcom. Seks Telenor-

topper har satt sitt 

godkjentstempel på 

betalingene. 

Emilie Ekeberg, 

Magnus Lysberg og 

Simen Tallaksen 

18.11.2014 (Debattinnlegg fra 

Telenors konsernsjef 

Jon Fredrik Baksaas) 

Viktig 

vesensforskjell 

  

18.11.2014 Trond Giske fikk 

aldri vite om 

Vimpelcoms 

betalinger: Ble ikke 

informert 

Daværende 

næringsminister Trond 

Giske ble ikke informert 

om Vimpelcoms 

betalinger til det 

korrupsjonssiktede 

selskapet Takilant da han 

Simen Tallaksen og 

Emilie Ekeberg 



25 

 

møtte Telenor-sjefen i 

2012. 

19.11.2014 Telenors 

korrupsjonsfloke i 

Usbekistan kan ende 

opp i Stortingets 

kontroll- og 

konstitusjonskomité: 

Krever svar fra 

Baksaas 

Næringspolitikere på 

Stortinget ber Telenor 

legge fram dokumentasjon 

som beviser at 

datterselskapet 

Vimpelcom ikke har gjort 

seg skyldig i korrupsjon. 

Nå ber også minister 

Monica Mæland om en 

forklaring. 

Simen Tallaksen og 

Emilie Ekeberg 

19.11.2014 Redegjorde ikke for 

kjøp 

Vimpelcom har ikke 

offentliggjort at det i 2007 

og 2011 kjøpte telelisenser 

av postboksselskapet til 

Usbekistans 

presidentdatter. 

Emilie Ekeberg 

20.11.2014 De seks Telenor-

toppene som 

behandlet 

Vimpelcoms 

Usbekistan-

forretninger: Brøt 

egne 

korrupsjonsregler 

Telenors 

antikorrupsjonshåndbok 

advarer mot forretninger i 

skatteparadis med 

ukvalifiserte 

mellommenn. Likevel 

godkjente flere av 

selskapets topper at 

millioner havnet hos en 

24-åring i Gibraltar. 

Simen Tallaksen, 

Emilie Ekeberg og 

Magnus Lysberg 

20.11.2014 Presidentdatterens 

venninne fikk lekser 

om forretningene 

med Vimpelcom: 

Slik skulle hun 

svare 

Den formelle eieren av 

selskapet som har fått 600 

millioner fra Vimpelcom, 

øvde inn ferdig utformede 

svar om forretningene 

sine. 

Emilie Ekeberg 

20.11.2014 Mæland: Telenor 

har gode rutiner 

Næringsministeren sier 

hun har tillit til Telenors 

rutiner, men vil ikke gå 

med på at hun er beroliget 

etter møtet med toppene 

Jon Fredrik Baksaas og 

Svein Aaser i går. 

Magnus Lysberg og 

Emilie Ekeberg 

21.11.2014 I 2012 fikk Baksaas 

en gjennomgang av 

transaksjonene som 

ga Vimpelcom 

lisenser i Usbekistan: 

Hadde detaljene på 

sitt bord 

Telenor-sjefen nekter å 

fortelle hvor lenge han har 

visst om betalingene 

til presidentdatterens 

postboksselskap. Saken 

har imidlertid vært på 

hans bord 

flere ganger de siste årene. 

Emilie Ekeberg og 

Simen Tallaksen 

21.11.2014 (Kommentar)  Nyhetssjef Mari 



26 

 

«Jeg sier ikke at jeg 

ikke har visst.» 

Hva vet Baksaas? 

Skurdal 

21.11.2014 Martin Kolberg vil til 

bunns i 

korrupsjonsanklagene

: Kan kalle inn 

Baksaas 

Lederen i Stortingets 

kontroll- og 

konstitusjonskomité åpner 

for at Telenor-sjef Jon 

Fredrik Baksaas må 

forklare seg for en åpen 

høring i Stortinget. 

Simen Tallaksen 

22.11.2014 Telenor: Nå er det 

veldig viktig at 

etterforskerne får 

fred. Etterforskerne: 

Nei takk. Står fritt 

til å svare 

Korrupsjonsetterforskning

en legger ingen 

begrensninger på hva 

Telenor kan fortelle om 

Usbekistan-betalingene. 

Likevel gjemmer Telenor-

sjefen seg bak en 

selvpålagt taushetsplikt. 

Emilie Ekeberg og 

Simen Tallaksen 

24.11.2014 Pensjonsgiganten 

Storebrand truer med 

å svarteliste Telenor 

som følge av 

Usbekistan-

betalingene: Presses 

av Storebrand 

Pensjonsgiganten 

Storebrand har svartelistet 

14 internasjonale 

storselskaper på grunn av 

grov korrupsjon. Norske 

Telenor kan bli nummer 

15. 

Emilie Ekeberg og 

Anne Kari Hinna 

25.11.2014 Eva Joly mener 

Økokrim må åpne 

sak mot Telenor-

toppene som har 

sittet i Vimpelcoms 

styre:  

– Telenor må 

etterforskes 

Korrupsjonsjeger Eva Joly 

mener Telenor-toppene i 

Vimpelcoms styre må ha 

vært kjent med 

betalingene til det 

korrupsjonsmistenkte 

selskapet Takilant. 

Simen Tallaksen, 

Emilie Ekeberg og 

Magnus Lysberg 

26.11.2014 Vimpelcom-styret 

har sagt ja til 

betalinger 

Ifølge Vimpelcoms egne 

regler for selskapsstyring 

skal styret ha gitt 

klarsignal før lisenskjøp i 

Usbekistan. 

