Lørdag 26. oktober går årets Data-SKUP av stabelen på OsloMet. Her kan du lære alt fra grunnleggende til avansert datajournalistikk, få inspirasjon og nettverke med kolleger fra inn- og utland. Her er det garantert noe å hente for journalister, redaktører, designere, utviklere, akademikere og studenter.
I år som i fjor vil programmet ha særlig fokus på kunstig intelligens.
– Utviklingen går i en rasende fart, og det kan være vanskelig å holde seg oppdatert i redaksjonen. På Data-SKUP vil de beste på feltet presentere siste nytt og de beste verktøyene for journalister akkurat nå. Det vil være noe å lære for alle, enten du er fersk journalist eller erfaren utvikler, sier SKUPs styreleder Nina Selbo Torset.
På kvelden blir det prisutdeling og fest på Pressens hus, der vinnerne av Dataskup-prisen skal kåres. Fristen for å sende inn metoderapport er mandag 2. september kl. 14.00.
– Vi vil invitere flere av de som kjemper om prisen, til å fortelle om sine prosjekter på konferansen, sier Torset.
Påmeldingen til konferansen er åpnet, og hele programmet slippes snart. Her er noen høydepunkter:
Undercover hos Sverigedemokraterna
I den svenske TV 4-dokumentaren «Undercover i trollfabriken» avslører Kalla Fakta at Sverigedemokraterna driver 23 sosiale medier-kontoer med navn som «Politiskt inkorrekt» og «Vita Kränkta Kvinnor». Journalist Daniel Andersson fikk jobb i kommunikasjonsavdelingen i partiet, og gikk undercover i flere måneder. Sammen med kollega Emil Hellerud forteller han om arbeidet med avsløringen på Data-SKUP.
AI-Solvang: Slik avslører du deepfake
Husker du deepfake-versjonen av Fredrik Solvang på Debatten? Den var det Bjørn Martin Hegnes som laget. På Data-SKUP vil Hegnes gå nærmere inn på hva deepfakes er, hvordan de laget deepfake til NRK Debatten og implikasjonene for samfunnet. I tillegg vil Hegnes vise metoder for hvordan man kan oppdage deepfake.
Hvordan finne folk når du har minimalt med info
Karina Shedrofsky er researchsjef i det internasjonale journalistnettverket Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) og en av verdens beste på å finne ut ting om folk på internett. Hun kommer til Data-SKUP for første gang for å dele bort sine beste triks. Her får du lære hvordan du bruker ansiktsgjenkjenning, graving i sosiale medier og avanserte Google-søk.
Kunsten å prompte: Vitenskap eller trolldom?
En prompt er instruksjonen du gir til en AI for å utføre en bestemt oppgave. "Prompt-influensere" dukker opp som villblomster med ekspertråd som spriker i alle retninger. Hvordan skal en vanlig journalist finne frem i AI-jungelen der ute? Paul Cheung er mangeårig undersøkende journalist i USA og en av de beste i faget. Han kommer på besøk til Data-SKUP for å lære deg det siste av det siste.
Slik fant NRK hundrevis av instukids på TikTok
Barn og unge kommer for å få hjelp, men blir rusavhengige mens de bor på norske barnevernsinstitusjoner. Det kunne NRKs graveredaksjon i Sørøst avsløre i en rekke nettartikler og Brennpunkt-dokumentaren «Instukids». I over ett år snakket de med 100 TikTok-brukere som hadde delt åpent om barnevern og rus. Men hvordan finne og tilnærme seg sårbare barn som har blitt sviktet av mange? Kaja Staude Mikalsen og Christian Nicolai Bjørke forteller om datajournalistiske metoder, manuell muskelkraft, forskjøvet arbeidstid og hvilket sosialt medium de unge svarer lettest på.
Datasikkerhet: Beskytt deg selv og kildene dine
I mer enn tre år jobbet Runa Sandvik med å sikre kildene til The New York Times. Siden den gang har hun jobbet som konsulent for Associated Press, Reuters, og ProPublica – og også holdt kurs på SKUP. I denne sesjonen forteller hun om hvordan man må tenke rundt digital sikkerhet i en verden hvor truslene mot kildene våre er høyst reelle. Gravejournalist Jonas Alsaker Vikan i NRK supplerer med konkrete eksempler på hvordan dette kan håndteres i mindre norske redaksjoner hvor tilgangen på ressurser er knapp.