Siden 2014 har Data-SKUP vokst seg til å bli Nordens største konferanse for datajournalistikk. Etter vårens rekordpåmelding til SKUP-konferansen i Tønsberg og flere år med voksende deltakertall på Data-SKUP, bytter høstkonferansen i år lokale og vil for første gang bli arrangert på Clarion Hotel The Hub.
– Dette blir et skikkelig løft. Data-SKUP har blitt større og større for hvert år, og med nye og moderne lokaler midt i Oslo sentrum er vi klare for å vokse ytterligere, sier styreleder Nina Selbo Torset.
Garanterer variert program
Høstens konferanse går av stabelen lørdag 22. oktober. Styreleder Torset lover et tettpakket program med nasjonale og internasjonale tungvektere innen datajournalistikk.
– Aldri før har så mange i norske redaksjoner brukt datajournalistiske metoder i det daglige. Krigen i Ukraina har skapt et stort behov for å lære om verifisering, OSINT og faktasjekking. Vi garanterer at både ferskinger og erfarne datajournalister vil ha utbytte av høstens Data-SKUP.
SKUPs daglige leder John Bones legger til at konferansen også tiltrekker seg et internasjonalt publikum.
– Amerikanske Nicar var inspirasjonskilden da vi opprettet Data-SKUP i 2014, og jeg syns vi har lykkes med å skape en blanding mellom elementære og avanserte kurs og mellom praktisk undervisning og inspirasjonsseminarer. Jeg er helt sikker på at programmet også vil kunne friste våre nordiske kolleger.
Programmet deles opp i ulike kategorier og det vil til enhver tid foregå flere parallelle sesjoner. Disse foregår i ulike konferansesaler på hotellet. Tilreisende deltakere og forelesere får mulighet til å bo på hotellet.
Påmeldingen åpner i slutten av juni.
Fornyet prisutdeling
Lørdag kveld er det duket for prisutdeling og festmiddag i storsalen på The Hub. Da vil Data-SKUP-prisen deles ut for første gang siden 2019.
SKUPs årsmøte vedtok i år nye statutter for prisen. Juryen vil nå vektlegge både datatekniske metoder og digitale presentasjonsgrep.
Nytt av året er også at prisen deles ut til både en liten og en stor redaksjon.
– Man trenger ikke ha store utviklerressurser for å vinne Data-SKUP-prisen. Ved å dele prisen i to, håper vi å inspirere flere mindre redaksjoner til å melde seg på og levere sine bidrag, sier Torset.
De som vil konkurrere om prisen, må sende inn en metoderapport på maks 10 sider innen 5. september. Prisen er finansiert av Dagbladets stiftelse.