Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

Skup-konferansen starter om

2019/03/29 09:00:00
Countdown placeholder
test
Dagbladet sosiale medieransvarlig Cornelia Kristiansen
Dagbladets sosiale medieransvarlig Cornelia Kristiansen snakket foran SKUP-deltakerne om hvordan de kan bli «Smartere enn Mark Zuckerberg?» (Foto: Adrian Nielsen)

– Mediene har vunnet på alle Facebooks algoritmeendringer

Den sosiale medier giganten vil ha medieinnhold slik at brukerne er på appen lengst mulig. Lær deg å utnytte det plattformen, for slik å publisere saker smartere.  

Cornelia Kristiansen er sosiale medieransvarlig i Dagbladet (går snart over til Morgenbladet) og har samlet opp en rekke lærdom om hvordan tenke strategisk, analysere målgruppen og utnytte Facebooks algoritmer til egen fordel.

 

Gjennom å fortelle om medienes historiske utvikling lager Kristiansen det poenget at man må se format, distribusjon og teknologi i sammenheng. Her er mye overførbart til Facebook og tankegangen er mye av den samme.

 

– Bilde og tittel skal fungere på mobil, der de fleste leser nyheter, så jo nærmere du går på bildet, jo bedre. Ellers vet vi at video har større spredning enn lenker og en live feed får større spredning enn en video igjen. Å lytte til hva tallene våre forteller oss er også viktig.

 

Hvor mange man når ut til har mye med timing og valg av format å gjøre, sier Kristiansen med dette eksempelet: Da Donald Trump vant presidentvalget i fjor valgte Erna Solberg og Jonas Gahr Støre å formidle sin reaksjon forskjellig. Solberg gjennom en video (som gikk 1300 i engasjement) og Gahr Støre gjennom en tekst (som fikk 4500 i engasjement). Slik forklarer hun hvordan det skjedde:

 

 – Vanligvis ville en video gått best, men fordi dette var i arbeidstiden og Solbergs video ikke var tekstet var det få som så den, mens Gahr Støres tekst kan man lese uten at at det lager lyd på jobb.

 

 

Her er Kristiansens seks tips til redaksjoner som vil gjøre suksess på Facebook:

 

Vær glad hvis nettavisen er mye mer populær enn Facebook siden

 

Ikke legg ned nisjetidene

 

Slår dere sammen sider med like målgrupper, ødelegger man for engasjementsratene.

 

Prioriter hardere

 

La kvalitet gå over kvantitet. Du trenger ikke x antall innlegg om dagen. Velg de beste.

 

Skaff deg et budsjett

 

Sats 100 prosent på det som fungerer i stedet for litt her og der.

 

Stol på egne tall

 

Hvordan vokser vi? Hvordan klarer vi oss i forhold til andre medier?

 

Fortsett å lage god og unik journalistikk

 

 

SoMe-eksperten undersøkte hvordan bedre samsvar mellom tittel og ansiktsuttrykk på bilde gir fler likes og større engasjement. En strålende blid Magnus Karlsen som illustrasjon på en sak om at han vant et mesterskap går mye bedre enn en direkte sur Magnus Karlsen til samme sak.

 

En annen lærdom fra SoMe Kristiansen var ”Bli kjent med målgruppen din”. For tenåringer funker hippe rappere, men for Dagbladet som har mest 20-50-åringer er det Britney Spears og Guns´n´Roses som faller i smak.

 

Siste tips fra sesjonen var: ”Hvorvidt følelsene er positive eller negative spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at det er intense.” Ida Aalen

 

– For å eksemplifisere dette: På statistikken over mest engasjerte saker i fjor er flere av sakene om at Per Fuggeli døde.

 

Siden da har mye av algoritmene endret seg. Nå vil Facebook at delinger i grupper skal mer opp i feeden og at familie og venner prioriteres. Facebook vil justere nyheter fra fem til fire prosent.

 

– Facebook vil at vi skal bruke mest mulig tid inne i appen. Mediene er trente i å lage nyhetsartikler med titler og vinklinger som appellerer. Mediene har vunnet på alle algoritmeendringer, vi har ikke merket nedgang, sier Kristiansen og lar foredraget avslutte på en positiv tone for journalister og deres forhold med sosiale medier giganten.  

På forsiden nå
  • ProPublica

    Journalist bak ny Netflix-serie på SKUP

    Historien om Marie vant Pulitzer-pris, ble podcast og bok. I 2019 kommer Netflix-serien, men før det skal en av journalistene, Ken Armstrong, fortelle historien på SKUP.
  • elin Floberghagen og Mathias Vedeler

    Innkalling til årsmøte

    Det innkalles til årsmøte i SKUP fredag 29. mars 2019 kl. 17.45 i Ildverket på Hotel Quality i Tønsberg. Dokumenter er vedlagt denne innkallingen.
  • Helena Newport Beach NICAR

    Tok datajournalistikken til Europa - nå kommer hun på SKUP

    På 90-tallet var hun den som tok datajournalistikken fra USA til Europa og Skandinavia. Under årets SKUP er det 21 sesjoner om datajournalistikk, og Helena Bengtsson er en av dem som kommer.
  • VG Tolga

    Tolga-journalistene: Snakk med vanlige folk!

    VG-journalistene bak Tolga-saken kommer til SKUP for å fortelle om hvordan de har jobbet med den store avsløringen.
  • Tora Bakke Håndlykken

    Sjekk hvilke redaksjoner de 535 påmeldte kommer fra

    Her blir VG-sjefen Gard Steiro og nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken (t.h.) ønsket velkommen til SKUP i fjor av nestleder Synnøve Åsebø (med briller) og styreleder Silje Sjursen Skiphamn. I år er det til nå påmeldt 40 deltagere fra VG, og det er bare NRK som stiller med flere.
  • Påmeldt nr. 500

    Dan Kåre påmeldt nr. 500 på SKUP

    Dan Kåre Engebretsen fra NRK brukte mandagskvelden godt: Kl. 22.25 meldte han seg på SKUP, og dermed ble han deltager nr. 500.
  • Lokal graving

    Færre bidrag frå små aviser

    Ein gjennomgang av metoderapportane til SKUP frå 1999-2019 syner at bidraga frå dei mindre avisene har gått ned dei siste åra. I 1999 var det ingen, medan toppåret 2008 hadde ni bidrag.
  • Nils skup 2019

    Stor satsing på graveledelse

    Er du reportasjeleder eller redaktør, bør du ikke gå glipp av lederkursene på årets SKUP. Det er svært krevende å lede graveprosjekter, og her får du noen tips om hvordan det kan gjøres.