Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATA-SKUP STARTER OM

2019/10/26 09:00:00
Countdown placeholder
test
Helena Newport Beach NICAR
MØTTE STUP-GRUPPE: I forrige uke møtte Helena Bengtsson den norske Stup-gruppen som var på studiereise til NICAR og amerikanske mediehus i California. Dette møtet var i konferanselokalene i Newport Beach. Foto: John Bones

Tok datajournalistikken til Europa - nå kommer hun på SKUP

På 90-tallet var hun den som tok datajournalistikken fra USA til Europa og Skandinavia. Under årets SKUP er det 21 sesjoner om datajournalistikk, og Helena Bengtsson er en av dem som kommer.

Av MARITA RAMSVIK

Vel, hun skal dele æren med danske Nils Mulvad for å ha tatt teknikkene fra USA og hit. Begge to sitter for øvrig i juryen for Data-SKUP.

Datajournalistikk handler om å sammenstille store mengder data og informasjon, for så å fremstille dem gjennom gode journalistiske historier. Men hva er data, hvor finner du dataen, hva gjør du med den og hvor ligger den gode historien?

Det er kurs både for nybegynnere og viderkomne blant de 21 datasesjonene på SKUP, og det er nå 610 registrerte deltagere på konferansen.

Lær å lag databaser

Helena Bengtsson forlot i  2017 den britiske avisen «The Guardian» for å bli dataredaktør i SVT.

Under årets SKUP-konferanse holder hun et tre-timers foredrag om databasespråket SQL.

 – Med SQL kan du håndtere store mengder data, kombinere ulike datatabeller og lage store databaser. Men for å kunne dra nytte av kurset, bør du ha grunnleggende kunnskaper i Excel, sier hun.

 Bengtsson forteller at datajournalistikk er et verktøy alle kan lære seg. Ofte handler det om å gjøre innsamlingen av informasjon og data på en mer strukturert måte, eller å gi struktur til noe som ikke har det fra før av.

 – Jeg stiller dataene spørsmål og lytter til svarene jeg får. Jeg tror det viktigste for en datajournalist er den journalistiske teften. Det viktigste er ikke at man kan en mye tekniske saker fra før, det kan man alltids lære seg.   

 Den gode historien

Datajournalistikk handler ikke bare om å innhente data, men om å finne den gode journalistiske historien. Ifølge Bengtsson er det er flere fallgruver en bør være obs på.

 – Enkelte blir så opptatt med det tekniske at de glemmer historien. Dersom du bare presenterer data, uten å vise til hva som er interessant med dem, vel, da har du ikke gjort jobben som journalist, sier Bengtsson.

– Hva er de største tabbene folk gjør?

– Den største frykten vi har er å regne noe dobbelt. Som datajournalist må du alltid være veldig nøye når du regner ting sammen og være kritisk til dine egne tall. Det kan være lett å glemme når man ser på det vakre Excel-arket du har laget.

– Datajournalister må også prate med folk

 Bengtsson fartstid som datajournalist siden tidlig på 90-tallet. I tillegg til å være redaktør for dataprosjekter i avisen The Guardian og i SVT, har hun vært databaseredaktør for Center for Public Integrity i Washington D.C.

 I løpet av årene har hun blitt møtt med flere feilaktige myter om datajournalister.

 – En av dem er at datajournalister bare sitter bak dataskjermen uten å snakke med folk. Det stemmer ikke. Om du henter ut datamateriale fra myndighetene, må du prate med dem du har fått tallene av. Ikke bare be dem forklare deg hva de ulike kolonne betyr, men spør om de kan kontrollere dataene og metodene du bruker, sier hun.

 Journalistisk teft er viktigst

Bengtsson forteller at det viktigste som skal til for å bli en god datajournalist er journalistikken. Teknikken kommer i andre rekke.

– Du bør kanskje være en journalist som liker detaljer, ha et journalistisk instinkt og vite hva som er en story. Det viktigste er å beholde sin journalistiske kunnskap og integritet.

 For helt ferske datajournalister har Bengtsson et soleklart råd: strekk ut hånden.

– Vi som holder på med datajournalistikk har ofte vært veldig alene om det. Enhver ung journalist som lurer på datajournalistikk, kan spørre oss om hjelp. Vi har vært i den samme situasjonen selv, sier hun.

 

På forsiden nå
  • Ben Welsh

    Bli med til New York og New Orleans

    Her er årets Stup/SKUP-kurs på besøk i Los Angeles Times for å lære hvordan denne storavisen arbeider med datajournalistikk. Nå kan du søke om å bli med på det neste kurset, som går til New Orleans og New York.
  • Espen Andersen og Maria Hasselgård

    Send inn ditt bidrag til Dataskup-prisen

    Nå kan du sende inn ditt bidrag for å konkurrere om Dataskup-prisen. Fristen for innsending av metoderapport er mandag 2. september kl. 11.00.                  
  • Paul 2019 Dataharvest

    Meld deg på Data-SKUP!

    SKUP-favoritten Paul Myers kommer til Data-SKUP på OsloMet lørdag 26. oktober. Der blir det flere nyskapninger, og du kan velge og vrake blant 48 sesjoner. Påmeldingen har nå åpnet.          
  • Kjetil Sæter og Markus Tobiassen

    Lær av vinnerne - les rapportene

    Dagens Næringsliv vant SKUP-prisen, mens VG, Aftenposten og Tønsbergs Blad fikk diplomer. Her kan du lese metoderapportene de leverte.
  • Vant Skup-prisen

    Dagens Næringsliv vant Skup-prisen

    DN vant Skup-prisen for sin Tidal-avsløring. VG, Aftenposten og Tønsbergs Blad vant Skup-diplom.
  • Internasjonal Reporter-pris

    Dagbladet vant Internasjonal Reporter-prisen

    – Det er fantastisk å vinne. Særlig siden journalistene vi samarbeidet med i Litauen og Latvia er til stede i salen, sier Dagbladets gravesjef.
  • Tora Håndlykken

    Tora Håndlykken: – Jeg tror på Sofie

     Det sitatet skulle aldri stått på trykk og vi er uenig i det Skarvøy sier i sitt intervju. Jeg tror på Sofie, sa VGs nyhetsredaktør Tora Håndlykken i paneldebatt om dekningen av Giske-videoen.
  • Skup-publikum

    Mediefolk på Skup: Dette er våre Skup-favoritter

    44 bidrag sloss om å vinne årets SKUP-pris. Blant disse er det særlig to graveprosjekter som peker seg ut som favoritter blant Skup-deltakerne.