Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATA-SKUP STARTER OM

2019/10/26 09:00:00
Countdown placeholder
test
Påmeldt nr. 500
INSPIRERES: Dan Kåre Engebretsen fra NRK reiser til Tønsberg for å bli inspirert. Foto: Runar Henriksen Jørstad

Dan Kåre påmeldt nr. 500 på SKUP

Dan Kåre Engebretsen fra NRK brukte mandagskvelden godt: Kl. 22.25 meldte han seg på SKUP, og dermed ble han deltager nr. 500.

Av JOHN BONES
Redaksjonssjefen for digital utvikling i NRK Nyheter reiser til Tønsberg for å få ny inspirasjon.
- SKUP er det stedet hvor jeg kan treffe likesinnede og få godt faglig påfyll utenfra i en hektisk hverdag. Om det blir like bra som i fjor, så kommer jeg tilbake til Marienlyst med mye inspirasjon i ryggsekken, sier han.

Det fylles opp på hotellene langs bryggerekka i Tønsberg, og nå er det kun 35 rom igjen om man ønsker å bo sentralt. SKUP har avtale også med andre hoteller i byen, så det vil fortsatt være ledige rom en stund til. Foretrekker du å bo nærmest mulig konferansen, er det best å melde seg på allerede nå. Programmet er nesten ferdig.

- Du gikk fra jobb som utvikler og etter hvert også journalist i VG. Hva kan utviklere lære på SKUP?
- Utviklere som jobber med innhold og journalistikk burde absolutt reise på SKUP for å forstå hvor mye bra som er der ute, og under konferansen får de koblet seg på andre miljøer. Det er ikke veldig mange i Norge som kan kalle seg journalist og utvikler, men vi treffes som regel på SKUP for å utveksle litt erfaringer. Som litt overarbeida redaksjonelle utviklere tror jeg det er nyttig å se hva andre mediehus jobber med, og hvordan de løser de største sakene sine. I tillegg til å ha litt nerdeprat over god drikke og pølse i vaffel - SKUP fikser vel det i år? - i løpet av helgen.

 - Kan du beskrive jobben du har i NRK?
- Nå er jeg redaksjonssjef for digital utvikling i NRK Nyheter. En utrolig interessant jobb hvor jeg har ansvar for å få NRK Nyheter til å skinne på de digitale flatene. Det gjennom å  løfte frem de mange gode historiene vi har på best mulig måte. I tillegg jobber vi med å legge analyse av trafikk og publikum til grunn for de store og små valgene vi gjør i løpet av en dag.

NRK topper liten over påmeldte med 105 foran VG og VGTV med 42. Deretter følger TV 2 med 30 og Aftenposten med 26.

På forsiden nå
  • Renate Rognan i NRK

    Rognans tips til bedre visuell journalistikk

    – Når man ser at den visuelle journalistikken får plass og er brukt tid på, da funker det bra. Det er ikke bare noe du «adder» på slutten, sier Renate Rognan, designer i NRK. 
  • Linda Larsson Kakuli

    – Bruk mer tid på å finne en virkelig god historie

    – Gå ut ifra en bærende fortelling, og sorter bort det som er overflødig, sier SVTs datajournalist Linda Larsson Kakuli om presentasjonen av gravesaker. Hør resten av rådene på Data-SKUP neste helg.                        
  • Dagbladet vant i 2017

    Vinneren klar - snart 200 påmeldte

    Juryen er ferdig med jobben og har kåret vinneren av Datakup-prisen for 2019. Den deles ut under festmiddagen på OsloMet neste lørdag kveld. Snart er det 200 påmeldte på konferansen, og det er plass til flere.
  • Jonas Nilsson, Espen Rasmussen og Jonas Alsaker Vikan

    Analyserte 1,4 mrd. passord

    Databasen inneholdt 1,4 milliarder rader med mailadresser og passord, og i dette materialet fant Adresseavisen 600.000 nordmenn fra alle samfunnslag. Nyheten eksploderte i forrige uke, og på Data-SKUP neste lørdag viser Adressa-teamet hvilke metoder som ble brukt.          
  • På OsloMet

    100 allerede påmeldt - se hvem de er

    Over fem uker før Data-SKUP 26. oktober er det allerede påmeldt 100 deltagere. I fjor var det også rundt 100 i midten av september, og til slutt ble det 227.                      
  • Helena Bengtsson, Nils Mulvad og Brigitte Alfter

    Skal kåre vinneren av Dataskup-prisen

    Det er sendt inn seks metoderapporter som skal konkurrere om Dataskup-prisen. Juryen er den samme som de tre siste årene.
  • Ben Welsh

    Bli med til New York og New Orleans

    Her er årets Stup/SKUP-kurs på besøk i Los Angeles Times for å lære hvordan denne storavisen arbeider med datajournalistikk. Nå kan du søke om å bli med på det neste kurset, som går til New Orleans og New York.
  • Espen Andersen og Maria Hasselgård

    Send inn ditt bidrag til Dataskup-prisen

    Nå kan du sende inn ditt bidrag for å konkurrere om Dataskup-prisen. Fristen for innsending av metoderapport er mandag 2. september kl. 11.00.