Emilie Ekeberg 

26.11.2014 Telenor mente det var 

for risikabelt å gå inn 

i 

korrupsjonsverstinge

ne alene: Slik skapte 

de Vimpelcom 

Telenor har siden 

oppkjøpet i 1998 bygd 

opp Vimpelcom til å bli en 

mobiltelefongigant i øst. 

Gjennom eierskapet tjener 

de milliarder i 

sentralasiatiske land. 

Magnus Lysberg og 

Emilie Ekeberg 

27.11.2014 Mæland stoler på 

Telenor, men terger 

på seg Stortinget: 

Full splid om 

Telenor 

Næringsminister Monica 

Mæland varsler ingen 

tiltak mot Telenor i 

teleskandalen. Det er et 

svar som får medlemmer 

Magnus Lysberg og 

Simen Tallaksen 



27 

 

av kontroll- og 

konstitusjonskomiteen til 

å se rødt. 

28.11.2014 Næringsministeren: - 

Telenor kan ikke 

fortelle alt. Jurister: - 

En dårlig 

unnskyldning. Mener 

taushet er tull 

Telenor mener de ikke kan 

fortelle alt de vet om 

teleskandalen fordi de er 

pålagt en taushetsplikt fra 

Vimpelcom. Det er en 

forklaring norske jurister 

har liten tro på. 

Magnus Lysberg og 

Simen Tallaksen 

29.11.2014 Vimpelcom 

innrømmer 

manglende kontroll i 

flere land: 

Skandalen sprer seg 

Korrupsjonsskandalen i 

Vimpelcom kan spre seg 

til flere land. Ledelsen i 

selskapet legger skylda på 

lokalt ansatte i Sentral-

Asia. 

Emilie Ekeberg, 

Magnus Lysberg og 

Simen Tallaksen 

01.12.2014 Næringsministeren 

har ikke sjekket om 

hun kan kreve å få 

hele sannheten fra 

Telenor: Rystet over 

Mæland 

Telenor mener de er pålagt 

taushetsplikt i 

teleskandalen. Nå får 

næringsminister Monica 

Mæland kraftig kritikk for 

å ha slått seg til ro med 

Telenors Vimpelcom-

forklaringer. 

Simen Tallaksen 

02.12.2014 Alle involverte i 

Telenor-skandalen 

må forklare seg: Må 

snakke før jul  

Seks Telenor-topper, 

Monica Mæland og Trond 

Giske må forklare seg i 

Stortinget, erfarer 

Klassekampen. 

Simen Tallaksen 

04.12.2014 Avgjør veien videre 

i Telenor-skandalen 

I Sverige førte et politisk 

krav om gransking til at 

styret i Teliasonera måtte 

gå etter korrupsjons-

skandalen i Usbekistan. I 

dag samles Stortingets 

kontrollkomité for å 

avgjøre veien videre for 

Telenor i en tilsvarende 

sak. 

Simen Tallaksen 

06.12.2014 Telekom er blant 

bransjene med mest 

korrupsjon, viser 

OECD-rapport: Er 

blant verstingene 

OECD slår fast at ledelsen 

ofte er involvert når 

bedrifter betaler 

bestikkelser. Forsker Tina 

Søreide ser mange 

likhetstrekk mellom 

funnene fra rapporten og 

Vimpelcom-skandalen. 

Simen Tallaksen 

10.12.2014 Styrelederen har blitt 

holdt utenfor, 

oppretter egen komité 

Telenor innrømmer at 

konsernsjef Jon Fredrik 

Baksaas vet ting om 

Simen Tallaksen, 

Emilie Ekeberg og 

Magnus Lysberg 



28 

 

for å følge med på 

Vimpelcom: Baksaas 

forteller ikke alt 

korrupsjonssaken som han 

ikke forteller til sitt eget 

styre. 

12.12.2014 Telenor-eide 

Vimpelcom bidrar 

økonomisk når en 

million barn og 

voksne i Usbekistan 

tvinges ut i 

bomullsåkrene: 

Sponser 

tvangsarbeid for 

barn 

Vimpelcom har ikke bare 

betalt presidentfamilien i 

Usbekistan for å få 

telelisenser. De donerer 

også penger når Karimov-

regimet tvinger sine 

innbyggere til å plukke 

bomull for dem. 

Emilie Ekeberg og 

Simen Tallaksen 

13.12.2014 Pensjonsgiganten 

KLP følger 

Vimpelcoms 

forretninger med 

lupe: 

– Legitimerer 

regimet 

KLP svartelister selskaper 

som handler 

bomull fra Usbekistan. Nå 

reagerer selskapet på 

Vimpelcoms Usbekistan-

forretninger. 

Simen Tallaksen 

17.12.2014 Trond Giske er klar 

til å forklare seg for 

Stortinget: 

Peker på Telenor 

Som næringsminister 

ble Trond Giske forsikret 

om at Vimpelcom ikke var 

innblandet i Usbekistan-

korrupsjon. – Denne 

saken kaster en lang 

skygge over 

Telenor, sier han. 

Emilie Ekeberg 

19.12.2014 Telenor til 

Stortinget 

14. januar må Telenor-sjef 

Jon Fredrik Baksaas 

forklare seg i Stortinget. 

Det bestemte Stortingets 

kontroll- og 

konstitusjonskomité i går. 

Emilie Ekeberg 

 

 

 

 

 

 

 


