Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

Data-SKUP starter om

2018/10/27 09:00:00
Countdown placeholder
test
Dagbladet sosiale medieransvarlig Cornelia Kristiansen
Dagbladets sosiale medieransvarlig Cornelia Kristiansen snakket foran SKUP-deltakerne om hvordan de kan bli «Smartere enn Mark Zuckerberg?» (Foto: Adrian Nielsen)

– Mediene har vunnet på alle Facebooks algoritmeendringer

Den sosiale medier giganten vil ha medieinnhold slik at brukerne er på appen lengst mulig. Lær deg å utnytte det plattformen, for slik å publisere saker smartere.  

Cornelia Kristiansen er sosiale medieransvarlig i Dagbladet (går snart over til Morgenbladet) og har samlet opp en rekke lærdom om hvordan tenke strategisk, analysere målgruppen og utnytte Facebooks algoritmer til egen fordel.

 

Gjennom å fortelle om medienes historiske utvikling lager Kristiansen det poenget at man må se format, distribusjon og teknologi i sammenheng. Her er mye overførbart til Facebook og tankegangen er mye av den samme.

 

– Bilde og tittel skal fungere på mobil, der de fleste leser nyheter, så jo nærmere du går på bildet, jo bedre. Ellers vet vi at video har større spredning enn lenker og en live feed får større spredning enn en video igjen. Å lytte til hva tallene våre forteller oss er også viktig.

 

Hvor mange man når ut til har mye med timing og valg av format å gjøre, sier Kristiansen med dette eksempelet: Da Donald Trump vant presidentvalget i fjor valgte Erna Solberg og Jonas Gahr Støre å formidle sin reaksjon forskjellig. Solberg gjennom en video (som gikk 1300 i engasjement) og Gahr Støre gjennom en tekst (som fikk 4500 i engasjement). Slik forklarer hun hvordan det skjedde:

 

 – Vanligvis ville en video gått best, men fordi dette var i arbeidstiden og Solbergs video ikke var tekstet var det få som så den, mens Gahr Støres tekst kan man lese uten at at det lager lyd på jobb.

 

 

Her er Kristiansens seks tips til redaksjoner som vil gjøre suksess på Facebook:

 

Vær glad hvis nettavisen er mye mer populær enn Facebook siden

 

Ikke legg ned nisjetidene

 

Slår dere sammen sider med like målgrupper, ødelegger man for engasjementsratene.

 

Prioriter hardere

 

La kvalitet gå over kvantitet. Du trenger ikke x antall innlegg om dagen. Velg de beste.

 

Skaff deg et budsjett

 

Sats 100 prosent på det som fungerer i stedet for litt her og der.

 

Stol på egne tall

 

Hvordan vokser vi? Hvordan klarer vi oss i forhold til andre medier?

 

Fortsett å lage god og unik journalistikk

 

 

SoMe-eksperten undersøkte hvordan bedre samsvar mellom tittel og ansiktsuttrykk på bilde gir fler likes og større engasjement. En strålende blid Magnus Karlsen som illustrasjon på en sak om at han vant et mesterskap går mye bedre enn en direkte sur Magnus Karlsen til samme sak.

 

En annen lærdom fra SoMe Kristiansen var ”Bli kjent med målgruppen din”. For tenåringer funker hippe rappere, men for Dagbladet som har mest 20-50-åringer er det Britney Spears og Guns´n´Roses som faller i smak.

 

Siste tips fra sesjonen var: ”Hvorvidt følelsene er positive eller negative spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at det er intense.” Ida Aalen

 

– For å eksemplifisere dette: På statistikken over mest engasjerte saker i fjor er flere av sakene om at Per Fuggeli døde.

 

Siden da har mye av algoritmene endret seg. Nå vil Facebook at delinger i grupper skal mer opp i feeden og at familie og venner prioriteres. Facebook vil justere nyheter fra fem til fire prosent.

 

– Facebook vil at vi skal bruke mest mulig tid inne i appen. Mediene er trente i å lage nyhetsartikler med titler og vinklinger som appellerer. Mediene har vunnet på alle algoritmeendringer, vi har ikke merket nedgang, sier Kristiansen og lar foredraget avslutte på en positiv tone for journalister og deres forhold med sosiale medier giganten.  

På forsiden nå
  • OsloMet festsalen

    Kun 25 plasser igjen, sjekk påmeldingene!

    Det nærmer seg 200 deltagere på Data-SKUP, og det er kun 25 plasser igjen. Sjekk hvem som er påmeldt nederst i denne artikkelen.                          
  • Bernt og Geir Terje

    Geir Terje Ruud nytt jurymedlem

    NTBs utviklingsdirektør Geir Terje Ruud er valgt til nytt medlem av SKUP-juryen etter Trond Sundnes som gikk ut da han fikk ny jobb som sjef for de globale publikasjonene i DN-eier NHST
  • Gard Steiro og Natalie Remøe Hansen

    Over 100 påmeldte på Data-SKUP

    Onsdag ettermiddag er det over 100 påmeldte på Data-SKUP, og det tikker inn med nye registreringer hver dag. Meld deg på før det er for sent!              
  • Akademia

    Samarbeider med akademia

    På Data-SKUP blir det to egne sesjoner for akademikere innen journalistikken. Nyskapningen er et resultat av samarbeidet mellom SKUP og OsloMet.                                      
  • Sak Data-SKUP 2018

    12 bidrag til Dataskup-prisen

    12 bidrag med svært høy kvalitet konkurrerer om Dataskup-prisen. Bidragene kommer fra Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Dagbladet, Faktisk, NRK og VG.  
  • Utdeling Dataskup-prisen

    Send inn ditt bidrag til Dataskup-prisen

    Nå kan du sende inn ditt bidrag for å konkurrere om Dataskup-prisen. Fristen for innsending av metoderapport er søndag 2. september ved midnatt.                  
  • Henk van Ess og Andrew W. Lehren

    Fra IRE til Data-SKUP

    De møttes første gang på Data-SKUP i fjor. Nå kommer Henk van Ess og Andrew W. Lehren tilbake til Oslo for å undervise norske journalister.            
  • nbc news

    Blir du med til California?

    For sjette år på rad samarbeider SKUP og Stup om en studiereise bygget opp rundt NICAR-konferansen. I 2019 arrangeres verdens beste konferanse om datajournalistikk i Newport Beach, California. Vær obs på at søknadsfristen er allerede 20. juni.