Av JOHN BONES
SKUP-konferansen produseres i Eldorado Esport & Entertainment torsdag-fredag 15.-16. april mellom kl. 10 og 14. Torsdag er temaene i live-sendingen norske, og fredag er det fire timer med utenriks.
De forhåndsproduserte sesjonene bygger på den vanlige SKUP-malen: Hverdagsjournalistikk, data, slik gjorde vi det, søk, kildekritikk og ledelse. I tillegg er det en fyldig bolk om koronajournalistikk.
Hittil er det produsert 37 videoer, og når alt er levert før påske vil deltagerne kunne velge mellom knapt 45 videoer med svært godt faglig innhold. I alt 114 innledere fra inn- og utland er involvert i de 54 innslagene som blir presentert. De har jobbet i ekte SKUP-ånd: entusiastisk kastet seg på den store utfordringen det er å lage innslag til en digital konferanse. De fleste hadde aldri laget et videoinnslag tildligere. Norsk presses største dugnadsprosjekt lever i beste velgående.
I live-sesjonen blir det en blanding av gjester i studio, gjester via link og noen innslag som er gjort på forhånd. Maria Hasselgård fra NRK Brennpunkt er hovedansvarlig for de norske innslagene, Aftenpostens utenriksjournalist Kristoffer Rønneberg for utenriksinnslagene.
Blant de utenlandske gjestene får deltagerne møte Bellingcats grunnlegger Eliot Higgins som forteller hvordan nettverket har jobbet angrepet på Kongressen og med avsløringene rundt giftangrepet på den russiske opposisjonspoitikeren Aleksej Navalnyj. Innenriks dukker det opp et ny problemstilling i SKUP-sammenheng: religionenes comeback.
Fredag kveld deler juryleder Bernt Olufsen ut SKUP-prisen, og før det har NRKs komiker Martin Beyer Olsen ledet oss gjennom Late Night Show fra kl. 19. Som vanlig er gjestelisten ukjent før sending.
26 medier og organisasjoner har betalt for at alle deres ansatte skal få tllgang til konferansen, og deltagere i disse 26 har fått instruksjoner fra arbeidsgiver som viser hvordan de skal registrere seg og senere logge seg på konferansen. Det er også sendt informasjon til journalistutdanningene som viser hvordan studenter kan delta gratis. Deres deltagelse er betalt av Schibsted. Alle andre registrerer seg på konferansen ved å klikke på lenken "Individuell påmelding SKUP-konferansen" øverst på SKUPs hjemmeside. De betaler kr. 2500 for å delta.
OBS: Alle må registrere seg, selv om arbeidsgiver har betalt. Det anbefales å gjøre dette snarest mulig. SKUPs personell har begrenset kapasitet til å hjelpe til med påmeldinger fem minutter før konferansen starter!
Disse arbeidsgiverne har inngått avtale med SKUP:
Adresseavisen
Aftenposten
Bergens Tidende
Dagen
Dagsavisen
E24
Faktisk.no
Forsvarets Forum
Fremover
Fædrelandsvennen
Khrono
Kommunal Rapport
Morgenbladet
Nationen
NHST-gruppen
Nidaros
Norsk Pressefcrbund
NRK
NTB
Schibsted (for journaliststudenter)
Stavanger Aftenblad
Sunnmørsposten
TV 2
Tønsbergs Blad
VG
Vårt Land